Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1465020_0001.png
PDF udgave (81 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
13. november 2003
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets
notater om forslag til implementering af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1774/2002, for så vidt angår mulighed for bortskaffelse eller
anvendelse af animalske biprodukter, dokument SANCO/2153/2003 rev6.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed den 17.-18. november 2003.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465020_0002.png
Fødevaredirektoratet
Den 11. november 2003
Jnr.: 2003-20-221-000724
TLJ/MBG/BGO
FVM 126
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til implementering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1774/2002, for så vidt angår mulighed for bortskaffelse eller
anvendelse af animalske biprodukter
SANCO/2153/2003 rev6
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed den 17.-18. november 2003.
Forslaget skal behandles i en forskriftsprocedure. Hvis der er kvalificeret flertal,
udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal,
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret
eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på 15 dage,
kan Kommissionen udstede forordningen.
Forslaget indebærer, at 6 nye anvendelses-/bortskaffelsesmetoder bliver omfattet af
biproduktforordningen. Den væsentligste ændring vedrører afbrænding af fedt i
kedelanlæg (bilag VI).
Beskyttelsesniveauet skønnes ikke at blive ændret, idet de nye bortskaffelses- eller
anvendelsesmetoder yder det samme beskyttelsesniveau som de allerede tilladte
metoder på området.
Forslaget er imidlertid meget restriktivt i relation til afbrænding af fedt i
kedelanlæg, og en vedtagelse af forslaget i den nuværende form vil betyde, at der vil
opstå et kapacitetsproblem for så vidt angår en hensigtsmæssig bortskaffelse af visse
typer fedt. Forslaget vil derfor have endog meget betydelige økonomiske
konsekvenser for erhvervet.
Regeringen agter på baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man lægger afgørende
2
vægt på, at bilag VI enten udgår eller ændres således, at
· kravet om opdeling af biodiesel i to kategorier udgår,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465020_0003.png
·
·
det tillades at tilføre fedtet til alle tilgængelige kedelanlæg, som er
miljøgodkendt til forbrænding af denne affaldsfraktion, og
kravet om målingen af dråbestørrelse på 20 microns afløses at en
målestørrelse, der er målbar i praksis.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465020_0004.png
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevaredirektoratet
Den 11. november 2003
Jnr.: 2003-20-221-000724
TLJ/MBG/BGO
FVM 126
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465020_0005.png
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til implementering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1774/2002, for så vidt angår mulighed for bortskaffelse eller
anvendelse af animalske biprodukter
SANCO/2153/2003 rev6
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/2153/2003 fremsendt forslag til alternative
bortskaffelses- og anvendelsesmuligheder for animalske biprodukter, som ikke er
bestemt til konsum.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1774/2002 af 3. oktober 2002 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter,
som ikke er bestemt til konsum, særligt artikel 4(2)e, 5(2)g, 6(2)i og 32(1).
Forslaget skal behandles i en forskriftsprocedure i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder
Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet
kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis
der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Handler Rådet ikke inden en frist på 15 dage, kan Kommissionen udstede
forordningen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i komitéen den 17.-18. november
2003.
5
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Nærheds- og proportionalitetsprincippet anses for opfyldt, idet der er tale om
gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtagen retsakt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465020_0006.png
6
Formål og indhold
Forslaget indfører nye måder, hvorpå animalske biprodukter, som ikke er bestemt til
konsum, kan anvendes eller bortskaffes i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1774/2002 om sundhedsbestemmelser for animalske
biprodukter, som ikke er bestemt til konsum (biproduktforordningen).
Fra 1. maj 2003 har biproduktforordningen fundet anvendelse i EU. Forordningen
fastsætter bestemmelser for indsamling, håndtering, anvendelse samt bortskaffelse
m.v. af animalske biprodukter.
Forordningen åbner mulighed for, at Kommissionen efter udtalelse fra de relevante
videnskabelige komitéer fastsætter betingelser for, hvilke anvendelses- eller
bortskaffelsesmetoder der kan tillades i henhold til biproduktforordningen.
Forslaget indeholder derfor mulighed for, at 6 nye
anvendelses-/bortskaffelsesmetoder bliver omfattet af biproduktforordningen.
Forslagets bilag VI vedrører afbrænding af fedt i kedelanlæg, og er den væsentligste
ændring . Visse af metoderne er reguleret af miljølovgivningen og er derfor tilladt
som et led i affaldsdirektivet. En vedtagelse af forslaget vil betyde, at disse metoder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465020_0007.png
vilbiproduktforordningen. reguleret af miljølovgivningen til også at være reguleret
af overgå fra alene af være
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret
Området er reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/76/EF af 4.
december 2000 om forbrænding af affald (Affaldsforbrændingsdirektivet) som
implementeret i dansk lovgivning samt af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) 1774/2002 af 3. oktober 2002 om sundhedsbestemmelser for
animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum.
Konsekvenser
Beskyttelsesniveauet skønnes ikke at blive ændret, idet de nye bortskaffelses- eller
anvendelsesmetoder yder det samme beskyttelsesniveau som de allerede tilladte
metoder på området.
Forslaget er imidlertid meget restriktivt i relation til afbrænding af fedt i kedelanlæg
(bilag VI), og en vedtagelse af forslaget i den nuværende form vil betyde, at der vil
opstå et kapacitetsproblem for så vidt angår en hensigtsmæssig bortskaffelse af visse
typer fedt. Forslaget vil derfor have endog meget betydelige økonomiske
konsekvenser for erhvervet.
7
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Forslaget har været sendt til høring hos en række organisationer og virksomheder,
herunder §-2 udvalget medlemmer.
DAKA amba er fremkommet med en række indsigelser til forslagets bilag VI. Det
er meget vigtigt for DAKA at kunne forbrænde visse typer fedt i eksterne
kedelanlæg, uanset anlæggets beliggenhed. Som forslaget er udformet, vil dette ikke
blive tilladt, da fedtet i følge forslaget kun må føres til forarbejdningsvirksomheder
af samme eller lavere kategori. Ifølge DAKA vil dette betyde, at der ikke vil være
tilstrækkelig kapacitet til at forbrænde fedtet på den mest hensigtsmæssige måde.
Endvidere har DAKA og EPFRA (den internationale brancheorganisation på
området) gjort opmærksom på, at det udfra en risikovurdering er unødvendigt at
tryksterilisere kategori 2 fedt, da dette fedt ikke udgør en risiko for dyr eller
menneskers sundhed i forbindelse med forarbejdning i kedelanlæg.
Herudover finder DAKA (og EPFRA), at kravet om en måling af dråbestørrelsen 20
microns er uigennemførlig, da størrelsen ikke er målbar i praksis. DAKA foreslår i
stedet, at der indføres en måling af CO som en sikkerhed for/kontrol af, at en
effektiv forbrænding har fundet sted.
Landbrugsraadet har bemærket at opdelingen af kategori 1 fedt i to underklasser er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465020_0008.png
uhensigtsmæssigt, og at kravet om denne opdeling bør frafaldes. Herudover finder
Landbrugsraadet, at kravene i bilag VI om en speciel temperatur og om røgrensning
ved afbrænding af biodiesel produceret ud fra kategori 1 fedt vil umuliggøre denne
anvendelse i praksis.
Lige som i de ovennævnte bemærkninger fra DAKA amba gør Landbrugsraadet
opmærksom på, at kravet om gennemsnitlig størrelse på 20 microns er uhåndterlig i
praksis, og at man i stedet bør erstatte dette krav med et mål for CO som sikkerhed
for en fuldstændig forbrænding.
Landbrugsraadet bemærker herudover, at forslaget vil medføre meget store ekstra
omkostninger til forbrænding af det animalske fedt., hvilket vil øge risikoen for, at
reglerne omgås. Der er formentlig heller ikke tilstrækkelig forbrændingskapacitet
med disse regler, hvorfor det må forudses, at ny lageropbygning vil være
nødvendigt. Herudover henholder Landbrugsraadet sig til DAKA amba’s
kommentarer.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.