Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
1465014_0001.png
PDF udgave (170 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
12. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende
ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af det ændrede forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning nr. 1692/96/EU om
Fællesskabets retningslinier for udvikling af det transeuropæiske transportnet, KOM(2003) 564.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465014_0002.png
Notat
Dato
J.nr.
:
11. november 2003
104-8
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_2889.DOC
Grundnotat vedr. ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning om ændring af det ændrede forslag til Europa-Parlamentets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465014_0003.png
og Rådets beslutning om ændring af beslutning nr. 1692/96/EU om
Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske
transportnet (KOM(2003)564).
1. Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen har den 1. oktober 2003 fremlagt et ændringsforslag til det i
oktober 2001 fremlagte forslag (KOM(2001)544) til ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets beslutning af 23. juli 1996 om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af
Fællesskabets transportnet.
Forslaget er fremlagt i henhold til art 156, stk. 1, i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab og skal vedtages efter proceduren i traktatens art. 251 (fælles
beslutningstagen, kvalificeret flertal).
Formålet med at identificere og udvikle et transeuropæisk transportnet er at fremme
dynamikken i det indre marked og forbedre den territoriale samhørighed og som følge
heraf forbedre EU’s konkurrenceevne og vækstpotentiale.
Med henblik på at  fremme udviklingen af et  transeuropæisk transportnet foreslog
Kommissionen i 2001 en revision af Parlamentets og Rådets beslutning af 23. juli 1996
om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet, bl.a. i
form af en opdatering af den såkaldte ”Essenliste” bestående af specifikke projekter af
fælles interesse, som prioriteres højt af Fællesskabet. Blandt disse ”specifikke” projekter
i forslaget fra 2001 er en fast forbindelse over Femern Bælt.
Kommissionens  ændringsforslag  fra  2001  har  i  hovedsagen  fundet  tilslutning  i
Europa-Parlamentet, mens der ikke har kunnet opnås enighed herom i Rådet.
I stedet har Kommissionen nu – blandt på grundlag af arbejdet i en highlevel-gruppe
under forsæde af den tidligere transportkommissær Karel van Miert, der havde til
opgave at identificere en række nye prioritetsprojekter inden for det transeuropæiske
transportnet i lyset af EU- udvidelsen – fremlagt en revideret forslag til ændring af
retningslinjerne for det transeuropæiske transportnet.
I forslaget er der foretaget en udbygning af listen over prioritetsprojekter i forhold til
2001-forslaget   med   Van-Miert-gruppens   forslag,   således   at   listen   over
prioritetsprojekter i forslaget nu indeholder i alt 29 projekter i de nuværende og de
kommende medlemslande, som er af fælles europæisk interesse, herunder stadig en fast
forbindelse over Femern Bælt. I det seneste forslag er endvidere jernbanelandanlæg i
Danmark  og  Tyskland  i  relation  til  Femern-forbindelse  medtaget  på  listen  over
prioritetsprojekter.  Samtidig  er  fristen  for  gennemførelse  af  prioritetsprojekterne
ændret fra 2010 til 2020.
På prioritetslisten er endvidere medtaget et nyt koncept for fremme af nærskibsfart i
form af støtte til udvikling af tværnationale projekter vedrørende ”motorveje til søs”.
Formålet med dette koncept er at tillægge nye tværnationale søveje samme betydning
som motorveje eller jernbanelinjer og dermed forbedre forbindelserne med lande, der
er isoleret af naturlige barrierer, øriger og andre lande i randområderne. For at kunne
opnå betegnelsen projekt af fælles interesse skal et sømotorvejsprojekt foreslås af
mindst to medlemsstater, være rettet mod lanceringen af nye ruter til fast rutefart
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_2889.DOC
3
mellem to medlemsstater, kun omfatte det strengt nødvendige antal havne og mindske
trafiktætheden  i  vejtrafikken  på  hovedtrafikruterne  eller  forbedre  adgangen  til
medlemsstater  beliggende  i  randområder  eller  på  øer.  De  berørte  medlemsstater
iværksætter i fællesskab en udbudsprocedure (indkaldelser af forslag) med henblik på at
tildele offentlig støtte til pakker, som omfatter adgangsinfrastruktur, havneinfrastruktur
og elektroniske styresystemer eller servicesystemer, og som forbedrer disse nye ruters
økonomiske  rentabilitet.  Havnene  udvælges  på  grundlag  af  forslag  indgivet  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465014_0004.png
interesserede  konsortier,  hvorved  søtransportvirksomheder  og  havnemyndigheder
bringes  sammen.  Projekterne  af  fælles  interesse  vedrører  således  udstyr  og
infrastruktur,  som  indgår  i  nettet  af  søruter,  og  kan  i  givet  fald  omfatte
igangssætningsstøtte   til   rederier,   der   driver   de   omhandlede   søruter.
Igangssætningsstøtte begrænses til to år og ydes kun, såfremt igangsætningen støder på
finansielle forhindringer.
I forslaget er indeholdt en ny bestemmelse om, at prioritetsprojekterne får status af
projekter af “europæisk interesse”. Anerkendelse af europæisk interesse for projekt
indebærer bl.a., at projektet gives forrang til de disponible fællesskabsresourcer inden
for rammerne af de gældende EF-finansieringsinstrumenter forbeholdt for europæiske
net. Denne betegnelse gør det bl.a. muligt for medlemsstaterne forud for udstedelsen af
projektgodkendelserne at benytte samordnede procedurer for evaluering og høring af
offentligheden eller en fælles tværnational undersøgelse for delstrækninger, som krydser
landegrænser. Med bestemmelsen gives Kommissionen samtidig en mulighed for i
tilfælde  af  forsinkelser  vedr.  prioritetsprojekterne  at  beslutte  at  tilbagekalde
anerkendelsen  af  et  projekts  europæiske  betydning  efter  at  have  indhentet  den
pågældende  medlemsstats  begrundelse  for  sådanne  forsinkelser.  Endvidere  skal
medlemsstaterne  efter  afslutningen  af  hvert  prioritetsprojekt  evaluere  projektet  og
forelægge Kommissionen resultaterne af denne evaluering.
Forslaget indeholder tillige en bestemmelse om eventuel udpegelse af en ”europæisk
koordinator”, som er en mekanisme, der har til formål at styrke medlemsstaternes
operationelle  og  finansielle  samordning  i  relation  til  givne  grænseoverskridende
projekter, hvis der er behov for det.  Den europæiske koordinator, som udpeges af
Kommissionen efter aftale med de berørte medlemsstater, udpeges i givet fald for hvert
projekt eller gruppe af projekter, med henblik på at fremme samarbejdet på tværs af
grænserne,  promovere  de  pågældende  projekter  hos  private  investorer  og
finansieringsinstitutioner, herunder Fællesskabet, og sikre den nødvendige opfølgning
med henblik på at informere Fællesskabet om fremskridt med henblik på i givet fald at
træffe foranstaltninger for at imødegå eventuelle vanskeligheder.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det samtidig fremlagte forslag om ændring af
forordning 2236/95 om finansiering af de transeuropæiske net, som gør det muligt for
Fællesskabet  af  samfinansiere  op  til  30  %  af  projektomkostningerne  for  den
grænseoverskridende  delstrækning  af  projekter,  der  er  udpeget  som  værende  af
europæisk betydning. Sidstnævnte forslag behandles i ECOFIN-Rådet.
Begge  disse  forslag  skal  endvidere  ses  i  sammenhæng  med  vækstinitiativet,  som
Kommissionen lancerede i juli 2003. I forslaget om revision af retningslinjerne for de
transeuropæiske transportnet udpeges investeringer i projekter af europæisk betydning i
størrelsesordenen 220 mia. EURO, heraf 80 mia. EURO frem til 2006, som vil kunne
mobiliseres for at stimulere økonomien, hvis der træffes politisk beslutning herom.
2. Gældende dansk ret
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_2889.DOC
4
Der findes ikke dansk lovgivning på området.
3. Høring
Følgende organisationer m.v. er blevet hørt i forbindelse med forslaget:
Amtsrådsforeningen     i     Danmark,     Arbejderbevægelsens     Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen  for  Handel,  Transport  og  Service  (AHTS),  Dansk
Arbejdsgiverforening,  Dansk  Transport  og  Logistik,  Danske  Busvognmænd,
International  Transport  Danmark,  Jernbanetilsynet,  Kommunernes  Landsforening,
Landsorganisationen i Danmark, Specialarbejderforbundet i Danmark (SID), Dansk
Industri, De Danske Bilimportører, Det Danske Handelskammer, Danske Statsbaner
(DSB), Forenede Danske Motorejere (FDM), HK/STAT, Statsansattes
Kartel, Dansk
Rederiforening,
De Samvirkende Invalideorganisationer, Justitsministeriet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465014_0005.png
Farvandsvæsenet, Forskningsministeriet.
Sammenslutningen af Danske Havne (SDH) stiller sig grundlæggende kritisk over for,
at visse projekter bliver udvalgt som prioriterede. SDH kan ikke støtte, at myndigheder
eller andre organer udvælger visse infrastrukturprojekter og dermed reelt fravælger
andre. Dette gælder specielt i det tilfælde, der er tale om at udvælge havne. Det bør
overlades  til  markedsmekanismerne  at  ”vælge”  infrastruktur  til  overlevelse.  I  det
tilfælde at Europa-Kommissionens forslag skulle blive vedtaget med elementet om, at
prioriterede projekter skal ud ges ved hjælp af en metode, intakt, stiller SDH sig
væl
positivt over den beskrevne to-fase metode til at udvælge projekter som prioriterede.
SDH  er  positiv  over  for  forslaget
 om  at
 fremme  udviklingen  af  one-stop
forvaltningsshopper i havne, såfremt der kan påvises et faktisk behov i den enkelte
hav
n, og såfremt SDH og ESPO får lejlighed til at give høringssvar eller lignende på evt.
konkrete forslag om dette fra
Europa-Kommissionen.
SDH kan ikke støtte, at der
udvælges projekter i sammenhæng med udviklingen af ”motorways of the sea”. Særligt
stiller SDH sig kritisk over for forslaget, i det tilfælde der er tale om at udvælge visse
havne og dermed reelt tale om at fravælge andre havne. Igen påpeges, at det bør
overlades til markedsmekanismerne at ”vælge” havne til overlevelse. Den situation kan
dog opstå, at markedsmekanismerne allerede påviseligt har valgt visse projekter, hvor
projekterne  af  forskellige  grunde  ikke  har  kunnet  udvikles,  så  kunder  og
samarbejdspartnere i  havne  kunne  anvende dem  til  forretningsmæssig  fordel. Her
finder SDH, at det kan overvejes nærmere, om disse projekter bør kunne udvælges til
at blive omfattet af ”motorways of the sea” programmet. I Danmark kunne sådanne
projekter  være  infrastruktur  i  baglandet  til  havnene,  som  der  er  en  påviselig
efterspørgsel på etableringen af fra havnens kunder og samarbejdspartnere.
TEN-T  er  målrettet  en  udvikling  af  den  pan-europæiske  transportkæde.  Projekter
forbundet  med  sikring  af  havne  vil  påvirke  udviklingen  af  den  pan-europæiske
transportkæde, i kraft af reglerne i ISPS-koden, Europa-Kommissionens forordning og
Europa-Kommissionens kommende direktivforslag om sikring af havne i særdeleshed.
På den baggrund finder SDH, at det
kan overvejes, om de sikringstiltag europæiske
havne
gennemfører i dette og kommende år kan blive omfattet som projekter i TEN-T
programmet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd  (AE) konstaterer,  at EU-landenes  investeringer  i
transportinfrastruktur generelt er faldet fra omkring 1,5 procent af BNP i 1980’erne til
nu knap 1 procent af BNP. Samtidig er der kun forholdsvis få projekter, herunder
Øresundsforbindelsen,   fra   listen   over   højt   prioriterede   transeuropæiske
transportprojekter, der er blevet gennemført. En række af disse projekter, herunder
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_2889.DOC
5
grænseoverskridende  projekter,  der  involverer  flere  EU-lande,  venter  på  at  blive
igangsat og/eller færdiggjort.
Det er AE´s vurdering, at en gennemførelse af disse projekter – både de hidtidige og de
nye projekter, Kommissionen foreslår – vil kunne bidrage til den økonomiske vækst.
Dels umiddelbart i kraft af den aktivitetsforøgelse, deres igangsættelse vil medføre, dels
ved den forbedring af EU-landenes konkurrenceevne, man opnår ved eliminering af
trafikale flaskehalse samt generelt bedre transportinfrastruktur.
Projekternes  gennemførelse  vil  endvidere  bidrage  til  at  lette  integrationen  af  de
kommende medlemslande i EU. De vil herudover medvirke til at fremme en mere
miljøvenlig transport, jf. også målsætning i Kommissionens Hvidbog om den fælles
europæiske transportpolitik frem til år 2010.
På  den  baggrund  kan  AE  støtte  Kommissionens  forslag  vedr.  ændring  af  TEN
(Trans-Europæisk Netværk)-retningslinierne, der tilsigter at gøre det lettere at realisere
disse projekter. Dette skønnes at  blive tilfældet – ikke mindst sammenholdt  med
forslaget om at øge muligheden for EU´s støtte fra 10 procent til 30 procent for
grænseoverskridende projekter af europæisk interesse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465014_0006.png
AE  noterer  med  tilfredshed,  at  en  fast  Femern  Bælt  forbindelse  er  med  i
Kommissionens  liste  over  29  højt  prioriterede  projekter,  samt  at  Kommissionen
foreslår, at projektet udvides således, at en udbygning af jernbaneforbindelserne
på land
både i Danmark og i
Tyskland i tilslutning til Femern Bælt forbindelsen medtages på
listen over de højt prioriterede projekter.
Dansk Transport og Logistik (DTL) finder overordnet set, at der er tale om et godt og
nødvendigt forslag.
DTL  peger  særligt  på  projekt  nr.  20,  Femern  Bælt  –  en  fast  forbindelse  mellem
Tyskland og Danmark, jf. KOM(2001) 544. I rapporten fra High Level Group on the
Trans-European Transport Network (van Miert-rapporten) er projektet omtalt under
overskriften, ”Fixed link rail/road across the
Feh
marn Belt”. I forbindelse med det
hørte forslag bemærker DTL, at projekt nr. 20 omtales under overskriften, ”Fehmarn
Belt railway line”.
DTL finder det yderst fornuftigt, at medtage en opgradering af baneinfrastrukturen i
Danmark  mellem  Øresund  og  Femern  Bælt  og  i  Tyskland  mellem  Hannover
(Hamburg/Bremen) og Femern Bælt. Dette er en naturlig konsekvens af forslaget
fokus på synkronisering af investeringer og tiltag i øvrigt, der understøtter hinanden og
dermed øger den samlede rentabilitet og rentabiliteten i hvert enkelt projekt. I den
forbindelse  burde  også  indgå  udvidelsen  af  vejstrækningen slev-Sakskøbing  til
Øn
motorvejsstandard, ligesom at vejnettet på den tyske side (Puttgarten-Oldenburg) burde
udvides til motorvejsstandard.
DTL kan også støtte forslaget om at udvide muligheden for tilskud fra EU på op til 30
procent.  DTL  mener,  at  det  i  den  forbindelsen  er  særdeles  opmuntrende,  at
rentabiliteten i Femern Bælt projektet ifølge beregninger fra Sund og Bælt vil blive klart
tilfredsstillende, såfremt EU vil dække 30 procent af investeringen.
For  så  vidt  angår  søens  motorveje  peger  DTL  især  på  betydningen  af  bagla
ndsforbindelserne til havnene herunder faciliteter i havnene for landtransportdelen.
I forhold til at undgå  konkurrenceforvridning finder DTL det bekymrende, at der vil
kunne tillades egentlig driftsstøtte til bestemte skibsruter.
Desuden   noterer  DTL,  at  der  nævnes  projekter  omhandlende  elektroniske
ledelsessystemer (electronic management systems). I den forbindelse henleder DTL
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_2889.DOC
6
opmærksomheden på et projekt om standardiserede meddelelsestyper (ebXML) ved
intermodale transporter, som DTL i øjeblikket arbejder på at få igangsat i regi af Dansk
Standards Transportudvalg for eBusiness. Formålet med projektet er at udvikle et
elektronisk meddelelsessystem, som på en automatiseret måde kan videregive fælles
godstransportdata mellem alle transportformer (bil, bane, skib og fly).
For  så  vidt  angår  krydssubsidiering  jf.  KOM(2003)  448  om  ændring  af  Eurovign
ette-direktivet,  finder  DTL,  at  det  principielt  ikke  er  acceptabelt.  I  tilfælde  af
krydssubsidiering skal  der  være  fuld  gennemskuelighed. DTL  er  dog  tilfreds  med
forslagets  (KOM(2003)  448)  oplæg  til,  at  krydssubsidieringen  i  et
 vist
 omfang
begrænses, idet der i visse særligt følsomme områder højest kan opkræves en afgift, der
er 25 procent højere end omkostningerne
DTL har bemærket, at en europæisk koordinator (Th
European
Coordinator) skal
e
bidrage til dialogen med transportoperatører og -brugere.
I tilknytning til det videre arbejde med TEN-T er det DTLs opfattelse, at der i
Danmark bør opstilles en målsætning om og en strategi for Danmark som et
intermodalt, logistisk hub i Nordeuropa og Østersøregionen.
Danmarks  Rederiforening    finder  det  positivt,  at  EU  gennem  støtte  til  relevante
havneinvesteringer,  etablering  af  adgangsvej  til  havne,  uddybning,  udvikling  af
informationssystemer, smidiggørelse af toldprocedurer etc. vil støtte udviklingen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465014_0007.png
“sømotorveje” til fremme af mere intereuropæisk skibstransport især i EU-interne
vækstområder som Østersøen, hvor en bedre integration mellem sø- og landtransport i
begge  ender  af  en  søvej  vil  fremme  søtransportens  intermodale  vækstmuligheder
internt i EU.
Rederiforeningen er imidlertid imod, at der åbnes for at eksempelvis kommunale havne
kan drive deciderede skibsfartsruter, at international sejlads mellem havnepar udbydes i
licitation med deraf følgende lukning af normal adgang for andre rederier og i øvrigt
for, at denne åbning ikke medfører yderligere direkte subsidier til skibsfarten.
Derimod støtter Rederiforeningen en koncentration af den intermodale transport på
færre  havne,  som  bør  være  en  del  af  det  eksisterende  (eller  planlagte)  TEN-T
infrastrukturprogram uden dog at pege på enkelthavne. En integration af container og
Ro/Ro  havnefaciliteter  til  intermodale  knudepunkter  vil  i  denne  forbindelse  være
naturligt og fremme skibsfartens konkurrenceevne både globalt og regionalt.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark, ligesom
udpegning af en fast forbindelse over Femern Bælt som prioritetsprojekt heller ikke i
sig selv har statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Kommissionen   anfører,   at   de   prioriterede   projekter   kan   indebære   store
samfundsmæssige fordele i form af reducerede (interne og eksterne) omkostninger,
samt forbedring af transportens kvalitet og arealanvendelsen. Inden for rammerne af en
konsekvensanalyse, som Kommissionen har foretaget, lader en undersøgelse formode,
at  gennemførelsen  af  disse  projekter,  såfremt  de  koordineres  med  frivillige
foranstaltninger til fremme af intermodalitet og afgifter for brug af infrastruktur som
foreslået  i  hvidbogen  fra  2001  om  den  europæiske  transportpolitik,  alene  i  de
interregionale  trafikstrømme,  ville  skabe  betydelige  tidsbesparelser,  navnlig  i
kandidatlandene, der vil kunne beløbe sig til ca. 8 mia EURO pr. år.
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_2889.DOC
7
Med denne  pakke  af  foranstaltninger  kunne  CO2-emissionerne  i  de interregionale
trafikstrømme ifølge Kommissionen nedbringes med 17 mio. ton pr. år i forhold til et
basisscenario, og emissioner af andre stoffer som f.eks. nitrogenoxider ville også blive
nedbragt.
Af andre  fordele kan  nævnes  et fald  i trafiktætheden  på vejnettet, som  forventes
nedbragt med 14 %, og en forbedring af sikkerheden i form af færre færdselsuheld.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen nævner ikke nærheds- og proportionalitetsprincippet i forslaget. Det
ligger imidlertid i sagens natur, at en revision retn
ingslinjerne for de
transeuropæiske transportnet alene kan ske på fællesskabsniveau.
7. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat af 2. november 2001 vedr. forslaget
fra 2001 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr 1692/96 om
Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet
(KOM(2001)544). Europaudvalget har tillige modtaget aktuelt notat om dette forslag forud
for rådsmødet (transport og telekommunikation) den 3. oktober 2002.
Endvidere har Folketingets Europaudvalg modtaget aktuelt notat vedrørende ra
ppo
r
ten fra hig
h-levelgruppen under forsæde af 
Karel van Miert forud for rådsmødet
(transport, energi, telekommunikation d
n
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465014_0008.png
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_2889.DOC