Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 227
Offentligt
1465073_0001.png
PDF udgave (141 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
21. november  2003
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 13. november 2003 (Alm. del
– bilag 167) vedlægges Finansministeriets besvarelse af spørgsmål 15.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465073_0002.png
20.    novembe
2003
F12 MRN
Besvarelse af spørgsmål 15 (alm. del – bilag 167) til
udenrigsministeren af 13. november 2003
Spørgsmål 15:
Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgsmødet den 31. oktober 2003 – sende et
notat, som redegør for kontrollen med den makrofinansielle bistand til Albanien, samt
beskriver de betingelser, der er opstillet som forudsætning for bistanden.
Besvarelse:
Det forventes, at Kommissionen i lyset af Albaniens skønnede finansieringsgab for
2004  og  landets  forholdsvis  lave  udviklingsniveau  vil  fremsætte  et  forslag  til  en
rådsafgørelse om makrofinansiel bistand til Albanien, jf. det aktuelle notat oversendt
forud for Folketingets Europaudvalgsmøde den 31. oktober 2003.
Der  foreligger  endnu  ikke  et  konkret  forslag  til  rådsafgørelse  fra  Kommissionen
vedrørende  Albanien.  Det  forventes  dog,  at  en  sådan  vil  følge  den  typiske
fremgangsmåde ved tildeling af makrofinansiel bistand, som beskrives i dette notat.
Den typiske procedure ved tildeling af makrofinansiel bistand er i første omgang en
advisering fra Kommissionen til det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) om, at
man har til sinde at fremsætte et forslag til rådsafgørelse om makrofinansiel bistand til
et givent land. Efter skriftlig høring i EFC og accept heraf fremsætter Kommissionen
forslag til rådsafgørelse om, at landet skal have tildelt makrofinansiel bistand af en
nærmere angivet størrelse.
Rådsafgørelsen redegør bl.a. for størrelsen af bistanden, fordelingen på gaveelement og
låneelement, kravene for så vidt angår tilbagebetaling af lånet samt andre mere formelle
standard betingelser. I rådsafgørelsen bemyndiges Kommissionen til, efter samråd med
EFC, at aftale de økonomiske og institutionelle politik-betingelser med modtagerlandet,
der knytter sig til bistanden.
Efter  beslutning  i  Rådet  med  enstemmighed  om  at  et  givent  land  skal  modtage
makrofinansiel bistand indgår Kommissionen, efter høring af EFC, en aftale med det
konkrete lands myndigheder om de politik-betingelser, der skal opfyldes for, at landet
kan få udbetalt bistanden. Disse betingelser forfattes i et såkaldt Memorandum of
Understanding, og indeholder hovedsageligt krav om diverse strukturreformer, der
anses for at være nødvendige og som værende på linie med landets IMF-program.
Bistanden, der som regel udbetales i flere rater, udbetales, når Kommissionen efter
høring af EFC, vurderer, at landet i tilfredsstillende grad har efterlevet de angivne krav i
Memorandum of Understanding.
2
Makrofinansiel bistand er en ekstern finansiering med henblik på at sikre en holdbar
betalingsbalancesituation  samt  styrke  landets  reservestilling.  Bistanden  finansierer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465073_0003.png
således ikke specifikke projekter, men skal understøtte makroøkonomisk stabilisering
og strukturreformer ved hjælp af et sæt økonomiske og finansielle politik-betingelser,
hvorom der opnås enighed med landets nationale myndigheder.
Hvert  år  midt  på  året  udarbejder  Kommissionen  en  rapport  om  den  tildelte
makrofinansielle bistand året før. Tildeles Albanien makrofinansiel bistand i 2004, vil
denne bistand således blive redegjort for i rapporten af 2005. I Kommissionens årlige
rapport gennemgås, for hvert land der året før har modtaget bistand, den økonomiske
situation,  fremskridtet  med  strukturreformer  og  status  for  gennemførelsen  af
programmet under den makrofinansielle bistand.
Kontrol med den makrofinansielle bistand
Da  den  makrofinansielle  bistand  ikke  gives  til  specifikke  projekter,  men  i  stedet
udbetales efter efterlevelse af visse politik-betingelser indgår der allerede i udbetalingen
af bistanden et kontrolelement. I hovedreglen betales pengene til modtagerlandets
centralbank, og bliver brugt til at styrke landets udenlandske reserver, til at finansiere
offentlige budgetudgifter eller til at imødekomme landets eksterne finansieringsbehov.
Eksistensen  af,  og  en  tilfredsstillende  implementering  af,  IMF-programmer  er
essentielle betingelser for makrofinansiel bistand (se Genval-kriterium 4 nedenfor), og
brugen  af  bistanden  er  da  også  i  høj  grad  bestemt  af  disse  makroøkonomiske
programmer.
Kommissionen  har  for  nyligt  oplyst,  at  man  for  kommende  tildelinger  af
makrofinansiel bistand vil verificere troværdigheden af omgangen med brugen af de
tildelte penge og af de administrative procedurer. Denne verificering vil bl.a. være
baseret på arbejde, der foregår i de internationale finansielle institutioner, IMF og
Verdensbanken,  især  IMF’s  Safeguard  Assessments,  der  sikrer,  at  regnskabs-  og
revisionssystemer   er   tilstrækkelige,   og   Verdensbankens   Country   Financial
Accountability Assessments, der har til formål at gennemgå den offentlige sektors
økonomistyring.  Kommissionen  oplyser  i  forlængelse  heraf,  at  i  værste  fald  kan
identificerede svagheder medføre beslutning om, at den makrofinansielle bistand til
landet  suspenderes.  Slutteligt  oplyser  Kommissionen,  at  modtagerlandets  brug  af
makrofinansiel bistand vil være omfattet af verificering, kontrol og revisionsprocedurer
under Kommissionens ansvar, herunder Det europæiske kontor for bekæmpelse af svig
(OLAF) og Den europæiske revisionsret.     
Betingelserne for tildeling af makrofinansiel bistand
Betingelserne, der generelt gælder for tildeling af makrofinansiel bistand, er dækket af
de  såkaldte  Genval-kriterier  sidst  opdateret  på  ECOFIN  den  8.  oktober  2002.
Genval-kriterierne er som følger (gengivet fra ECOFIN-rådskonklusionerne den 8.
oktober 2002):
3
1. Ekstra ordinær karakter
Da Fællesskabet ikke er nogen international finansiel institution, skal dets bistand være
af  ekstraordinær  karakter,  og  den  skal  ophøre,  når  modtagerlandet  kan  opnå
finansiering fra disse institutioner og private finansieringskilder.
2. Politiske forhåndsbetingelser
Der ydes bistand til tredjelande, som Fællesskabet har nære politiske og økonomiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465073_0004.png
forbindelser  til,  under  særlig  hensyntagen  til  deres  geografiske  nærhed  og  EU’s
økonomiske, handelsmæssige og politiske interesser. Det er en betingelse, at de fuldt ud
respekterer reelle demokratiske mekanismer, bl.a. parlamentariske flerpartisystemer,
retsstatsprincipperne og menneskerettighederne.
3. Komplementaritet
En forudsætning for bistanden er, at der består et væsentligt og almindeligt anerkendt
resterende eksternt finansieringsunderskud, der er baseret på en samlet og fuldstændig
kvantitativ vurdering og gennemsigtig baggrundsdokumentation, ud over støtte fra
IMF og andre multilaterale institutioner, til trods for, at der gennemføres kraftige
økonomiske stabiliserings- og reformprogrammer. Fællesskabet yder makrofinansiel
bistand i samordning med bilaterale donorlande. Størrelsen af Fællesskabets bistand
besluttes i hvert enkelt tilfælde under hensyn til faktorerne i punkt 2, de højst mulige
beløb  fra  internationale  finansielle  institutioner  og  en  rimelig  byrdefordeling  med
bilaterale donorlande samt omfanget af den private sektors engagement. Der skal også
tilstræbes komplementaritet  mellem den  makrofinansielle  bistand, brugen  af  andre
EU-instrumenter af makroøkonomisk art og brugen af Fællesskabets faglige bistand og
projektrelaterede instrumenter.  
4. Konditionalitet
Bistanden frigives generelt i flere successive rater, der først udbetales, når en række
klare    og     målelige    makroøkonomiske     præsentationskriterier
1
og
strukturtilpasningskriterier, der bygger på modtagerlandenes økonomiske programmer
som vedtaget i ”upper credit tranche”-arrangementer
2
 med IMF, er opfyldt. Med
henblik  på  at  forenkle  konditionaliteten  baserer  Fællesskabet  hovedsageligt  sine
kriterier på det tilpasnings- og reformprogram, som modtagerlandet har aftalt med IMF
og,  og  hvor  det  er  relevant,  med  Verdensbanken.  Der  tages  også  hensyn  til  de
fremskridt, der er gjort med hensyn til gensidig markedsadgang og andre prioriteter
som led i Fællesskabets politik over for andre tredjelande.
5. Finansiel disciplin
Bistandsbeløbet skal ligge inden for de årlige budgetlofter, der fastsættes i Fællesskabets
finansielle overslag, og være i overensstemmelse med reglerne og de vedtagne lofter for
garantifondsmekanismen  til  fordel  for  eksterne  foranstaltninger,  især  den  reserve,
hvorfra fonden tilføres midler, ligesom gavebistand skal ligge inden for de relevante
årlige budgetbevillinger.
Kommissionen skal mindst en gang om året, og når den forelægger et nyt forslag om
makrofinansiel  bistand,  give  detaljerede  oplysninger  om  garantireserven  (og  den
4
resterende låne- og lånegarantikapacitet), de samlede udestående beløb og tidligere
interventioner under garantifondsmekanismen samt om de resterende budgetmidler,
der er til rådighed til makrofinansiel bistand i form af gavebistand.
Det Økonomiske og Finansielle Udvalg skal regelmæssigt undersøge anvendelsen af
makrofinansiel bistand til tredjelande, bl.a. under hensyn til situationen hvad angår
andre  af  Fællesskabets  initiativer.  Kommissionen  skal  forelægge  Rådet  og
Europa-Parlamentet  en  årlig  rapport  om  gennemførelsen  af  den  makrofinansielle
bistand (som kan omfatte en systematisk evaluering af konditionalitetens effektivitet, en
vurdering  af  den  faktiske  byrdefordeling  og  den  private  sektors  engagement,
gennemførelsen af tilpasningsprogrammet og den makrofinansielle bistands medvirken
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465073_0005.png
til   gennemførelsen   af   modtagerlandenes   økonomiske   programmer   og
stabiliseringsprogrammer   på   grundlag   af   gennemsigtige   resultatindikatorer).
Kommissionens tjenestegrene  opfordres  til  regelmæssigt at  aflægge  rapport  til det
Økonomiske og Finansielle Udvalg om situationen med hensyn til den makrofinansielle
bistand.
Efterlevelse af Genval-kriterierne ved evt. tildeling af makrofinansiel
bistand til Albanien
Kriterium 1 om ekstra ordinær karakter
er opfyldt, især da Albaniens fattigdom vurderes at
forårsage at landet ikke vil kunne opnå tilstrækkeligt med lån på tilfredsstillende vilkår.
Kriterium 2 om politiske forhåndsbetingelser
vurderes også som opfyldt, bl.a. da Albanien har
påtaget  sig  overholdelse  af  demokratiske  forpligtelser  under  FN,  Europarådet  og
OSCE herunder demokratiske valg, retsstatsprincippet og menneskerettigheder. Til
dette har Albanien siden kommunistpartiets sammenbrud i 1991 og samfundets kollaps
i  1997,  hvor  mange  borgere  mistede  deres  opsparing  grundet  de  såkaldte
”Pyramidespil”,  modtaget  en  betragtelig  international  bistand.  Desuden  har  EU,
herunder også specielt Danmark, og det øvrige internationale samfund ydet bistand til
genopbygning af offentlige institutioner (regeringsapparat, miljøagentur, fængselsvæsen
mv.). Særligt har den danske bistand 1999-2003 været fokuseret på at styrke demokrati
og  civilsamfund  samt  opbygning  af  retssamfund  (ombudsmand,  dommerskole,
juridiske fakultet, domstole og politi mv.).
EU fører for tiden forhandlinger med Albanien om indgåelse af en Stabiliserings- og
Associeringsaftale og som led i forhandlingerne overvåges fremskridt mod demokrati
og overholdelse af menneskerettigheder løbende. I disse forhandlinger indgår en lang
række krav og forventninger til yderligere reformer i Albanien navnlig om bekæmpelse
af korruption, organiseret kriminalitet og menneskehandel.
Hvad  angår  kriterium
 3  om  komplementaritet  er
 det  delvist  opfyldt.  Kravet  om  et
identificeret residualt eksternt finansieringsgab er opfyldt, idet det skønnes at udgøre 46
mio. dollars i 2004 (dvs. det eksterne finansieringsbehov på 582 mio. dollars minus den
forventede dækning på 536 mio. dollars som oplyst i det aktuelle notat fremsendt
tidligere). Det svarer til ca. 40 mio. euro.
5
Der er  endnu ikke  identificeret andre  donorer  til at  dække den  resterende del  af
finansieringsgabet på 15 mio. euro (lig 40 mio. euro minus de 25 mio. euro som
Kommissionen forventes at foreslå i forslaget til rådsafgørelsen). Denne del af kriteriet
er derfor ikke opfyldt endnu, og vil måske ikke være opfyldt før en eventuel vedtagelse
af en rådsafgørelse om makrofinansiel bistand på 25 mio. euro. Der har dog været
fortilfælde, hvor de øvrige donorer ikke er endeligt identificeret ved vedtagelsen af
tildeling af makrofinansiel bistand.  
Et argument for at vedtage makrofinansiel bistand til Albanien inden disse donorer er
identificeret kunne være, at det kunne sætte en sådan donor-proces i gang.
Danmark vil, hvilket er sædvane, betinge sig, at kriteriet opfyldes, før der sker en
udbetaling
af de enkelte rater af bistand.
Kriterium 4 om konditionalitet
er også delvist opfyldt. Kravet om en IMF-aftale er opfyldt,
da der eksisterer en aftale mellem IMF og Albanien om reduktion af fattigdom og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465073_0006.png
styrkelse af vækst. Den blev indgået i juni 2002, og løber frem til juni 2005. Senest i juli
2003 godkendte IMF den anden vurdering under programmet, hvor man identificerede
det omtalte eksterne finansieringsgab på 46 mio. dollars. Vurderingen resulterede i, at
Albanien kunne trække 4 mio. SDR (havde indtil da trukket 8 mio. SDR ud af 28 mio.
SDR).
Den del af kriteriet, der vedrører Fællesskabets betingelser, opfyldes først, når der er
udarbejdet  et  Memorandum  of  Understanding  mellem  landets  myndigheder  og
Kommissionen, hvori kriterierne for udbetaling af raterne defineres konkret. Dette
Memorandum  of  Understanding  sendes  til  høring  i  EFC,  der  vurderer  om  det  i
tilstrækkelig grad opfylder betingelsen om at være på linie med IMF-programmet.
Det er således naturligt, at en del princippet om konditionalitet i praksis først vurderes i
forbindelse med Kommissionens forslag til udbetaling af rater af bistanden. På basis af
Kommissionens vurdering af landets efterlevelse af aftalen beslutter EFC, hvorvidt det
pågældende  land  (Albanien)  i  tilstrækkelig  grad  efterlever  kriterierne.  Kriteriet  vil
således blive opfyldt inden udbetaling af bistanden.
Kriterium 5 om finansiel disciplin
vurderes at være opfyldt. Der er for 2003 tilstrækkeligt
med forpligtelsesbevillinger på den relevante budgetkonto, mens der for 2004 – året
hvor  bistanden  i  givet  fald  skal  udbetales  –  vil  være  tilstrækkeligt  med
betalingsbevillinger. Ifølge reglerne vil låneelementet i aftalen medføre en forøgelse af
reserverne i Garantifonden på 9 pct. af lånet, svarende til 0,81 mio. euro.
3
 Efter en
sådan forøgelse af reserverne er loftet for Garantifonden endnu ikke nået, og dette
kriterium vurderes derfor også at være opfyldt.
6
Hermed menes resultater for makroøkonomiske variable såsom vækst, inflation, offentlige
finanser og betalingsbalancen.
2
”Upper credit tranche”-arrangementer er IMF-aftaler, hvor landet har lånt over 25 pct. af
sin kvote med visse betingelser tilknyttet (et lands kvote defineres, som den mængde
kapital, der indbetaler til IMF ved medlemskab).
3
Midlerne i Garantifonden for aktioner i forhold til tredje lande skal anvendes til at betale
EU’s kreditorer, såfremt modtageren af et lån eller en lånegaranti, som EU har ydet i eller til
et tredje land, ikke opfylder sine forpligtelser. Som nævnt i det aktuelle notat fremsendt til
Udvalget, har udlån under makrofinansiel bistand endnu ikke forårsaget et træk på
Garantifonden.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465073_0007.png