Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 659
Offentligt
1460792_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 659)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
27. februar 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Socialministeriets grundnotat om forslag til Rådets
afgørelse om nedsættelse af et Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhedsbeskyttelse på Arbejdspladsen,
KOM(2002) 486 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460792_0002.png
Notat
Grundnotat om forslag til Rådets afgørelse om nedsættelse af et Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og
Sundhedsbeskyttelse på Arbejdspladsen (KOM (2002) 486 final)
Resumé:
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 202. Efter artikel 202 kræves der enstemmighed. Forslaget går ud på at slå to
udvalg sammen, som beskæftiger sig med arbejdsmiljø, hhv. Det Rådgivende Udvalg og Det stående Udvalg.
Særinteresser vedr. området for Det stående Udvalg (mine/udvindingsindustri) foreslås varetaget i et permanent udvalg
under nye Rådgivende Udvalg. Antallet af medlemmer foreslås mere end halveret i forhold antallet af medlemmer i de to
eksisterende udvalg .
Forslaget får ingen konsekvenser for dansk ret.
1. Baggrund og indhold
Forslaget har bl.a. til formål, via sammenlægning, at gennemføre en effektivisering af udvalgsstrukturen på
arbejdsmiljøområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460792_0003.png
Forslaget består af følgende 3 hoveddele/elementer:
Anvendelsesområde, funktion og opgave
Udvalget har til formål at bistå kommissionen på alle områder inden for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. Hermed
udvides arbejdsområdet til at omfatte dels ioniserende stråling dels alle fællesskabsinitiativer relateret til sikkerhed og
sundhed, herunder i miner og anden udvindingsindustri.
Udvalget har bl.a. til opgave at medvirke til udarbejdelse af fælles holdninger, henlede Kommissionens opmærksomhed på
områder, hvor der er behov for ny viden, udtale sig om fællesskabsinitiativer .
Organisatorisk del
Efter forslaget sker der en sammenlægning, således at Det Stående Udvalg for Bedriftssikkerhed og Sundhedsbeskyttelse i
Kulminer og anden Udvindingsindustri ophører som et selvstændigt udvalg. Opgaver og funktioner videreføres i det
Rådgivende Udvalg (DRU) ved et permanent sektorudvalg.
Proceduremæssige forhold
Udvalget består af 3 medlemmer samt suppleanter pr. medlemsstat – en fra regeringen, en fra arbejdstagerne og en fra
arbejdsgiverne. Dette er mere end en halvering i forhold til den eksisterende repræsentation i Det Rådgivende Udvalg og
Det Stående Udvalg, og har bl.a. til formål at sikre, at udvalget ikke bliver for stort med henblik på den kommende
udvidelse.
Kommissionen varetager sekretariatsbetjeningen og delager i møderne.
• Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærheds-og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om
sammenlægning af to eksisterende udvalg.
Gældende dansk ret
Ikke relevant da den vedtagne retsakt ikke skal gennemføres i nationale regler.
1. Høring
Forslaget har været sendt til skriftlig høring i EF- Specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale
spørgsmål. Som et foreløbigt bidrag fra
DA
henvises til den fælles ETUC/UNICE henvendelse til
Kommissionen angående dette forslag. Det fremgår bl.a. af henvendelsen, at forslaget hilses
velkomment, og endvidere hilses anerkendelse af interessegruppernes og koordinatorernes rolle,
herunder ETUC og UNICE’s rolle velkomment. Det fremgår endvidere, at suppleanter og eksperter skal
kunne deltage i interessegruppernes møder. Det bør også være muligt at deltage med 5 medlemmer fra
hver interessegruppe i arbejdsgrupperne.
KL
kan tilslutte sig forslagets generelle sigte.
KL
finder imidlertid, at den påtænkte halvering af den
hidtidige repræsentation – således at der fremtidig kun vil være én repræsentant for (alle)
arbejdstagere/arbejdsgivere – afgørende svækker de kommunale arbejdsgiver parters mulighed for at
deltage i processerne i udvalget. KL finder det derfor aldeles afgørende, at der etableres procedurer, som
sikrer, at deltagelse i udvalget ikke monopoliseres af bestemte sektorer. Det kan fx ske ved at indføre
rotationsordninger, begrænse medlemsperiodens længde og /eller ved udpegning af et antal suppleanter,
som sikres samme informationsniveau som medlemmer. Det bør også sikres, at suppleanterne kan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460792_0004.png
deltage i de forskellige interessegruppers forberedne arbejde.
Amtsrådsforeningen
har umiddelbart
ingen bemærkninger.
LO, FTF og AC
er enige i forslagets generelle sigte, og vil understrege vigtigheden af, at der etableres et
tæt samarbejde mellem EU-institutionerne, medlemsstaternes regeringer og arbejdsmarkedets parter både
på nationalt og europæisk niveau. Det findes vigtigt, at dette nye udvalg konsulteres om alle
arbejdsmiljøspørgsmål. For at sikre ad-hoc grupperne har den fornødne ekspertise, bør antallet af
medlemmer (5) fastholdes. Samtidig må det sikres af hensyn til ad -hoc gruppernes effektivitet, at disse
gives et klart og afgrænset mandat ligesom det vil være vigtigt, at der fastsættes en tidsgrænse for
gruppernes arbejde.
LO
finder, at det bør sikres, at alt materiale tilgår suppleanterne, lige som det må sikres, at suppleanterne
kan deltage i de forskellige interessegruppers arbejde.
FTF og AC
mener at det bør sikres, at der for hvert ordinært medlem af udvalget udpeges 2 suppleanter. Dette for at
sikre, at alle sektorer bliver repræsenteret og kan bidrage med deres erfaringer i udvalgets arbejde. Det bør derfor sikres,
at alt materiale tilgår suppleanterne, ligesom det må sikres, at suppleanterne kan deltage i de forskellige
interessegruppers forberedne arbejde.
FTF
er endvidere af den opfattelse, at hvis det viser sig, at rådsbeslutningen om oprettelse af udvalget vil ske med artikel
308 om retsgrundlag, skal FTF anbefale, at DK står meget fast på sine ønsker om udvidelse af antallet af suppleanter,
suppleanternes ret til at deltage i interessegruppernes arbejde samt adgangen til materiale. FTF kan ikke anbefale, at
udvindings/mineindustrien nævnes specifikt som en permanent arbejdsgruppe, idet Det Rådgivende Udvalg i enighed har
afvist, at der på forhånd skal nedsættes permanente udvalg. Der er således en lang række forhold omkring de permanente
udvalgs kompetencer i forhold til Kommissionen og Det Rådgivende udvalg, der stadig findes uafklarede. Endelig peger
FTF på, at Det Rådgivende Udvalg ikke har kunnet anbefale, at Det Rådgivende Udvalg og Det Stående Udvalg for
Minedrift slås sammen, hvorfor det ikke bør være afgørende for de danske forhandlinger, at dette rent faktisk bliver et
resultat.
• Lovgivnings eller statsfinansielle konsekvenser
Der er hverken lovgivnings eller statsfinansielle konsekvenser.
• Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
• Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt.