Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 21. maj 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske repræsentanter i Konventet
Nye stærkere lovgivningsbeføjelser
til Europa-Parlamentet
EU-lovgivning skal i fremtiden vedtages i fællesskab af Ministerrådet og Eu-
ropa-Parlamentet. Kun lovgivning indenfor ganske få samarbejdsområder, så-
som visse bestemmelser af fiskal art samt indenfor det social og arbejdsmar-
kedspolitiske område, vil i fremtiden skulle vedtages uden Europa-
Parlamentets deltagelse som ligestillet lovgiver. Det fremgår af de første kon-
krete udkast fra Konventets præsidium til, hvor EU skal vedtage lovgivning
efter den nye ”lovgivningsprocedure”
1
og hvilke samarbejdsområder, der bør
undtages denne fremgangsmåde
2
.
Konventets Præsidium foreslår således, at Europa-Parlamentets lovgivnings-
mæssige beføjelser udvides til en stribe områder, hvor det i dag er Ministerrå-
det, som er hovedlovgiver. Det gælder f.eks. lovgivning indenfor den fælles
landbrugspolitik, strukturfondene og samhørighedsfonden. Hertil kommer hele
samarbejdet om frihed, sikkerhed og retfærdighed samt EU’s handelspolitik,
som ifølge andre dokumenter fra Præsidiet, foreslås vedtaget under ”lovgiv-
ningsproceduren”
3
. I alt foreslås Europa-Parlamentet foreløbigt gjort til Rå-
dets ligestillede medlovgiver på mindst 27 nye samarbejdsområder udover de
allerede eksisterende 38 samarbejdsområder
4
.
Forslagene fra Præsidiet indebærer samtidig, at EU’s Ministerråd i fremtiden
vil kunne træffe beslutninger med kvalificeret flertal på 15 områder, hvor man
1
Lovgivningsproceduren erstatter den fælles beslutningsprocedure, som i dag findes i TEF artikel
251. Lovgivningsproceduren skal i fremtiden som hovedregel bruges til vedtagelsen af alle lov-
givningsmæssige retsakter.
2
Se oversigterne i bilaget til denne note i tabel 1 og tabel 2.
3
Forslaget til kommende beslutningsprocedurer indenfor det retlige område er fremsat i et separat
dokument CONV 614/03, mens forslaget til beslutningsprocedurer for EU’s optræden udadtil
findes i dokument CONV 685/03.
4
Udvidelsen af Europa-Parlamentets lovgivningsbeføjelser er således større end i Amsterdamtrakt a-
ten, hvor man indførte 24 nye samarbejdsområder med den fælles beslutningsprocedure.