Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 695
Offentligt
1460757_0001.png
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
11. marts 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets orienteringsnotat
om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område, der må forventes at komme
op under det græske formandskab (1. halvår af 2003).
Materialet er ligeledes sendt til Folketingets Retsudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0002.png
Vedlagt  sendes  et  orienteringsnotat  om  de  større,  væsentlige  EU-sager  på Justitsministeriets område,
der forventes at komme op under det græske formandskab (1. halvår 2003), idet Justitsministeriet skal
anmode Udenrigsministeriet om at sende notatet til Folketingets Europaudvalg.  
Tidspunktet for fremsendelsen til Folketingets Europaudvalg bedes meddelt Justitsministeriet (kontor-
leder Tove Rune, ministerens forkontor, lokal 22703), idet notatet herefter vil blive sendt til Folketin-
gets Retsudvalg til orientering.  
/
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0003.png
område, der må forventes at komme op under det græske formandskab (1.
halvår af 2003)
Formueret
1. Forbrugerkredit – forslag til ændring af direktiv om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om forbrugerkre-
dit (87/102/EØF)
Kommissionen fremsatte den 11. september 2002 et forslag til direktiv om harmo-
nisering  af  medlemsstaternes  love  og  administrative  bestemmelser  om  forbruger-
kredit (KOM (2002) 443 endelig).
Direktivforslaget  skal  afløse  og  samtidig  modernisere  det  eksisterende  forbruger-
kreditdirektiv (direktiv 87/102/EØF som ændret ved direktiverne 90/88/EØF og
98/7/EF).
Der er tale om et meget omfattende direktivforslag, som bl.a. indeholder regler om
annoncering, rådgivning mv. forud for indgåelse af en låneaftale, om databeskyttel-
se, om udformning af låneaftaler, herunder fortrydelsesret, om afgivelse af en række
kreditoplysninger, om urimelige kontraktvilkår, om opfyldelse af låneaftaler, herun-
der misligholdelse, og om kautionsforhold.
I modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdirektiv omfatter forslaget lån, der
sikres ved pant i fast ejendom, såfremt lånet er bestemt til andre formål end køb af
fast ejendom eller om- eller tilbygning af ejerboliger.
Direktivforslaget indeholder – i modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdi-
rektiv  –  ikke  nogen  minimumsklausul,  og  der  er  således  med  forslaget  lagt  op  til
totalharmonisering af området for forbrugerkredit.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 1. november
2002. På rådsmødet (konkurrenceevne) den 14. og 15. november 2002 præsentere-
de Kommissionen forslaget. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalel-
se.
4
Direktivforslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (konkurrence-
evne) den 19. maj 2003 med henblik på generel politisk drøftelse/politisk enighed.  
2. Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 72/166/EØF,
84/5/EØF, 88/357/EØF, 90/232/EØF og direktiv 2000/26/EF om ansvars-
forsikring for motorkøretøjer (5. motorkøretøjsforsikringsdirektiv)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0004.png
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2002 et forslag til femte motorkøretøjsforsik-
ringsdirektiv (KOM (2002) 244 endelig).
Direktivforslaget  har  til  formål  at  modernisere  de  tre  første  motorkøretøjsforsik-
ringsdirektiver og udvide anvendelsesområdet for reglerne i det fjerde motorkøre-
tøjsforsikringsdirektiv. Hensigten er navnlig at forbedre beskyttelsen af de skadelid-
te, at skabe klarhed om visse af definitionerne i direktiverne samt at løse problemer,
der ofte forekommer i praksis, for at sikre et mere effektivt indre marked for mo-
torkøretøjsforsikring.
Forslaget indeholder bl.a. en forhøjelse af mindstebeløbene for forsikringsdækning,
en  udvidelse  af  forsikringsdækningen  til  også  at  omfatte  cyklister  og  fodgængere,
forsikringsdækning af passagerer i motorkøretøjer, hvor føreren er spirituspåvirket,
samt en udvidelse af skadesbehandlingsreglerne i fjerde motorkøretøjsforsikringsdi-
rektiv (der kun omfatter skader uden for skadelidtes bopælsland) til at omfatte alle
skader. Sidstnævnte udvidelse indebærer bl.a., at skadelidte kan rette et direkte krav
mod forsikringsselskabet, at selskabet inden 3 måneder skal give et begrundet er-
statningstilbud eller svar, og at de enkelte medlemsstaters informationskontorer, der
er oprettet ved det fjerde motorkøretøjsforsikringsdirektiv, kan bistå skadelidte med
at skaffe oplysninger om det skadevoldende køretøj og dets forsikringsforhold mv.,
selv om skaden er sket i skadelidtes bopælsland.
Grundnotat  er  sendt  til  Folketingets  Europaudvalg  den  4.  september  2002  og  til
Folketingets Retsudvalg den 5. september 2002. På rådsmødet (konkurrenceevne)
den   14.-15.   november   2002   præsenterede   Kommissionen   forslaget.   Europa-
Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse.
Direktivforslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (konkurrence-
evne) den 19. maj 2003 med henblik på (eventuel) politisk enighed.  
5
3. Meddelelse om europæisk aftaleret
Kommissionen har den 11. juli 2001 sendt en meddelelse om europæisk
aftaleret (KOM (2001) 398 endelig) i høring.
Formålet med meddelelsen er at få skabt en bredere debat om europæisk aftaleret
med  deltagelse  af  Europa-Parlamentet,  Rådet  og  interesserede  parter,  herunder
virksomheder, jurister og andre sagkyndige fra den akademiske verden. Kommissi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0005.png
onen ønsker med debatten at få belyst, om der som følge af forskelle i medlemssta-
ternes aftaleretlige bestemmelser er forhold, der hindrer, at det indre marked kan
fungere tilfredsstillende, og i givet fald at få forslag til, hvordan disse problemer kan
løses.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 13. septem-
ber 2001.
Regeringens udtalelse om meddelelsen blev sendt til Kommissionen den 17. januar
2002.
Kommissionen har den 25. marts 2002 offentliggjort en redegørelse om reaktioner-
ne på meddelelsen.   
Det forventes, at Kommissionen i begyndelsen af 2003 vil offentliggøre en hand-
lingsplan om emnet.  
Handlingsplanen er sat på  den foreløbige dagsorden for rådsmødet (konkurrence-
evne) den 19. maj 2003 med henblik på Kommissionens præsentation.
Dyrebeskyttelse
4. Forslag til ændring af direktiv 91/628/EØF om beskyttelse af
dyr under transport
Det forventes, at Kommissionen i løbet af foråret 2003 fremlægger en rapport om
transport af dyr, og at denne rapport ledsages af et forslag til ændring af direktiv
91/628/EØF  om  beskyttelse  af  dyr  under  transport.  De  indledende  drøftelser  af
forslaget forventes således at foregå under det græske formandskab.  
6
Kommissionen afgav den 6. december 2000 en beretning om de erfaringer, med-
lemsstaterne har gjort siden gennemførelsen af Rådets direktiv 95/29/EF om æn-
dring af direktiv 91/628/EØF om beskyttelse af dyr under transport. I beretningen
anfører Kommissionen, at dyr ofte transporteres over lange afstande og herunder
udsættes for en brutal og upassende behandling, ligesom de ofte er uegnede til at
blive transporteret.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. december 2002 oplyste Kommissionen,
at et forslag til nye regler om beskyttelse af dyr under transport forventes fremsat i
foråret 2003.
Civilretligt samarbejde (retlige og indre anliggender)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0006.png
5. Forslag til Rådets forordning om gensidig fuldbyrdelse af afgø-
relser om forældremyndighed, samværsret m.v.
I forlængelse af et fransk forslag af 3. juli 2001 vedrørende en rådsforordning om
gensidig fuldbyrdelse af afgørelser om samværsret og et kommissionsforslag af 6.
september  2001  vedrørende  samme  har  Kommissionen  den  3.  maj  2002  fremsat
forslag til Rådets forordning om kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse
af  retsafgørelser  i  ægteskabssager  og  i  sager  vedrørende  forældremyndighed,  om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000 og om ændring af forordning (EF) nr.
44/2001, for så vidt angår sager vedrørende underholdspligt.  
Formålet  med  forslaget  er  at  udvide  reglerne  for  anerkendelse  og  fuldbyrdelse  af
retsafgørelser i Bruxelles II-forordningen til at omfatte alle retsafgørelser om foræl-
dremyndighed  og  samvær  mv.  samt  at  samle  de  væsentligste  elementer  fra  de  to
ovenfor nævnte forslag, som det hidtil ikke har været muligt at opnå enighed om i
Rådet. Forslaget inkorporerer de eksisterende regler i Bruxelles II-forordningen, der
således ophæves, hvis forslaget vedtages.
Grundnotat  vedrørende  Kommissionens  nye  forslag  er  sendt  til  Europaudvalget
den 20. juni 2002 og til Retsudvalget den 21. juni 2002. Sagen er endvidere forelagt
begge udvalg forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 13.-14. juni
og den 28.-29. november 2002.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
7
Det er usikkert, om forslaget kan færdigbehandles under græsk formandskab.
6. Et europæisk tvangsfuldbyrdelsesdokument for ubestridte krav
Kommissionen fremsatte den 18. april 2002 forslag til forordning om et europæisk
tvangsfuldbyrdelsesdokument for ubestridte krav.
Formålet  med  forslaget  er,  at  retsafgørelser  og  visse  bekræftede  dokumenter  om
ubestridte krav skal kunne danne grundlag for tvangsfuldbyrdelse i de øvrige med-
lemsstater  uden  mellemliggende  procedurer  (såkaldte  eksekvaturprocedurer).  Der
fastsættes en række minimumskrav, som de nationale procedurer skal opfylde, for at
en retsafgørelse umiddelbart kan danne grundlag for tvangsfuldbyrdelse i de øvrige
medlemsstater.  Minimumskravene  vedrører  navnlig  forkyndelsesmetoder  og  for-
kyndelsesfrister.  
Ifølge forslaget kan det under fuldbyrdelsen alene gøres gældende, at retsafgørelsen
er uforenelig med en anden retsafgørelse,  mens indsigelser om, dels at afgørelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0007.png
strider mod grundlæggende retsprincipper i fuldbyrdelseslandet, dels at der ikke er
sket forkyndelse i så god tid, at sagsøgte har kunnet varetage sine interesser, ikke
kan gøres gældende.
Grundnotat vedrørende forslaget er sendt til Europaudvalget den 25. juni 2002 og
til Retsudvalget den 20. juni 2002.
I  slutningen  af  det  græske  formandskab  vil  sagen  formentlig  blive  forelagt  Rådet
med  henblik  på  en  orienteringsdebat  om retningslinierne  for  det  forsatte  arbejde.
Forslaget forventes ikke at kunne færdigbehandles under græsk formandskab.
7. Indgåelse af aftale mellem Fællesskabet og Lugano-staterne
om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
8
Den såkaldte Lugano-konvention blev indgået i 1988 mellem de daværende 12 EU-
stater  og  6  EFTA-stater.  Lugano-konventionen  vedrører  jurisdiktionskompetence
samt anerkendelse og fuldbyrdelse i EU af domme mv.  afsagt i en EFTA-stat og
omvendt. Lugano-konventionen svarer i det væsentlige til EF-domskonventionen,
der  hidtil  har  reguleret  de  samme  forhold  mellem  EU-medlemslandene.  Lugano-
konventionen er trådt i kraft for alle EU-landene samt Norge, Island, Schweiz og
Polen.
Med henblik  på at opnå parallelitet mellem Lugano-konventionen og Bruxelles I-
forordningen,   der   med   virkning   fra   den   1.   marts   2002   har   erstattet   EF-
domskonventionen for 14 EU-landes vedkommende (dvs. eksklusiv Danmark), traf
Rådet den 14. oktober 2002 afgørelse om at bemyndige Kommissionen til at indle-
de forhandlinger om en ny Lugano-konvention. Rådet besluttede samtidigt at an-
mode  EF-domstolen om en udtalelse om, hvorvidt Fællesskabet som sådant eller
både Fællesskabet og medlemsstaterne har kompetence til at indgå den nye Lugano-
konvention.
Sagen er forelagt Europaudvalget og Retsudvalget forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 14. – 15. oktober 2002.
I lyset af sagens forelæggelse for EF-domstolen er det usikkert, om forhandlingerne
vil blive indledt under græsk formandskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0008.png
8. Indgåelse af mellemstatslige aftaler vedrørende fællesskabs-
retsakter, der er omfattet af det danske forbehold vedrørende ret-
lige og indre anliggender, og som ikke vedrører udbygning af
Schengen-reglerne
Siden Amsterdamtraktaten trådte i kraft den 1. maj 1999, er der vedtaget en række
fællesskabsretsakter, der er omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og
indre anliggender, og som Danmark ikke har mulighed for at tilslutte sig efter den
særlige Schengen-procedure i artikel 5 i protokollen om Danmarks stilling. En even-
tuel  dansk  tilknytning  til  disse  retsakter  vil  derfor  alene  kunne  ske  ved  konkrete
Fællesskabets eksterne kompetence udspringer af retsakter med hjemmel i EF-traktatens
afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder
derfor anvendelse.
9
mellemstatslige aftaler mellem Danmark og Fællesskabet om de enkelte fællesskabs-
retsakter.
På det civilretlige område har Danmark efter forudgående drøftelser i Folketingets
Europaudvalg indtil videre anmodet om sådanne ”parallelaftaler” i relation til
Bru-
xelles I-forordningen (
forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000,
for-
kyndelsesforordningen
(forordning (EF) nr. 1348/2000 af 29. maj 2000),
kon-
kursforordningen
(forordning (EF) nr. 1346/2000 af 29. maj 2000) og
Bruxelles
II-forordningen
(forordning (EF) nr. 1347/2000 af 29. maj 2000).
Den 2. juli 2002 anmodede Kommissionen Rådet om bemyndigelse til at forhandle
parallelaftaler med Danmark for så vidt angår Bruxelles I-forordningen og forkyn-
delsesforordningen. Derimod har Kommissionen ikke fundet tilstrækkeligt grundlag
for at søge at indgå parallelaftaler med Danmark vedrørende konkursforordningen
og Bruxelles II-forordningen.
Sagen er senest forelagt Europaudvalget og Retsudvalget forud for rådsmødet (ret-
lige og indre anliggender) den 13.- 14. juni 2002.  
Forhandlinger om indgåelse af parallelaftaler vedrørende Bruxelles I-forordningen
og  forkyndelsesforordningen  forventes  at  kunne  indledes  under  græsk  formand-
skab.
Politimæssigt og strafferetligt samarbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0009.png
Indledning
Det græske formandskab vil videreføre arbejdet med henblik på gennemførelse af
handlingsplanen  for  et  område  med  frihed,  sikkerhed  og  retfærdighed,  der  blev
godkendt på Det Europæiske Råds møde i Wien i december måned 1998. Dette vil
ske i overensstemmelse med de politiske målsætninger og prioriteter, der er fastlagt
i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Tampere i oktober måned 1999.
Under det danske formandskab i 2. halvår af 2002 blev der indledt overvejelser om
etablering af en mekanisme, der skal sikre en løbende evaluering af medlemslande-
nes gennemførelse og anvendelse af relevante vedtagelser inden for det politimæssi-
ge  og  strafferetlige  samarbejde.  Dette  arbejde  forventes  videreført  under  græsk
formandskab med henblik på vedtagelse af en rådsafgørelse. Det græske formand-
10
skab vil ligeledes videreføre arbejdet med henblik på indgåelse af en interinstitutio-
nel aftale om Europa-Parlamentets adgang til fortrolige oplysninger inden for det
politimæssige og strafferetlige samarbejde.
Der  vil  under  det  græske  formandskab  blive  afholdt  rådsmøder  (retlige  og  indre
anliggender) den 27. – 28. februar, den 8. maj og den 5. – 6. juni 2003, ligesom der
vil blive afholdt et uformelt justits- og indenrigsministermøde den 28. – 29. marts
2003. Der vil i forbindelse med rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. –
28. februar 2003 blive gennemført en åben debat om forebyggelse og bekæmpelse
af organiseret kriminalitet i Balkan-området.
9. Politisamarbejde
Under dansk formandskab blev der opnået politisk enighed om et forslag til
rådsafgørelse  vedrørende  fælles benyttelse af forbindelsesofficerer, der ud-
sendes  af  medlemslandenes  retshåndhævende  myndigheder.  Forslaget  for-
ventes vedtaget under græsk formandskab. Aktuelle notater om forslaget er
sendt til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg henholdsvis den 6. og den
11. december 2002.
Der vil under græsk formandskab blive afholdt møde i task forcen af europæiske
politichefer den 5. – 6. maj 2003 med henblik på at drøfte det operative samarbejde
mellem EU-landenes politimyndigheder. Arbejdet inden for rammerne af det euro-
pæiske politiakademi vil ligeledes blive videreført, og det græske formandskab vil i
den forbindelse lægge særlig vægt på efteruddannelse vedrørende IT-kriminalitet.
Rådet vedtog den 14. oktober 2002 en række konklusioner med henblik på at styrke
den elektroniske udveksling af oplysninger mellem EU-landenes politimyndigheder.
Aktuelle notater om forslaget blev sendt til Folketingets Retsudvalg og Europaud-
valg henholdsvis den 4. og den 8. oktober 2002. Det forventes, at der under græsk
formandskab vil blive fremlagt et udkast til rådsafgørelse baseret på Rådets konklu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0010.png
sioner.
Som led i det politimæssige samarbejde forventes det græske formandskab desuden
at  ville  fokusere  på  samarbejdet,  herunder  med  tredjelande  og  især  Rusland,  om
bekæmpelse af organiserede biltyverier samt samarbejdet vedrørende savnede per-
soner og uidentificerede lig.
På det tekniske område vil det græske formandskab lægge særlig vægt på standardi-
seringsarbejdet i forbindelse med alarmeringssystemer, automatiske fingeraftrykssy-
stemer og kvalitetssikring af laboratorieprøver.
11
9.1. Europol
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. december 2002 blev der opnået
politisk enighed om en protokol med henblik på revision af Europol-konventionen.
Protokollen forventes vedtaget og undertegnet under græsk formandskab efter hø-
ring af Europa-Parlamentet og konsultationer med Den Fælles Kontrolinstans. Ak-
tuelle notater om forslaget blev sendt til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg
henholdsvis den 6. og den 11. december 2002.
Det tidligere danske formandskab har fremsat forslag om ændring af Europols per-
sonalevedtægt med henblik på at fastsætte regler for udstationeringen af Europol-
ansatte til tredjelande. Forslaget forventes vedtaget af Rådet under græsk formand-
skab.  Forslaget  tillige  med  et  grundnotat  om  forslaget  blev  sendt  til  Folketingets
Retsudvalg og Europaudvalg den 3. februar 2003.
Europols arbejdsprogram og budget for 2004 forventes vedtaget inden udgangen af
det græske formandskab, ligesom Rådet forventes at udpege to nye vicedirektører
for Europol.
Det  græske  formandskab  forventes  desuden  at  fortsætte  arbejdet  med henblik  på
Europols indgåelse af samarbejdsaftaler med tredjelande og internationale organisa-
tioner. Samarbejdsaftaler, herunder om  udveksling af personoplysninger, med Cy-
pern, Slovakiet, Bulgarien og Canada forventes godkendt af Rådet i løbet af 1. halv-
år af 2003, hvor Rådet ligeledes forventes at godkende en strategisk samarbejdsafta-
le  mellem  Europol  og  Rusland.  Herudover  forudses  det,  at  en  samarbejdsaftale
mellem Europol og Eurojust vil kunne godkendes under græsk formandskab, lige-
som  der  vil  blive  indledt  overvejelser  om  mulighederne  for  at  styrke  samarbejdet
mellem Europol og SECI (Southeast European Cooperation Initiative).
10. Strafferetligt samarbejde
Rådet vedtog den 30. november 2001 en handlingsplan med henblik på gennemfø-
relse  af  princippet  om  gensidig anerkendelse  af  retsafgørelser  på  det  strafferetlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0011.png
område.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. februar 2002 blev der opnået
politisk enighed om et forslag til rammeafgørelse om gensidig anerkendelse af afgø-
relser  om beslaglæggelse  m.v. Forslaget  forventes vedtaget  under græsk formand-
12
skab. Aktuelle notater om forslaget er senest sendt til Folketingets Retsudvalg og
Europaudvalg den 14. februar 2002.  
Det græske formandskab forventes desuden at ville arbejde for, at Rådet når til poli-
tisk enighed om forslaget til rammeafgørelse vedrørende gensidig anerkendelse af
bødeafgørelser og forslaget til rammeafgørelse om gensidig anerkendelse af konfi-
skationsafgørelser. Aktuelle notater om de to forslag er senest sendt til Folketinget
Retsudvalg og Europaudvalg henholdsvis den 6. og den 11. december 2002.
Rådet vedtog den 19. december 2002 et revideret mandat med henblik på forhand-
lingerne  om  en  strafferetlig  samarbejdsaftale  mellem  EU  og  Norge/Island.  Det
græske  formandskab  forventes  at  indlede  forhandlinger  med  Norge/Island  på
grundlag af det reviderede forhandlingsmandat. Aktuelle notater om det reviderede
forhandlingsmandat  blev  sendt  til  Folketingets  Retsudvalg  og  Europaudvalg  hen-
holdsvis den 4. og den 8. oktober 2002.  
Under græsk formandskab forventes Rådet desuden at godkende en aftale mellem
EU og USA om udlevering og gensidig retshjælp i straffesager. Et aftaleudkast blev
præsenteret  på  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  19.  december  2002.
Forud for rådsmødet blev sagen forelagt for Folketingets Retsudvalg og Europaud-
valg.  Aktuelle  notater  blev  sendt til  udvalgene  henholdsvis  den 6.  og  den  11. de-
cember 2002.
Det græske formandskab forventes endvidere at ville lægge op til en nærmere drøf-
telse af mulighederne for at styrke det  strafferetlige samarbejde med bl.a. Canada,
Schweiz og Rusland.
Rådet  vedtog  den  13.  juni  2002  en  rammeafgørelse  om  etablering  af  fælles  efter-
forskningshold. Det forventes, at det græske formandskab vil fremlægge et udkast
til modelaftale, der vil kunne danne grundlag for de konkrete aftaler som led i etab-
leringen af fælles efterforskningshold mellem to eller flere medlemslande og dermed
lette anvendelsen af bl.a. rammeafgørelsen.
Under det tidligere danske formandskab blev der indledt forhandlinger om et for-
slag   til   rådsafgørelse,   der   tager   sigte   på   en   styrkelse   af   samarbejdet   mellem
medlemslandene i forbindelse med rettighedsfrakendelser. Forhandlingerne vil blive
fortsat under græsk formandskab med henblik på, at Rådet kan nå til politisk enig-
hed om forslaget. Forslaget til rådsafgørelse tillige med et grundnotat om forslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0012.png
er sendt til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg henholdsvis den 14. og den
15. november 2002.
13
Det græske formandskab har til hensigt at fremsætte forslag til en rammeafgørelse
om strafferetlige afgørelsers negative retsvirkninger. Formålet er at sikre, at der som
udgangspunkt ikke sker retsforfølgning for forhold, der allerede har været genstand
for retsforfølgning i et andet land.
Herudover forventes Kommissionen at fremsætte forslag til en rammeafgørelse om
gensidig  anerkendelse  af  strafferetlige  afgørelser  vedrørende  bevismidler,  ligesom
Kommissionen har til hensigt at afgive en meddelelse om indbyrdes tilnærmelse af
de strafprocessuelle minimumsstandarder i medlemslandene.
Der  vil  under  græsk  formandskab  blive  afholdt  møde  i  Det  Europæiske  Retlige
Netværk den 6. – 7. maj 2003 med henblik på at drøfte samarbejdet mellem ankla-
gemyndighederne i medlemslandene.
10.1. Eurojust
Eurojust, der er etableret ved Rådets afgørelse af 28. februar 2002, har siden årsskif-
tet haft hovedsæde i Haag. Den officielle indvielse af hovedsædet forventes at finde
sted i løbet af 1. halvår af 2003.
Under græsk formandskab forventes Rådet at godkende den del af forretningsorde-
nen for Eurojust, der vedrører databeskyttelse. Endvidere vil der blive taget skridt
til  at  styrke  Eurojusts  samarbejde  med  bl.a.  Europol,  OLAF,  Rusland,  Ukraine,
USA samt Norge og Island, herunder om nødvendigt ved indgåelse af samarbejds-
aftaler.
11. Materiel strafferet
Det græske formandskab vil videreføre arbejdet med henblik på i nødvendigt om-
fang at foretage en indbyrdes tilnærmelse af de strafferetlige regler i medlemslande-
ne, herunder for så vidt angår forbrydelser omfattet af den særlige ”positiv-liste” i
forbindelse med Rådets rammeafgørelse af 13. juni 2002 om den europæiske arrest-
ordre.
Under dansk formandskab blev der opnået enighed om et forslag til rammeafgørel-
se vedrørende miljøkriminalitet. Forslaget forventes vedtaget under græsk formand-
skab. Aktuelle notater om forslaget er senest sendt til Folketingets Retsudvalg og
Europaudvalg henholdsvis den 6. og den 11. december 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0013.png
14
På  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  14.  –  15.  oktober  2002  blev  der
opnået politisk enighed om et forslag til rammeafgørelse vedrørende børneporno-
grafi og seksuel udnyttelse af børn. Forslaget forventes vedtaget under græsk for-
mandskab. Aktuelle notater er senest sendt til Folketingets Retsudvalg og Europa-
udvalg henholdsvis den 4. og den 8. oktober 2002.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. december 2002 blev der opnået
politisk enighed om et forslag til rammeafgørelse vedrørende bestikkelse i den pri-
vate sektor samt et forslag til rammeafgørelse vedrørende konfiskation. Disse for-
slag  forventes  ligeledes  vedtaget  under  græsk  formandskab.  Aktuelle  notater  om
forslagene er senest sendt til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg henholdsvis
den 6. og den 11. december 2002.
Det græske formandskab forventes herudover at videreføre forhandlingerne om et
forslag  til  rammeafgørelse  vedrørende  racisme  og  fremmedhad  samt  et  forslag  til
rammeafgørelse om angreb på computersystemer med henblik på om muligt at nå
til politisk enighed om de to forslag. Aktuelle notater om forslaget til rammeafgø-
relse vedrørende racisme og fremmedhad er senest sendt til Folketingets Retsudvalg
og Europaudvalg henholdsvis den 6. og den 11. december 2002, mens forslaget til
rammeafgørelse om angreb på computersystemer tillige med et grundnotat om for-
slaget er sendt til udvalgene henholdsvis den 7. og den 8. november 2002.
Tyskland fremsatte den 20. marts 2000 et forslag til rammeafgørelse om svig i for-
bindelse  med  indgåelse  af  offentlige  kontakter.  Forhandlingerne  om  dette  forslag
forventes videreført under græsk formandskab. Forslaget tillige med et grundnotat
om forslaget er sendt til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg henholdsvis den
30. oktober og den 6. november 2000.
Endelig forventes det græske formandskab at fremsætte forslag til en rammeafgø-
relse om ulovlig handel med menneskelige organer og væv.
12. Forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende, herunder organise-
ret, kriminalitet
Det græske formandskab forventes at videreføre arbejdet med henblik på gennem-
førelsen af den handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af organiseret krimi-
nalitet, der blev godkendt af Rådet den 27. marts 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0014.png
15
Endvidere  vil  det  græske  formandskab  sikre  en  fortsat  koordinering  mellem  EU-
landene med henblik på forhandlingerne om en FN-konvention vedrørende bestik-
kelse.
Den gensidige evaluering af medlemslandenes indsats for så vidt angår forebyggelse
og bekæmpelse af organiseret kriminalitet vil blive fortsat under græsk formandskab
på grundlag af Rådets fælles aktion af 5. december 1997. Det græske formandskab
forventes i den forbindelse at afslutte evalueringen af den retshåndhævende indsats
på narkotikaområdet og at påbegynde evalueringen af medlemslandenes udveksling
af  politimæssige oplysninger, herunder i forhold til  Europol.  Aktuelle  notater  om
den gensidige evaluering er senest sendt til Folketingets Retsudvalg og Europaud-
valg henholdsvis den 6. og den 11. december 2002.
Det græske formandskab har til hensigt at tage konkrete initiativer med henblik på
styrkelse af det operative samarbejde mellem medlemslandene om forebyggelse og
bekæmpelse af menneskehandel, herunder handel med kvinder.
Endvidere vil der under græsk formandskab blive indledt overvejelser om mulighe-
derne for at styrke udvekslingen af oplysninger vedrørende hvidvaskning af penge,
herunder ved etablering af fælles databaser.
På  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  14.  –  15.  oktober  2002  blev  der
opnået politisk enighed om et forslag til rådsafgørelse vedrørende efterforskning af
krigsforbrydelser m.v. Forslaget forventes vedtaget under græsk formandskab. Ak-
tuelle  notater  om  forslaget  er  sendt  til  Folketingets  Retsudvalg  og  Europaudvalg
henholdsvis den 4. oktober og den 8. oktober 2002.
Det Europæiske Kriminalpræventive Netværk vil under græsk formandskab fokuse-
re på erfaringsudvekslingen vedrørende lokale kriminalpræventive råd.
12.1. Narkotikakriminalitet
På Det Europæiske Råds møde i Helsinki den 10. – 11. december 1999 godkendte
stats- og regeringscheferne Den Europæiske Unions Narkotikastrategi 2000 – 2004.
En handlingsplan med henblik på strategiens gennemførelse blev godkendt på Det
Europæiske Råds møde i Santa Maria da Feira den 19. – 20. juni 2000.  
En rapport om midtvejsevalueringen af EU’s narkotikastrategi og –handlingsplan,
de  fremtidige  prioriteter  på  narkotikaområdet  samt  en  supplerende  handlingsplan
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0015.png
med  henblik  på  bekæmpelse  af  syntetisk  narkotika  blev  godkendt  på  rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002.  
Det græske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med henblik på gennemfø-
relsen  af  EU’s  flerårige  narkotikastrategi  og  –handlingsplan  i  overensstemmelse
med de retningslinjer, der blev opnået enighed om på rådsmødet (retlige og indre
anliggender)  den  28.  –  29.  november  2002.  Det  græske  formandskab  forventes  i
den forbindelse bl.a. at ville fokusere på konkrete initiativer med henblik på indsat-
sen over for ulovlige laboratorier og kontrollen med prækursorer samt udvekslingen
af oplysninger om beslaglæggelse af narkotika. Herudover forudses det, at der under
græsk formandskab vil blive udarbejdet specifikke handlingsplaner for så vidt angår
indsatsen overfor heroin og kokain.
Under græsk formandskab forventes Rådet at vedtage det udkast til erklæring om
behandling af kriminelle stofmisbrugere, der blev opnået enighed om under dansk
formandskab
.  
Aktuelle notater om udkastet blev sendt til Folketingets Retsudvalg
og Europaudvalg den 15. november 2002.
Kommissionen  fremsatte  den  23.  maj  2001  et  forslag  til  en  rammeafgørelse  om
ulovlig narkotikahandel. Forslaget har senest været behandlet på rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002. Det forventes, at det græske
formandskab  vil  arbejde  for,  at  Rådet  når  til  politisk  enighed  om  forslaget  inden
udgangen af det græske formandskab. Aktuelle notater om forslaget er senest sendt
til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg den 15. november 2002.
12.2. Terrorisme
Det græske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med henblik på gennemfø-
relse af konklusionerne fra det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggen-
der) den 20. september samt det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den
21. september 2001, som tager sigte på at styrke indsatsen over for terrorisme.
Listen  over  terrororganisationer,  der  udarbejdes  til  brug  for  de  retshåndhævende
myndigheders samarbejde, vil blive opdateret, ligesom der vil blive udarbejdet revi-
derede  trusselsvurderinger  og  strategiske  anbefalinger.  Det  græske  formandskab
lægger  desuden  op  til  en  fortsat  koordination  mellem  EU-landene  som  led  i  for-
handlingerne om en FN-konvention vedrørende terrorisme.
Det græske formandskab vil fortsætte arbejdet med henblik på den løbende evalue-
ring af EU-landenes indsats over for terrorisme, og der vil under græsk formand-
17
skab  blive  indledt  overvejelser  om  etablering  af en  fælles database  vedrørende fi-
nansiering af terrorisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0016.png
13. Schengen-samarbejdet
Rådet  godkendte  den  28.  maj  2001  en  handlingsplan  for  evaluering  af Schengen-
reglernes gennemførelse og anvendelse  i Schengen-landene. Det græske formand-
skab  vil  fortsætte  evalueringsarbejdet  i  overensstemmelse  med  handlingsplanen,
hvilket indebærer, at der i 1. halvår af  2003 vil blive gennemført en evaluering af
Spaniens gennemførelse og anvendelse af Schengen-reglerne, ligesom der vil blive
udarbejdet en oversigt over den bedste praksis i Schengen-landene for så vidt angår
gennemførelsen og anvendelse af Schengen-reglerne om politisamarbejde og data-
beskyttelse.
Rådet traf henholdsvis den 30. maj 2000 og den 28. februar 2002 beslutning om, at
Storbritannien og Irland vil kunne indtræde i dele af Schengen-samarbejdet. Evalue-
ringsarbejdet   med   henblik   på   Storbritanniens   og   Irlands   delvise   inddragelse   i
Schengen-samarbejdet forventes indledt under græsk formandskab.
Forhandlingerne om associeringen af Schweiz i forhold til Schengen-samarbejdet vil
i øvrigt blive videreført under det græske formandskab.
Kommissionen vil under det græske formandskab fortsætte det tekniske udviklings-
arbejde, der bl.a. skal gøre det muligt for nye medlemslande at blive tilsluttet Schen-
gen-informationssystemet.   Udviklingsarbejdet   foregår   i   overensstemmelse   med
henholdsvis en rådsforordning og en rådsafgørelse vedtaget den 6. december 2001.
I  1.  halvår  af  2002  fremsatte  det  daværende  spanske  formandskab  forslag  til  en
rådsforordning
og
en
rådsafgørelse
om
nye
funktioner
i
Schengen-
informationssystemet. Rådet forventes at nå til politisk enighed om forslagene un-
der  græsk  formandskab.  Aktuelle  notater  om  forslagene  er  sendt  til  Folketingets
Retsudvalg og Europaudvalg henholdsvis den 6. og den 11. december 2002.
Endelig forventes det græske formandskab at ville fremsætte forslag om en ændring
af Schengen-konventionens artikel 41 med henblik på en udvidelse og tilpasning af
Schengen-reglerne om grænseoverskridende forfølgning.
14. Eksterne relationer
18
Som led i de eksterne relationer i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige
samarbejde vil det græske formandskab lægge særlig vægt på Balkan-området. Det
græske formandskab lægger i den forbindelse op til, at der i forlængelse af minister-
konferencen i London den 25. november 2002 om organiseret kriminalitet i Balkan-
området udarbejdes en handlingsplan for samarbejdet med Balkan-landene om be-
kæmpelse  af  organiseret  kriminalitet,  herunder  narkotikakriminalitet.  Formålet  vil
bl.a. være at fremme det regionale samarbejde og gennemførelsen af fælles operati-
oner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460757_0017.png
Det  græske  formandskab  vil  fortsætte  arbejdet  med  henblik  på  gennemførelse  af
handlingsplanerne for EU’s samarbejde  med henholdsvis Rusland og Ukraine om
bekæmpelse  af  organiseret  kriminalitet.  Endvidere  vil  det  græske  formandskab  –
afhængig  af  den  politiske  udvikling  –  fortsætte  dialogen  med  bl.a.  Moldavien  og
Hviderusland med henblik på en styrkelse af samarbejdet om retlige og indre anlig-
gender med disse lande, ligesom samarbejdet om retlige og indre anliggender med
landene i Middelhavsområdet vil have prioritet.
Herudover  forventes  det  græske  formandskab  at  ville  fremlægge  et  udkast  til  en
handlingsplan    for    det    politimæssige    samarbejde    med    tredjelande,    herunder
kandidatlandene,
ligesom
det
græske
formandskab
agter
at
fortsætte
forhandlingerne    om    udarbejdelse   af   en   standardaftale   for   det   strafferetlige
samarbejde, herunder om bekæmpelse af hvidvaskning af penge, med tredjelande.