Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 275
Offentligt
1455093_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 2. juni 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt Folketingets medlemmer af Konventet
Præsidiets reviderede udkast til artikler vedr.
EU's udenrigspolitik
Kort resumé:
I denne Info-note redegøres der for de væsentlige ændringer, Præsidiet har foretaget
i udkast til traktatens artikler vedrørende Unionens fælles udenrigs- og sikkerheds-
politik og Unionens fælles sikkerheds- og forsvarspolitik i del I og del III. De revi-
derede artikler er udarbejdet på baggrund af de modtagne bemærkninger og æ n-
dringsforslag samt bemærkningerne på plenarmøderne.
Først beskrives de væsentlige ændringer i del I, og derefter kommenteres ændringe r-
ne i del III om EU´s optræden udadtil kort.
Den 26. maj 2003 fremsatte Præsidiet sit reviderede udkast til del I i den kommende
traktat, herunder til artikel 39 om Unionens fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik,
artikel 40 om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik samt artikel 42 indeholdende
en solidaritetsbestemmelse vedrørende terrorangreb og tilfælde af natur- og menne-
skeskabte katastrofer – jf. CONV 724/03, som kan læses på Konventets netsted:
www.european-convention.eu.int. Præsidiet har udarbejdet de reviderede artikler på
baggrund af de modtagne bemærkninger og ændringsforslag samt bemærkningerne
på plenarmøderne. Det bemærkes, at artiklerne i første del er blevet omnummereret,
og at art. 39, 40 og 42 tidligere var henholdsvis art. 29, 30 og X.
Den 28. maj 2003 fremsatte Præsidiet udkast til reviderede artikler i del III, herunder
til art. 188-226 (tidligere art. 1-36 samt artikel X), der indeholder de mere detaljere-
de bestemmelser om Unionens optræden udadtil. Præsidiets udkast har dokumen t-
nummer CONV 725/03 og kan ligeledes læses på Konventets netsted:
Hermed har Præsidiet fremsat et revideret udkast til alle artikler i del I og i del III
vedrørende EU´s udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Nedenfor er først beskrevet de væsentlige ændringer i de tre nævnte artikler i del I.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Derefter kommenteres ændringerne i artiklerne i del III om EU´s optræden udadtil
kort. De oprindeligt foreslåede artikler findes i CONV 685/03, optrykt i Info -note I
236 og analyseret i Info-note I 242.
Artikel 39 om Unionens fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik
I art. 39 er der foretaget enkelte ændringer i forhold til den tidligere art. 29.
I
stk. 1
har man styrket omtalen af Unionens fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP) især ved at fjerne omtalen af den
gradvise udvikling
af FUSP, hvilket blandt
andet blev foreslået af Helle Thorning-Schmidt.
I
stk. 2
har man forsøgt at gøre Det Europæiske Råds rolle mere eksplicit og tydeli g-
gøre, at Ministerrådet udformer FUSP inden for de rammer, der fastlægges af Det
Europæiske Råd .
I
stk. 6
er det præciseret, at høringen af Europa-Parlamentet bør finde sted med re-
gelmæssige mellemrum, således at dette ikke blot sker, når det måtte findes belejligt
eller hensigtsmæssigt.
I
stk. 7
har man på trods af en del debat herom fastholdt reglen om enstemmighed i
spørgsmålet om beslutningsprocedure inden for FUSP, idet der dog foretages en ud-
videlse af området for undtagelser, hvor kvalificeret flertal finder anvendelse i he n-
hold til bestemmelserne i art. 196 i del III. Samtidig fastholdes reglen i stk. 8 om, at
Det Europæiske Råd kan beslutte at udvide anvendelsesområdet for kvalificeret fler-
tal yderligere.
Det er desuden blevet præciseret, at der ikke findes lovgivningsmæssige retsakter
inden for FUSP.
I
stk. 7
er bestemmelserne vedrørende initiativretten blevet ændret for bedre at kun-
ne skelne mellem to situationer. Enten kan EU-udenrigsministeren selv forelægge
forslag inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik for Rådet. Ministeren kan
også vælge at forelægge sådanne forslag med
støtte
fra Kommissionen. Denne situa-
tion adskiller sig det tidligere udkasts bestemmelse om "fælles forslag", hvor min i-
steren er ansvarlig for FUSP-aspekterne, mens Kommissionen er ansvarlig for de øv-
rige aspekter af EU's optræden udadtil.
Generelt
kan det bemærkes, at der fortsat er et klart hierarki i bestemmelserne i arti-
kel 39.
Det Europæiske Råd
definerer Unionens strategiske interesser og fastlægger
målene for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, og Det Europæiske Råds rolle
er endda blevet lidt styrket, i og med at det ifølge ændringen i stk. 2 specifikt skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
fastlægge rammerne for strategiske retningslinjer, inden for hvilke Ministerrådet
skal udforme denne politik.
Ministerrådet
udformer tillige denne politik efter be-
stemmelserne i forfatningens del III.
Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik gennemføres af Unionens
udenrigsmini-
ster
og
medlemsstaterne
under anvendelse af nationale midler og Unionens midler.
Europa-Parlamentet
høres regelmæssigt om de vigtigste aspekter og grundlæggende
valg i forbindelse med den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og underrettes om
udviklingen heri.
Som nævnt fastholdes princippet om
enstemmighed
på FUSP-området i udgangs-
punktet, hvilket skyldes, at der på dette område hidtil har været tale om et samarbej-
de mellem regeringerne, som hver for sig var suveræne i udenrigspolitiske anliggen-
der. Der er dog som nævnt en række undtagelser herfra, som er nærmere beskrevet i
del III, og i selve art. 39 er der en bestemmelse om, at Det Europæiske Råd med en-
stemmighed kan beslutte, at Rådet kan træffe afgørelse med kvalificeret flertal i an-
dre tilfælde end omhandlet i del III.
Mens det i de øvrige bestemmelser i forfatningstraktaten som altovervejende hove d-
regel er Kommissionen, der har monopol på at fremsætte forslag, er der inden for det
udenrigspolitiske område tre, der har
initiativret,
nemlig:
En medlemsstat
Udenrigsministeren
Udenrigsministeren med støtte fra Kommissionen
En fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik kan kun gennemføres i praksis, hvis med-
lemsstaterne samarbejder. Derfor indeholder artikel 39, stk. 5, nogle forpligtelser til
gensidig
konsultation og rådføring,
som er stærkere formuleret end i den nuværen-
de traktat, og som der ikke er ændret på i den reviderede udformning af art. 39.
Artikel 40 om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
I art. 40 er der ligeledes foretaget enkelte ændringer i forhold til den tidligere art 30.
I
stk. 1
foreslås en ændring, som yderligere understreger forbindelsen mellem den fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP) og FUSP, og som viser, at den fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik ses som en integrerende del af FUSP.
I den forbindelse skal det fortsat bemærkes, at mange konventsmedlemmer under drøf-
telsen i Konventet i december argumenterede for, at bestemmelserne om den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik og den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik burde
samles i én artikel, idet udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik hænger sammen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
I det redigerede stk. 1 er konfliktforebyggelse endvidere føjet til anvendelsesområdet for
den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik, hvilket tilnærmer artiklens affattelse til De
Forenede Nationers pagt og bidrager med en værdifuld præcisering uden af den grund at
ændre den faktiske rækkevidde af EU's opgaver, idet konfliktforebyggelse udtrykkeligt
er nævnt i art. 205 i forfatningens del III.
Endelig er stykkets sidste punktum tilføjet for at gøre det tydeligere, at det er medlems-
staterne, der yder bidrag til operationerne med deres egne kapaciteter.
I
stk. 3
er der foreslået enkelte redaktionelle ændringer. Samtidig præciseres det, at
de medlemsstater, der opretter multinationale styrker i fællesskab, kan stille disse
styrker til rådighed for den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, men at de ikke er
forpligtet hertil. Det særegne ved den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik er i øv-
rigt, at den operationelle kapacitet, Unionen råder over, er nationale midler.
I navnet på agenturet for våben, strategisk forskning og militær kapacitet præciseres det,
at agenturet også omfatter militær kapacitet. Agenturets opgaver præciseres samtidig så-
ledes, at det også
deltager
i udformningen af en europæisk kapacitets- og forsvarsmate-
rielpolitik, hvilket imødekommer en betænkelighed ved at indføre en egentlig kapaci-
tets- og våbenpolitik.
I
stk. 7
indsættes, som foreslået af bl.a. Helle Thorning-Schmidt, en henvisning til et tæt
samarbejde med NATO i forbindelse med gennemførelsen af
det tættere gensidige for-
svarssamarbejde.
Det tættere gensidige forsvarssamarbejde er for de stater, der ønsker at indgå i det.
Det er først og fremmest interessant for de medlemsstater, som har været medlem-
mer af Den Vesteuropæiske Union, der indeholdt en gensidig forsvarsforpligtelse.
Nu kan de indgå en tilsvarende forpligtelse inden for Unionens rammer, og de kan
anvende Unionens organer og ekspertise, f.eks. EU's Militærkomité og Militærstab.
Det er kun de stater, som har valgt at deltage i det tættere gensidige forsvarssama r-
bejde, der træffer afgørelser vedrørende samarbejdets mål mv. Det fremgår af art.
40, stk. 7, at det opfattes som en overgangsordning, som falder væk, når Det Euro-
pæiske Råd træffer afgørelse om at indføre et fælles forsvar.
I
stk. 8
tilføjes endelig, at Europa-Parlamentet skal høres
regelmæssigt.
Det blev samti-
dig foreslået præciseret, at det er udenrigsministeren, der underretter og hører Europa-
Parlamentet, men da en sådan bestemmelse allerede findes i artikel 200 i del III, blev
den ikke gentaget her.
Generelt
bemærkes det om art. 40, at den nuværende bestemmelse i TEU artikel 17
taler om en gradvis udformning af en fælles
forsvarspolitik,
som vil kunne føre til et
fælles forsvar,
hvis
Det Europæiske Råd træffer afgørelse herom. I den foreslåede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455093_0005.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
bestemmelse i art. 40, stk. 2, er dette formuleret lidt stærkere, idet man skriver, at
Unionens fælles forsvarspolitik
vil
føre til et fælles forsvar,
når
Det Europæiske Råd
med enstemmighed træffer afgørelse herom.
1
Beslutningsprocessen ligner stort set den, der gælder for den fælles udenrigs - og
sikkerhedspolitik, nemlig
enstemmighed
i Rådet, der træffer afgørelse på forslag af
Unionens udenrigsminister eller en medlemsstat. Kommissionen har ikke initiativret
på forsvarsområdet, men udenrigsministeren kan eventuelt i fællesskab med Ko m-
missionen stille forslag om anvendelse af både nationale midler og EU-instrumenter
(f.eks. teknisk bistand eller udviklingsbistand).
Bestemmelserne vedrørende initiativretten er ikke ligesom for FUSP blevet ændret
for bedre at kunne skelne mellem to situationer, hvor enten EU-udenrigsministeren
selv forelægger forslag for Rådet, eller hvor ministeren vælge at forelægge sådanne
forslag med sammen med Kommissionen.
Artiklen om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik opererer med tre særlige for-
mer for samarbejde, som er:
1. Når Rådet overdrager gennemførelsen af en opgave til en gruppe medlemsstater,
jf. art. 40, stk. 5 og art. 205 i del III
2. Struktureret samarbejde mellem nogle medlemsstater, jf. art. 40, stk. 6 og art.
206 i del III
3. Et tættere gensidigt forsvarssamarbejde mellem visse medlemsstater, jf. art. 40,
stk. 7 og art. 208 i del III.
Artikel 42: Solidaritetsbestemmelse
I art. 42 er der ligeledes foretaget enkelte ændringer i forhold til den tidligere art. X,
som til dels er af redaktionel karakter.
Den væsentligste ændring består i at udvide solidaritetsbestemmelsens rækkevidde til at
omfatte
naturkatastrofer og menneskeskabte katastrofer.
Samtidig bemærkes det, at
der i forfatningens del III endvidere er indføjet et retsgrundlag vedrørende civilbeskyt-
telse. Følgerne af denne dobbelte løsningsmodel er, at
man i forbindelse med normale forebyggende tiltag og oprettelse af en samarbejds-
ramme for de nationale civilbeskyttelsestjenester anvender den almindelige lovgiv-
ningsprocedure (dog med undtagelse af harmoniseringsforanstaltninger)
den gensidige bistand medlemsstaterne imellem med nationale, civile eller militære
midler samordnes i Rådet, og ESFP-strukturerne (navnlig Militærkomitéen og Mili-
Den fejl i den danske oversættelse, der var i det oprindelige udkast (jf. Info -note I 242, fodnoten
side 5), er altså. rettet.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
tærstaben) kan bidrage hertil. I betragtning af, at der anvendes militære midler, vil
udenrigsministeren spille en rolle.
Artikler i del III om Unionens optræden udadtil
Den generelle struktur for artiklerne i del III
Alle bestemmelserne om EU´s optræden udadtil er fortsat grupperet ét sted i tra ktat-
teksten, nemlig i del III som afsnit V, art. 188-226. Det bemærkes at artiklerne er
blevet omnummereret, og at de tidligere var art. 1-36 og art. X i del II.
Nedenfor kommenteres ændringerne i artiklerne i del III om EU´s optræden udadtil
kort. Artiklerne er inddelt i følgende otte kapitler, hvoraf nogle er inddelt i yderlig e-
re afdelinger:
Kapitel I: Generelle anvendelsesbestemmelser, art. 188-189
Kapitel II: Den fælles Udenrigs- og sikkerhedspolitik
1. afdeling: Den fælles udenrigspolitik
2. afdeling: Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
3. afdeling: Finansielle bestemmelser
Kapitel III: Den fælles handelspolitik
Kapitel IV: Samarbejde med tredjelande og humanitær bistand
Kapitel V: Restriktive foranstaltninger
Kapitel VI: Internationale aftaler
Kapitel VII: Forbindelserne med internationale organisationer og Unionens delegatio-
ner
Kapitel VIII:Gennemørelse af solidaritetsbestemmelsen
De generelle anvendelsesbestemmelser
– kapitel I, art. 188 og 189 (tidl. art. 1 og 2)
Art. 188
Den væsentligste ændring i art. 188 vedrører styrkelsen af stk. 3 om sammenhæng
mellem de forskellige områder inden for EU´s optræden udadtil og andre politikom-
råder – i overensstemmelse med et betydeligt antal konventsmedlemmers ønske. I
forlængelse af forslaget om at oprette et hverv som EU-udenrigsminister nævnes til-
lige udenrigsministerens rolle med at medvirke til at støtte bestræbelserne for at sik-
re sammenhæng.
Dertil kommer enkelte mindre væsentlige ændringer, som indebærer medtagelsen af
en henvisning til EU´s sikkerhed, tilføjelse af en henvisning til miljøet, udeladelse af
henvisningen til lavindkomstlande samt en styrkelse af ordlyden for så vidt angår
beskyttelsen af miljøet og bæredygtig forvaltning af naturressourcer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Art. 189
I art. 189 søger man ved nogle tekstsmæssige ændringer at skabe større klarhed om
udenrigsministerens rolle og forbindelse til Kommissionen og Rådet. Da en række
konventsmedlemmer er imod muligheden for, at udenrigsministeren og Kommissio-
nen i fællesskab kan forelægge forslag for Rådet, er der i stk. 1 indsat en henvisning
til de bestemmelser, der gælder for de forskellige politikker, for at sikre, at Rådet
træffer afgørelse i overensstemmelse med reglerne og procedurerne i forfatningen.
Rådet vil derefter ved at kombinere de forskellige elementer være i stand til at f ore-
lægge en anbefaling om strategiske mål og interesser for Det Europæiske Råd.
I stk. 2 er henvisningen til afstemning med kvalificeret flertal udgået.
Kapitel II, 1. afdeling, Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
– art. 190-204 (tidl. art. 3 –16)
Art. 195
I art. 195 vedrørende initiativretten er det præciseret, at udenrigsministerens forslag
ikke er omfattet af det kollegiale ansvar, men at ministeren på eget initiativ kan b e-
slutte at skaffe
støtte
fra Kommissionen til et FUSP-initiativ. Det imødekommer
nogle konventsmedlemmers ønske om, at der ikke skal være mulighed for fælles
FUSP-forslag fra udenrigsministeren og Kommissionen, da de mener, at ministerens
FUSP-forslag derved vil blive underlagt kollegialitetsprincippet.
Art. 196
Vedrørende beslutningsprocedurer i art. 196 bevares enstemmighed som generel re-
gel, og samtidig udvides brugen af kvalificeret flertal ved at lade det gælde forslag
fra udenrigsministeren, når der træffes afgørelse efter anmodning fra Det Europæ i-
ske Råd. Som en konsekvens af denne ændring er henvisningen til fælles forslag fra
udenrigsministeren og Kommissionen i stk. 2 blevet fjernet.
Endvidere ændres ordet: ”vigtige” til ”vitale” i stk. 2, hvorefter der skal være vitale
årsager, før der ikke finder afstemning sted på et område, hvor der ellers kan træffes
beslutning med kvalificeret flertal.
I stk. 4 slås det fast, at når det drejer sig om afgørelser, der har indvirkning på mil i-
tær- eller forsvarsområdet, kan Rådet ikke træffe afgørelser med kvalificeret flertal.
Art. 200
I art. 200 er det medtaget, at Europa-Parlamentet skal debattere fremskridtene inden
for FUSP oftere end en gang om året, og at udenrigsministerens høring af Europa -
Parlamentet også skal dække spørgsmål vedrørende sikkerhed og forsvar. Der er
endvidere indsat en ny bestemmelse om, at særlige repræsentanter kan blive inddra-
get i underretningen af Europa-Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Art. 201
Ændringerne i art. 201 imødekommer et ønske om, at udenrigsministeren skal være
fuldt informeret om udviklingen i internationale fora, hvor EU som sådan ikke er r e-
præsenteret.
Art. 204
I art. 204 fastsættes det, at Domstolen kan kontrollere lovligheden af en retsakt, hvis
der er tvivl om, hvorvidt den er vedtaget på et forkert retsgrundlag.
Kapitel II, 2. afdeling, Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
– art. 205-209 (tidl. art. 17-21)
Art. 205
For så vidt angår de opgaver, hvor Unionen kan anvende civile og militære midler,
er terrorisme taget ud, fordi bekæmpelse af terrorisme ikke længere anses for at være
en særskilt opgave, og fordi alle de opgaver, der er nævnt i bestemmelsen, bidrager
til bekæmpelse af terrorisme på et tredjelands område, når det har anmodet om det.
Art. 206
Det præciseres, at EU-udenrigsministeren knyttes til møderne mellem de medlems-
stater, der deltager i gennemførelsen af en opgave, når Rådet har overdraget gen-
nemførelsen af en opgave til en gruppe medlemsstater.
Art. 207
Ændringerne i art. 207 præciserer, at Agenturet for Forsvarsmateriel, Forskning og
Militære Kapaciteter placeres under Rådets myndighed, og Kommissionens rolle i
forhold til agenturet præciseres tillige.
Art. 208
Bestemmelserne i art. 208 om et struktureret samarbejde mellem et vist antal me d-
lemsstater er ændret, således at listen over de medlemsstater, der deltager i det struk-
turerede samarbejde, og kriterierne og forpligtelserne for den militære kapacitet fast-
lægges i en ”protokol” i stedet for ved en erklæring, hvilket forudsætter tilslutning
fra alle medlemsstaterne.
Endvidere træffes afgørelserne om en medlemsstats senere deltagelse i det struktur e-
rede samarbejde af de deltagende medlemsstater, men alle medlemsstaterne kan del-
tage i drøftelserne.
Kapitel II, 3. afdeling, Finansielle bestemmelser
– art. 210 (tidl. art 22)
Art. 210
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
I art. 210 om hurtig finansiering af akutte FUSP-aktiviteter er der foretaget en tek-
nisk ændring.
Kapitel III, Den fælles handelspolitik
– art. 211 og 212 (tidl. art 23 og 24)
Art. 212
Teksten ændres, så det klart fremgår, at Europa-Parlamentet skal holdes løbende un-
derrettet om forhandlingernes forløb.
Kapitel IV, Samarbejde med tredjelande og humanitær bistand
– art. 213-218 (tidl. art. 25 – 30)
Art. 213
Der indsættes en henvisning til hovedformålet med udviklingssamarbejdet, nemlig at
udrydde fattigdommen, samt en henvisning til behovet for at tage hensyn til målene
for udviklingssamarbejdet i forbindelse med iværksættelse af politikker, der kan på-
virke udviklingslandene.
Art. 214
Henvisningen til en særskilt holdning til AVS-landene udgår. Samtidig præciseres
det, at Unionens kompetence til at indgå aftaler, der kan bidrage til at nå må lene i
art. 188, ikke berører medlemsstaternes kompetence til at forhandle i internationale
organer og til at indgå internationale aftaler.
Art. 216
For at skelne skarpere mellem økonomisk, finansielt og teknisk samarbejde og den
særlige ramme for udviklingssamarbejde præciseres det, at samarbejde på dette om-
råde vedrører andre tredjelande end udviklingslande.
Kapitel V, Restriktive foranstaltninger
– art. 219 (tidl. art. 31)
Teksten er uændret.
Kapitel VI, Internationale aftaler
– art. 220-223 (tidl. art. 32 – 34)
Art. 220
Substansen i artiklen er uændret. Dog er stk. 1 og stk. 3 slået sammen, og affattelsen
er gjort enklere.
Art. 221
En ny artikel vedrørende associeringsaftaler, der medfører, at retsgrundlaget for s å-
danne aftaler mere klart kommer til at fremgå af forfatningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Art. 222
Formuleringen om, at EU-udenrigsministeren og Kommissionen kan udarbejde fæl-
les henstillinger, er udeladt. Endvidere er bemærkningen om, at Den Europæiske
Centralbank kan indhente en forudgående udtalelse af Domstolen, udeladt, da det
ikke er blandt Domstolens opgaver. Samtidig er begrænsningen af Domstolens kom-
petence med hensyn til forudgående udtalelser i forbindelse med FUSP-aftaler fjer-
nes.
Kapitel VII, Forbindelserne med internationale organisationer og Unionens de-
legationer
– art. 224 og 225 (tidl. art. 35 og 36)
Teksterne er uændret.
Med venlig hilsen
Eva Esmarch