Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1464983_0001.png
PDF udgave (112 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
5. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets notat om forslag til
Rådets forordning om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter og om
ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EØF, KOM(2003) 425 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464983_0002.png
Aktuelt notat
om
Status for forhandlingerne af forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr
under transport og dermed forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv
64/432/EØF og 93/119/EØF
KOM(2003) 425 endelig
1. Baggrund
I dag reguleres transport af dyr navnlig af Rådets direktiv 91/628/EØF af 19.
november 1991 om beskyttelse af dyr under transport med senere ændringer.
Den 6. december 2000 afgav Kommissionen en beretning til Rådet og
Europa-Parlamentet om erfaringerne på området siden 1995 (KOM (2000)
809 endelig).
I denne beretning konkluderede Kommissionen, at medlemsstaterne har
problemer med at anvende direktivet fuldt ud, og at medlemsstaterne
prioriterer direktivets gennemførelse lavt. Kommissionen har navnlig
observeret problemer med at fremskaffe inspektionsrapporter fra visse af
medlemsstaterne, problemer vedrørende transport af heste, uhensigtsmæssige
køretøjer, ulovlige ruteplaner og manglende overholdelse af de maksimale
transporttider, misrøgt og forkert håndtering af dyr, transport af dyr, som ikke
tåler at blive transporteret, utilstrækkelig ventilation i køretøjer, for stor
lastetæthed og vanskeligheder med at kontrollere godkendelsen af
transportvirksomheder til transport af dyr.
Bl.a. på denne baggrund vedtog Rådet på et rådsmøde (landbrug) den 19. juni 2001
en resolution om beskyttelse af dyr under transport.
Ifølge resolutionen, der bl.a. henviser til Kommissionens beretning, skal
medlemsstaterne og Kommissionen sikre, at den eksisterende lovgivning
gennemføres effektivt og kontrolleres nøje. Desuden skal der i nær fremtid
overvejes nye initiativer for at forbedre beskyttelsen af og velfærden for dyr
under transport, navnlig ved at begrænse antallet og varigheden af
transporter over store afstande.
Den 13. november 2001 vedtog Europa-Parlamentet – ligeledes på baggrund af
2
Kommissionens beretning – en beslutning om at opfordre Kommissionen til inden
for den nærmeste fremtid at komme med forslag til nye regler om transport af dyr
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464983_0003.png
(kvæg, får, geder, heste og svin). Europa-Parlamentet fandt bl.a., at transporttiden
for de nævnte dyr, som ikke skal anvendes til specifikke opdræts- eller sportsformål,
bør begrænses til maksimalt 8 timer eller 500 km, dog med mulighed for at
dispensere midlertidigt, hvis der ikke er disponible slagterier i området inden for en
radius af 500 km.
Den 11. marts 2002 vedtog Kommissionens Videnskabelige Komité for Dyrs
Sundhed og Velfærd en rapport om dyrs velfærd under transport (detaljer for heste,
svin, får og kvæg). I denne rapport kommer komiteen med en række anbefalinger
vedrørende forberedelse af dyr til transport, af- og pålæsning af dyr, inspektion af
dyrene undervejs ved langvarige transporter, lastetæthed, håndtering af dyr før og
under transporter, indretning af køretøjer til transport af dyr og uddannelse og
træning af personer, der har med transport af dyr at gøre.
Der blev på et rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. september 2002 under
dansk formandskab endvidere afholdt en åben debat om transport af dyr.
Baggrunden for drøftelserne var et af det danske formandskab udarbejdet
memorandum som oplæg til debatten, der bl.a. indeholdt et forslag om en maksimal
transporttid på 8 timer. Et flertal af medlemsstaterne – hovedsagelig nordeuropæiske
lande – støttede det danske forslag om en maksimal transporttid på 8 timer. Der var
imidlertid et blokerende mindretal af lande, som ikke kunne tilslutte sig forslaget.
Det danske formandskab anmodede kraftigt Kommissionen om snarest at fremsætte
et forslag til nye EU-regler om beskyttelse af dyr under transport.
Danmark har flere gange efterfølgende gentaget denne anmodning overfor
Kommissionen.
På et rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16.-20. december 2002 blev der endvidere
på dansk foranledning vedtaget rådskonklusioner om en bedre og mere effektiv
kontrol med dyretransporter, herunder om bedre informationsudveksling mellem de
forskellige medlems-landes veterinære myndigheder mv.
På denne baggrund har Kommissionen den 16. juli 2003 fremsat forslag til Rådets
forordning om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter og
om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EØF.
Det forventes, at formandskabet på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17.-18.
november 2003 vil orientere om status for forhandlingerne af forordningsforslaget.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Om nærheds- og proportionalitetsprincippet har Kommissionen anført, at det
foreliggende forslag er det mest hensigtsmæssige på baggrund af de helt
3
fundamentale ændringer, der er nødvendige som følge af de erfaringer, der er gjort i
medlemslandene, og Kommissionens undersøgelser af den seneste forskning på
området.
Forslaget vurderes at være i
proportionalitetsprincippet.
overensstemmelse med
nærheds- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464983_0004.png
3. Formål og indhold
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 37 om den
fælles landbrugspolitik og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
høring af Europa-Parlamentet.
Der er tale om et forslag til en helt ny forordning, der skal erstatte de gældende
fællesskabsregler om beskyttelse af dyr under transport.
Ifølge Kommissionens ledsagende bemærkninger til forslaget er formålet med
forordningsforslaget:
1. at indføre skrappere krav til transportvirksomheder, der udfører fjerntransporter;
2. at opdatere bestemmelserne om transporttid og arealkrav;
3. at forbedre den obligatoriske uddannelse af personale og at udvide denne
forpligtelse til også at omfatte personalet på markeder og samlesteder;
4. at forbyde transport af helt unge dyr;
5. at definere, hvornår dyr er uegnede til transport;
6. at indføre strengere regler for transport af heste;
7. at opdatere de tekniske normer for vejkøretøjer;
8. at indføre særlige krav til alle skibe til transport af levende dyr, som opererer fra
Fællesskabets havne;
9. at give transportvirksomheder og andre aktører, der beskæftiger sig med transport
af dyr, et større ansvar;
10. at fremhæve de kompetente myndigheders rolle i arbejdet med at føre tilsyn med
transporter samt at styrke samarbejdet mellem de relevante aktører, samt
11. at styrke redskaberne til kontrol og en mere effektiv håndhævelse.
Kommissionen har endvidere anført, at flere af de i forslaget indeholdte
foranstaltninger også har til formål at forhindre udbredelsen af sygdomme.
For en nærmere beskrivelse af forordningsforslagets enkelte
bestemmelser henvises til grundnotatet af 3. november 2003.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse om forordningsforslaget.
4
5. Gældende dansk ret
De danske regler om transport af dyr findes i Justitsministeriets
bekendtgørelse nr. 208 af 17. juni 1964 om transport af dyr med senere
ændringer og i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om
beskyttelse af dyr under transport med senere ændringer. Den sidstnævnte
bekendtgørelse gennemfører Rådets direktiv 91/628/EØF af 19. november
1991 om beskyttelse af dyr under transport med senere ændringer i dansk ret.
Om transport af dyr til søs findes regler i Søfartsstyrelsens tekniske forskrift
nr. 5 af 7. december 1992 om transport til søs af levende dyr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464983_0005.png
De to ovenfor nævnte bekendtgørelser er begge udstedt i medfør af bl.a.
dyreværnslovens § 12, stk. 1, hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler
om transport af dyr og om behandling og beskyttelse af dyr i anden særlig
retning.
I bekendtgørelsen fra 1964 er fastsat regler om
national
transport af dyr over en
afstand af højst 50 km samt visse ikke-erhvervsmæssige transporter.
Bekendtgørelsen indeholder dels mere overordnede regler om, at dyrene bl.a
skal have tilstrækkelig plads, fornøden ventilation samt drikkevand og føde i
tilstrækkeligt omfang, dels mere detaljerede regler om transport af forskellige
dyrearter.
Bekendtgørelsen indeholder endvidere særlige regler om indretning og godkendelse
af motorkøretøjer, der anvendes til transport af større dyr, som f.eks. svin over 40 kg
og heste. Det drejer sig bl.a. om regler for højden af vognkassens sider samt den
indvendige længde og bredde.
De danske regler om transport af dyr er for tiden under revision som følge af
en række beslutninger m.v. i Folketinget, herunder Folketingets beretning af
31. maj 2002 om bedre dyrevelfærd m.v., Folketingets vedtagelse af 30.
januar 2003 om transport af dyr (V 45) og Folketingets beslutning af 8. april
2003 om forbud mod transport og slagtning af drægtige produktionsdyr og
heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden (Beslutningsforslag B 58).
Dette revisionsarbejde forventes afsluttet i løbet af 2003.
Reglerne om beskyttelse af dyr på samlesteder findes i Justitsministeriets
bekendtgørelse nr. 674 af 14. juli 2003 om beskyttelse af dyr på samlesteder og
andre samlinger af dyr.
Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af bl.a. dyreværnslovens § 4, stk. 1, hvorefter
justitsministeren kan fastsætte regler om dyrs opholdsarealer og opholdsrum og om
5
inventaret heri, herunder at opholdsrum og inventar skal godkendes, før det tages i
brug.
Bekendtgørelsen indeholder særlige regler for samlesteder m.v. Det drejer sig bl.a.
om regler om samlestedernes indretning og krav til personalet.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle/økonomiske konsekvenser
0.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget vedtages, vil forordningen være umiddelbart gældende i dansk
ret og vil således erstatte gældende danske administrative bestemmelser om
bl.a. beskyttelse af dyr under transport, i det omfang bestemmelsernes indhold
er omfattet af forordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464983_0006.png
Rådets direktiv 91/628/EØF af 19. november 1991 om beskyttelse af dyr under
transport med senere ændringer finder som nævnt tidligere bl.a. ikke anvendelse på
transport af dyr over en afstand af højst 50 km regnet fra begyndelsen af transporten
af dyrene og indtil bestemmelsesstedet. De enkelte medlemslande kan derfor selv
fastsætte særlige – eventuelt strengere – nationale bestemmelser om sådanne
transporter, som det bl.a. er sket ved Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 208 af 17.
juni 1964 med senere ændringer.
Forslaget    til    forordning    indeholder    imidlertid    ikke    en    tilsvarende
undtagelsesbestemmelse, hvorfor denne form for transport af dyr fremover vil være
omfattet af forordningen.
Dette betyder, at Danmark – hvis forordningen vedtages i sin nuværende form –
ikke længere vil kunne fastsætte særlige bestemmelser for bl.a. transporter under 50
km. Som nævnt ovenfor muliggør forordningen dog på visse punkter – herunder
maksimale  transporttider  på  eget  territorium  –  at  de  enkelte  medlemsstater  kan
fastsætte skærpede nationale krav.
0.2. Statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes, at en vedtagelse af forordningen vil kunne få statsfinansielle
konsekvenser, idet de kompetente myndigheder vil blive pålagt flere og større
opgaver, end tilfældet er i dag – herunder i relation til kontrol med
transporterne – ligesom samarbejdet mellem de involverede myndigheder vil
blive udvidet. Der vil endvidere skulle etableres en database over bl.a. alle
autorisationer til transportvirksomheder, der udfører fjerntransporter. Det er
ikke på nuværende tidspunkt muligt at fremkomme med et nærmere skøn
over de samlede økonomiske konsekvenser af forslaget, herunder skøn over
de enkelte elementer i forslaget.
6
0.3. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er ikke muligt at angive et skøn over de samlede samfundsøkonomiske
konsekvenser ved en vedtagelse af forordningen. Forslaget indeholder dog en række
elementer, der vil betyde øgede udgifter for erhvervet. Der kan således bl.a.
henvises til, at Landbrugsraadet i sit høringssvar har anført, at den foreslåede
forøgelse af arealkravet for slagtesvin vil betyde en investering på 80 mio. kr. og
årlige merudgifter på omkring 65 mio. kr. her i landet, og at det øgede arealkrav til
lange smågrisetransporter vil betyde en årlig meromkostning på ca. 20 mio. kr.
7. Høring
Forordningsforslaget  har  været  sendt  i  høring  hos  en  række  myndigheder  og
organisationer mv. Der henvises til grundnotatet af 3. november 2003 for en udførlig
gennemgang af de indkomne høringssvar.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Forslaget til
forordning er tillige med et grundnotat herom oversendt til Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464983_0007.png
den 3. november 2003.