Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 638
Offentligt
1460812_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 638)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. februar 2003
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag
til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 451/2000 om de nærmere bestemmelser for iværksættelsen
af anden og tredje fase af det arbejdsprogram, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2 i Rådets direktiv
91/414/EØF.
Forslaget forventes sat til afstemning den 25.-26. februar 2003 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460812_0002.png
MILJØstyrelsen
24. februar 2003
Internationalt kontor HKr/6
Notat om
Forslag til ændring af Kommissionens Forordning (EF) nr. 451/2000 om de nærmere bestemmelser
for iværksættelsen af anden og tredje fase af det arbejdsprogram, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2 i
Rådets direktiv 91/414/EØF
På de følgende sider følger grundnotat om ovennævnte forslag.
Med forslaget indføres obligatoriske regler om betaling af gebyr for myndighedernes behandling af sagerne om optagelse af
aktivstoffer på bilag I direktiv 91/414/EØF (positivlisten).
Det forventes, at der skal stemmes om forslaget den 25. – 26. februar 2003 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Regeringen agter at undlade at stemme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460812_0003.png
MILJØstyrelsen
24. februar 2003
Pesticidkontoret J.nr.:
PJ/11
grundnotat
Forslag til ændring af Kommissionens Forordning (EF) nr. 451/2000 om de nærmere bestemmelser
for iværksættelsen af anden og tredje fase af det arbejdsprogram, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2 i
Rådets direktiv 91/414/EØF
Dok.nr: SANCO/10005/2003 af 9. januar 2003.
1. Status
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, artikel 8 (2),
som bl.a. fastlægger, at der fastsættes alle nødvendige bestemmelser til revurderingsprogrammets gennemførelse.
Det forventes, at der skal stemmes om forslaget den 25. – 26. februar 2003 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har ikke været drøftet på tidligere møder.
2. Forslagets formål og indhold
Med forslaget indføres obligatoriske regler om betaling af gebyr for myndighedernes behandling af sagerne om optagelse
af aktivstoffer på bilag I direktiv 91/414/EØF (positivlisten).
Efter de gældende regler i forordning 451/2000 skal landene fastsætte regler om gebyr. Herefter skal virksomhederne
betale for de udgifter, der følger af behandling og vurdering af det dossier (datapakken), som indleveres til rapportør-
landet (det land der gennemlæser og sammenfatter i en rapport alle de indgivne oplysninger) i forbindelse med EU´s
behandling af aktivstoffet.
Det foreslås at udvide dette område, så gebyret ikke alene knytter sig til rapportør-landenes (og med-rapportørers)
udgifter. Således foreslås det, at medlemslandene skal etablere et generelt system, hvorefter virksomhederne skal betale
medlemslandene for de udgifter, der følger af behandling og vurdering af dossieret.
Der er tillige angivelser af hvilke konkrete udgifter, der kan forlanges dækket. Som hidtil kan der kræves betaling af de
faktiske udgifter, der knytter sig til den administrative behandling og vurdering af dossieret i tilfælde, hvor landet er
rapportør. Udvidelsen ligger i, at der endvidere opkræves penge for de generelle aktiviteter, som alle medlemslande,
efter reglerne i forordningens artikel 7 og 8, udfører under EU-vurderingen af aktivstofferne. Disse opgaver omfatter
kontrol af, om dossieret er fuldstændigt, og arbejdet med at evaluere, kommentere og supplere rapportør-landets
vurderingsrapport.
3. Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen har ikke særskilt redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Forslagets konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være umiddelbart anvendelig i Danmark. Ændringen af gebyrordningen vil medføre behov for at ændre
gebyrreglerne i bekendtgørelsen om bekæmpelsesmidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460812_0004.png
Økonomiske og administrative konsekvenser
Der er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner og amtskommuner.
For staten vil det udvidede gebyrområde indebære et øget provenu, idet der fremover bliver
brugerbetaling for myndighedernes (Miljøstyrelsens og Fødevaredirektoratets) arbejde med at deltage i EU vurderingen
af aktivstofferne. Størrelsen af provenuet er vanskelig at forudsige. Den nærmere tilrettelæggelse af gebyret vil være
provenuneutral og ske efter retningslinierne for udmøntning af Regeringens skattestop. De ansøgende firmaer, som både
kan være danske og udenlandske virksomheder, vil blive pålagt en øget udgift.
Beskyttelsesniveau
Beskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket af forslaget.
5. Høring
Notat om forslaget har været i skriftlig høring i specialudvalget for miljøspørgsmål.
SID
og
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
finder at Danmark bør stemme for.