Europaudvalget
(Info-note I 166)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 6. marts 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske repræsentanter i Konventet
Første udkast til artikel 24-33 vedrørende
udøvelse af EU’s beføjelser (om retsakterne)
Resumé
Med det foreliggende udkast er der skåret ned på antallet af retsakter i EU, og der er indført nye
betegnelser for disse, som skal gøre systemet lettere forståeligt for borgerne. Der foretages en udtømmende
opregning af retsakter, som skal anvendes inden for alle politikområder, idet søjlestrukturen forlades.
Der opereres herefter med
europæiske love, europæiske rammelove, europæiske forordninger,
europæiske afgørelser, henstillinger
og
udtalelser,
der er indordnet i et regelhieraki, hvor der skelnes
mellem de såkaldte
lovgivningsmæssige retsakter
(europæisk lov og europæisk rammelov) samt de
ikke-lovgivningsmæssige retsakter
(europæisk forordning og europæisk afgørelse). Henstillinger og
udtalelser er som nu ikke bindende retsakter.
I udkastet lægges op til, at proceduren for fælles beslutningstagning skal være den generelle procedure ved
vedtagelse af EU-lovgivning (med visse undtagelser), og at denne procedure slet og ret kaldes for
"lovgivningsproceduren".
Der indføres et princip om offentlighed i forbindelse med anvendelse af lovgivningsproceduren.
Der indføres en kategori af retsakter – de såkaldte delegerede forordninger - hvor Rådet og Europa-
Parlamentet bemyndiges til at udstede delegerede forordninger, der udbygger eller ændrer visse ikke-
væsentlige elementer i love eller rammelove.
Præsidiets første udkast til artiklerne 24-33 om udøvelse af beføjelser
(CONV 571/03) blev offentliggjort den 28. februar 2003. Deadline for ændringsforslag er den 8. marts
2003, hvorefter udkastet skal diskuteres på Konventets møde den 17.-18 marts 2003. Artikel 24-33, der