Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1090
Offentligt
1465928_0001.png
PDF udgave (147 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
12. juli  2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges
Beskæftigelsesministeriets grundnotat vedrørende Kommissionens grønbog
om ligestilling og ikke-forskelsbehandling i den udvidede Europæiske union.
Dokumentet foreligger ikke i elektronisk form
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465928_0002.png
SHN/LDJ
JIC
30. juni 2004
Sag nr. 7167-0003
Opgave nr. grundnotat
Beskæftigelsesministeriet
Til Folketingets Europaudvalg
Kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Grundnotat vedr. Kommissionens grønbog om ligestilling og
ikke-forskelsbehandling i den udvidede Europæiske union
Baggrund
Rådet  har  den  1.  juni  2004  modtaget  Kommissionens  grønbog
”Ligestilling og ikke-forskelsbehandling i den udvidede Europæiske
Union”, KOM (2004)379. Kommissionen vedtog grønbogen den 28.
maj 2004.
Kommissionen  ønsker  med  grønbogen  at  iværksætte  en  høring  blandt
offentligheden. I den anledning stilles der i bilaget til grønbogen en række
spørgsmål,  som  alle  interesserede  parter  opfordres  til  at  svare  på.
Overordnet  set  ønsker  Kommissionen  at  indhente  synspunkter  om,
hvordan EU kan fortsætte og styrke sin indsats mod forskelsbehandling og
for ligebehandling.
Resultaterne af høringen vil blive anvendt i forbindelse med udformningen
2
af    Europa-Kommissionens    fremtidige    politiske    strategi    for
ikke-forskelsbehandling og ligebehandling i EU’s medlemslande og danne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465928_0003.png
grundlag  for  overvejelser  hos  den  nye  Kommission,  der  tiltræder  i
november  2004.  Resultaterne  vil  endvidere  blive  taget  i  betragtning  af
Kommissionen   ved   udarbejdelsen   af   EU's   nye   sociale   og
arbejdsmarkedspolitiske dagsorden,  der  ventes vedtaget  i  løbet af  2005.
Kommissionen vil desuden anvende udfaldet af den offentlige høring i de
beretninger  om  gennemførelse  af  direktiver  og  programmer  om
ikke-forskelsbehandling,   den   er   forpligtet   til   at   fremlægge   for
Europa-Parlamentet og Rådet i 2005 og 2006.
Høringsfristen udløber den 31. august 2004.
Indhold
Grønbogen er delt op i et bagudrettet afsnit om hidtidige fremskridt og et
fremadrettet afsnit om fremtidige udfordringer.
Hidtidige fremskridt
I  afsnittet  om  hidtidige  fremskridt  anføres  det,  at  en  betragtelig  del  af
europæisk lovgivning de sidste 30 år er iværksat med henblik på bekæmpelse
af  kønsdiskrimination  i  forbindelse  med  løn,  arbejdsforhold  og  social
sikring.
Med Amsterdam-traktaten og den nye artikel 13 i EF-traktaten blev det fra
1997 muligt at bekæmpe forskelsbehandling på andet grundlag end køn og
på andre områder end løn, arbejdsforhold og social sikring. Artikel 13 giver
således mulighed for at bekæmpe forskelsbehandling på grund af køn, race
eller  etnisk  oprindelse,  religion  eller  tro,  handicap,  alder  eller  seksuel
orientering.
I 2000 vedtog Rådet to direktiver med hjemmel i denne bestemmelse.
Det første direktiv ("direktiv om etnisk ligestilling") forbyder direkte og
indirekte   forskelsbehandling   samt   chikane   og   instrukser   om   at
forskelsbehandle på grund af race eller etnisk oprindelse. Direktivet dækker
områderne  beskæftigelse,  almen  og  faglig  uddannelse,  social  sikring,
sundhedsydelser, bolig og adgang til varer og tjenesteydelser.
Det  andet  direktiv  ("direktiv  om  ligebehandling  med  hensyn  til
beskæftigelse") omhandler forskelsbehandling inden for beskæftigelse og
erhverv  samt  erhvervsuddannelse  og  dækker  direkte  og  indirekte
forskelsbehandling samt chikane og instrukser om at forskelsbehandle på
3
grund af religion eller tro, alder, handicap eller seksuel orientering. Det
omfatter desuden vigtige bestemmelser om tilpasninger i rimeligt omfang
med  henblik  på  at  sikre  handicappedes  adgang  til  beskæftigelse  og
uddannelse.
Kommissionen  fremhæver  i  grønbogen,  at  direktiverne  har  medført
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465928_0004.png
væsentlige  ændringer  i  medlemsstaternes  lovgivning  i  form  af  højere
beskyttelsesniveau, introduktion af en ny rettighedsbaseret lovgivning og
politik, introduktion af specialiserede ligestillingsorganer m.v.
Direktiverne  om  etnisk  ligestilling  og  ligebehandling  med  hensyn  til
beskæftigelse  suppleres  af  EU's  handlingsprogram  for  bekæmpelse  af
forskelsbehandling. Dette program omfatter samtlige begrundelser i artikel
13 med undtagelse af køn, som behandles separat i EU's handlingsprogram
for ligestilling mellem mænd og kvinder.
Herudover  bidrager  EU  til  bekæmpelse  af  forskelsbehandling  gennem
bidrag    fra    Den    Europæiske    Socialfond,    EQUAL-initativet,
handlingsprogrammet  til  bekæmpelse  af  social  udstødelse,  programmer
inden  for  uddannelse  og  ungdom  samt  programmer  for  forskning  og
teknologisk udvikling.
Den Europæiske Unions indsats for at bekæmpe forskelsbehandling blev
bekræftet  igen  i  december  2000  ved  offentliggørelsen  af  chartret  om
grundlæggende rettigheder. Artikel 20 i chartret omhandler det generelle
princip  om  lighed  for  loven,  og  artikel  21  vedrører  princippet  om
ikke-forskelsbehandling.
Artikel 21 i chartret omfatter foruden alle seks begrundelser i artikel 13 i
EF-traktaten  yderligere  syv  faktorer  (social  oprindelse,  genetiske  anlæg,
sprog,  politiske  eller  andre  anskuelser,  tilhørsforhold  til  et  nationalt
mindretal, formueforhold og fødsel). Det Europæiske Konvent foreslog, at
chartret  blev  integreret  i  en  kommende  forfatningstraktat  for  Den
Europæiske Union (er sket i skrivende stund).
Princippet  om  ikke-forskelsbehandling  er  en  integreret  del  af  EU’s
dagsorden  for  vækst,  beskæftigelse  og  social  samhørighed.  Både
beskæftigelsesstrategien og samarbejdet vedr. social beskyttelse omhandler
strategier for udsatte grupper.
I international sammenhæng anerkendes retten til ikke-forskelsbehandling
bl.a.  i  Verdenserklæringen  om  Menneskerettigheder,  Den  internationale
konvention  om  borgerlige  og  politiske  rettigheder,  Den  internationale
4
konvention  om  økonomiske,  sociale  og  kulturelle  rettigheder,  Den
internationale   konvention   om   afskaffelse   af   alle   former   for
racediskrimination og ILO-konvention nr. 111. Internationalt har der været
en  betydelig  interesse  for  den  seneste  udvikling  inden  for  EU,  hvis
lovgivning om ikke-forskelsbehandling er blandt  de mest veludviklede i
verden og bredt anerkendt som en effektiv model.
Fremtidige udfordringer
Udvidelsens betydning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465928_0005.png
I    afsnittet    om    fremtidige    udfordringer nye  medlemslande og for
ikke-forskelsbehandling er relevant  for de 10    anføres    det,    at
ansøgerlande, fordi princippet udgør en del af det solide fundament af
grundlæggende rettigheder, som EU bygger på.  Lovgivning og politikker
om ikke-forskelsbehandling kan understøtte disse landes bestræbelser på at
fremme  mindretals  og  udsatte  gruppers  integration  og  deltagelse.
Udvidelsen bør anvendes til at tilskynde alle medlemsstater til at øge deres
indsats for at afhjælpe de vanskeligheder, som mindretallene møder. Dette
angår navnlig romaerne.
Det  har  været  en  særlig  stor  udfordring  for  en  række  af  de  nye
medlemsstater at indføre retsbeskyttelse for første gang mod diskrimination
af   forskellige   årsager.   Gennemførelsen   af   bestemmelserne   om
forskelsbehandling  på  grund  seksuel  orientering  har  vist  sig  at  være
kontroversiel i flere af de nye medlemslande.
I de nye medlemslande er beskæftigelsesfrekvensen for ældre (55-64 årige)
kun 30,5 % i gennemsnit. Der spørges, om det ikke ville være nyttigt at lade
de initiativer til bekæmpelse af forskelsbehandling med hensyn til adgang til
beskæftigelse  og  uddannelse,  som  fællesskabslovgivningen  kræver,  indgå
som led i en bredere politisk tilgang til at øge beskæftigelsesfrekvensen hos
ældre arbejdstagere.
Det anføres,  at  enstemmighedskravet til  vedtagelse  af nye  direktiver  og
prioriteringen af fordelingen af de finansielle ressourcer efter udvidelsen
udgør en politiske udfordring.
Gennemførelse af de lovgivningsmæssige rammer
I  forlængelse  af  bemærkningerne  i  første  afsnit  vedr.  den  stærke,
lovgivningsmæssige ramme i EU i form af direktivet om etnisk ligestilling og
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse, bemærkes det, at der er en
række mangler ved gennemførelsen af denne ramme. Kommissionen har
konstateret  en  række  forsinkelser  ved  gennemførelsen,  manglende
5
gennemførelse  af  nogle  af  direktivernes  detaljerede  bestemmelser  samt
manglende høring af det civile samfund i forbindelse med gennemførelsen.
På  trods  af  disse  betydelige  udfordringer  inden  for  de  nuværende
lovgivningsmæssige  rammer  er  der  siden  2000  fremkommet  krav  om  i
henseende til visse af de i artikel 13 fastlagte faktorer yderligere at udvide og
styrke den beskyttelse, som EU-retten yder mod forskelsbehandling: Det er
fremlagt forslag baseret på artikel 13 til et nyt direktiv om ligebehandling af
kvinder og mænd i forbindelse med levering af varer og tjenesteydelser, der
argumenteres  for  yderligere  handling  i  forbindelse  med  bekæmpelse  af
forskelsbehandling   på   grund   af   handicap,   også   uden   for
beskæftigelsesområdet,  og  der  udføres  et  aktivt  lobbyarbejde  af
interessegrupper og eksperter for et yderligere antal initiativer. Der er bl.a.
tale om initiativer til bekæmpelse af aldersdiskrimination ved levering af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465928_0006.png
varer og tjenesteydelser, et øget beskyttelsesniveau med hensyn til seksuel
orientering eller visse minoriteters specifikke behov, f.eks. romaernes.
Kommissionen bemærker i den forbindelse, at lovgivning ikke er det eneste
tilgængelige  redskab  på  europæisk,  nationalt  eller  regionalt  plan  til
bekæmpelse af forskelsbehandling.
Bedre indsamling, overvågning og analyse af data
Kommissionen foreslår, at der indføres mekanismer til at indsamle data og
overvåge  tendenser  og  udvikling  i  medlemsstaterne,  selv  om  det  er  et
følsomt emne. Sådanne data skal efter Kommissionens opfattelse opdeles
efter køn, da ulighed kan have forskellige virkninger på henholdsvis mænd
og kvinder.
EU-støtte til praktiske forholdsregler mod forskelsbehandling
På  baggrund  af  de  hidtidige  erfaringer  med  EU’s  handlingsprogram  til
bekæmpelse af forskelsbehandling, hvor der bl.a. har været efterspørgsel
efter  undersøgelser,  rapporter,  seminarer  og  konferencer,  er  det
Kommissionens konklusion, at der synes at være et klart behov for fortsat
finansiering til støtte for positive initiativer på dette område. Med henblik på
at få  maksimalt  udbytte  af de  relativt  begrænsede  finansielle ressourcer
modtager Kommissionen gerne forslag vedrørende de fremtidige aktiviteters
prioritering og fokus.
Styrkelse af samarbejdet mellem interessenterne
Kommissionen fremhæver den betydning, som de enkelte interessenter har
for  udformningen  af  EU’s  dagsorden  for  ikke-forskelsbehandling.  Det
drejer    sig    om    nationale    myndigheder,    Europa-Parlamentet,
arbejdsmarkedets parter, NGO’er, ligestillingsorganer, regionale og lokale
6
myndigheder, Regionsudvalget, akademiske eksperter samt Det Europæiske
Observatorium for Racisme og Fremmedhad. Kommissionen bemærker, at
det  bliver  en  af  fremtidens  udfordringer  at  styrke  deres  engagement  i
gennemførelsen af denne dagsorden samt at fremme netværksdannelse og
udveksling af erfaring mellem nøgleinteressenter.
Integrering af princippet om ikke-forskelsbehandling i andre politikområder
Det anføres, at en af de fremtidige centrale udfordringer vil være at øge
bidraget  fra  EU's  øvrige  politiske  og  finansielle  instrumenter  til
bekæmpelsen af forskelsbehandling.
Inden  for  rammerne  af  den  europæiske  beskæftigelsesstrategi  er  nogle
medlemslande  begyndt  at  bruge  deres  nationale  handlingsplaner  for
beskæftigelse  til  at  udvikle  en  mere  omfattende  national  strategi,  der
kombinerer initiativerne til fremme af integration af udsatte grupper med
initiativerne  til  bekæmpelse  af  diskriminerende  holdninger,  adfærd  og
praksis. Fortjenesterne ved denne dobbelte tilgang er dog først lige begyndt
at blive tydelige, og gennemførelsen kunne efter Kommissionens opfattelse
med fordel fremskyndes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465928_0007.png
En analyse af de nationale handlingsplaner for social integration i 2003 viste,
at kun en mindre del af medlemslandene skaber en tydelig sammenkobling
mellem  initiativerne  til  henholdsvis  bekæmpelse  af  social  udstødelse  og
bekæmpelse  af  forskelsbehandling,  herunder  lovgivningen  på  området.
Denne sammenkobling kunne desuden underbygges af medlemslandene og
de grupper, der deltager i bekæmpelsen af social udstødelse.
Kommissionen  understreger  betydningen  af  at  gøre  en  indsats  for  at
forebygge   diskriminerende   adfærd,   holdninger   eller   praksis   hos
befolkningsflertallet, da det kan forhindre en indvandrer eller et medlem af
en etnisk minoritet i at få adgang til et job, tjeneste eller undervisningskursus
uafhængigt af den pågældendes kvalifikationer, erfaring eller sproglige evner.
I  stedet  for  mere  specifikke  tiltag  forsøger  mange  medlemslande  at  nå
udsatte grupper gennem deres mainstream-initiativer, der har det almene
mål at forbedre beskæftigelsen, adgangen til boliger og uddannelsesniveauet,
mens  det  kun  er  nogle  få  lande,  der  fastsætter  klare  og  specifikke
målsætninger  for  de  udsatte  grupper.  Manglen  på  pålidelige  og
sammenlignelige  data  er  ifølge  Kommissionen  både  på  nationalt  og
europæisk plan en forhindring for udviklingen og overvågningen af effektive
politikker inden for området.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
.
7
Grønbogen rejser ikke i sig selv spørgsmål om forholdet til nærheds- og
proportionalitetsprincippet, idet der ikke er tale om noget konkret forslag.
Gældende dansk ret
Ovennævnte  direktiver  "direktiv  om  etnisk  ligestilling"  og  "direktiv  om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse" er gennemført i dansk lov ved
henholdsvis lov nr. 378 af 28. maj 2003 om etnisk ligebehandling og lov nr.
253 af 3.april 2004 om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling.
Lov  om  ligestilling  af  kvinder  og  mænd,  der  gælder  uden  for
arbejdsmarkedet, forbyder forskelsbehandling  af kvinder og  mænd. Ved
loven   er   etableret   et   Ligestillingsnævn,   der   afgør   klager   over
forskelsbehandling  pga.  køn,  og  hvis  sekretariat  bistår  klagere  med
vejledning i klageadgang. I ligestillingsloven er optaget en bestemmelse om
delt  bevisbyrde,  der  er  indeholdt  i  Rådets  direktiv  97/85/EF  af  15.
december 1997 om bevisbyrden i sager om forskelsbehandling på grundlag
af køn.
Tidligere forelæggelser
Grønbogen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen  har  ikke  i  sig  selv  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465928_0008.png
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Grønbogen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.