Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 846
Offentligt
1460610_0001.png
PDF udgave (54 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 846)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 362
Skatteministeriet
Den
J.nr. 5.03-518-17
Spørgsmål 109
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.109 af 20. marts 2003.
(Alm. del - bilag 333).
Svend Erik Hovmand
/John Fuhrmann
Spørgsmål:
Ministeren
bedes
kommentere
henvendelsen
af
10.
marts
2003
fra
Danmarks
Automobilforhandler Forening vedrørende afgifter på biler i Danmark sammenholdt med
øvrige EU-lande, jf. Alm. del – bilag 332.
Svar:
Danmarks Automobilforhandler Forening anfører, at liberaliseringen af det europæiske
bilmarked starter allerede 1. oktober 2003 og intensiveres i 2005. Markedet er ved at forberede
sig på denne liberalisering ved at harmonisere fabrikspriserne. Foreningen anfører, at ophæves
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460610_0002.png
de nuværende EU-bestemte
momssærregler fo r nye transportmidler,
vil
der opstå
grænsehandelsproblemer på bilmarkedet, fordi EU-landenes momssatser ikke er harmoniseret.
Dette vil specielt være et problem for bilfor handlerne i Danmark på grund af den høje danske
momssats.
Foreningen opfordrer derfor til, at der foretages en harmonisering af momssatserne.
Vi har i EU været opmærksom på , at satsforskellene kan få uheldige konsekvenser på visse
områder, og derfor er der i 6. momsdirektiv blandt andet indført særregler for nye
transportmidler. Normalt skal en virksomhed, der sælger en vare til en privatperson i et andet
EU-land, betale moms af salget i sit eget land. Særreglen for nye transportmidler (både, biler
og fly) betyder, at der ved salg af en ny bil skal betales moms i køberens land. Dette forhindrer
de grænsehandelsproblemer me d nye transportmidler, som foreningen er bekymret for.
Jeg er klar over, at Kommissionen i sin meddelelse om en eventuel harmonisering af
registreringsafgiften også anbefaler, at særreglen vedrøre nde beskatningsstedet for nye
transportmidler ophæves, således at beskatningsstedet for nye biler bliver i fremstillingslandet
og ikke som nu i købers land. Dette vil kunne lede til grænsehandelsproblemer, såfremt
momssatserne ikke harmoniseres.
Imidlertid
er momsindtægterne for de enke lte medlemslande en meget stor national
indtægtskilde, idet kun en mindre del går til det fælles EU-budget. På grund af denne
nationaløkonomiske interesse har det langt hen af vejen være t muligt at harmonisere reglerne
om hvad og hvordan der skal momses, mens der ikke har været politisk vilje til at harmonisere
selve satserne.
Det er min opfattelse, at der heller ikke i de næ ste mange år vil være politisk vilje til en generel
satsharmonisering.
Derfor er det naturligvis vigtigt at vi fortsat er opmærksomme på de uheldige konsekvenser,
som forskellene i momssatserne kan have og vi vil fra dansk side – og givetvis også fra flere
andre EU-landes side – arbejde for, at særreglen for nye trans portmidler opretholdes, så længe
der er behov for den.
Vedlagt
er til orientering kopi at et brev af 19. december 2002 til Danmarks
Automobilhandlerforening, hvor jeg blandt andet omtaler denne momsproblematik.
(Løbenr. 16418)