Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 420
Offentligt
1461026_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 420)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 167 (Løbenr. 7439)
Skatteministeriet
J.nr. 6.2002-238-0009
Den
Spørgsmål 51, 52 og 53 51, 52 og 53
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.51, 52 og 53 af 9. december 2002.
(Alm. del - bilag 144).
Svend Erik Hovmand
/John Fuhrmann
Spørgsmål 51:
Ministeren bedes i forlængelse af sin besvarelse af spørgsmål 38 (alm. Del – bilag 113) oplyse, hvorvidt
det er strafbart for forhandlere af dieselolie, såfremt disse er vidende om, at olien tankes på salgsstedet direkte i tanken
på biler og ikke nægter dette salg.
Svar:
Mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 7, fastslår, at afgiftspligtige mineralolieprodukter ikke uden de statslige told- og
skattemyndigheders tilladelse må blandes, sælges eller anvendes til andet formål end det, de er afgiftsberigtiget efter.
Samtidig fastslår mineralolieafgiftslovens § 25, stk. 1 blandt andet, at med bøde straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder § 1, stk. 7. § 25, stk. 3, fastslår endvidere, at såfremt overtrædelsen er begået med forsæt til at
unddrage statskassen afgift, er straffen bøde eller fængsel i op til 2 år. I § 25, stk. 4, er det endelig bestemt, at
straffebestemmelserne også kan gøres gældende over for selskaber m.v. (juridiske personer).
Det fremgår således helt klart af mineralolieafgiftsloven, at såfremt sælgeren – for eksempel en tankstation – groft
uagtsomt eller forsætligt leverer lavt beskattede eller afgiftsfritagne mineralolieprodukter til anvendelse som
motorbrændstof, vil den pågældende ifalde straf. Det er dog også klart, at skattemyndighederne og i sidste ende
anklagemyndigheden skal kunne bevise, at der er tale om grov uagtsomhed eller forsætlighed fra sælgerens side.
Det er min helt bestemte opfattelse, at der i den situation, som beskrives i spørgsmålet vil være adgang til at gøre
strafansvar gældende over for sælgeren.
Spørgsmål 52:
Er det efter ministerens opfattelse muligt at ændre lovbestemmelsen, så den hjemler en ordning i stil med
den indtil 2002 gældende bekendtgørelse, f. eks. med en kvantumsbestemmelse, uden at denne er i strid med væsentligt
gældende retsprincipper eller EU-lovgivning?
Svar:
Det gælder helt generelt, at der ved udarbejdelse af love og bekendtgørelse skal være proportionalitet mellem de
målsætninger, som loven eller bekendtgørelsen forfølger og de tiltag, som på denne baggrund indføjes i loven eller
bekendtgørelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461026_0002.png
Det er mit indtryk, at kvantumsbestemmelser på i størrelsesordenen 200 liter vil give problemer i forhold til en sådan
proportionalitet, allerede fordi forholdet i dag er omfattet af mineralolieafgiftslovens straffebestemmelser
Endelig stiller jeg mig tvivlsom over for, om en kvantumsbestemmelse vil have nogen særlig effekt. Dette hænger
sammen med, at en række tankstationer, som tilbyder salg af fyringsolie, samtidig tilbyder udlån eller udleje af en
specielt indrettet trailer til transport af fyringsolie. Det vil derfor være forholdsvist nemt at omgå en
kvantumsbestemmelse ved at købe det foreskrevne kvantum og så dele indholdet efterfølgende mellem oliefyr og
motorkøretøj eller mellem forskellige motorkøretøjer.
Jeg finder, at vi i første omgang bør afvente indførelsen af farvningsordningen og herefter vurdere dennes effekter.
Hertil kommer, at Skatteministeriet for tiden overvejer retsvirkningen af Østre Landsrets afgørelse af 11. september
2002, hvorefter § 1, stk. 2, sidste led, § 2, stk. 1, og § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 987 af 1. november 2000 om
tankstationers salg af visse olieprodukter blev anset for ugyldige.
Spørgsmål 53:
Hvorledes forestiller ministeren sig, at en farvningsordning som den, ministeren foreslår til ikrafttræden
fra og med 1. juni 2003, skal føre til håndhævelse af mineralolieafgiftslovens bestemmelser over for såvel forhandlere
som købere – herunder hvorledes ministeren forestiller sig, at kontrollen af, at der ikke er farvet diesel til
transportformål, rent praktisk skal foregå?
Svar:
Grundlaget for håndhævelsen af den kommende farvningsordning ligger for det første i de almindelige kontrol- og
regnskabsbestemmelser i mineralolieafgiftsloven og i den særlige bestemmelse i mineralolieafgiftslovens § 22, stk. 8,
hvorefter de statslige told- og skattemyndigheder til enhver tid er berettiget til, hvis det skønnes nødvendigt, mod behørig
legitimation og uden retskendelse at udtage prøver af brændstofindholdet i registrerede motorkøretøjers tanke, når
køretøjet ikke befinder sig på en privat bopæl. For det andet ligger grundlaget for håndhævelsen i de bestemmelser, som
er nævnt i mit svar på spørgsmål 51. Kontrollen vil indgå i de statslige told- og skattemyndigheders almindelige
kontrolarbejde, og vil blive planlagt ud fra de almindelige planlægningsinstrumenter, såsom anmeldelser,
regnskabsuoverensstemmelser, risikovurding m.v.
Derudover vil introduktionen af en ordning med farvning og mærkning af lavt beskattet og afgiftsfritaget mineralolie
betyde, at fejltagelser i form af utilsigtet forkert anvendelse af mineralolie undgås. Anvendes farvede
mineralolieprodukter til andre formål end det formål, hvortil de er beregnet, vil dette stå helt klart.
Jeg skal afslutningsvist nævne, at Europa-Kommissionen i øjeblikket undersøger mulighederne for, at medlemsstaterne
kan indgå en aftale om anvendelse af den samme norm prøveudtagning m.v..