Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1461430_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 9)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
2. oktober 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notater om forslag til
Kommissionens direktiver om ændring af direktiv 91/321/EØF om modermælkserstatninger og
tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn og direktiv 96/5/EF om forarbejdede levnedsmidler baseret på
cerealier og babymad til spædbørn og småbørn, dokument SANCO/2074/2002, rev 2 og SANCO/2075/2002
rev 2.
Forslagene er sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 3. oktober
2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461430_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiver om ændring af
• direktiv 91/321/EØF om modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn.
• direktiv 96/5/EF om forarbejdede levnedsmidler baseret på cerealier og babymad til spædbørn og småbørn.
Dokument SANCO/2074/2002 – rev 2 og dokument SANCO/2075/2002 – rev 2
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/2074/2002 - rev 2 og SANCO/2075/2002 – rev 2 fremsat forslag til skærpelse af
maksimalgrænseværdier for en række pesticidrester i babymad. Fødevaredirektoratet modtog forslagene den 18.
september 2002 og 2. revision den 19. september 2002.
Forslagene indfører identiske bestemmelser vedrørende grænseværdier for visse pesticidrester i de to direktiver og er sat
på dagsordenen for mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 3. oktober 2002.
Forslagene er fremsat med hjemmel i Rådets direktiv 89/398/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om levnedsmidler bestemt til særlig ernæring, artikel 4.
Forslagene behandles i en III a-procedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er
kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen
sagerne for Rådet, der kan vedtage forslagene uændret med kvalificeret flertal eller ændre dem med enstemmighed.
Handler Rådet ikke inden en frist på højst 3 måneder, kan Kommissionen udstede direktiverne.
Forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet, for så vidt som der er tale om
gennemførelsesbestemmelser til allerede vedtagne retsakter.
Det skal bemærkes, at forslag om harmonisering af pesticidgrænseværdier især betyder, at kontrol med de fastsatte
grænseværdiers overholdelse styrkes ved, at alle lande skal kontrollere de samme værdier. Regeringen vurderer også
derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461430_0003.png
Forslagene vedrører fastsættelse af skærpede maksimalgrænseværdier for pesticidrester i babymad. Der foreslås for det
første en række specifikke maksimalgrænseværdier på et lavere niveau end 0,01 mg/kg for rester af stoffer, som det
stadig er tilladt at anvende i EU. For det andet bliver der indført et forbud mod anvendelse af en række pesticider i
primærproduktionen af råvarer til fremstilling af babymad.
De foreslåede maksimalgrænseværdier vurderes at øge beskyttelsesniveauet for babymad på det danske marked.
En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet, da det tilladte restindhold for en række pesticidrester
reduceres. Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461430_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiver om ændring af
• direktiv 91/321/EØF om modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn.
• direktiv 96/5/EF om forarbejdede levnedsmidler baseret på cerealier og babymad til spædbørn og småbørn.
Dokument SANCO/2074/2002 – rev 2 og dokument SANCO/2075/2002 – rev 2
Resume
Forslagene vedrører fastsættelse af skærpede maksimalgrænseværdier for pesticidrester i babymad. Der foreslås for det første en række specifikke maksimalgrænseværdier på et lavere niveau
end 0,01 mg/kg for rester af stoffer, som det stadig er tilladt at anvende i EU. For det andet bliver der indført et forbud mod anvendelse af en række pesticider i primærproduktionen af råvarer
til fremstilling af babymad.
De foreslåede maksimalgrænseværdier vurderes at øge beskyttelsesniveauet for babymad på det danske marked.
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/2074/2002 - rev 2 og SANCO/2075/2002 – rev 2 fremsat forslag til skærpelse af
maksimalgrænseværdier for en række pesticidrester i babymad. Fødevaredirektoratet modtog forslagene den 18.
september 2002 og 2. revision den 19. september 2002.
Forslagene indfører identiske bestemmelser vedrørende grænseværdier for visse pesticidrester i de to direktiver og er sat
på dagsordenen for mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 3. oktober 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461430_0005.png
Forslagene er fremsat med hjemmel i Rådets direktiv 89/398/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om levnedsmidler bestemt til særlig ernæring, artikel 4.
Forslagene behandles i en III a-procedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er
kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen
sagerne for Rådet, der kan vedtage forslagene uændret med kvalificeret flertal eller ændre dem med enstemmighed.
Handler Rådet ikke inden en frist på højst 3 måneder, kan Kommissionen udstede direktiverne.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet, for så vidt som der er tale om
gennemførelsesbestemmelser til allerede vedtagne retsakter.
Det skal bemærkes, at forslag om harmonisering af pesticidgrænseværdier især betyder, at kontrol med de fastsatte
grænseværdiers overholdelse styrkes ved, at alle lande skal kontrollere de samme værdier. Regeringen vurderer også
derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Formål og indhold
Ved en tidligere ændring af direktiverne blev den generelle grænseværdi på 0,01 mg/kg for pesticidrester i forarbejdet
børnemad og modermælkserstatninger samt tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn fastlagt med henvisning til
forsigtighedsprincippet. Hidtil var produkterne reguleret med grænseværdier på råvarerne, og grænseværdierne på
færdigvarerne kunne ud fra disse fas tsættes i medlemslandene på baggrund af faglige vurderinger. Vedtagelse af den
generelle grænseværdi harmoniserede derfor området og forbedrede generelt fødevaresikkerheden i EU, idet
færdigvarerne nu kunne kontrolleres. Denne ændring trådte i kraft den 1. juli 2002 jævnfør bekendtgørelse nr. 1047 af
14. december 2001.
Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler vurderede imidlertid, at et indhold på 0,01 mg/kg for
visse pesticidrester under de værst tænkelige forhold ikke ville give et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau for alle de stoffer, som har fået fastlagt en toksikologisk tærskelværdi på eller
under 0,0005 mg/kg lgv/dag. For at forbedre beskyttelsesniveauet for disse pesticidrester fremsætter
Kommissionen nu forslag om skærpede be stemmelser. Der foreslås for det første en række
specifikke maksimalgrænseværdier på et lavere niveau end 0,01 mg/kg for rester af stoffer, som det
stadig er tilladt at anvende i EU. Disse værdier er indføjet i bilag II i direktiv 91/321/EØF om
modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn, samt i bilag I i direktiv
96/5/EF om forarbejdede levnedsmidler baseret på cerealier og babymad til s pædbørn og småbørn.
For det andet bliver der indført et forbud mod anvendelse af en række pesticider i
primærproduktionen af råvarer til fremstilling af babymad, disse pesticider er indføjet i bilag I , tabel
1 og 2, direktiv 91/321/EØF og i bilag II, tabel 1 og 2, i direktiv 96/5/EF. Dette anvendelsesforbud
defineres i forslagene som overholdt, hvis indholdet af pesticidrester i færdigvarerne ikke overstiger
en fastsat bestemmelsesgrænse på 0,003 mg/ kg. Anvendelsesforbuddet er allerede gældende inden
for EU i henhold til andre retsakter; men nu bliver også primærproduktionen af råvarer og
færdigvarer, der importeres fra tredjelande, omfattet. Bestemmelsesgrænsen skal revideres
regelmæssigt på baggrund af den tekniske udvikling.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Den generelle maksimalgrænseværdi på 0,01 mg/kg for pesticidrester i forarbejdet børnemad og i
modermælkserstatninger samt tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn er implementeret i bekendtgørelse nr. 1047 af
14. december 2001 om maksimalgrænseværdier for indhold af pesticidrester i fødevarer og foderstoffer.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet, da det tilladte restindhold for en række pesticidrester
reduceres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461430_0006.png
Vedtages forslaget, kan det implementeres ved ændring af pesticidbekendtgørelsen.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Forslagene har været sendt i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg, der har afgivet følgende bemærkninger:
Mejeriforeningen finder det uhensigtsmæssigt, at der i direktiverne indføres et forbud mod pesticider, som det i medfør
af anden lovgivning allerede er forbudt at anvende eller som forbydes inden juli 2003.
Mejeriforeningen finder, at der bør være en længere overgangsperiode end 24 måneder. Baggrunden er, at der dels skal
indgås aftaler med leverandører af ingredienser forud for næste høst, og dels er der hensynet til produkternes
holdbarhedstid som ofte er 2 år.
Foreningen har forstået indholdet i de tidligere diskussioner i EU således, at et forbud ikke ville omfatte foder til de
malkekvægbesætninger, som leverer mælk til fremstilling af modermælkserstatninger, men forbudet vil omfatte
pesticider, som anvendes direkte på grøntsager, korn osv., der anvendes som ingredienser i børnemad. Dette bør fremgå
mere tydeligt i teksten således, at der ikke senere opstår tvivl om dette, da man er bekendt med at der blandt
medlemslandene, allerede inden direktivet er vedtaget, er uenighed om fortolkningen på dette punkt.
Endelig anfører Mejeriforeningen, at de fleste af de 11 pesticider er forbudte eller vil blive forbudte fra juli 2003. Af de
pågældende pesticider er Haloxyfop, godkendt i Danmark. Haloxyfop vil i teorien skulle udgå i 2003, men i et
nyhedsbrev på Miljøministeriets hjemmeside er det anført, at i Danmark forventes der at blive tilladt længere tid til at
bruge midler som Haloxyfop, hvis der ikke findes egnede alternativer. Hvis Haloxyfop fo rbydes fra juli 2003 som
oprindelig planlagt vil dette betyde, at ingen af de omhandlede pesticider anvendes i Danmark og det vil være en fordel
for producenterne.
Fødevareindustrien anfører, at man er afhængig af, at de landbrugsråvarer, der produceres i EU, er så sunde og sikre som
overhovedet muligt, og derfor støtter princippet om at revurdere maksimalgrænseværdier for indhold af pesticidrester i
og på landbrugsråvarer, efterhånden som nyt videnskabeligt grundlag udvikles. I denne forbindelse med særligt hensyn
til en bestemt brugergruppe nemlig babyer og småb&o slash;rn.
Fødevareindustrien mener, at det er meget vigtigt, at grænseværdier for uønskede stoffer i fødevarer, herunder
maksimalgrænseværdier for pesticidrester, fastlægges på EU niveau. Dette bør ske for at sikre et ensartet niveau for
forbrugerbeskyttelse, lige konkurrencevilkår og varernes frie bevægelighed.
Fødevareindustrien ser dog gerne, at der arbejdes på en længere overgangsperiode af hensyn til produktionstilpasning
hos leverandører. Endvidere er der fortsat den problemstilling, at pesticiderne kan forurene miljøet, og at det derfor ikke
kan garanteres, at produkterne er fri for pesticider alene fordi, pesticiderne ikke længere anvendes.
I relation til produkternes holdbarhed ser man gerne en overgangsperiode på minimum 18 mdr. således at produkter, der
er lovligt produceret, kan sælges til holdbarheds udløb.
Fødevareindustrien bemærker, at det har været diskuteret i EU, at et forbud om pesticider ikke vil omfatte foder til de
malkekvægbesætninger, som leverer mælk til fremstilling af modermælkserstatninger, men at forbudet vil omfatte
pesticider, som anvendes direkte på grøntsager, korn m.v., der anvendes som ingredienser i børnemad. Det bør i
bekræftende fald fremgå tydeligt af teksten, så der ikke s enere opstår tvivl om dette.
Slutteligt finder man det uhensigtsmæssigt, at direktiverne forbyder anvendelse af pesticider, som det i medfør af anden
lovgivning allerede er forbudt at anvende. Det vil betyde et unødigt og øget krav til analyser til brug for dokumentation.
Forbrugerrådet kan fuldt ud støtte, at pesticider med en ADI på 0,0005mg/kg legemsvægt pr. dag eller mindre ikke må
anvendes til cerealier, der skal anvendes til forarbejdet babymad eller anvendes i landbrugsprodukter, der er bestemt til
fremstilling af modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn.
Forbrugerrådet ser gerne, at samme princip indføres for de fødevarer (cerealier, frugt og grønt), der danner udgangspunkt
for den børnemad, som forældre eller institutioner selv fremstiller, bl.a. med henblik på ikke at favorisere den industrielt
fremstillede børnemad.
COOP Danmark støtter forslaget, jf. nedenfor.
Forslagene har endvidere været i høring i en række organisationer i henhold til fødevarelovens § 6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461430_0007.png
Specialarbejderforbundet samt COOP Danmark A/S har i denne forbindelse oplyst, at man støtter forslaget.