Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 261
Offentligt
1455106_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 21. maj 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske repræsentanter i Konventet
Nye stærkere lovgivningsbeføjelser
til Europa-Parlamentet
EU-lovgivning skal i fremtiden vedtages i fællesskab af Ministerrådet og Eu-
ropa-Parlamentet. Kun lovgivning indenfor ganske få samarbejdsområder, så-
som visse bestemmelser af fiskal art samt indenfor det social og arbejdsmar-
kedspolitiske område, vil i fremtiden skulle vedtages uden Europa-
Parlamentets deltagelse som ligestillet lovgiver. Det fremgår af de første kon-
krete udkast fra Konventets præsidium til, hvor EU skal vedtage lovgivning
efter den nye ”lovgivningsprocedure”
1
og hvilke samarbejdsområder, der bør
undtages denne fremgangsmåde
2
.
Konventets Præsidium foreslår således, at Europa-Parlamentets lovgivnings-
mæssige beføjelser udvides til en stribe områder, hvor det i dag er Ministerrå-
det, som er hovedlovgiver. Det gælder f.eks. lovgivning indenfor den fælles
landbrugspolitik, strukturfondene og samhørighedsfonden. Hertil kommer hele
samarbejdet om frihed, sikkerhed og retfærdighed samt EU’s handelspolitik,
som ifølge andre dokumenter fra Præsidiet, foreslås vedtaget under ”lovgiv-
ningsproceduren”
3
. I alt foreslås Europa-Parlamentet foreløbigt gjort til Rå-
dets ligestillede medlovgiver på mindst 27 nye samarbejdsområder udover de
allerede eksisterende 38 samarbejdsområder
4
.
Forslagene fra Præsidiet indebærer samtidig, at EU’s Ministerråd i fremtiden
vil kunne træffe beslutninger med kvalificeret flertal på 15 områder, hvor man
1
Lovgivningsproceduren erstatter den fælles beslutningsprocedure, som i dag findes i TEF artikel
251. Lovgivningsproceduren skal i fremtiden som hovedregel bruges til vedtagelsen af alle lov-
givningsmæssige retsakter.
2
Se oversigterne i bilaget til denne note i tabel 1 og tabel 2.
3
Forslaget til kommende beslutningsprocedurer indenfor det retlige område er fremsat i et separat
dokument CONV 614/03, mens forslaget til beslutningsprocedurer for EU’s optræden udadtil
findes i dokument CONV 685/03.
4
Udvidelsen af Europa-Parlamentets lovgivningsbeføjelser er således større end i Amsterdamtrakt a-
ten, hvor man indførte 24 nye samarbejdsområder med den fælles beslutningsprocedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455106_0002.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
i dag anvender enstemmighed.
Stadig mangler i Præsidiets forslag
Ovenstående opgørelse er blevet til ved en sammenlægning af Præsidiets for-
slag fra dets mandat til den
juridiske ekspertgruppe
5
af 29. april 2003 og de
forslag til del III
6
, som Præsidiet indtil nu selv har fremlagt vedrørende retlige
og indre anliggender samt eksterne forbindelser.
Det er dog endnu ikke muligt at give et fuldstændigt billede af, hvilke ændrin-
ger, der sker med hensyn til anvendelsen af lovgivningsproceduren på alle
samarbejdsområder. Der er fortsat en række artikler til del III, som Præsidiet
og konventssekretariatet selv vil udarbejde, og som endnu ikke er er fremlagt.
Bl.a. mangler stadig artiklerne i del III om:
harmonisering af indirekte skatter og afgifter,
ØMU’en,
medlemskab af Unionen,
Unionens demokratiske liv,
Unionens finanser,
institutionerne
diplomatisk og konsulær beskyttelse af borgerne,
7
fri bevægelighed for arbejdskraft fra oversøiske lande og territorier,
beskyttelse af personer på de betingelser, som staterne indrømmer deres
egne statsborgere,
Sport
Rumfart
Civile beskyttelse
turisme
afsluttende bestemmelser.
Præsidiet har dog lovet, at samtlige artikler til del III vil blive udsendt til ko n-
ventsmedlemmerne senest den 27. maj.
5
Der er her tale om en ekspertgruppe bestående af seks juridiske eksperter fra Europa -Parlamentet,
Rådet og Kommissionen, som på baggrund af mandat fra Præsidiet, har udformet en hel række
artikler til forfatningstraktatens del III.
6
Del III i forfatningstraktaten er den del af traktaten, som indeholder de konkrete retsgrundlag for
EU’s politikker. Del III er hidtil blevet benævnt del II, men eftersom charteret for grundlæggende
rettigheder nu foreslås placeret i del II, flyttes politikkerne til del III.
7
For artiklerne 20, 186, og 293 vedtager EU i dag konventioner. Præsidiet anbefaler her, at man
fremover i stedet vedtager EU-love eller rammelove, men kommer ikke med en anbefaling til om
man skal bruge lovgivningsproceduren eller en anden procedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455106_0003.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Vedtagelsen af lovgivning
Præsidiets forslag bygger på anbefalingerne fra Konventets arbejdsgruppe IX,
som konkluderede, at EU-lovgivning som hovedregel, bør vedtages efter den
nye ”lovgivningsprocedure”, som fremgår af artikel 25 i forfatningstraktatens
del I
8
. De væsentligste træk ved lovgivningsproceduren er ligesom for den ek-
sisterende fælles beslutningsprocedure:
ligestilling mellem Europa-Parlamentet og Rådet,
Kommissionens lovgivningsmæssige initiativret,
brugen af kvalificeret flertal i Rådet.
Dog giver forfatningstraktaten i artikel 25, stk. 2, som nævnt, mulighed for at
undtage visse følsomme samarbejdsområder fra anvendelsen af lovgivnings-
proceduren, så man her fortsat vil kunne benytte enstemmighed i Rådet som
beslutningsform for vedtagelsen af lovgivning
9
.
Artikel 25: Lovgivningsmæssige retsakter
1. Europæiske love og europæiske rammelove vedtages på forslag af Kommissionen i fællesskab
af Europa-Parlamentet og Rådet i overensstemmelse med bestemmelserne for lovgivningspro-
ceduren, der er omhandlet i artikel X (i forfatningstraktatens del III). Hvis de to institutioner ik-
ke når til enighed, er den pågældende retsakt ikke vedtaget.
2. I de specifikke tilfælde, der er omhandlet i forfatningen, vedtages europæiske love og europæi-
ske rammelove af Rådet.
Se oversigten i tabel 2 i bilaget til denne note.
Vedtagelsen af ikke-lovgivningsmæssige retsakter
Hertil kommer en række retsakter, som ikke har lovgivningsmæssig karakter,
og som derfor ikke vil skulle vedtages efter lovgivningsproceduren. I stedet
vil disse retsakter skulle vedtages af de to EU-institutioner med udøvende
funktioner, nemlig Rådet og Kommissionen. Kommissionen stiller forslagene
og Rådet vedtager dem.
På nogle få områder vil Europa-Parlamentet dog have en høringsret.
Rådet vil som hovedregel træffe beslutning med kvalificeret flertal.
8
Lovgivningsprocedurens væsentligste træk er beskrevet i artikel 25 i forfatningstraktatens del I.
Den mere detaljerede beskrivelse vil være at finde i forfatningstraktatens del III, som endnu ikke
er fremlagt. Lovgivningsproceduren vil dog med visse tilpasninger svare til TEF artikel 251.
9
Se artikel 25, stk. 2 i del I i forfatningstraktaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455106_0004.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Artikel 26: Ikke-lovgivningsmæssige retsakter
Rådet og Kommissionen samt Den Europæiske Centralbank vedtager europæiske forordninger eller
europæiske afgørelser i de tilfælde, der er omhandlet i artikel 27 og 28, og i de tilfælde, der er speci-
fikt fastlagt i forfatningen.
Se oversigten i tabel 6 over på hvilke områder, man skal kunne vedtage ikke-
lovgivningsmæssige retsakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455106_0005.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Bilag
Tabel 1: Lovgivning som foreslås overført til almindelig lovgivningsprocedure
Nye samarbejdsområder som foreslås vedta-
get efter lovgivningsproceduren
Afstemning i Rådet i dag Inddragelse af Europa-
Parlamentet i dag
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Artikel 42: Social tryghed for vandrende ar-
Enstemmighed
bejdstagere
Artikel 47, stk. 2: Adgang til at udøve selvstæn- Enstemmighed
dig erhvervsvirksomhed
Artikel 151: Kultur
Enstemmighed
Artikel 161: Strukturfonde og samhørigheds-
fonden
Artikel 37, stk. 2: Landbrug og fiskeri
Artikel 52, stk. 1: Liberalisering af tjenesteydel-
ser
Artikel 71, stk. 2: Bestemmelser der vedrører
principperne for ordningen på transportområdet
Artikel 137, stk. 1 litra d, f, g samt andet afsnit i
stk. 2: Social og arbejdsmarkedspolitik.
Artikel 202: Nærmere bestemmelser for kontrol
med gennemførelsesbeføjelser
Artikel 279, stk. 1: Udstedelse af regnskabsre-
gulativer
Artikel 283: Udfærdigelse af vedtægten for
tjenestemænd i de europæiske fællesskaber
Artikel 45, stk. 2: Undtagelser af visse aktivite-
ter i en medlemsstat fra anvendelsesområdet for
bestemmelserne vedrørende etableringsretten
Artikel 49, stk. 2: Udvidelse af anvendelsen af
bestemmelserne vedrørende tjenesteydelser til at
omfatte statsborgere i et tredjeland, der er bosat
i fællesskabet
Artikel 57, stk. 2, første punktum: Vedtagelse af
foranstaltninger vedrørende kapitalbevægelser
til eller fra tredjelande
Artikel 96, stk. 2: Vedtagelse af direktiver ved-
rørende fjernelse af fordrejninger inde for fæl-
lesmarkedet.
Artikel 266: Artikler i protokollen vedrørende
EIB’s vedtægter.
Artikel 10
12
: Personkontrol ved grænserne.
Artikel 11: Asyl..
Artikel 12: Indvandring
Enstemmighed
10
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Enstemmighed
11
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Fælles beslutningsproce-
dure
Fælles beslutningsproce-
dure
Fælles beslutningsproce-
dure
Samstemmende udtalelse
Høring
Høring
Høring
Høring
Høring
Høring
Høring
Ingen
13
Kvalificeret flertal
Ingen
14
Kvalificeret flertal
Ingen
15
Kvalificeret flertal
Ingen
16
17
18
19
10
11
Enstemmighed
Enstemmighed
13
Enstemmighed
Enstemmighed
14
Høring
Høring
Høring
Høring
Fra 2007 skal Ministerrådet dog gå over til kvalificeret flertal.
Fra 2007 skal Ministerrådet dog gå over til kvalificeret flertal.
12
For artiklerne 10-22 indenfor området med frihed, sikkerhed og retfærdighed er her anvendt den
foreløbige artikel-nummerering, som de har fået i præsidiets dokument CONV 614/03.
13
Ifølge TEF artikel 67 træffer Rådet beslutning med enstemmighed efter høri ng af Europa-
Parlamentet indtil 1. maj 2004. Efter denne periode på fem år efter Amsterdamtraktatens ikraf t-
træden, skal Rådet med enstemmighed træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker at gå over til
den fælles beslutningsprocedurer indenfor samarbejdet om visum, asyl, indvandring og andre po-
litikker i forbindelse med den fri bevægelighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455106_0006.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Artikel 14: Samarbejde om civilretlige spørgs-
mål.
15
Artikel 15: Retligt samarbejde i krimininalsager.
Artikel 16: Strafferetspleje.
Artikel 17: Materiel strafferet.
Artikel 18: Forebyggelse af kriminalitet.
(nyt retsgrundlag)
Artikel 19: Eurojust.
Artikel 21: Samarbejde vedrørende indre sik-
kerhed.
16
Artikel 22: Europol.
Artikel 24, stk.2: Den fælles handelspolitik.
Artikel 28, stk.2: Økonomisk, finansielt og
teknisk samarbejde med tredjelande.
Artikel 30: Humanitær bistand.
(nyt retsgrundlag)
Enstemmighed
Enstemmighed
Enstemmighed
Enstemmighed
Høring
Ingen
Ingen
Ingen
Enstemmighed
Enstemmighed
Enstemmighed
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Høring
Tabel 2: Lovgivning hvor man bevarer særlig lovgivningsprocedurer
Undtagelser fra lovgivningsproceduren, som
skal vedtages efter andre beslutningsproce-
durer
Foreslået afstemning i
Rådet
Foreslået inddragelse af
Europa-Parlamentet
1
2
3
4
5
6
7
Artikel 57, stk. 2 sidste punktum: Vedtagelse af
foranstaltninger om kapitalbevægelser til eller fra
tredjelande.
Artikel 93: Harmonisering af lovgivninger ved-
rørende omsætningsafgift, punktafgifter og andre
indirekte skatter.
(ingen anbefaling fra Præsidium endnu)
Artikel 94: Indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes love, der indvirker på det fælles mar-
keds oprettelse eller funktion.
Artikel 137, stk. 1, litra c og stk. 2: Social- og
arbejdsmarkedspolitikken: arbejdstagernes socia-
le sikring og sociale beskyttelse.
Artikel 175, stk. 2: Bestemmelser af fiskal art,
foranstaltninger, der berører energiforsyning og
valg mellem forskellige energikilder.
Artikel 20: En europæisk offentlig anklagemyn-
dighed.
(nyt retsgrundlag)
Artikel 23: Arbejde på en anden medlemsstats
område.
Enstemmighed
Høring
Enstemmighed
Høring
Enstemmighed
Høring
Enstemmighed
Høring
Enstemmighed
Høring
Enstemmighed
Samstemmende udtalelse
Enstemmighed
Høring
14
15
Se dog erklæring nr. 5 til Nice-traktaten.
Det gælder ikke love og rammelove vedrørende familieret, hvor man fastholder enstemmighed i
Rådet samt høringsret i Parlamentet. Dog indføres lovgivningsproceduren for vedtagelsen af love
vedrørende forældreansvar.
16
Dog vedtages love og rammelove vedrørende operationelt samarbejde mellem medlemsstaternes
politi- og toldmyndigheder samt andre særlige myndigheder med enstemmighed i Rådet. Europa-
Parlamentet skal alene høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455106_0007.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Tabel 4: Retsakter, der kræver national ratifikation eller som vil kunne have forfatnings-
mæssige konsekvenser i medlemsstaterne.
Emne
Foreslået afstemning i
Rådet
Foreslået inddragelse af
Europa-Parlamentet
1
2
3
4
Artikel 22: Udvidelse af rettigheder knyttet til
unionsborgerskabet.
Artikel 190, stk. 4: Ensartet valgmåde til euro-
paparlamentsvalg.
Artikel 13, stk. 1: Foranstaltninger til bekæmpel-
se af forskelsbehandling.
Artikel 19: Unionsborgerskab, valgret og valg-
barhed til kommunale valg og europaparla-
mentsvalg..
Enstemmighed/national
ratifikation
Enstemmighed/national
ratifikation
Enstemmighed
Enstemmighed
Samstemmende udtalel-
se
17
Samstemmende udtalelse
Høring
Høring
Tabel 5: Retsakter vedtaget af Europa-Parlamentet
Emne
Foreslået afstemning
Europa-Parlamentet
Foreslået inddragelse af
Rådet
1
2
Artikel 195, stk. 4: Ombudsmandens statut.
Vedtagelse med flertal
Artikel 190, stk. 5: Statut for europaparlamentets Vedtagelse med flertal
medlemmer og udøvelsen af deres hverv.
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal undta-
gen beskatningsordning,
som fastsættes med en-
stemmighed
Tabel 6: Ikke-lovgivningsmæssige retsakter vedtaget efter andre procedurer
Samarbejdsområder hvor der vedtages ikke
lovgivningsmæssige retsakter
Foreslået afstemning i
Rådet
Foreslået inddragelse af
Europa-Parlamentet
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Artikel 37: Ikke-lovgivningsmæssige retsakter i
forbindelse med den fælles landbrugspolitik.
Artikel 83: Retsakter vedrørende konkurrence.
Artikel 89: Retsakter vedrørende statsstøtte.
Artikel 128, stk. 2: Fastlæggelse af retningslinier,
so medlemsstaterne skal tage hensyn til i deres
egen beskæftigelsespolitik, på grundlag af Det
Europæiske Råds konklusioner.
Artikel 166, stk. 4: Særprogrammer for forsk-
ning.
Artikel 172, stk. 1: Forskning, oprettelse af fæl-
lesforetagender.
Artikel 247, stk. 3: Udnævnelse af revisionsret-
tens medlemmer.
Artikel 14, stk. 3: Retningslinier for at sikre en
afbalanceret udvikling inde for alle de sektorer,
der er berørt af det indre marked.
Artikel 26: Fastsættelse af toldsatserne i den
fælles toldtarif.
Artikel 75, stk. 3: Afskaffelse af forskelsbehand-
ling på transportområdet.
Artikel 92: Fritagelse for afgiftsbetaling og godt-
gørelse af afgifter ved udførsel og udligningsaf-
gifter ved indførsel mellem medlemsstater.
Artikel 128, stk. 4: Henstillinger på beskæftigel-
sesområdet
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Høring
Høring
Høring
Høring
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Høring
Høring
Høring
Ingen
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Ingen
Ingen
Ingen
Kvalificeret flertal
Ingen
17
Europa-Parlamentet har i dag høringsret under TEF artikel 22.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455106_0008.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
13
14
15
Artikel 139, stk. 2: Iværksættelse af øvrige afta-
ler mellem arbejdsmarkedets parter.
Artikel 149, stk. 4, andet led: Henstillinger ved-
rørende uddannelse.
Artikel 151, stk. 5, andet led: Henstillinger ved-
rørende kultur.
(i
dag enstemmighed)
Artikel 152, stk. 4 næstsidste led: Henstillinger
vedrørende folkesundhed.
Artikel 210: Fastsættelse af lønninger, godtgørel-
ser og pensioner for Kommissionens og Domsto-
lens medlemmer.
Artikel 215, stk. 2: Beslutning om ikke at ud-
nævne en efterfølger for et kommissionsmedlem,
der afgør ved frivillig fratræden eller afskedigel-
se. (i
dag enstemmighed)
Artikel 247, stk. 8: Fastsættelse af arbejdsvilkår,
lønninger, godtgørelser og pensioner for revisi-
onsrettens medlemmer.
Artikel 259: Beskikkelse af medlemmerne af
ØSU.
Artikel 258, sidste stykke: Fastsættelse af dag-
penge til medlemmerne af ØSU.
Artikel 263, stk. 3: Beskikkelse af Regionsud-
valgets medlemmer og af deres suppleanter.
Artikel 88, stk.2: Afgørelser vedrørende stats-
støttes forenelighed med fællesmarkedet i kon-
kurrencemæssig henseende.
Artikel 139, stk. 2: Iværksættelse af aftaler ind-
gået mellem arbejdsmarkedets parter på de om-
råder, der er nævnt i artikel 137, stk. 3.
Artikel 290: Fastlæggelse af den ordning, der
skal gælde for fællesskabets institutioner på det
sproglige område.
Artikel 296, stk.3: Ændringer til listen over va-
rer, der er omfattet af bestemmelser, som vedrø-
rer handel med eller fabrikation af våben, ammu-
nition og krigsmaterial.
Artikel 130: Beskæftigelsesudvalget.
Artikel 144: Udvalget for social beskyttelse.
Artikel 209: Vedtægter for de i forfatningen
forudsete udvalg.
Artikel 29: Finansiel bistand til tredjeland af
presserende karakter.
(nyt retsgrundlag)
Artikel 31: Restriktive foranstaltninger i forhold
til finansielle forbindelser med tredjelande.
Artikel 33: Indgåelse af internationale aftaler.
18
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Ingen
Ingen
Ingen
16
17
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Ingen
Ingen
18
Kvalificeret flertal
Ingen
19
Kvalificeret flertal
Ingen
20
21
22
23
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Kvalificeret flertal
Enstemmighed
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
24
Enstemmighed
Ingen
25
Enstemmighed
Ingen
26
Enstemmighed
Ingen
27
28
29
30
Simpelt flertal
Simpelt flertal
Simpelt flertal
Kvalificeret flertal
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
31
32
Kvalificeret flertal
Kvalificeret fler-
tal/enstemmighed
19
Underretning
Høring/ingen
20
18
19
Denne artikel samler artiklerne TEU artikel 24, TEU artikel 38 og TEF artikel 300.
Hvis der er tale om aftaler, der vedrører en intern kompetence, hvor Rådet træffer beslutning med
enstemmighed eller ved indgåelsen af associeringsaftaler eller tilslutning til den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, vedtages aftalen i Rådet med enstemmi ghed.
20
Aftalerne indgås efter høring af Europa-Parlamentet med mindre, der er tale om aftaler, der vedrø-
rer den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. Europa-Parlamentet afgiver samstemmende udta-
lelse, hvis der er tale om associeringsaftaler, en aftale om tilslutning til den europæiske menn e-
skerettighedskonvention samt om aftaler, hvorved der etableres en specifik institutionel ramme
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455106_0009.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
med samarbejdsprocedurer og aftaler med betydelige budgetmæssige virkninger.