Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 589
Offentligt
1460860_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 589)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
12. februar 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat vedrørende forslag fra
Kommissionen til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 2037/2000 om stoffer, der
nedbryder ozonlaget, for så vidt angår kritiske anvendelser og udførsel af haloner, udførsel af produkter og
udstyr, der indeholder chlorfluorcarboner, samt begrænsninger vedrørende bromchlormethan, KOM (2002)
642 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460860_0002.png
MILJØstyrelsen / Biocid- og kemikalievurderingskontoret
Den
M 7011/17-0005
Ref. LFO/MAS
GRUNDNOTAT
Forslag fra Kommissionen til ændring af Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) 2037/2000 om stoffer,
der nedbryder ozonlaget, for så vidt angår kritiske anvendelser og udførsel af haloner, udførsel af produkter og
udstyr, der indeholder chlorfluorcarboner, samt begrænsninger vedrørende bromchlormethan
Kom (2002) 642 endelig
1. Status
EU-kommissionen sendte den 27. november 2002 ovennævnte forslag til
Europa-Parlamentet og Rådet. Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 175 stk. 1, og skal vedtages efter proceduren
om fælles beslutningstagen mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget
Notat om forslaget er ikke tidligere sendt til Folketingets Europaudvalg
Formål og indhold
Formålet med de foreslåede ændringer af forordning 2037/2000 er at løse nogle problemer, der har vist sig ved
administrationen af forordningen.
Første ændring vedrører halon og betyder, at der kan fastlægges tidsplaner for reduktion af halonanvendelse til kritiske
anvendelser, når forordningens bilag VII gennemgås. Formålet er at fremme en dynamisk udfasning af haloner, når der
identificeres alternativer til kritiske anvendelser.
Den anden ændring vedrører udførsel af halon. Formålet er at reducere udslippet af halon, begrænse den globale
halonproduktion, og gøre transporten af haloner til kritiske anvendelser i andre lande mere sikker. Baggrunden er at alle ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460860_0003.png
kritiske anvendelser af halon skal ophøre inden den 31. december 2003. Mindre cylindre med halon har i vid udstrækning
indgået i det brandslukningsudstyr, som skal fjernes. Sådant udstyr er ikke godkendt til transport i mange lande, og
omfattende flytning af disse mindre cylindre anses for usikker. Eksport af aftappet halon vil kunne erstatte produktion af
halon i udviklingslandene, og mindske risikoen for at halon forsætligt slippes ud i atmosfæren i forbindelse med nedtagning af
anlæg. Kommissionen ville være i stand til at spore, om halonudførsler bliver anvendt til kritiske anvendelser i
indførselslandet, da halon som et kontrolleret stof ville kræve et eksportgodkendelsesnummer.
Den tredje ændring vedrører udførsel af kontrollerede stoffer eller produkter, der indeholder kontrollerede stoffer.
Formålet med ændringen er at muliggøre eksporten af visse produkter som for eksempel brugte fly og køretøjer som
indeholder skum opblæst med CFC. Kommissionen angiver at det var hensigten med forordning 2037/2000 kun at
begrænse udførslen af brugt CFC-holdigt køle- og luftkonditioneringsudstyr og ikke andre produkter og udstyr, der
indeholder CFC-blæst skum, og at det derfor er nødvendigt at ændre artikel 11 for at leve op til intensionen.
Den fjerde ændring vedrører bestemmelserne om nye stoffer i artikel 22 og bilag II til forordning 2037/2000. For at opfylde
forpligtelserne i henhold til Montreal-protokollen skal de fleste bestemmelser, der gælder for kontrollerede stoffer, også gælde
for det nye stof bromchlormethan. I praksis vurderes ændringen ikke at få betydning da bromchlormethan ifølge forordning
2037/2000 allerede er forbudt at producere, markedsføre og anvende.
De foreslåede ændringer til forordning 2037/2000 er fuldt ud i tråd med forordningens miljømålsætninger for sikring af
ozonlaget, medens det samtidig sikres, at forordningens bestemmelser tydeliggøres og ændres, hvor det er nødvendigt.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Forslaget modificerer en gældende forordning og vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet.
4.
Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Da ændringerne medfører en tilnærmelse til gældende danske regler, forventes der ingen økonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Det forventes, at ændringerne af forordningen vil medføre en øget beskyttelse af ozonlaget.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos offentlige myndigheder og interesseorganisationer med frist for afgivelse af kommentarer den
14. februar 2003. Udkast til rammenotat har været i skriftlig høring i specialudvalget (miljø), hvorfra der ud over
Oliebranchens Fællesråds støtte til forslaget, ikke er indkommet kommentarer til forslaget.