Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 267
Offentligt
1455101_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 23. maj 2003
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europaudvalgets behandling af EU-budget 2004
Folketingets Europaudvalg forventer at behandle EU's budget for 2004 på samme må-
de som det behandlede EU's budget for 2003. EU-budget 2003 blev behandlet i Folke-
tingets Europaudvalg på følgende måde:
1. Drøftelse af budgetprioriteter på ØKOFIN den 5. marts 2002
Udarbejdet aktuelt notat (bilag 375) til Folketingets Europaudvalg (møde den 1. marts) samt
mundtlig præsentation af dansk holdning (til orientering).
Officielt baggrundsdokument:
Kommissionens årlige politiske strategi for 2003.
2. Kommissionen vedtog sit foreløbige udkast til EU's budget for 2003 den 30.
april 2002
3. Præsentation af det foreløbige budgetforslag for ØKOFIN den 7. maj
2002
Udarbejdet aktuelt notat (bilag 651) til Folketingets Europaudvalg (møde den 3. maj)
samt mundtlig præsentation af dansk holdning (til orient ering).
Officielt baggrundsdokument:
Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2003.
4. Gennemførelse af Rådets 1. behandling af budgettet for 2003 på ØKOFIN
den 19. juli 2002
Udarbejdet aktuelt notat (bilag 955) til Folketingets Europaudvalg (møde den 18. juli) samt
mundtlig præsentation af dansk holdning (til forhandlingsoplæg).
Officielt baggrundsdokument:
Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2003.
5. Europa-Parlamentets 1. behandling den 24. oktober 2002
6. Gennemførelse af Rådets 2. og sidste behandling af budgettet for 2003 på
ØKOFIN den 25. november 2002 (på grundlag af Parlaments 1. behandling)
Udarbejdet aktuelt notat (bilag 243) til Folketingets Europaudvalg (møde den 22. november)
samt mundtlig præsentation af dansk holdning (til forhandlingsoplæg).
Officielt baggrundsdokument:
Resultaterne af Rådets og Europa-Parlamentets 1. behandling.
7. Tillægs- og ændringsbudgetter fra EU
Der forelægges normalt 5-7 forslag til tillægs- og ændringsbudgetter for Folketingets Euro-
paudvalg pr. år (til forhandlingsoplæg).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455101_0002.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Officielt baggrundsdokument:
Kommissionens forslag til tillægs- og ændringsbudgetter.
8. Europa-Parlamentets anden behandling samt undertegnelse af EU's budget
for 2003 den 19. december 2002
EU's budget for 2004
EU's budget for 2004 har p.t. været på Europaudvalgets dagsorden to gange. Første
gang forud for ØKOFIN den 7. marts 2003, hvor Rådet vedtog sine prioriteter for
EU’s 2004-budget (bilag 626). Anden gang var den 9. maj 2003 (bilag 918), hvor det
omhandlede Kommissionens fremlæggelse af budget 2004. Bilag 918 indeholder
blandt andet en tabel med de finansielle perspektiver for EU's udgifter 2004-2006. Se
de finansielle rammeaftaler for EU her:
http://www.europa.eu.int/comm/budget/furtherinfo/index_en.htm#framework2000
.
Der skal gøres opmærksom på, at Rådet og Europa-Parlamentet af juridiske årsager
kun kan vedtage budgettet for EU-15 inden for budget-2004-proceduren, som afsluttes
med Europa-Parlamentets 2. behandling i december 2003. Budgettet for de 10 tiltræ-
delseslande vil formelt blive vedtaget i marts/april 2004 som et tillægs- og ændrings-
budget til 2004-budgettet.
Generelt om budget-proceduren
Udgangspunktet for vedtagelse af EU’s budget er artikel 272 (TEF). Bestemmelsen er
suppleret med en række aftaler mellem EU’s institutioner om forløbet af proceduren.
Derfor afspejler artikel 272 ikke helt det faktiske forløb. Det bærende i proceduren er,
at Kommissionen udarbejder det foreløbige budgetforslag under hensyntagen til ret-
ningslinjer udarbejdet af Rådet og Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet og Rådet
fastsætter størrelsen af de enkelte udgiftsposter, hvorefter det endelige budget vedtages
af Europa-Parlamentet.
Kommissionen fremlægger sit budgetforslag med bidrag fra de øvrige institutioner.
Budgetforslaget skal forelægges for Rådet senest den 1. september. Kommer der nye
forhold frem, som Kommissionen ikke havde kendskab til under udarbejdelsen af for-
slaget, kan Kommissionen efterfølgende ændre i dette. Herefter skal budgetforslaget
igennem to behandlinger i henholdsvis Rådet og Europa-Parlamentet. Under disse be-
handlinger gennemgås forslaget med henblik på at foreslå ændringer i de samlede be-
villinger eller fordele bevillingerne anderledes.
Rådet skal under sin førstebehandling af forslaget og efter samråd med en delegation
fra Europa-Parlamentet vedtage forslaget med kvalificeret flertal og forelægge det for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Parlamentet senest den 5. oktober. Herefter har Europa-Parlamentet en frist på 45 dage
til at udtale sig. Parlamentet kan inden for denne frist vælge at godkende budgetforsla-
get eller undlade at udtale sig, hvorefter budgettet betragtes som endeligt vedtaget. Det
mest sandsynlige er dog, at Parlamentet foreslår ændringer til budgettet. Disse ændrin-
ger kan vedrøre
ændringsforslag vedrørende de obligatoriske udgifter, der vedtages med et flertal af
de afgivne stemmer.
ændringsforslag vedrørende de ikke-obligatoriske udgifter, der vedtages med et
absolut flertal af Parlamentets stemmer (mindst 314 stemmer ud af i alt 626).
Efter vedtagelsen af ændringsforslagene sendes det ændrede budgetforslag til anden-
behandling i Rådet. Rådet har herefter en frist på 15 dage til at udtale sig om det æn-
drede budgetforslag. Godkender Rådet alle Europa-Parlamentets ændringsforslag, be-
tragtes budgettet som endeligt vedtaget.
Vælger Rådet ikke at godkende Parlamentets ændringsforslag, gælder følgende:
Hvis den foreslåede ændring ikke indebærer en forhøjelse af en institutions samle-
de udgifter, kræves en afgørelse med kvalificeret flertal til enten at forkaste eller
ændre det pågældende beløb. Vedtager Rådet ikke en sådan afgørelse, betragtes
budgetforslaget som endeligt vedtaget.
Vedtager Rådet imidlertid en sådan afgørelse, skal Rådet også med kvalificeret
flertal vedtage en afgørelse om godkendelse af budgettet. Kan Rådet ikke vedtage
en sådan afgørelse, betragtes forslaget som forkastet.
Vedtages ændringsforslag, fremsendes disse til Parlamentet
Europa-Parlamentet har herefter en frist på 15 dage til anden og sidste behandling af
budgettet. Hvis Parlamentet ikke udtaler sig inden for denne frist betragtes budgettet
som vedtaget med de ændringsforslag, som Rådet har fremsat. Parlamentet kan der-
imod også med et flertal af de 626 stemmer i Parlamentet, der samtidig udgør tre fem-
tedele af de afgivne stemmer, vælge at ændre eller forkaste Rådets ændringer af Par-
lamentets ændringer til forslaget. En sådan vedtagelse betyder, at budgettet er endeligt
vedtaget.
Imidlertid kan Parlamentet også med et flertal af de i alt 626 stemmer, der samtidig
udgør to tredjedele af de afgivne stemmer, forkaste det samlede budgetforslag. Det
betyder, at proceduren skal starte helt forfra på grundlag af et nyt budgetforslag. Ved-
tages dette forslag ikke, fungerer EU på basis af månedlige bevillinger, der svarer til
en tolvtedel af det forrige regnskabsårs budget (ordningen med foreløbige tolvtedele).
Europa-Parlamentet har forkastet budgettet tre gange i EU’s historie.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Med venlig hilsen
Mongin Forrest og Thomas Søndergaard Sarup