Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 276
Offentligt
1455092_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 2. juni 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske repræsentanter i Konventet
Resumé af formøde for de nationale
parlamentarikere den 30. maj 2003
Kort resumé:
Gisela STUART oplyste, at når det ikke var lykkedes Præsidiet at fremkomme
med et revideret udkast vedrørende institutionerne, var det fordi der var delte
meninger om, hvorvidt man skulle genåbne kompromiset fra Nice. Præsidiet
ville på et møde lørdag den 31. maj om eftermiddagen gøre et nyt forsøg på at
nå frem til et revideret udkast.
Repræsentanterne for de nationale parlamenter nedsatte en arbejdsgruppe, som
skulle forberede et møde med præsident Giscard d'Estaing onsdag den 4. juni
om formiddagen. Den holdning, man skal præsentere på mødet, vil blive drøf-
tet på et formøde, som formentlig vil blive indkaldt til tirsdag den 2. om ef-
termiddagen. Alle repræsentanter fra de nationale parlamenter er velkomne til
at deltage i dette formøde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Næste konventssamling
Formanden for gruppen af nationale parlamentarikere, grækeren Paraskevas
AVGERINOS, oplyste indledningsvis, at onsdag den 4. juni ville formanden
og de to næstformænd i Konventets præsidium holde møder med de forskelli-
ge komponenter, idet man ville begynde med et møde med de nationale par-
lamentarikere onsdag formiddag. Selve konventssamlingen ville først begynde
torsdag den 5. juni. Han havde forsøgt at få arrangeret et formøde for de nati-
onale parlamentarikere tirsdag eftermiddag, men det havde vist sig vanskeligt
på grund af et plenarmøde i Europa-Parlamentet.
Rapporter fra de nationale parlamentarikeres repræsentanter i Præsidiet
Gisela STUART fra det britiske underhus sagde, at det ikke var lykkedes Præ-
sidiet at nå frem til en fælles holdning vedrørende institutionerne, idet nogle
mente, der var opnået et godt kompromis i Nice, som man skulle holde fast i,
mens andre mente, Konventet skulle prøve at gøre det bedre. Hun oplyste, at
Præsidiet ville holde møde lørdag den 31. maj om eftermiddagen for at se, om
man kunne komme med et revideret udkast til artiklerne vedrørende institutio-
nerne.
Alojz PETERLE fra Slovenien opfordrede til, at gruppen af nationale parla-
mentarikere prøvede at overraske Giscard d'Estaing på mødet onsdag den 4.
juni ved at have en fælles holdning.
John BRUTON fra Irland pegede på, at mens de andre komponenter hver for
sig havde nogle institutionelle interesser at forsvare, repræsenterede de natio-
nale parlamentarikerne græsrødderne. Derfor måtte de prøve at nå frem til en
holdning, som indeholdt nogle visioner, der kunne inspirere Europas borgere.
Nedsættelse af en NP-arbejdsgruppe
På det forrige formøde for de nationale parlamentarikere havde mange bedt
om, at der på dagsordenen for indeværende møde kom et særskilt punkt, der
drejede sig om nedsættelse af en forhandlingsdelegation, som kunne indgå de
nødvendige kompromiser med de øvrige komponenter i Konventet (jf. Info-
note I 257). Det græske formandskab havde imidlertid ikke sat et sådant punkt
på dagsordenen.
René VAN DER LINDEN tog spørgsmålet op og foreslog, at de nationale par-
lamentarikere nedsatte en lille arbejdsgruppe, som kunne forberede mødet
med Giscard d'Estaing, idet man ellers risikerede, at denne kunne spille på, at
de nationale parlamentarikere sagde noget forskelligt, og blot gå videre med
sin egen fortolkning af udtalelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Göran LENNMARKER fra Sverige opfordrede til, at de nationale parlamenta-
rikere fokuserede på nogle få punkter, hvor de havde en fælles holdning. Han
beklagede, at der ikke havde været nedsat en arbejdsgruppe vedrørende insti-
tutionerne, hvorfor man ikke havde haft tilstrækkelig tid til at drøfte anvendel-
sen af kvalificeret flertal og om Ministerrådet skulle være en slags senat. Han
fandt det vanskeligt at gå væk fra kompromiset fra Nice, så længe man ikke
var nået til enighed om noget, der var bedre.
David HEATHCOAT-AMORY fra det britiske underhus henviste til, at mens
Laeken-erklæringen lagde op til, at de nationale parlamenter skulle have en
styrket rolle, så resultatet nu ud til at blive, at de ville få en svagere rolle, idet
såvel Kommissionen som Rådet og Europa-Parlamentet ville få mere magt. I
den forbindelse pegede han specielt på, at når man går væk fra kravet om, at
EU's egne indtægter skal ratificeres i medlemslandene, mister de nationale
parlamenter en vetoret.
Proinsias DE ROSSA fra Irland mente ikke, de nationale parlamenter havde
tabt, men savnede et forslag om den åbne koordinationsmetode.
Caspar EINEM fra Østrig foreslog, at man begyndte arbejdet i den lille NP-
arbejdsgruppe lørdag eftermiddag, samtidig med at der var præsidiemøde.
Lamberto DINI fra Italien advarede mod, at man lod regeringsrepræsentanter-
ne dominere Konventets arbejde. Han mente heller ikke, det var Præsidiet, der
skulle bestemme, men lagde op til, at de politiske familier måtte søge at skabe
et kompromis, som så kunne vedtages af Konventet.
Mødelederen sagde, at han ville forsøge at arrangere et formøde for de natio-
nale parlamentarikere tirsdag den 3. juni, før de politiske familier holdt møde
tirsdag aften, f.eks. kl. 16-18, med begrænset tolkning.
Frans TIMMERMANS fra Holland støttede ideen om nedsættelse af en ar-
bejdsgruppe og foreslog Caspar Einem, Ben Fayot, Kimmo Kiljunen, Jürgen
Meyer, René van der Linden og Lamberto Dini.
Mødelederen foreslog, at de tre repræsentanter i Præsidiet også kom med i ar-
bejdsgruppen.
Panayiotis DEMETRIOU fra Cypern advarede mod at trække frontlinjerne for
kraftigt op, men opfordrede til, at man søgte gennem de politiske grupper at
nå frem til et kompromis.
Lord TOMLINSON fra det britiske overhus var skeptisk over for, om det ville
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
nytte noget på nuværende tidspunkt – nærmest på dødslejet – at nedsætte en
NP-arbejdsgruppe. I øvrigt rejste han spørgsmålet, hvilken kompetence en så-
dan arbejdsgruppe skulle have. Han slog til lyd for, at arbejdsgruppen i givet
fals skulle gå alle artiklerne og protokollerne igennem og se på, hvad der var
godt og skidt for de nationale parlamenter. Kunne man f.eks. acceptere, at de
mistede deres vetoret mht. EU's egne indtægter? Han mente ikke, en arbejds-
gruppe med de foreslåede navne ville være repræsentativ, og spurgte, hvorfor
man ikke havde peget på andre parlamentarikere, som var kommet med væg-
tige indlæg. I den forbindelse nævnte han Sören Lekberg, Henrik Dam Kri-
stensen og Olivier Duhamel.
Jürgen MEYER fra den tyske forbundsdag støttede forslaget om nedsættelse
af en arbejdsgruppe, idet han anså det for sidste chance for at få indflydelse.
Han spurgte, om der ikke var mulighed for et møde onsdag morgen – inden
mødet med Giscard d'Estaing. I øvrigt kritiserede han Præsidiet for ikke at ha-
ve fremlagt et revideret forslag vedrørende institutionerne. Han slog til lyd
for, at de nationale parlamentarikere holdt fast i deres fælles krav og præsente-
rede dem over for Giscard d'Estaing.
Wim VAN EEKELEN fra Holland gik ind for, at arbejdsgruppen skulle være
lille og repræsentativ. Han forstod ikke, at nogen kunne være imod at genåbne
kompromiset fra Nice, idet, som han udtrykte det: "Nice was not nice".
Peter SKAARUP støttede ideen om nedsættelse af en arbejdsgruppe og henvi-
ste til, at det i begyndelsen af Konventets arbejde var lykkedes de nationale
parlamenter at få en vis indflydelse på forretningsordenen for Konventet, da
de stod sammen om at kræve ændringer i det oprindelige udkast fra Præsidiet.
Han slog til lyd for, at arbejdsgruppen fik en bred sammensætning, og at man
også tog repræsentanter fra tiltrædelseslandene og fra EU-spektikerne med.
Han betegnede det som utilfredsstillende, at Præsidiets forslag ikke i højere
grad tog hensyn til de nationale parlamenters mulighed for at blokere, og fandt
deres rolle som vogter af nærhedsprincippet for løst formuleret.
I den efterfølgende drøftelse fremkom der forslag om at vælge Vytenis
ANDRIUKAITIS fra Litauen til arbejdsgruppen.
Hubert HAENEL fra det franske senat mente ikke, man skulle begrænse sig til
at se på de nationale parlamenters rolle, men inden mødet med Giscard d'Esta-
ing finde frem til, på hvilke punkter et flertal blandt de nationale parlamenta-
rikere ikke ville sige ja til de foreliggende udkast fra Præsidiet.
John BRUTON argumenterede for, at mødet tirsdag eftermiddag måtte være
åbent for alle de nationale parlamentarikere, der ønskede at være med. Da Gi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
scard d'Estaing havde en tendens til at lytte mere til regeringsrepræsentanterne
fra de store lande, opfordrede John Bruton til, at man over for Giscard d'Esta-
ing slog fast, at alle konventsmedlemmer var lige. I en replik til van
Eekelen pegede John Bruton på, at kompromiset i Nice indeholdt en balance
mellem tre elementer: 1) Kommissionen, hvor de store stater opgav deres eks-
tra kommissær, 2) Rådet, hvor de store stater fik større stemmevægte, og 3)
Europa-Parlamentet, hvor de store stater fik en større repræsentation. Hvis
man gav sig til at pille ved den ligevægt ved kun at tage nogle af elementerne
op igen, risikerede man at skade de mindre medlemslande.
Konklusion
Paraskevas AVGERINOS konkluderede, at man nu havde nedsat en arbejds-
gruppe. Han specificerede ikke, hvem der var med i den, men det er senere blevet
oplyst, at den består af følgende: ANDRIUKAITIS, BRUTON, DINI, EINEM,
FAYOT, KILJUNEN, LEKBERG, LENNMARKER, LORD MACLENNAN OF
ROGARD, MEYER, PETERLE, STUART og VAN DER LINDEN.
Mødelederen tilføjede, at han ville søge at arrangere et formøde for de nationale
parlamentarikere tirsdag den 3. juni om eftermiddagen, eventuelt kl. 16-18, hvor
alle repræsentanter for de nationale parlamenter var velkomne.
Med venlig hilsen
Bjørn Einersen