Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 656
Offentligt
1460795_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 656)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
27. februar 2003
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 21. februar 2003 (Alm. del – bilag 621) vedlægges
Finansministeriets besvarelse af spørgsmål 58.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460795_0002.png
21. februar 2003
12 SHO
Notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende forslaget om tilpasning af afstemningsregler i Den
Europæiske Centralbanks Styrelsesråd
Principper til grund for ECB’s forslag
Den Europæiske Centralbank har lagt fem principper til grund for dets forslag om tilpasning af afstemningsregler i Den
Europæiske Centralbanks Styrelsesråd:
1. Et medlem – én stemme
Princippet om "et medlem, én stemme" bibeholdes for medlemmer med stemmerettighed.
1. Personlig deltagelse
Alle Styrelsesrådets medlemmer vil som hidtil deltage i alle dets møder som uafhængige og personlige medlemmer,
uanset om de har stemmeret eller ej.
1. Repræsentativitet
For at sikre, at centralbankdirektører med stemmeret er repræsentative for euroområdet som helhed, er man nødt til at
skelne mellem centralbankdirektørerne, hvad angår den hyppighed, hvormed de kan udøve stemmeretten, således at
centralbankdirektører fra større eurolande oftere kan udøve stemmeret end centralbankdirektører fra mindre
eurolande.
1. Automatik/soliditet
Rotationssystemet forslås indrettet således, at en hvilken som helst bestemmelse om inddeling af centralbankdirektører
i forskellige grupper og en hvilken som helst regel for tildeling af stemmerettighed til disse grupper muliggør, at
systemet automatisk kan tilpasses processen med udvidelsen af euroområdet.
1. Gennemsigtighed
Rotationssystemet udformes, så det er gennemsigtigt. Formuleringen af den ændrede artikel 10.2 i statutten må derfor
være rimelig tilgængelig og opfylde kravene til primær fællesskabsret.
Eurolandenes stemmehyppigheder i den foreslåede rotationsordning
Med udgangspunkt i de fem ovenstående principper har Den Europæiske Centralbank i sin henstilling, som beskrevet i
aktuelt notat op til ECOFIN den 18. februar, foreslået en rotationsordning. Danmarks Nationalbank har på grundlag af
forslaget i henstillingen fra ECB udarbejdet nedenstående tabel, der redegør for stemmehyppigheder i de forskellige grupper,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460795_0003.png
når der er mellem 19 og 27 eurolande. Af tabellen fremgår, at stemmehyppigheden vil være 80 pct. for økonomisk store lande
og mellem 79 pct. og 57 pct. for økonomisk mellemstore lande. Endvidere fremgår, at den lavest mulige stemmehyppighed,
for økonomisk små lande, vil være 38 pct.
Af henstillingen fra Den Europæiske Centralbank fremgår endvidere, at Styrelsesrådet skal træffe beslutning om de nærmere
gennemførelsesbestemmelser og herunder sikre, at centralbankdirektører i den anden gruppe ikke har hyppigere stemmeret
end centralbankdirektører i den første gruppe, når der er mellem 16 og 18 eurolande. Det er således ikke fastlagt, hvordan
ordningen skal være i en eventuel situation med 16, 17 og 18 eurolande, men der åbnes i forslaget mulighed for, at
Styrelsesrådet kan beslutte at udskyde starten af rotationssystemet, indtil antallet af eurolande overstiger 18.
Stemmehyppigheder i de forskellige grupper
Antal eurolande
16
17
18
19
20
4/5
80 pct.
11/15
73 pct.
i Ikke
brug
21
4/5
80 pct.
11/16
69 pct.
i Ikke
brug
i
Store lande
Stemmer/lande
Stemmehyppighed
Mellemstore
lande
Små lande
Stemmer/lande
Stemmehyppighed
Stemmer/lande
Stemmehyppighed
.
Uafklaret Uafklaret Uafklaret 4/5
80 pct.
Uafklaret Uafklaret Uafklaret 11/14
79 pct.
Ikke
brug
i Ikke
brug
i Ikke
brug
i Ikke
brug
Antal eurolande
22
23
4/5
80 pct.
8/12
67 pct.
3/6
50 pct.
24
4/5
80 pct.
8/12
67 pct.
3/7
43 pct.
25
4/5
80 pct.
8/13
62 pct.
3/7
43 pct.
26
4/5
80 pct.
8/13
62 pct.
3/8
38 pct.
27
4/5
80
pct.
8/14
57
pct.
3/8
38
pct.
Store lande
Stemmer/lande
Stemmehyppighed
Mellemstore
lande
Stemmer/lande
Stemmehyppighed
Små lande
Stemmer/lande
Stemmehyppighed
4/5
80 pct.
8/11
73 pct.
3/6
50 pct.
Rotationsordningens virkning ved eventuelt dansk deltagelse i euroen
Ved eventuel dansk deltagelse i euroen vil den danske nationalbankdirektørs stilling i Styrelsesrådet i givet fald naturligvis
blive påvirket af de nye regler, på lige fod med øvrige eurolandes centralbankdirektører.
Op til og med 15 eurolande vil forslaget indebære, at den danske nationalbankdirektør ved eventuel dansk deltagelse i euroen
vil have permanent stemmeret, på lige fod med øvrige eurolande.
Med den foreslåede rotationsordning og mere end 15 eurolande vil den danske nationalbankdirektørs stilling afhænge af,
hvilken gruppe Danmark indgår i, og hvor tit hvert enkelt land i denne gruppe har stemmeret. Danmarks Nationalbank har
oplyst, at Danmark ved eventuel indtræden i euroen ventes at ville indgå i gruppen af mellemstore lande. Det vil i givet fald
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460795_0004.png
betyde, at den danske nationalbankdirektør med 19 eurolande vil have stemmeret 79 pct. af tiden (svarende til at 11 stemmer
går på skift blandt 14 gruppemedlemmer) og 57 pct. af tiden med 27 eurolande (svarende til at 8 stemmer går på skift blandt
14 lande).
Nationalbankens holdning til ECB’s forslag
Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen har i dagbladet Børsen den 15. januar bl.a. givet udtryk for, at man finder, at
ECB’s forslag er en balanceret løsning og at der ikke er tale om, at de små landes centralbanker sættes uden for indflydelse.
Nationalbankdirektøren har desuden påpeget, at de små lande i dag har stor indflydelse, fordi alle eurolande har én stemme.
Nationalbankdirektøren har givet udtryk for, at i forhold til det udgangspunkt bliver de små landes indflydelse en lille smule
mindre, men at der ikke er tale om en fundamental ændring.
Nationalbankdirektøren bemærkede desuden, at alle medlemmer fortsat vil deltage i møderne, have taleret, være med i alle
komitéer, deltage i det forberedende arbejde og modtage al information. Nationalbankdirektøren påpegede, at forslaget
udelukkende vedrører spørgsmålet om, hvem der må række hånden i vejret, når der skal stemmes.
I øvrigt påpegede nationalbankdirektøren, at forslaget til reformen frem for alt handler om balancen mellem direktionen og
de nationale centralbanker. Direktionen har seks stemmer, så hvis antallet af nationale stemmer i Styrelsesrådet bliver meget
stort, mindskes direktionens stemmevægt.
Nationalbankdirektøren bemærkede endvidere, at forslaget bygger på den velfungerende model, der kendes fra Federal
Reserve i USA, hvor direktionen har fast stemmeret og hvor stemmeretten går på omgang mellem de regionale centralbanker.