Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1464969_0001.png
PDF udgave (56 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. november 2003
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 15. oktober 2003 (Alm. del –
bilag 33) vedlægges Fødevareministeriets besvarelse af spørgsmål 5.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464969_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Den 31. oktober 2003
J.nr.: 1999-531-0003
FVM 121
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af 15. oktober 2003 (Alm. del – bilag 33)
udbedt sig svar på følgende spørgsmål 5:
Spørgsmål 5:
"Ministeren  bedes  -  som  lovet  på  Europaudvalgsmødet  den  10.  oktober  2003  -
oversende et notat, der belyser, hvad den amerikanske og europæiske produktionsstøtte
til bomuld betyder for verdensmarkedsprisen på bomuld og konsekvenserne heraf for
udviklingslandenes muligheder for at afsætte deres produktion på verdensmarkedet."
Svar:
Der henvises til vedlagte notat.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
EU-rep/DFFE/9. kontor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464969_0003.png
NOTAT
Verdenseksporten   af   bomuld   domineres   af   USA.   Den   amerikanske
bomuldproduktion udgør ca. 20 pct. af produktionen på verdensplan, og USA
tegner sig for ca. 30 pct. af verdenseksporten. Til sammenligning  udgør EU’s
produktion  ca.  2,5  pct.  af  verdensproduktionen,  og  EU  er  verdens  største
nettoimportør  af  bomuld.  EU’s  støtteordning  er  baseret  på  et  system  med
producenttilskud,  der  dækker  forskellen  mellem  en  fastsat  målpris  og
verdensmarkedsprisen (systemet er beskrevet i min besvarelse af spm. nr. S 1010,
Folketingsåret 2002-03). EU yder ikke eksportrestitutioner til bomuld, og import
til EU er toldfri.    
Ifølge en vurdering fra International Cotton Advisory Committee (ICAC), der er
en forening bestående af 43 lande med det formål at bistå regeringer i skabelsen
af en sund international bomuldsøkonomi, ville bomuldspriserne i markedsåret
2001/02 have været ca. 70 pct. højere, end tilfældet var, såfremt der ikke var
blevet  ydet  offentlig  støtte  i  form  af  produktions-  og  eksportstøtte.  For
markedsåret 2002/03 vurderes prisen for bomuld foreløbigt at ville have været
15 pct. højere uden offentlig støtte. Det bemærkes, at disse tal inddrager al
offentlig  støtte  på  verdensplan  og  således  ikke  kun  den  amerikanske  og
europæiske støtte.
Virkningen for udviklingslandenes muligheder for at afsætte deres produktion på
verdensmarkedet  er,   at   de  opnår   lavere   priser.  ICAC   vurderer,  at
bomuldsproducenter syd for Sahara i 2001 har lidt et indkomsttab på 920 mio.
dollars i markedsåret 2001/02 og 230 mio. dollars i markedsåret 2002/03 pga.
lavere priser som følge af den ovenfor nævnte støtte.