Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 816
Offentligt
1460639_0001.png
PDF udgave (88 KB)
Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 27 af
29. januar 2003 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm.
del – bilag 194).
Spørgsmål nr. 27 af 29. januar 2002:
Marts 2003
"Ministeren bedes sende udvalget et notat, der bredt redegør for, hvilke
muligheder udlændinge (EU lande, EØS la nde, ansøgerlande og 3. lande) har
for at tage ophold og arbejde i danmark. Notatet bedes så vidt muligt
beskrive gældende regler for udlændi nge, der ønsker at arbejde i Danmark.
Det bedes herunder oplyst, om der gæld er særlige regler for praktikophold af
kortere eller længere varighed i danske virksomheder, og hvilke regler der
gælder i forbindelse med tilmelding til Folkeregister, skattemyndigheder
m.v."
Vores sag
7100-0030
Svar:
"Statsborgere i Finland, Island, Norge og Sverige kan uden tilladelse indrej-
se og opholde sig her i landet, jf. udlændingelovens § 1, og er fritaget for
krav om arbejdstilladelse, jf. udlæ ndingelovens § 14, stk. 1, nr. 1.
Efter ansøgning gives der endvidere opholdstilladelse til udlændinge, der er
omfattet af EU-rettens regler om arbejdskraftens fri bevægelighed, etablering
og udveksling af tjenesteydelser m.v., jf. udlændingelovens § 6.
Indenrigsministeriet (nu Integrationsministeriet) har i bekendtgørelse nr. 761
af 22. august 1994 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet af
Det Europæiske Fællesskabs regler el ler aftale om Det Europæiske Økono-
miske Samarbejdsområde, som ændret ved bekendtgørelse nr. 684 af 12. juli
1996 (EF/EØS-bekendtgørelsen) sammenskre vet de vigtigste regler om op-
hold og beskæftigelse i Danmark for udlændinge, der er omfattet af EU-
reglerne.
EF/EØS-opholdsbevis uds tedes til en EU- eller EØS-statsborger, der ved er-
klæring fra en arbejdsgiver godtgør at have lønnet beskæftigelse her i landet
eller godtgør at have påbegyndt selvstændig erhverv svirksomhed eller tjene-
steydelse eller at være modtager af tje nesteydelser her i landet, jf. EF/EØS-
bekendtgørelsens § 6.
En persons lønnede beskæftigelse kan dog være af et så begrænset omfang,
at vedkommende ikke kan betragtes som arbejdstager i EU-rettens forstand.
EF-domstolen har ikke fastlagt nogen egentlig minimumsgrænse for, hvor
mange timers beskæftigelse pr. uge der sk al til, for at en person kan betrag-
tes som arbejdstager, men alene angivet nogle mere generelle retningslinier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460639_0002.png
I henhold må disse skal der lidet omfang, at den fremstår økonomisk aktivitet,
som ikke til være af et så være tale om faktisk og reel som et rent margi-
nalt supplement.
Er ansættelsesforholdet af kortere varighed end tre måneder, udstedes der ef-
ter praksis ikke EF/EØS- opholdsbevis, jf. EF/EØS -bekendtgørelsens § 12,
stk. 2, 1. pkt. e.c. Er ansættelsesfor holdets varighed af mere end tre måne-
ders, men under et års varighed, udstedes EF/EØS-opholdsbeviset for be-
skæftigelsens forventede varighed, jf. EF/EØS-bekendtgørelsens § 12, stk. 2,
1. pkt. Er ansættelsesforholdet af mere end et års varighed, udstedes
EF/EØS-opholdsbeviset for fem år, me dmindre der ansøges om opholdsbe-
vis for et kortere tidsrum, jf. EF/EØS-b ekendtgørelsens § 12, stk. 1, nr. 1.
For så vidt angår udlændinge i øvrigt følger det af udlændingelovens § 9 a,
stk. 1, at der kan meddeles opholdstilladelse til en udlænding, hvis væsentli-
ge beskæftigelsesmæssige eller erhverv smæssige hensyn taler for at imøde-
komme ansøgningen, herunder hvis udlæ ndingen kan få ansættelse inden for
et fagområde, hvor der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft.
For så vidt angår selvstændige erhvervsdrivende meddeles der kun opholds-
tilladelse, når der er en særlig dansk interesse i virksomhedens etablering i
landet, og normalt kun uden for detailhandel og restaurationsvirksomhed.
For så vidt angår arbejdstagere meddeles der opholds- og arbejdstilladelse til
udlændinge med uddannelser el ler færdigheder, som ikke på anden måde kan
skaffes her i landet (herunder arbejdskraft omfattet af jobkort-ordningen, jf.
nærmere nedenfor). Bestemmelsen er således tilpasset det danske arbejds-
markeds behov for arbejdskraft, hvilket indebærer, at ophol dstilladelse nor-
malt alene meddeles, hvis der ikke er en herboende person, der kan udføre
arbejdet.
Det er en betingelse for imødekommelse af en ansøgning om opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, som arbejdstager, at udlændingen
er i besiddelse af et konkret arbejdstilbud eller en konkret ansættelsesaftale.
I forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse som arbejdstager skel-
ner udlændingemyndighederne mellem almindeligt lønarbejde og ikke-
almindeligt lønarbejde. Det almindelige lønarbejde inddeles yderligere i ar-
bejde inden for det almindelige arbejdsmarked (f.eks. som arbejdsmand,
håndværker eller skolelærer) og arbejd e uden for det almindelige arbejds-
marked (f.eks. som læge eller IT-specialist).
Almindeligt lønarbejde er kendetegnet ved, at det i princippet lige så vel kan
udføres af en herboende person som af den pågældende udlænding. Ved be-
handling af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse med henblik på
udførelse af almindeligt lønarbejde lægges der derfor vægt på, om der gene-
relt er mangel på arbejdskraft, som på kvalificeret vis vil kunne varetage det
pågældende arbejde, om det pågældende arbejde er af en sådan karakter, at
opholds- og arbejdstilladelse kan anbefales, og om de væsentligste løn- og
ansættelsesvilkår efter danske forhold er sædvanlige.
2/2
For så vidt angår almindeligt lønarbejde inden for det almindelige arbejds-
marked sondres der ved afgørelsen om, hvorvidt der skal meddeles opholds-
tilladelse, mellem tilfælde, hvor det ge nerelt kan lægges til grund, at der in-
den for det pågældende område ikke er mangel på arbejdskraft, og tilfælde,
hvor det ikke uden en nærmere unders øgelse i den konkrete sag kan afgøres,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460639_0003.png
om der kan meddeles opholdstilladelse. I det sidstnævnte tilfælde kan Ud-
lændingestyrelsen forud for afgørelse n om, hvorvidt der skal meddeles op-
holdstilladelse, indhente en udtalelse fra det regionale arbejdsmarkedsråd.
Udtalelsen indeholder dels en redegørelse for løn- og ansættelsesvilkårene
og beskæftigelsessituationen i branchen og lokalområdet, dels en indstilling
om, hvorvidt meddelelse af opholdstilladelse kan anbefales. I tilfælde, hvor
det generelt kan lægges til grund, at der inden for det pågældende område
ikke er mangel på arbejdskraft, foretages ingen høring af det regionale ar-
bejdsmarkedsråd.
Er der tale om almindeligt lønarbejde uden for det almindelige arbejdsmar-
ked, vil udlændingemyndighederne norma lt høre den relevante fagforening
eller brancheorganisation om løn- og ansættelsesvilkårene og beskæftigel-
sesforholdene i branchen, inden der træffes afgørelse om, hvorvidt udlæn-
dingen skal meddeles opholds- og arbejdstilladelse.
Den særlige jobkort-ordning, som blev i ndført den 1. juli 2002, indebærer
imidlertid, at udlændinge, som har fået arbejde inden for de beskæftigelses-
områder, hvor der er mangel på særlig kvalificeret arbejdskraft – f. eks. in-
den for sundhedsområdet, IT-branchen og det naturvidenskabelige område –
umiddelbart vil kunne få opholds- og arbejdstilladelse. Udlændingestyrelsen
vil i disse sager ikke anmode en brancheorganisation om en udtalelse, men
umiddelbart meddele opholdstilladelse under forudsætning af, at ansøgeren
er i besiddelse af et konkret jobtilbud, og at løn- og ansættelsesforholdene er
almindelige efter danske forhold.
For at smidiggøre og effektivisere sagsbehandlingen er der lavet en oversigt
over de beskæftigelsesområder, hvor der er mangel på særlig kvalificeret ar-
bejdskraft. Områderne offentliggøres på den såkaldte positivliste, som lø-
bende bliver revideret, og som bl.a. er tilgængelig på Udlændinge-styrelsens
hjemmeside.
Ikke-almindeligt lønarbejde er i modsætning til almindeligt lønarbejde ken-
detegnet ved, at udførelsen af arbejdet knytter sig til særlige kvalifikationer
hos den person, der skal udføre arbejdet. Det kan f.eks. dreje sig om er-
hvervsledere, gæsteforskere eller kunstnere.
Ved behandling af ansøgninger om opholdstilladelse fra udlændinge med så-
dant arbejde lægges der derfor vægt på, om der er ganske særlige grunde til,
at arbejdet skal udføres af den pågældende, og om de væsentligste løn- og
ansættelsesvilkår efter danske forhold er sædvanlige. Spørgsmålet om be-
skæftigelsessituationen her i landet er ikke relevant for meddelelse af op-
holdstilladelse i sådanne tilfælde.
Ofte vil den individuelle karakter af den pågældende udlændings arbejde væ-
re så åbenbar, at udlændingemyndighederne kan me ddele opholdstilladelse
uden videre, f.eks. i tilfælde af en ve rdensdirigents ansættelse som chefdiri-
3/3
gent for et dansk symfoniorkester, en fremtrædende forskers ansættelse som
gæsteprofessor ved et universitet elle r en højere læreanstalt eller en er-
hvervsleders ansættelse som koncerndirekt ør i en større virksomhed. Er der
tale om arbejdsfunktioner, hvor der er grund til at vurdere den individuelle
karakter nærmere, f.eks. orkestermusi kere eller almindelige professionelle
sportsfolk, vil myndighederne typisk til brug for vurderingen heraf indhente
en udtalelse fra den relevante fagforening eller brancheorganisation, inden
der træffes afgørelse om , hvorvidt der skal meddeles opholdstilladelse.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, meddeles normalt før-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460639_0004.png
ste gang for højst et år (i særlige tilfælde tre år) med mulighed for forlængel-
se for perioder på op til tre år. De pågældende meddeles i samme periode ar-
bejdstilladelse, jf. § 34, stk. 1, i udlændingebekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 581 af 10. juli 2002).
Til forskere, undervisere, funktionærer i ledende stillinger, specialister og
ambassadepersonale gives tilladelsen for højst tre år og kan forlænges for
højst fire år ad gangen. Opholdstilladelse kan dog højst gives for kon-
traktsperioden.
Med hensyn til praktikanter kan Integrationsministeriet oplyse følgende:
Efter ansøgning kan udlændinge, der skal beskæftiges som praktikanter her i
landet, meddeles opholds- og arbejdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9
c, stk. 1, og 13, stk. 1, jf. udlændinge bekendtgørelsens § 34, stk. 2, hvis gan-
ske særlige grunde taler derfor. Opholds tilladelsen kan efter praksis således
gives, når følgende betingelser er opfyldt:
1. Praktikopholdet skal dels have et uddannelsesmæssigt formål og indhold,
dels have en naturlig tilknytning til en af ansøger i hjemlandet påbegyndt
eller erhvervet uddannelse,
2. ansøger skal være over 18 år og ikke fyldt 35 år,
3. praktikstedet skal i uddannelsesmæssig he nseende være egnet til at mod-
tage den pågældende ansøger, og
4. de væsentligste løn- og ansættelse sforhold skal være sædvanlige efter
danske forhold.
Hvad angår betingelse 1) om praktikopholdets uddannelsesmæssige formål
og indhold, skal det af alle ansøgere dokumenteres, dels at praktikopholdet
indeholder visse uddannelsesmæssige el ementer, f.eks. uddannelsesplan, op-
læring, supervision eller lignende, dels at praktikopholdet har en naturlig til-
knytning til en af ansøger i hjemlandet påbegyndt eller erhvervet uddannel-
se.
Hvad angår betingelse 2) om ansøgerens alder, skal ansøgeren på tidspunktet
for ansøgningens indgivelse være over 18 år og ikke fyldt 35 år.
Hvad angår betingelse 3) om praktikstedets egnethed, skal praktikstedet –
uanset om praktikopholdet er formidlet af en anerkendt udvekslingsorganisa-
tion – som udgangspunkt være godkendt som praktikvirksomhed. Der kan
kun gives opholds- og arbejdstilladelse til det antal praktikanter, som prak-
tikstedet er godkendt til. Såfremt det ikke af praktikpladsgodkendelsen
fremgår, hvor mange udenlandske praktikanter praktikstedet er godkendt til,
4/4
anses praktikstedet for at være godkendt til max. 2 udenlandske praktikanter.
Såfremt der ikke eksisterer en praktikgodkendelsesordning inden for det på-
gældende fagområde, eller såfremt der i øvrigt er tvivl om praktikstedets eg-
nethed, kan Udlændingestyrelsen indhent e en udtalelse fra den relevante
brancheorganisation om praktikstedets egnethed.
Har praktikanten beskæftigelse inden fo r sundhedssektoren, skal den ansvar-
lige læge, tandlæge, apoteker eller dyrlæge over for Udlændingestyrelsen
skriftligt erklære, at ansættelsen af den pågældende som praktikant er læge-
fagligt forsvarligt, og at praktikantens arbejde udføres under den ansvarlige
læges opsyn og ansvar.
Hvad angår betingelse 4) om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, fastsættes
løn og arbejdstid med udgangspunkt i de til enhver tid gældende overens-
komster for praktikanter, elever, studerende eller lignende. Udlændingesty-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460639_0005.png
relsen kan indhente en udtalelse fra den relevante brancheorganisation om de
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
De gældende overenskomster på landbrugs- og gartneriområdet indebærer, at
landbrugs- og gartneripraktikanter skal aflønnes med min. 7.250 kr. pr. må-
ned, og den normale ugentlige arbejdstid skal være omkring 37 timer. For så
vidt angår skovbrugspraktikanter, indebærer den gæ ldende overenskomst, at
disse skal aflønnes med min. 7.500 kr. pr. måned, og den normale ugentlige
arbejdstid skal være omkring 37 timer. I det omfang praktikanten ydes fri
kost og logi, kan aflønningen – efter retningslinier fastsat af Ligningsrådet –
reduceres med 2.300 kr. pr. måned.
Ansættelsesaftalen må i øvrigt ikke indeholde urimelige ansættelsesvilkår,
der har karakter af udnyttelse af praktikantens arbejdskraft, eller ansættel-
sesvilkår, der ikke er forenelige med praktikopholdets uddannelsesmæssige
formål.
Ved behandling af ansøgninger om opholdstilladelse fra praktikanter skal
der foreligge følgende dokumentation:
Dokumentation for ansøgerens uddannelse i hjemlandet,
skriftlig redegørelse for praktikopholdets uddannelsesmæssige indhold,
dokumentation for ansøgerens alder,
evt. praktikpladsgodkendelse,
evt. lægefaglig udtalelse,
skriftlig ansættelsesaftale mellem praktikanten og praktikvirksomheden,
og
oplysningsskema udfyldt af praktikvirksomheden.
Opholdstilladelse som praktikant gives for højst et år med henblik på midler-
tidigt ophold efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. De pågældende meddeles i
samme periode arbejdstilladelse, jf. § 34, stk. 2, i udlændingebekendtgørel-
sen. Opholdstilladelsen stedfæstes som praktikant hos praktikstedet. Op-
holdstilladelsen kan forlænges med yde rligere seks måneder. Opholdstilla-
delsen kan endvidere – såfremt seks måneder af opholdet anvendes på et for
5/5
praktikopholdet relevant fuldtidsskoleophold – forlænges yderligere, således
at opholdet højst andrager to år.
Ved meddelelse af opholdstilladelse til praktikanter inden for sundhedssek-
toren fremsendes kopi af tilladelsesbrevet til den regionale embedslæge eller
for dyrlægers vedkommende til den regi onale veterinærchef til orientering.
Integrationsministeren har oplyst, at den eksisterende ordning for meddelelse
af opholdstilladelse til praktikanter fra tredjelande generelt fungerer tilfreds-
stillende, men at han under alle omstæ ndigheder vil foranledige, at udlæn-
dingemyndighederne i samarbejde med arbejdsmarkedets parter gennemgår
den eksisterende praksis på området for at undersøge, om der er behov for
flere kontrolforanstaltninger eller en justering af praksis med henblik på
yderligere at mindske risikoen for misbrug og omgåelse af reglerne.
Praktikanter, der er EU- eller EØS-statsborgere, betragtes som arbejdstagere
og meddeles EF/EØS-opholdsbevis som sådanne.
Afgørende for, om der i praksis kan meddeles EF/EØS-opholdsbevis til en
praktikant, som er EU- eller EØS-stats borger, er, at den pågældende har fak-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460639_0006.png
tisk og reel beskæftigelse, og at beskæf tigelsen ikke har et så lidet omfang,
at den fremstår som et rent marginalt supplement. I vurderingen af, om der er
tale om faktisk og reel beskæftigelse, indgår bl.a. arbejdets aflønning. Det er
ikke et krav, at lønnen mindst udgør mindstelønnen for det pågældende ar-
bejde, eller at lønnen mindst svarer til det beløb, som praktikanten ville kun-
ne modtage i kontanthjælp. Det kan indgå i vurderingen af lønnens størrelse,
at der er tale om et praktikforhold. Får arbejdstageren kost og logi, værdisæt-
tes dette til 2.300 kr. årligt.
Reglerne for tilmelding til folkeregistret er angivet i lov nr. 426 af 31. maj
2000 om Det Centrale Personregister (CPR-loven).
Efter CPR-loven § 3, stk. 1, nr. 1, skal enhver have tildelt et personnummer,
hvis vedkommende folkeregistreres her i landet på grund af fødsel eller til-
flytning fra udlandet.
For udlændinge, der ikke er nordiske stat sborgere, forudsætter dette, at de
enten skal have opholdstilladelse eller -bevis efter udlændingeloven eller
forskrifter udstedt i medfør heraf eller have en bekræftelse fra Udlændinge-
styrelsen på, at de efter udlændingelovgivningen er fritaget for opholdstilla-
delse eller -bevis, jf. § 17. Endvidere kræves, at opholdet i Danmark skal va-
re over 3 måneder, jf. § 16, stk. 1. Endelig er det en betingelse, at den på-
gældende har fast bopæl eller opholdsst ed i Danmark, jf. § 16, stk. 5.
Efter § 3, stk. 1, nr. 2 og 3 tildeles personer endvidere et personnummer, hvis
disse inddrages under ATP eller ifølge skattemyndighederne skal have et så-
dant i forbindelse med skattebehandling her i landet.
Herudover følger af § 3, stk. 1, nr. 6, at Indenrigs- og Sundhedsministeren
kan fastsætte regler for registrering af personnummer i CPR for personer, der
ikke efter stk.1, skal have et personnummer. Med hjemmel heri er det i be-
kendtgørelse nr. 152 af 26. februar 2002 om folkeregistrering (folkeregistre-
6/6
ringsbekendtgørelsen) fastsat i § 1, stk. 3, at personer, der skal optages i fol-
kekirkens ministerialbog (DNK), men som ikke er omfattet af § 3, stk.1, i
CPR-loven, tildeles et personnummer og registreres i CPR.
Efter de gældende regler er skattepl igt til Danmark fx A-indkomst uafhæn-
gig af, om den pågældende indkomstmodtager har arbejds- og opholdstilla-
delse eller i øvrigt er skattepligtig her til landet. De kommunale skattemyn-
digheder kan derfor ikke afslå at udstede et skattekort til en person uden for
EU og de øvrige nordiske lande med den begrundelse, at den pågældende
person ikke kan fremvise en arbejds- og opholdstilladelse.
De kommunale skattemyndigheder skal dog forinden, der udstedes et skatte-
kort til en person, der ikke umiddelbart opfylder betingelserne for at tage ar-
bejde her i landet, oplyse den pågældende om, at der ikke må udføres lønnet
arbejde i Danmark uden arbejdstilladelse, og at udstedelse af skattekort der-
for bliver indberettet til Udlændingestyrelsen.
I disse tilfælde skal skattekortet stemples med ordlyden: »Skattekort gælder
ikke som arbejdstilladelse.«
De nærmere regler for udstedelse af sk attekort til personer uden fast bopæl i
Danmark fremgår af Told- og Skattestyrelsens cirkulære nr. 1994 - 19 af 15.
november 1994."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460639_0007.png
7/7