Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 273
Offentligt
1455095_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 30. maj 2003
EU-konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske repræsentanter i Konventet
Betydelige ændringer af regler
for fastsættelsen af Unionens finanser
Det Europæiske Konvents Præsidium foreslår betydelige ændringer af EU’s
eksisterende finansielle system, som styrker især Europa-Parlamentets rolle.
Det gælder såvel reglerne for fastsættelse af EU’s egne indtægter som reglerne
for fastsættelsen af EU’s årlige budget.
Forslagene, som findes i CONV 724/03, skal drøftes på plenummødet i Kon-
ventet den 30. maj 2003.
For så vidt angår fastsættelsen af Unionens egne indtægter foreslås ændringer,
som giver specielt Europa-Parlamentet øget indflydelse på justeringer af EU’s
eksisterende egne indtægter.
Samtidig afskaffes kravet om godkendelse i de
nationale parlamenter af sådanne ændringer
1
. Dog fastholdes den nationale ra-
tifikation ved indførelsen af helt nye EU-indtægter eller justeringer af loftet
for EU’s samlede indtægter.
Præsidiet støtter desuden nu anbefalingerne fra arbejdsgruppe IX om en ny
budgetprocedure, hvor Europa-Parlamentet får det sidste ord på alle områder
af EU-budgettet i tilfælde af uenighed med Rådet
2
. Man foreslår således en
ophævelse af det eksisterende skel mellem obligatoriske og ikke-obligatoriske
udgifter, hvor Rådet og Parlamentet hver især har det sidste ord i tilfælde af
uenighed
3
.
1
2
Se CONV 424/02 af 29. november 2002.
Se info-note I 90 om anbefalingerne i den endelige rapport fra arbejdsgruppe IX.
3
Obligatoriske udgifter er udgifter, der følger direkte af traktaten eller af retsak ter udstedt i henhold
til denne, mens ikke obligatoriske udgifter er alle øvrige udgifter. Skellet mellem disse to kateg o-
rier af udgifter er dog langt fra klart og har ved flere lejligheder givet anledning til en strid me l-
lem EU’s to budgetmyndigheder Ministerrådet og Europa-Parlamentet. Rådet har i dag det sidste
ord ved fastsættelsen af de obligatoriske udgifter, mens Parlamentet har det sidste ord ved ikke -
obligatoriske udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455095_0002.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Præsidiet foreslår endelig, at man traktatfæster en procedure for vedtagelsen
af de finansielle overslag, så de bliver juridisk bindende for EU-institutioner
og dermed sikrer bedre budgetdisciplin.
Præsidiets forslag fremgår af det reviderede udkast til EU’s kommende forfat-
ningstraktat, som blev udsendt fra konventssekretariatet den 26-27 maj
4
. Ud-
kastet indeholder fire artikler (52-55) om Unionens finansielle og budgetmæs-
sige bestemmelser til forfatningstraktatens del I samt en række artikler i del III
(artikel III-263 – artikel III-276), som angiver de mere detaljerede bestemmel-
ser for fastsættelsen af EU’s finansielle bestemmelser.
I.
Egne indtægter
(artikel 53 i del I)
Præsidiets udkast til regler for fastsættelsen af Unionens egne indtægter bet y-
der en markant ændring af den eksisterende TEF artikel 269, idet der foreslås
en delvis afskaffelse af det eksisterende krav om godkendelse i de nationale
parlamenter ved ændringer af EU’s egne indtægter. Præsidiet foreslår således
en opdeling af beslutningerne om Unionens egne indtægter i to grupper vedta-
get efter to forskellige beslutningsprocedurer
5
:
En procedure, hvor Rådet, som i dag, træffer beslutning med enstemmighed
efter høring i Europa-Parlamentet, hvorefter beslutningen sendes til godken-
delse i de nationale parlamenter. Denne procedure skal bruges til at
fastsætte
loftet
6
for EU’s
samlede egne indtægter
og dermed EU-budgettets størrelse
samt ved
indførelsen af nye kategorier EU-indtægter eller afskaffelsen af
eksisterende kategorier af indtægter.
En ny procedure, hvor beslutningerne træffes med kvalificeret flertal i Mi-
nisterrådet, men efter ”godkendelse”
7
af Europa-Parlamentet. De nationale
parlamenters ret til at godkende bortfalder her, hvor der skabes en
ny EU-
kompetence.
Denne procedure skal anvendes til at ændre på
alle øvrige
spørgsmål
vedrørende EU’s egne indtægter.
II. Proceduren for vedtagelse af EU’s budget
(Artikel 55 i del I og artikel 306 i del III)
4
Se CONV 724/03 af 26. maj 2003 med udkast til revideret tekst til forfatn ingsens del I, artikel 52-
55, og CONV 725/03 af 27. maj 2003.
5
Man følger her i det store hele anbefalingerne fra diskussionskreds III om egne indtægter. Se Inf o-
note I 266.
6
Loftet over EU’s egne indtægter er i dag på 1,27 pct. af EU-landenes BNI.
7
”Godkendelse” erstatter fremover den eksisterende term ”samstemmende udtalelse”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455095_0003.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Hvor Præsidiet i sit første udkast til budgetprocedure fra marts valgte ikke at
følge arbejdsgruppe IX’s forslag om at indføre én fælles beslutningsprocedure
for hele budgettet, hvor Europa-Parlamentet har det sidste ord i tilfælde af
uenighed med Rådet, følger Præsidiet nu arbejdsgruppens anbefaling. Præsi-
diet foreslår således at udvide den eksisterende beslutningsprocedure for fast-
sættelsen af EU’s ikke-obligatoriske udgifter til at gælde for hele EU’s budget.
Det betyder, at hvis der ikke kan opnås enighed mellem Europa-Parlamentet
og Ministerrådet om udgifter, kan Parlamentet gennemtrumfe sine ønsker, hvis
man kan finde opbakning hos et kvalificeret flertal (3/5 af de afgivne stemmer
i Parlamentet samt et flertal af Parlamentets medlemmer). Lykkes dette ikke
for Parlamentet, vil Rådets position automatisk være gældende.
Forenklet budgetprocedure
Budgetproceduren foreslås desuden forenklet, så man går bort fra det gælden-
de system med to behandlinger i hver af de to EU-institutioner. Man foreslår
desuden den formelle initiativret på budgettet flyttet fra Rådet til Kommissio-
nen, hvilket bl.a. indebærer, at Kommissionen kan ændre sit forslag under hele
budgetproceduren frem til en eventuel indkaldelse af forligsudvalget. Proce-
duren kommer derefter til at se nogenlunde således ud
8
:
a) Kommissionen fremsætter sit forslag til EU-budget senest den 1. september.
b) Ministerrådet behandler budgetforslaget, hvor man vedtager evt. ændrings-
forslag, som sendes til Europa-Parlamentet senest 1. oktober. Man begrunder
over for Europa-Parlamentet eventuelle ændringer.
c) Europa-Parlamentet har derefter 40 dage til at behandle budgetforslaget.
Parlamentet kan her vælge at:
godkende budgetforslaget med Rådets eventuelle ændringer eller undlade
at foretage sig noget: budgettet vil i begge tilfælde være vedtaget,
fremsætte ændringsforslag til det af Rådet eventuelt ændrede budgetfor-
slag. Parlamentet formand vil derefter efter aftale med rådsformanden,
indkalde et forligsudvalg, som inden for 21 dage skal forsøge at finde et
kompromis mellem Rådet og Parlamentet.
d) Opnås der enighed i forligsudvalget, skal Parlamentet og Rådet efterføl-
gende inden for 14 dage vedtage budgettet med henholdsvis et flertal og et
kvalificeret flertal af deres respektive medlemmer.
e) Når forligsudvalget ikke frem til et kompromis inden for tidsfristen på 21
dage, kan Parlamentet inden 14 dage vedtage sine ændringsforslag med et
8
Budgetproceduren er ikke beskrevet i forfatningstraktatens del I, hvor det blot fastslås, at Europa -
Parlamentet og Rådet på forslag af Kommissionen vedtager en europæisk lov, som fastsætter
Unionens budget. Proceduren er derimod beskrevet nøje i artikel 265 i forfatningstraktatens del
III.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455095_0004.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
flertal af sine medlemmers stemmer dog udgørende mindst 3/5 af de afgivne
stemmer. Budgettet vil derefter være vedtaget med disse ændringer. Lykkes
det derimod ikke Parlamentet inden for tidsfristen at samle det nødvendige
flertal, vil budgettet være vedtaget som foreslået af Rådet.
III. Den flerårige finansielle ramme for budgettet
(artikel 54 i del I og artikel 304 i del III)
Ifølge Præsidiets udkast skal de flerårige ”finansielle overslag” eller – som de
foreslås omdøbt til – ”den flerårige finansielle ramme” traktatfæstes, så den
bliver gjort retligt bindende. Den flerårige finansielle ramme skal fremover
vedtages som en europæisk lov med kvalificeret flertal i Ministerrådet efter
godkendelse af Europa-Parlamentet, der træffer beslutning med et flertal af si-
ne medlemmer. Den flerårige finansielle ramme gælder for en periode på fem
år.
Formålet med opstillingen af finansielle overslag for en flerårig periode har
siden de første finansielle overslag fra 1988 været at sikre budgetdisciplin og
fred mellem EU’s to budgetmyndigheder. De finansielle overslag sætter i dag
rammerne for den årlige budgetprocedure ved bl.a. at fastsætte udgiftslofter
for ”forpligtelsesbevillinger” for hvert enkelt af budgettets ”udgiftsområder”
samt for det samlede beløb for såvel forpligtelsesbevillinger som betalingsbe-
villinger, så de holdes inden for det samlede loft for EU’s egne indtægter, som
er på 1,27 pct. af EU-landenes BNI.
De finansielle overslag har hidtil været underlagt en interinstitutionel aftale
mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen fra maj 1999
9
.
IV. Budgetmæssige og finansielle principper
(artikel 52 i del I)
Endelig foreslår Præsidiet, at man følger anbefalingerne fra arbejdsgruppe IX
om at overføre en række budgetmæssige og finansielle principper fra de eksi-
sterende traktater til forfatningstraktaten.
Det gælder f.eks. princippet om
EU-budgettets enhed,
som fastslår, at EU’s
indtægter og udgifter skal anslås for hvert regnskabsår og optages i budget-
9
Den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin er fra 6. maj 1999 og findes optrykt i EFT C172,
den 18. juni 1999, s.1. Det eksisterende finansielle overslag for perioden 2000-2006 stammer fra
Det Europæiske Råds aftale i Berlin i foråret 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455095_0005.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
tet
10
, samt ”princippet
om budgetbalance”,
hvilket indebærer, at indtægter og
udgifter skal balancere
11
. Også det eksisterende krav om, at EU ikke må ved-
tage retsakter, der kan have betydelig indvirkning på budgettet, uden at kunne
garantere, at de kan finansieres inden for EU’s egne indtægter, skrives ind i
forfatningstraktaten. Som noget nyt foreslås her tilføjet, at Unionen også skal
garantere, at udgifterne kan holdes inden for rammerne af den flerårige finan-
sielle ramme.
Desuden overtages yderligere en række eksisterende budgetmæssige og finan-
sielle principper fra den nuværende traktat, såsom princippet om forsvarlig
økonomisk forvaltning (TEF art. 274) og kravet til EU og medlemsstaterne om
at bekæmpe svig og enhver anden ulovlig aktivitet, der skader EU’s finansielle
interesser (TEF art. 280).
Endelig foreslås, at bevillinger opført i budgettet altid skal være baseret på en
juridisk bindende retsakt, der udgør retsgrundlaget for Unionens tiltag. Dette
krav findes ikke i den nuværende traktat, men stammer fra den interinstitutio-
nelle aftale om budgetdisciplin mellem EU-institutionerne fra 1999.
V. Dialogkultur ind i forfatningstraktaten
Med henblik på at sikre et godt og gnidningsløst samarbejde mellem EU-
institutionerne foreslår Præsidiet endelig, at man formaliserer nogle af de
uformelle konsultationsmekanismer, som i dag bruges inden for budgetproce-
duren. Det gælder som allerede nævnt
forligsudvalget,
som består af en re-
præsentant fra hver medlemsstat og et tilsvarende antal repræsentanter fra Eu-
ropa-Parlamentet, og det gælder de såkaldte
triloger,
som bringer formændene
fra Kommissionen, Parlamentet og Rådet sammen. Det hedder således i artikel
III-316, at formændene for de tre EU-institutioner skal træffe alle nødvendige
foranstaltninger for at ”fremme samrådet og den indbyrdes tilnærmelse af in-
stitutionernes holdninger” med henblik på gennemførelsen af Unionens bud-
get.
10
Artiklen svarer til den nuværende artikel 268 i TEF. Referencen i art. 268 til socialfonden udgår
imidlertid, da man finder den forældet. Der er også en henvisning til forfatningstraktatens del II,
hvilket skyldes behovet for at tage særlige hensyn til finansieringsordningen for den fælles ude n-
rigs- og sikkerhedspolitik, samarbejdet vedrørende retlige og indre anliggender samt Den Eur o-
pæiske Udviklingsfond, som i dag ikke finansieres over fællesskabsbudgettet på samme måde
som EU’s øvrige udgifter.
11
Artiklen svarer til den nuværende artikel 268, stk. 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Med venlig hilsen
Morten Knudsen