Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 420)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 167 (Løbenr. 7439)
Skatteministeriet
J.nr. 6.2002-238-0009
Den
Spørgsmål 51, 52 og 53 51, 52 og 53
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.51, 52 og 53 af 9. december 2002.
(Alm. del - bilag 144).
Svend Erik Hovmand
/John Fuhrmann
Spørgsmål 51:
Ministeren bedes i forlængelse af sin besvarelse af spørgsmål 38 (alm. Del – bilag 113) oplyse, hvorvidt
det er strafbart for forhandlere af dieselolie, såfremt disse er vidende om, at olien tankes på salgsstedet direkte i tanken
på biler og ikke nægter dette salg.
Svar:
Mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 7, fastslår, at afgiftspligtige mineralolieprodukter ikke uden de statslige told- og
skattemyndigheders tilladelse må blandes, sælges eller anvendes til andet formål end det, de er afgiftsberigtiget efter.
Samtidig fastslår mineralolieafgiftslovens § 25, stk. 1 blandt andet, at med bøde straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder § 1, stk. 7. § 25, stk. 3, fastslår endvidere, at såfremt overtrædelsen er begået med forsæt til at
unddrage statskassen afgift, er straffen bøde eller fængsel i op til 2 år. I § 25, stk. 4, er det endelig bestemt, at
straffebestemmelserne også kan gøres gældende over for selskaber m.v. (juridiske personer).
Det fremgår således helt klart af mineralolieafgiftsloven, at såfremt sælgeren – for eksempel en tankstation – groft
uagtsomt eller forsætligt leverer lavt beskattede eller afgiftsfritagne mineralolieprodukter til anvendelse som
motorbrændstof, vil den pågældende ifalde straf. Det er dog også klart, at skattemyndighederne og i sidste ende
anklagemyndigheden skal kunne bevise, at der er tale om grov uagtsomhed eller forsætlighed fra sælgerens side.
Det er min helt bestemte opfattelse, at der i den situation, som beskrives i spørgsmålet vil være adgang til at gøre
strafansvar gældende over for sælgeren.
Spørgsmål 52:
Er det efter ministerens opfattelse muligt at ændre lovbestemmelsen, så den hjemler en ordning i stil med
den indtil 2002 gældende bekendtgørelse, f. eks. med en kvantumsbestemmelse, uden at denne er i strid med væsentligt
gældende retsprincipper eller EU-lovgivning?
Svar:
Det gælder helt generelt, at der ved udarbejdelse af love og bekendtgørelse skal være proportionalitet mellem de
målsætninger, som loven eller bekendtgørelsen forfølger og de tiltag, som på denne baggrund indføjes i loven eller
bekendtgørelsen.