Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1111
Offentligt
1465949_0001.png
PDF udgave (133 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
20. juli 2004
Det nederlandske formandskab har indkaldt til ekstraordinært rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26. juli 2004 med
følgende dagsorden: WTO, Finansielt perspektiv for 2007-2013,
Mellemøsten samt Sudan. Udenrigsministeriets notat vedlægges.
Det ekstraordinære rådsmøde skønnes ikke at skulle forelægges mundtligt
for Folketingets Europaudvalg ud fra nedenstående betragtninger:
Fsva. WTO skal Rådet, forud for mødet i WTO’s Generelle Råd den 27.-29.
juli 2004, drøfte oplægget, som er oversendt til Folketinget Europaudvalg
den 19. juli 2004, der vedrører rammer for de videre forhandlinger i
Doha-runden. Oplægget skønnes ikke at indeholde punkter, der efter dansk
opfattelse bør stå i vejen for at anvende papiret som ramme for de videre
forhandlinger, ligesom det ikke ses at indeholde elementer, der strider mod
traditionelle danske handelsliberale og udviklingsvenlige holdninger.
EU's bestræbelser på at sikre fremdrift i Doha-runden sker fortsat inden for
det mandat, som blev fastlagt i forbindelse med WTO-ministerkonferencen
i Seattle i 1999.
Fsva. de finansielle perspektiver for 2007-2013 er der tale om en revideret
meddelelse, der i store linier svarer til Kommissionens meddelelse, som
forelagdes for Folketingets Europaudvalg den 20. februar 2004. Regeringen
agter at tage Kommissionens orientering til efterretning.
Fsva. Mellemøsten forventes Rådet at drøfte den aktuelle situation i
regionen, men forventes p.t. ikke at træffe mere vidtgående beslutninger
eller vedtage rådskonklusioner. Den Høje Repræsentant Javier Solanas
forudses at afrapportere fra sin seneste rundrejse i regionen.
Fsva. Sudan synes der  ikke at have fundet en afgørende ny udvikling sted i
Darfurkonflikten siden sidste rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 12.-13. juli, og Rådet forventes igen at fremhæve
dels nødvendigheden af at opretholde det forøgede internationale pres på
Sudans regering og dels den rolle, som EU spiller i den forbindelse.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465949_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
FINANSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 20. juli 2004
Ekstraordinært rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 26. juli 2004
Aktuelt notat
1.    WTO/Doha Development Agenda (DDA)
(side 2)
2.    Finansielt perspektiv for 2007-2013 (Præsentation af Kommissionen)
(side 2)
3.    Mellemøsten
4.    Sudan
5.    Eventuelt
(side 4)
(side 5)
2
1.
WTO/Doha Development Agenda (DDA)
Nyt notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465949_0003.png
På rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13.
juli  2004  besluttede  ministrene  at  fortsætte  drøftelsen  af  Doha-Runden
under et særligt GAERC-møde den 26. juli 2004 for at fastlægge EU’s
holdning til tekster, som fremlægges til drøftelse på WTO på Det Generelle
Råds møde den 27.-29. juli 2004.
Den 16. juli fremlagde formanden for WTO’s Generelle Råd, ambassadør
Oshima samt WTO’s generaldirektør, Supachai, et udkast til det Generelle
Råds  beslutning  ultimo  juli  2004  vedrørende  rammerne  for  de  videre
forhandlinger under Doha-Runden.
Beslutningsudkastet skitserer rammer for de videre forhandlinger
vedrørende landbrug (herunder bomuld), ikke-landbrugsvarer,
udviklingsspørgsmål og handelslettelse, samt på tjenesteydelsesområdet.
Udkastet tilstræber at danne grundlag for opnåelse af enighed på det
kommende møde i WTO’s Generelle Råd.
Størst interesse knytter sig til de forslåede rammer for
landbrugsforhandlingerne. Her satser oplægget på at skabe en overordnet
balance mellem de indrømmelser, der forhandles på plads indenfor hver af
de 3 søjler: intern støtte, eksportkonkurrence og markedsadgang.
Udover en konkret drøftelse af oplægget fra ambassadør Oshima og
generaldirektør Supachai, ventes Kommissionen på GAERC-mødet at
redegøre for status for WTO-forhandlingerne umiddelbart forud for mødet
i Det Generelle Råd. Forhandlingerne har stilet mod at nå til enighed om en
ramme for de videre forhandlinger i Doha-Runden, der vil bygge videre på
det grundlag, der forelå i forbindelse med WTO-ministermødet i Cancun,
september 2003.  
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i
forbindelse med dette dagsordenspunkt.
De danske prioriteter i WTO-forhandlingerne blev i forbindelse med
Seattle-ministermødet forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (udenrigsministre) den 11.-12.
oktober 1999. Senest har Folketinget i vedtagelse V12 af den 6. november
2003 udtrykt sin holdning til WTO-forhandlingerne.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelle notater om sagen,
senest forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 12.-13. juli 2004. Beslutningsudkastet om rammerne for de
videre forhandlinger under Doha-Runden er oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 19. juli 2004.
3
2. Finansielt perspektiv for 2007-2013 (Præsentation af
Kommissionen)
Nyt notat.
Baggrund og indhold
Kommissionen forventes på mødet at præsentere sine forslag til retsakter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465949_0004.png
for de flerårige finansielle rammer 2007-2013, somdebat.vedtaget den 14.
juli. Der forventes alene en præsentation og ingen blev Retsakterne skal
danne grundlaget for de efterfølgende forhandlinger, som forventes at blive
langvarige. Forslagene følger af Kommissionens meddelelse om Dagsorden
2007, der blev fremlagt den 10. februar 2004.
Kommissionens forslag fokuserer på:
1) Kommissionens bud på de strategiske prioriteter,
2) forslag til forenkling af instrumenterne til at levere disse prioriteter,
3) forslag til ændringer i finansieringen af EU’s budget og
4) de konkrete finansielle overslag for 2007-2013. Kommissionen lægger op
til, at gøre EU mere effektivt, lade EU præge af endnu større solidaritet,
bringe det tættere på borgerne og skabe en global rolle med mere indflydelse
for  EU.  Kommissionens  kernepunkter  for  denne  nyorientering  er  en
udvikling af EU baseret på tre grundpiller:
EU skal skabe flere og bedre jobs gennem større og bæredygtig
vækst.
EU skal sikre borgerne et område præget af frihed, retfærdighed og
sikkerhed.
EU skal have en stærk global rolle, der afspejler Europas politiske og
økonomiske tyngde.
Forslagene følger i store træk linierne i meddelelsen af 10. februar 2004, idet
der henvises tidligere oversendt materiale af 13. februar og 3. maj 2004. Det
kan særligt fremhæves, at Kommissionen, som en uddybning i forhold til
meddelelsen af 10. februar 2004, nu fremlægger et egentlig forslag til ny
finansieringsmekanisme, hvor den nuværende britiske rabat skal afløses af
en generel rabatordning.
Ved overgangen fra en britisk rabat til en ny generel rabat taber UK ifølge
Kommissionen i rabat pr. år i perioden 2007-2013 i forhold til i dag. Dette
foreslås kompenseret gennem et beløb til UK på budgettets udgiftsside, der
gradvis  aftrappes.  Parallelt  hermed  indføres  der  gradvist  en  generel
rabatordning til alle nettobetalere med et nettobidrag på 0,35 pct. af landets
BNI eller derover. Rabatten indfases med en kompensation på 33% af
beløbet over 0,35 pct. af BNI i 2008. 50 pct. i 2009. 50 pct. i 2010 og 66 pct.
i 2011 og frem. UK får i dag refunderet 66 pct. af hele sit nettobidrag.
Samtidig sættes der et nominelt loft for hvor stort et samlet beløb rabatten
kan udgøre.
4
Forslaget indgår i materialet vedrørende finansieringen af EU’s budget, der
består af hhv. en rapport om det nuværende finansieringssystems virkemåde
og et forslag til ny forordning om finansieringen af EU’s budget.
Endvidere kan fremhæves, at Kommissionen på strukturfondsområdet har
fremlagt  5  konkrete  forslag  til  retsakter:  1)  rammeforordning,  2)
socialfondsforordning,
3)
samhørighedsforordning,
4)
regionalfondsforordning samt 5) forordning om oprettelse af grupperinger
vedrørende   grænseoverskridende   samarbejde.   De   fire   første
forordningsforslag  erstatter  tidligere  forordninger  på  områder,  mens
forordningen   vedrørende   etablering   af   grupperinger   vedrørende
grænseoverskridende samarbejde er ny. De fremsatte forslag følger tankerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465949_0005.png
præsenteret  af   Kommissionen  i   den  tredje   samhørighedsrapport
offentliggjort den 18. februar 2004, jf. grundnotat dateret 10. marts 2004
oversendt  til  Folketingets  Europaudvalg  den  12.  marts  2004.  Revideret
grundnotat er under udarbejdelse.
Kommissionen  har  endvidere  vedtaget  nye  forslag  vedrørende  støtte  til
landdistriktsudvikling,  finansieringen  af  den  fælles  landbrugspolitik  samt
fiskerifonden, idet kan henvises til tidligere oversendt materiale i forbindelse
med  mødet  i  Rådet  (landbrug  og  fiskeri)  den  19.  juli  (oversendt  til
Folketingets  Europaudvalg  den  8.  juli  2004).  Endelig  indeholder
forslagspakken et udkast til ny interinstitutionel aftale om budgetdisciplin
mellem Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på  EU-niveau,  og  det  er  derfor  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
De statsfinansielle konsekvenser skønnes potentielt betydelige, men på det
foreliggende  grundlag  kan  der  dog  ikke  gives  et  præcist  skøn  over  de
samlede konsekvenser. Udover den usikkerhed, der knytter sig til udfaldet af
de kommende års forhandlinger, kan der peges på følgende, overvejende
metodiske hovedårsager hertil:  
De    finansielle    perspektiver    er    overordnede    udgiftsrammer.
Udmøntningen heraf sker i den årlige budgetprocedure. Af disse
bevillinger  forventes  nogle  endvidere  forblive  uforbrugte  og
bortfalde.
På indtægtssiden er der usikkerhed om Danmarks finansieringsbidrag
fordi den afhænger af den økonomiske vækst i Danmark set i forhold
til  andre  medlemslande.  Højere  vækst  i  andre  medlemslande,
herunder  især  de  nye  medlemslande,  vil  påvirke  Danmarks
finansieringsandel.
Kommissionen foreslår et nyt finansieringssystem, som omfatter en
5
generel nettokorrektionsmekanisme. En sådan mekanisme vil, hvis
vedtaget, afhængig af den konkrete udformning samt niveauet for og
sammensætningen af de endelige udgifter, kunne forøge den danske
budgetandel.
Mere   konkrete   skøn   må   således   afvente   større   klarhed   over
forhandlingernes mulige udfald.
Høring
Kommissionens meddelelse af 10. februar 2004 har været i ekstern høring.
Meddelelsen af 14. juli og Kommissionens forslag ventes snarest at blive
sendt i ekstern høring.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465949_0006.png
23.-24.  februar,  rådsmødet  (landbrug  og  fiskeri)  den  24.  februar  2004,
rådsmødet (økonomi- og finansministre) den 11. maj 2004 samt rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004.
3. Mellemøsten
Nyt notat.
På  rådsmødet  ventes  en  drøftelse  af  den  aktuelle  situation  i  regionen.
Herudover vil den Høje Repræsentant, Javier Solana, underrette Rådet om
sin seneste rundrejse i regionen.
Den Internationale Domstol (ICJ) i Haag kom den 9. juli 2004 med sin
vejledende   udtalelse   om   Israels   sikkerhedsbarriere   i   de   besatte
palæstinensiske  områder,  hvori  ICJ  udtalte,  at  barrieren  er  i  strid  med
Folkeretten. I Gaza bortførte væbnede mænd den 16. juli 2004 fire franske
nødhjælpsarbejdere og to palæstinensiske embedsmænd, herunder Gazas
politichef. Alle de bortførte blev efterfølgende løsladt. Bortførelserne skete
angiveligt som protest mod korruption i sikkerhedsstyrkerne – og udløste en
række afskedigelser og udnævnelser i sikkerhedsstyrkerne. Efterfølgende er
det  også  kommet  til  sammenstød  i  Gaza  mellem  sikkerhedsstyrker  og
militante palæstinensere. Urolighederne har ført til ca. 18 sårede. Den 17.
juli 2004 indgav den palæstinensiske premierminister, Ahmed Qurei, sin
afskedsbegæring til Arafat som følge af de kaotiske tilstande. Arafat har dog
for  indeværende  ikke  accepteret  afskedsbegæringen.  I  Israel  pågår  der
forhandlinger mellem Likud og bl.a. Arbejderpartiet om dannelsen af en
koalitionsregering.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i
forbindelse med dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen,
6
senest  forud  for  rådsmødet  (almindelige  anliggender  og  eksterne
forbindelser) den 14.-15. juni 2004.
4. Sudan
Nyt notat.
Rådet  forventes  at  drøfte  den  aktuelle  situation  i  Sudan,  især  den
humanitære krise i den vestlige Darfur region, som fortsat giver anledning til
alvorlig bekymring.
Rådet  har  i  stigende  grad  fordømt  situationen  i  Darfur,  senest  EU’s
udenrigsministre   på   mødet   (almindelige   anliggender   og   eksterne
forbindelser) den 12.-13. juli 2004, hvor der blev vedtaget rådskonklusioner
herom.
Under  drøftelserne  ventes  fremhævet  parternes,  især  Sudans  regerings,
forpligtelser indgået med våbenhvilen af 8. april 2004, herunder at sikre
øjeblikkelig og fuld adgang for humanitære organisationer, afvæbning af
lokale militser, samt indgåelse af egentlige fredsforhandlinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465949_0007.png
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i
forbindelse med dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen,
senest  forud  for  rådsmødet  (almindelige  anliggender  og  eksterne
forbindelser) den 12.-13. juli 2004.