Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 855
Offentligt
1460601_0001.png
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
10. april  2003
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
notat samt grundnotat vedrørende EU-Kommissionens forslag om ændring
af Kommissions beslutning 2000/728/EF om ansøgnings- og årlige gebyrer
for et EF-miljømærke.
Der skal afgives stemme om forslaget inden den 16. april 2003.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460601_0002.png
7. april 2003
Udviklings- og datakontoret                                                       M 1034-0006
Internationalt kontor                                                                    ds/3, lkj/6
MILJØ
styrelsen
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
EU-Kommissionens forslag om ændring af Kommissions beslutning 2000/728/EF
ansøgnings- og årlige gebyrer for et EF- miljømærke.
./.
Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat.
Det fremsatte forslag indebærer en mulighed for at give op til 30% rabat på det årlige
gebyr for et EF- miljømærke (Blomsten) i de tilfælde, hvor et produkt også er blevet
tildelt et andet miljømærke (f.eks. Svanemærket).  
Der er tale om en Kommissionsbeslutning, der er rettet ikke alene mod medlemslan-
dene men også mod de organer, som medlemslandene har udpeget som ansvarlige for
EF- miljømærket. Da der i Danmark er en bekendtgørelse, som regulerer betaling af
gebyr, som Miljømærkesekretariatet skal administrere efter, vil den nye regel blive gen-
nemført ved en ændring af denne bekendtgørelse.  
Forslaget  er  fremsendt  til  Forskriftskomitéen  med  henblik  på  en  skriftlig  afstem-
ning. Det er oplyst, at der skal afgives stemme om forslaget inden d. 16. april 2003.  
Det  er  regeringens  holdning,  at  ordningen  på  længere  sigt  skal  kunne  hvile  i  sig
selv/være selvfinansierende. Rabatordningen vil kunne medføre en øget indtjening
samtidig  med,  at  der  gives  et  incitament  til  producenter  til  også  at  få  et  EF-
miljømærke  på  et  i  forvejen  Svanemærket  produkt.  Det  vil  gøre  Blomsten  mere
kendt blandt forbrugerne, hvilket forventes at gøre mærket mere tiltrækkende for
producenter som et markedsføringsinstrument.  
Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget.
3
MILJØstyrelsen
7. april 2003
Udviklings- og datakontoret                                                        M 1034-0006
Internationalt kontor                                                                       ds/3, lkj/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460601_0003.png
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
EU-Kommissionens forslag om ændring af Kommissions beslutning 2000/728/EF
ansøgnings- og årlige gebyrer for et EF- miljømærke.
1. Status
Kommissionen har den 20. marts 2003 fremsendt forslag om ændring af Kommis-
sions beslutning 2000/728/EF om ansøgnings- og årlige gebyrer for et EF- miljø-
mærke.
Reglerne for tildeling af miljømærke findes i Rådets forordning nr. 1980/2000 af 17.
juli 2000 om en revideret ordning for tildeling af et EF-miljømærke.  
Forslaget er fremsendt til Forskriftskomitéen med henblik på en skriftlig afstemning
i  overensstemmelse  med  artikel  8  i  komitéens  forretningsorden.  Det  er  oplyst,  at
der skal afgives stemme om forslaget inden 28 dage regnet fra den 20. marts 2003 –
dvs. senest d. 16. april 2003.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at give et incitament til også at få et EF-miljømærke inden
for de produktgrupper, som også andre miljømærkeordninger opererer inden for.
Det fremsatte forslag indebærer en mulighed for de ansvarlige organer i medlemslan-
dene til at give op til 30% rabat på det årlige gebyr for et EF- miljømærke i de tilfælde,
hvor det pågældende produkt også er blevet tildelt et andet miljømærke, der lever op til
de generelle krav i ISO 14024 standarden for miljømærkning. Det ville for eksempel
være Svanemærket.  
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er
tale om en ændring til en allerede vedtaget Kommissions retsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en Kommissionsbeslutning, der er rettet ikke alene mod medlemslan-
dene men også mod de organer, som medlemslandene har udpeget som ansvarlige for
EF-  miljømærket.  Forslaget  medfører  derfor  som  udgangspunkt  ingen  lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark, idet Miljømærkesekretariatet vil være umiddelbart
forpligtet til i alt fald at overveje en rabat. Men da der i forvejen er en bekendtgørelse,
4
som regulerer betaling af gebyr, som Miljømærkesekretariatet skal  administrere efter,
vil den nye regel blive gennemført ved en ændring af denne bekendtgørelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget indebærer en mulighed for at reducere udgifterne til det årlige gebyr for de
omfattede produktgrupper og medfører derfor ikke øgede udgifter for erhvervslivet.      
Efter forslagets formulering er der udelukkende tale om en mulighed for at give rabat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460601_0004.png
,og det beror  dermed på en nærmere national afklaring, i  hvilke tilfælde en sådan rabat
bør gives. EF- miljømærkeordningen skal på længere sigt være selvfinansierende og de
statslige bidrag bør ikke stige, jf. forordningens betragtning nr. 13.  En selvfinansiering
har i øjeblikket lange udsigter. Derfor forventes muligheden for rabat kun brugt i de
tilfælde, hvor der samtidig har været en reel besparelse i forbindelse med ansøgnings-
behandlingen. Det vil der være, når der er tale om en høj grad af ens betingelser for
tildeling af de to miljømærker. På denne måde vil forslaget kunne indebære øgede ind-
tægter uden særlige omkostninger.  
Forslaget vurderes derfor ikke at kunne få væsentlig indflydelse på Miljømærkeordnin-
gens indtjening og dermed heller ikke på behovet for statsligt tilskud til miljømærkning.
Forslaget  vil  ikke  medføre  økonomiske  eller  administrative  konsekvenser  for  amter
eller kommuner.
Beskyttelsesniveau
Forslaget  har  ikke  direkte  indflydelse  på  beskyttelsesniveauet,  men  kunne  få  positiv
indflydelse, såfremt den foreslåede rabat fører til flere miljømærkede produkter.  
5. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU specialudvalget vedr. miljøspørgsmål, og
der er indkommet følgende høringssvar:
Det Økologiske Råd angiver, at de kan støtte, at Danmark stemmer for ændringen.
Det Økologiske  Råd er  dog uenige i  princippet  om,  at administrationen af miljø-
mærkerne skal hvile i sig, idet dette må indebære, at gebyrerne på sigt skal sættes op,
så de dækker administrationsomkostningerne. Rådet finder det i strid med ’forure-
neren betaler’ princippet, at det er de miljømæssigt bedste produkter på markedet,
der skal betale for ordningen, og mener at ordningen i stedet kunne finansieres via
en afgift på skadelige produkter – herunder på produkter med farlige kemiske stof-
fer.
Forbrugerrådet  kan  ligeledes  støtte  ændringen  og  mener, at  det er  positivt,  at  det
gøres  lettere  og  billigere  for  licenshavere  af  f.eks.  Svanen  at  få  tildelt  Blomst-
mærket. Forbrugerrådet mener, at det vil gøre Blomsten mere kendt blandt forbru-
gerne, hvilket forventes at gøre mærket mere tiltrækkende for producenter som et
markedsføringsinstrument. Forbrugerrådet påpeger dog, at de finder gebyret grund-
læggende uacceptabelt og i modstrid med ’forureneren betaler’ princippet. Forbru-
gerrådet  er  således  uenige  i  princippet  om,  at  administrationen  af  miljømærkerne
skal hvile i sig selv.
5
Specialarbejderforbundet (SID) har ingen bemærkninger til forslaget.
Oliebranchens  Fællesrepræsentation  har  ligeledes  meddelt,  at  de  ikke  har  nogle
kommentarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460601_0005.png