Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 269
Offentligt
1455099_0001.png
PDF udgave (109 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 269)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 26. maj 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
Europaudvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske medlemmer af Konventet
Præsidiets udkast til artikler vedrørende
Domstolen
Udkastet fra Præsidiet, jf. CONV 734/ 03 vedrørende Den Europæiske Unions
Domstol (Domstolen) og Den Europæiske Unions Ret (Retten el. Retten i før-
ste Instans) omfatter artikel 20 i forfatningstraktatens første del og udkast til
artikel 221 - 245 i forfatningstraktatens anden del.
Udarbejdelsen af de nye artikler er baseret på drøftelserne i diskussionskred-
sen om Domstolen, som blev omtalt i Info-note I 217, og følger med få varia-
tioner anbefalingerne fra diskussionskredsen.
Den Europæiske Unions Domstol
(første del, artikel 20)
Den Europæiske Unions Do mstol skal fortsat bestå af en dommer pr. med-
lemsstat, ligesom Retten skal bestå af mindst en dommer pr. medlemsstat.
Domstolen skal have kompetence til at træffe afgørelse i sager anlagt af
Kommissionen, en medlemsstat, en EU-institution eller i visse tilfælde fysiske
og juridiske personer. Det præciseres næ rmere i forfatningstraktatens del II,
hvornår f.eks. fysiske og juridiske personer skal have søgsmålsret. Domstolen
skal desuden kunne træffe afgørelser i præjudiciell e spørgsmål efter anmod-
ning fra de nationale domstole om fortolkningen af EU-retten eller af gyldig-
heden af retsakter vedtaget af EU-institutionerne. Endelig skal Domstolen
træffe afgørelse i appelsager vedrør ende afgørelser truffet af Retten.
Det bemærkes, at for så vidt angår varigheden af embedsperioden har Præsidi-
et ikke fulgt diskussionskredsens anbefaling om, at den eventuelt kunne udvi-
des for medlemmerne af Domstolen, Retten og generaladvokater ved Domsto-
len fra de nuværende 9 år til 12 år uden mulighed for forlængelse. I stedet op-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455099_0002.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
retholdes ordningen med en embedsperiode på 6 år med mulighed for forlæn-
gelse.
Bestemmelserne i forfatningstraktatens anden del
1. Proceduren for udnævnelsen af dommere ved Domstolen og Retten
samt generaladvokater
Proceduren for udnævnelse af dommere ved Domstolen og Retten samt gene-
raladvokater ved Domstolen ændres ikke, idet udnævnelsen fortsat skal ske af
medlemsstaternes regeringer efter fælles overenskomst. Der nedsættes dog
et
rådgivende udvalg
(jf. art. 224 A), der skal afgive vejledende udtalelser til
medlemsstaterne om en kandidats rette profil i relation til at blive dommer el-
ler generaladvokat.
2. Enstemmighed erstattes af reglen om kvalificeret flertal og lovgiv-
ningsprocedure med henblik på at lette anvendelsen af EF-traktatens
artikel 225 A, 229 A og 245
Af
artikel 225 A
om oprettelse af særlige rets instanser (specialretter) fremgår
det, at Rådet skal kunne træffe afgørelse med kvalificer et flertal i stedet for i
enighed, og lovgivningsproceduren skal finde anvendelse.
Af
artikel 229 A
om kompetence til afgørelse af tvister vedrørende fælles-
skabsretlige intellektuelle ejendomsrettigheder (patenter) fremgår det, at Rå-
det skal kunne træffe afgørelse med kvalif iceret flertal i stedet for i enighed,
og lovgivningsproceduren skal finde anvendelse.
Af
artikel 245
om Domstolens statut fremgår det, at Rådet skal kunne træffe
afgørelse med kvalificeret flertal i stedet for i enighed, bortset fra i forbindelse
med afsnit I i statutten og vedrørende de sproglige spørgsmål i statutten, og
lovgivningsproceduren skal finde anvendelse.
3.
Formalitetsbetingelserne i forbindelse med annullationssøgsmål an-
lagt af fysiske eller juridiske personer vedrørende regelfastsættende
retsakter (art. 230, stk. 4)
Formalitetsbetingelserne i art. 230, stk. 4 (”umiddelbart og individuelt be-
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
rørt”) for enkeltpersoners klageadgang anses at være for restriktive, og art.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455099_0003.png
230,direkte ændres derfor, således at udvides enkeltpersoners klageadgang, så
ges stk. 4 for Domstolen. Herefter ”regelfastsættende rets akter” kan indbrin-
man ikke først skal overtræde retsregler ne for at kunne få adgang til en dom-
mer. En enkeltperson får således mulighed for at indbringe en ”regelfastsæt-
tende restakt”, hvis det blot kan påvises, at den berører vedkommende umid-
delbart. For så vidt angår ”lovgivningsmæssige retsakter” skal enkeltpersoner
dog fortsat påvise, at de er berørt umiddelbart og individuelt.
Spørgsmålet om klageadgang for Domstolen delte diskussionskredsen to lejre,
hvor den første gruppe mente, at der ikke skulle ændres ved art. 230, stk. 4,
idet de mente, at det navnlig er de nationale retter, der skal forsvare enkeltper-
soners rettigheder, og disse retter kan forelægge Domstolen præjudicielle
spørgsmål om en EU-retsakts gyldighed. Det var således synspunktet, at med-
lemsstaterne skal sørge for, at der nationalt er et retssystem, som kan sikre
overholdelse af enkeltpersoners ret til en effektiv domstolsbeskyttelse, der
følger af EU-retten.
Med den ny affattelse af art. 230, stk. 4, lempes på de restriktive formalitets-
bestemmelser.
4. Prøvelse af ”Unionens agenturers og organers” retsakter og udladel-
ser.
I betragtning af en ret uensartet praksis vedrørende prøvelse af lovligheden af
agenturernes retsakter inden for rammerne af EF-traktaten ændres art. 230,
stk. 1, så den ud over retsakter vedtaget af institutionerne også omfatter rets-
akter vedtaget af Unionens organer og agenturer. På samme måde bliver det
muligt at prøve lovligheden af Unionens agenturers og organers undladelser jf.
art. 232, stk. 1.
5.
Forbedring af mekanismerne for sanktioner ved forenkling af den ind-
ledende procedure for Kommissionens indbringelse af sager for Dom-
stolen (art. 228).
Mekanismerne for sanktioner, hvis Domstolens domme ikke efterkommes, gø-
res mere effektive og enklere ved,
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
at styrke sanktionsmekanismen i art. 228, stk. 2 ved bortfald af fasen med
en begrundet udtalelse fra Komissionen forud for indbringelse af en sag for
Domstolen med henblik på gennemførelse af sanktioner, og
at Kommissionen får mulighed for at indbringe en sag for Domstolen med
henblik på både (i samme procedure) en klage over manglende overholdel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455099_0004.png
se af en forpligtelse, og at der pålægges sanktioner, jf. art. 228, stk. 3.
6. Domstolens kompetence vedrørende den fælles udenrigs- og sikker-
hedspolitik.
Domstolen har ingen kompetence vedrørende art. 29 (FUSP) og art. 30
(ESFP) og bestemmelserne i kapitel I i anden del vedrørende den fælles uden-
rigs- og sikkerhedspolitik - jf. art. 240a, som er en ny bestemmelse, men som
afspejler den nuværende situation.
7. Domstolens kompetence vedrørende RIA
Ifølge de nu gældende regl er har EF-Domstolen kun begrænset kompetence på
RIA-området i det omfang, det følger af art. 35 TEU og art. 68 TEF.
Præsidiet har formuleret en ny be stemmelse om kompetencen på RIA-
området, som er en redigeret udgave af den artikel Præsidiet fremlagde som
art. 9 til del I (jf. CONV 614/03). Imidlertid synes det mere hensigtsmæssigt
at indsætte bestemmelsen i artiklerne vedr. domstolen som art. 240b. Bestem-
melsen bygger på TEF art. 35, stk. 5 og tager udgangspunktet i, at Domstolen
har generel kompetence på området.
Bestemmelsen indebærer, at Domstole n ikke har kompetence med hensyn til
politimæssige foranstaltninger eller forans taltninger til opretholdelse af lov og
orden, som bliver udført i henhold til national lovgivning, men at Domstolen
dog på den anden side har kompetence til at tage stilling til foranstaltninger,
der træffes i medfør af EU-lovgivning, da Domstolen kan tage stilling til an-
vendelse af EU-lovgivningen.
Med venlig hilsen
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Eva Esmarch
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455099_0005.png
(Løbenr. 20791)