Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 266
Offentligt
1456659_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 23. maj 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske repræsentanter i Konventet
Arbejdsgruppe i Konventet foreslår
ny procedure for vedtagelse af EU’s indtægter
Procedurerne for fastlæggelsen af EU’s egne indtægter skal ændres, således, at
det i fremtiden bliver lettere at træffe beslutninger om
eksisterende
EU-
indtægter samtidig med, at den demokratiske legitimitet fastholdes.
Dette skal bl.a. gøres ved, at indføre kvalificeret flertal i Ministerrådet og give
Europa-Parlamentet beføjelser til at skulle give sit samtykke ved justeringer af
de eksisterende typer af EU-indtægter
1
. Handler det derimod om, at Minister-
rådet ønsker at finde helt
nye indtægter,
eller ændre på loftet over EU’s
sam-
lede indtægter
(på 1,27% af BNI), fastholdes den eksisterende fremgangsmå-
de med enstemmighed i Rådet og efterfølgende godkendelse i de nationale
parlamenter
2
.
Dette er anbefalingen fra en arbejdsgruppe (diskussionskreds III) under Det
Europæiske Konvent, som under det spanske europaparlamentsmedlem Men-
dez de Vigo’s ledelse, har udarbejdet en rapport om behovet for at ændre de
eksisterende regler for fastsættelsen af EU’s egne indtægter i den kommende
EU-forfatningstraktat
3
. Den danske regerings repræsentant Henning Christo-
phersen har også deltaget i arbejdsgruppen.
Første udkast er ellers kommet
Konventets Præsidium har ellers allerede i marts fremlagt sit første udkast til
bestemmelserne i forfatningstraktatens del I vedrørende EU’s finansierings-
ordning
4
. Der var her tale om en gentagelse af den eksisterende ordning i TEF
artikel 269, hvorefter Rådet med enstemmighed træffer beslutning efter høring
i Europa-Parlamentet og efterfølgende godkendelse i de nationale parlamenter.
Se afsnittet på næste side om de eksisterende 4 typer af egne indtægter, som EU’s budget i dag f i-
nansieres af.
2
Den eksisterende procedure for fastsættelse af EU’s ordning med egne indtægter findes i TEF arti-
kel 269, stk. 2. EU’s egne indtægter fastsættes ifølge denne artikel med enstemmighed i Ministe r-
rådet efter høring i Europa-Parlamentet. Det henstilles derefter til medlemsstaterne at vedtage
disse i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.
3
Rapporten findes i dokument CONV 730/03 af 8. maj 2003 fra Det Europæiske Konvent.
4
Se udkast til artikel 38-40 om Unionens finanser i dokument CONV 602/03.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456659_0002.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Præsidiet rejste dog i samme ombæring spørgsmålet, om denne ordning er eg-
net til at sikre den nødvendige finansiering af Unionens fremtidige politikker?
Præsidiet nedsatte derfor en lille hurtigt arbejdende arbejdsgruppe, som man
bad finde svar på dette spørgsmål.
Arbejdsgruppen foreslår opdeling af retsgrundlag
Lad det være sagt med det samme, der var ikke enighed i arbejdsgruppen om,
hvorvidt der er behov for ændringer af den eksisterende procedure for fastsæt-
telse af egne indtægter. Nogle medlemmer fandt enhver ændring unødvendig
og uønskelig
5
, mens andre ønskede en forenklet procedure uden godkendelse i
de nationale parlamenter. Sidstnævnte gruppe frygtede, at det ellers kan blive
vanskeligt med indførelsen af europæiske skatter, som ifølge disse er nødven-
dige for at forbedre gennemsigtigheden i EU’s finansieringssystem.
Flertallet i arbejdsgruppen enedes dog om et kompromis, hvor man anbefaler,
at operere med to forskellige beslutningsprocedurer for fastsættelsen af EU’s
egne indtægter:
En procedure, hvor Rådet, som i dag, træffer beslutning med enstemmig-
hed efter høring i Europa-Parlamentet, hvorefter beslutningen sendes til
godkendelse af de nationale parlamenter. Denne procedure skal bruges til
at
fastsætte loftet
6
for de
samlede egne indtægter
og dermed EU-
budgettets størrelse samt
indførelsen af nye typer EU-indtægter.
En ny procedure, hvor beslutningerne træffes af et kvalificeret eller et su-
perkvalificeret flertal i Ministerrådet og efter en samstemmende udtalelse
fra Europa-Parlamentet. De nationale parlamenters ret til at godkende bort-
falder her, idet der skabes en
ny EU-kompetence.
Denne procedure skal an-
vendes til at ændre på
alle øvrige spørgsmål
vedrørende EU’s egne indtæg-
ter”
7
.
Kompromiset betyder, at ændringer vedrørende konkrete bestemmelser ved
EU’s nuværende egne indtægter, kan ændres efter en forenklet procedure uden
national ratifikation. Men hvis EU derimod skulle ønske at indføre en ny ind-
tægt i form af f.eks. en europæisk skat, ville dette fortsat skulle godkendes i
alle nationale parlamenter. Flertallet i arbejdsgruppen mener, at man med dette
forslag sikrer EU’s finansieringsordning den nødvendige demokratiske legiti-
5
Blandt disse var der dog nogle, som gerne så, at BNI-indtægten får en større andel i finansieringen
af EU, idet den tager større hensyn til enkelte landes økonomiske formåen.
6
Loftet på EU’s egne indtægter er i dag på 1,27% af EU-landenes BNI.
7
Det er i rapporten fra diskussionskreds III ikke præciseret nærmere, hvad disse øvrige spørgsmål
om EU’s egne indtægter er, end, at de
ikke omfatter
”loftet” for de samlede indtægter og indførs-
len af nye indtægter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456659_0003.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
mitet ved, at den altid bliver godkendt af ”borgernes parlamentariske repræ-
sentation”, nemlig enten af de nationale parlamenter eller Europa-Parlamentet.
EU’s egne indtægter i dag
EU har haft egne indtægter siden 1970, hvor man med den første budgettraktat
besluttede at indføre et finansieringssystem for EF og EURATOM baseret på
”egne indtægter” i stedet for de nationale bidrag, som dengang finansierede
samarbejdet. De første ”egne indtægter” bestod dengang bl.a. af et provenu af
toldindtægterne fra handel med tredjelande samt en landbrugs- og sukkeraf-
gift. Siden er nye indtægter kommet til i form af den BNI-baserede indtægt,
som blev indført i 1988 i forbindelse med den såkaldte Delors I pakke.
I 2001 udgjorde EU’s årlige indtægter 94,2 mia. euro. Loftet for indtægterne
er fastsat til maksimalt at måtte udgøre 1,27% af EU-landenes samlede BNI
8
.
Indtægterne kommer i dag fra fire kilder
9
:
Traditionelle egne indtægter såsom told på varer fra tredjelande (13,6 pct.)
samt landbrugs- og sukkerafgifter (1,9 pct.)
Momsindtægter (33,2 pct.)
En procentdel af bruttonationalindkomsten (BNI) (37 pct.)
Andre indtægter bl.a. fra EU-skatter på EU-ansattes lønninger samt over-
førsler fra tidligere regnskabsår, mv. (14,3 pct.)
EU's egne indtægter i 2001
14,3
13,6
1,9
Told
landbrugsafgifter
Momsindtægter
BNI_indtægter
Andre indtægter
37
33,2
8
Systemet med egne indtægter er fastlagt i Rådets afgørelse af 29. september 200 0 om ordningen for
De Europæiske Fællesskabers egne indtægter, EFT L 253/42.
9
Fordelingstallene stammer fra 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Der har de seneste år været en tendens til, at de to indtægter baseret på BNI og
moms får en stadig større relativ vægt, mens de traditionelle indtægter fra told
og afgifter spiller en mindre rolle.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen