Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 268
Offentligt
1455100_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 23. maj 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets forfatningsudvalg enes om
forslag til finansiering af europæiske politiske
partier
Forfatningsudvalget stemte den 19. maj om et forslag til en forordning, der
skal fastsætte betingelserne for finansiering af europæiske politiske partier
1
.
Forfatningsudvalget kræver bl.a., at Kommissionen skal stå for administratio-
nen af de økonomiske midler, samt at kravet til det politiske partis repræsenta-
tion mindskes fra en tredjedel til en fjerdedel af medlemstaterne. Udvalget øn-
sker desuden, at de øvre grænser for gaver sat op, og mulighed for, at de euro-
pæiske politiske partier kan opkræve kontingenter.
Betænkningen af den tyske socialdemokrat Jo Leinen blev vedtaget med 20
mod 8. Forslaget er sat på dagsordenen for plenarsamlingen i Strasbourg i ju-
ni. Ordføreren Jo Leinen slog samtidig til lyd for, at forslagets titel ændres,
fordi forslaget ikke som sådan er en vedtægt for europæiske partier, men kun
bestemmelser om finansiering.
Hvem skal administrere finansieringen
Mest kontroversielt var spørgsmålet, om Kommissionen eller Parlamentet skal
stå for kontrollen med de økonomiske midler til partierne. Kommissionen me-
ner, at disse skal varetages af Europa-Parlamentet under en udgiftspost for
særlige udgifter. Men forfatningsudvalget vedtog et ændringsforslag, der pla-
cerer ansvaret hos Kommissionen og udbetalingerne som en post på det al-
mindelige budget. Forfatningsudvalgets begrundelse er, at Revisionsretten
netop kritiserede en række uklare finansielle aktiviteter mellem de politiske
grupper, de europæiske politiske partier og nationale partier
2
. Derfor ønsker
udvalget, at skellet mellem de politiske grupper og de europæiske politiske
A5-170/2003 ”Betænkning om forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om vedtægter
for og finansiering af europæiske politiske partier”. Kommissionens forslag: KOM (2003) 77.
For yderligere information se: Info-note I 164 (2002-03). Grundnotat alm. del bilag 770 (2002-03
2
Revisionsrettens særberetning nr. 13/2000 om Europa-Parlamentets politiske gruppers udgifter.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455100_0002.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
partier bliver holdt adskilt ved, at Kommissionen varetager administrationen
af finansieringen.
Repræsentanten fra Kommissionen, John Fitzmaurice, sagde inden afstemnin-
gen, at Kommissionen på ingen måde kunne acceptere det forslag og at kravet
om, at Europa-Parlamentet selv skal være ansvarlig for finansieringen, var et
resultat af et kompromis indgået med Rådet. Kommissionen havde fulgt Rå-
dets krav nøje, for at forslaget kunne blive vedtaget hurtigst muligt. Alligevel
blev ændringsforslaget vedtaget med 17 stemmer mod 12.
Krav til repræsentation for adgang til finansiering
Forfatningsudvalgets krav, om at tærsklen for partiernes repræsentation for
adgang til finansiering nedsættes, betyder, at et parti skal have medlemmer
valgt til Europa-Parlamentet, nationale eller regionale forsamlinger i mindst
syv medlemstater efter udvidelsen i stedet for i ni medlemstater, som Kom-
missionen havde foreslået
3
. Alternativt skal partiet have fået mindst 5% af
stemmerne i 7 medlemsstater ved det sidste valg til Europa-Parlamentet.
Nej til forudgående registrering
Forfatningsudvalget afviste Kommissionens forslag om, at et parti, for at blive
godkendt som et europæisk politisk parti, skal registreres i Europa-
Parlamentet. Udvalget mener, det er en unødvendig bureaukratisk foranstalt-
ning. Blandt kravene i Kommissionens forslag, til at partiet kan kalde sig eu-
ropæisk, var bl.a., at partiet skal være etableret i mindst tre medlemsstater og
have udtrykt hensigt om deltagelse i valg til Europa-Parlamentet.
Gaver og fordeling af de finansielle midler
Forfatningsudvalget ønsker, at den øvre grænse for gaver, og for hvornår ga-
ver skal registreres, hæves markant. Udvalget kræver derfor, at gaver under
1.000 euro ikke skal registreres og at en gave maksimalt må have en værdi af
25.000 euro pr. år. Kommissionen havde forslået henholdsvis 100 og 5.000 eu-
ro. Ligeledes kræver udvalget, at grænsen for, hvad en gave må beløbe sig til,
hæves fra 5000 til 25.000 euro.
Alle forsøg på at ændre på fordelingen af de årlige bevillinger mellem de po-
litiske partier mislykkedes. Så forfatningsudvalget bakker derfor op om, at
15% af bevillingerne fordeles ligeligt mellem partierne og 85% tildeles pr. an-
tal medlem.
3
Europa-Parlamentet foreslår, at forordningen først træder i kraft efter udvidelsen og efter valget til
Europa-Parlamentet i juni 2004 fra parlamentets første samling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Med venlig hilsen
Michala Jessen