Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1465076_0001.png
PDF udgave (146 KB)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
21. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat om
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om visse fluorholdige drivhusgasser, KOM
(2003) 492 endelig, 2003/0189 (COD).
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0002.png
MILJØ
ministeriet
EU-koordineringen
Den 5. november 2003
J. nr. M 1034-0004
OK/3
MIM 533
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OM
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om visse fluorholdige drivhusgasser.
KOM(2003) 492 endelig, 2003/0189 (COD)
Resumé: Forordningen indeholder regler, der vil begrænse emissionen af visse fluorholdige
drivhusgasser (også kaldet industrielle drivhusgasser), nemlig stofgrupperne HFC’er og PFC’er samt
stoffet SF6 (svovlhexafluorid). Det overordnede politiske mål er ifølge Kommissionen gennem
omkostningseffektive afværgeforanstaltninger at yde et væsentligt bidrag til EU’s opfyldelse af
Kyoto-målene og at undgå den forvridning af det indre marked, som nationale foranstaltninger –
eksisterende og planlagte – kunne medføre.
1. Status
Kommissionen sendte den 11. august 2003 ovennævnte forslag til Rådet og Parlamentet.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Forslaget har sin oprindelse i ECCP (European Climate Change Programme) som en del af
Fællesskabets indsats i forbindelse med opfyldelsen af Kyoto-protokollen, hvor Fællesskabet har
forpligtiget sig til at reducere udslippet af drivhusgasser med i alt 8% i forhold til udslippet i 1990.
Forslaget blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den
16. oktober 2003 som del af samlenotat i forbindelse med samrådene den 22. oktober og 24. oktober
2003 forud for rådsmøde (miljø) den 27. oktober 2003.
Forslaget var på dagsordenen for Rådsmødet (miljø) den 27. oktober 2003 med henblik
på politisk debat men blev efterfølgende taget af dagsordenen.
2. Formål og indhold
Forordningen indeholder regler, der vil begrænse emissionen af visse fluorholdige drivhusgasser
(også kaldet industrielle drivhusgasser), nemlig stofgrupperne HFC’er og PFC’er samt stoffet SF6
(svovlhexafluorid).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0003.png
Det overordnede politiske mål er ifølge Kommissionen gennem omkostningseffektive
afværgeforanstaltninger at yde et væsentligt bidrag til EU’s opfyldelse af Kyoto-målene og at undgå
den forvridning af det indre marked, som nationale foranstaltninger – eksisterende og planlagte –
kunne medføre.
Forordningen indeholder tiltag på flere områder:
1. Indeslutning (lækage)
Der skal træffes alle teknisk og økonomisk mulige foranstaltninger for at forebygge og minimere
emissioner af industrielle drivhusgasser.
Der skal indføres obligatorisk kontrol for lækage på stationære køle-, luftkonditionerings- og
varmepumpeanlæg afhængig af anlæggenes fyldning: 1) Fyldning mellem 3 og 30 kg – kontrol 1 gang
årligt, 2) Fyldning mellem 30 og 300 kg – kontrol 4 gange årligt og 3) Fyldning over 300 kg – kontrol
hver måned.
Kontrolhyppigheden kan tilpasses af den kompetente myndighed, hvis der er installeret
lækagedetektorsystem.
For alle typer anlæg med fyldning over 300 kg skal der installeres lækagedetektorsystem
Der skal føres fortegnelse over mængder og typer installerede fluorholdige gasser over hvert enkelt
anlæg indeholdende mere end 3 kg industrielle drivhusgasser.
2. Genvinding
De fleste typer anlæg og beholdere vil blive omfattet af et krav om genvinding af industrielle
drivhusgasser med henblik på genanvendelse, regenerering eller destruktion. Det gælder for
køleanlæg, airconditionanlæg, varmepumper, brandslukningsudstyr, højspændingsanlæg,
genpåfyldelige beholdere og udstyr, der indeholder opløsningsmidler. Industrielle drivhusgasser i
andre typer udstyr skal ligeledes genvindes, såfremt det er teknisk/økonomisk muligt.
3. Uddannelses- og certificeringsprogrammer
3
Medlemstaterne skal udarbejde programmer for uddannelse og certificering for det personale, der
udfører aktiviteter i henhold til artiklerne 3 og 4, dvs. henholdsvis med indeslutning og genvinding
af fluorholdige gasser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0004.png
4. Indberetning
Producenter og importører/eksportører skal indberette om importerede/eksporterede mængder til
Kommissionen.
5. Begrænsning i anvendelse
Der er foreslået forbud mod SF6 til hhv. oppumpning af bildæk hurtigst muligt og i
magnesiumstøbning fra 01.01.07, hvis der årligt anvendes mere end 500 kg SF6.
6. Luftkonditioneringsanlæg i nye person- og varebiler
Enhver, der markedsfører luftkonditioneringsanlæg (aircondition) til køretøjer med industrielle
drivhusgasser med et drivhuspotentiale (Global Warming Potential1) på over 150 skal fra 01.01.05
sikre sig, at udsivningen ikke er større end 40 g (1 fordamper) eller 50 g for anlæg med 2 fordampere
Fra 01.01.09 skal der ske en gradvis nedgang i markedsføringen af nye køretøjer med
luftkonditioneringsanlæg, der indeholder industrielle drivhusgasser med et drivhuspotentiale på over
150. Der vil blive tale om et sindrigt kvotesystem afhængig af den pågældendes markedsandel og
markedsføring af forbedrede systemer eller systemer uden industrielle drivhusgasser. Der kan ske
overdragelse af kvoter til andre kvoteindehavere.
7. Begrænsning i markedsføring
Der er foreslået følgende forbud mod markedsføring:
Engangsbeholdere (alle gasser) undtagen til laboratorie- og analyseformål samt i medicinske
dosisinhalatorer fra 1 år efter ikrafttrædelsesdato
Kølemidler (HFC og PFC) i ikke-indesluttede anlæg med direkte fordampning fra ikrafttrædelsesdato
4
Brandslukningsudstyr (PFC) fra ikrafttrædelsesdato
Ruder (alle) fra 2 år efter ikrafttrædelsesdato (SF6 anvendes til støjisolering i visse ruder)
Sko (SF6) fra ikrafttrædelsesdato samt HFC og PFC fra 1. juli 2006 (anvendes f.eks. visse skotyper til
stødabsorbering)
Enkomponent-skum (HFC) undtagen ved krav om at opfylde nationale sikkerhedsnormer fra 1 år efter
ikrafttrædelsesdato
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0005.png
Nye spraydåser (HFC) fra 3 år efter ikrafttrædelsesdato
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen   anfører,   at   der   i   forslaget   er   taget   hensyn   til   nærhedsprincippet   og
proportionalitetsprincippet. Der tages hensyn til, at forvridningen af det indre marked skal være mindst
mulig, således at alle berørte virksomheder stilles lige i konkurrencen.
Kommissionen anfører ligeledes, at bestemmelserne om indeslutning og genvinding i princippet kan
tilgodese målet om det indre marked, samtidig med at der sikres en høj grad af miljøbeskyttelse, men
ensartede restriktioner for markedsføring og brug er nødvendige, hvor indeslutning ikke fungerer, og
hvor brug af industrielle drivhusgasser anses for uhensigtsmæssig.
Desuden har medlemsstaterne brug for smidighed, så de kan indføre andre bestemmelser, f.eks. om
uddannelses- og certificeringsprogrammer, på baggrund af deres nationale situation.
Det er fastslået, at der er behov for lovgivning om reduktion af industrielle drivhusgasser, hvilket støttes
stærkt af alle implicerede parter.
Kommissionen  har  undersøgt  forslagets  økonomi,  og  det  er  påvist,  at  foranstaltningerne  er
omkostningseffektive og står i rimeligt forhold til det forventede resultat.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og prpportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er tale om en forordning, der omfatter regler, der berører såvel miljø- som
arbejdsmiljøreguleringen. Forodningens bestemmelser vil blive indført i dansk lovgivning ved
udstedelse af bekendtgørelse herom.
5
Der eksisterer allerede en dansk bekendtgørelse, der omhandler forbud mod visse anvendelser af disse
gasser i en række produkter (Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 552 af 2. juli 2002 om regulering af
visse industrielle drivhusgasser).
Bestemmelserne heri vil blive sat ud af kraft af forordningen, hvis den vedtages i den forelagte form.
Arbejdstilsynet vurderer, at der for så vidt angår visse anlæg med fluorholdige gasser på over 30 kg –
på grund af de angivne terminer for kontrol af udsivning fra anlæggene - er behov for at foretage
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0006.png
ændringer i det gældende regelsæt om trykbeholdere og rørsystemer, jf. bekendtgørelse nr. 746 af 26.
november 1987 med senere ændringer. Dette regelsæt er under revision, og Arbejdstilsynet har sendt
udkast til bekendtgørelse til notifikation til Kommissionen i juli måned 2003. Dette udkast til
bekendtgørelse vil skulle ændres, såfremt forslaget til forordning bliver vedtaget i den fremlagte form.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Da Forordningens regler om forbud mod visse anvendelser er langt mindre omfattende end de danske
regler vurderes det, at det ikke får negative økonomiske eller administrative konsekvenser for det
danske erhvervsliv. I lighed med den danske bekendtgørelse har udkastet til forordning ingen
konsekvenser for amter eller kommuner.
Dog vil implementering af Forordningen medføre behov for efteruddannelse af servicefolk p.g.a.
indførsel af øget kontrol med udsivningen fra visse anlæg indeholdende fluorholdige gasser over 30
kg. Der kan f.eks. blive tale om kortvarige kurser i lækagesøgning for maskinpassere m.fl.
Omkostningerne til ekstra kontrol vil givet skulle afholdes af ejerne af anlæggene.
Beskyttelsesniveau:
Ifølge forslag til forordning vil flere af forbudene træde i kraft umiddelbart efter vedtagelsen, mens
andre først træder i kraft senere. For de sidstnævnte forbud vil der være tale om en forringelse, mens
der for de førstnævnte er tale om status quo.
6
Dette skyldes, at alle forbudene allerede er trådt i kraft i Danmark via den danske bekendtgørelse om
regulering af visse industrielle drivhusgasser.
En række produkter og anvendelser er ikke omfattet af forslaget til forordning, men omfattet af forbud
i den danske bekendtgørelse. I bilag 1 er givet en sammenstilling mellem hvilke områder/anvendelser,
der er omfattet af hhv. forslaget til forordning samt den danske bekendtgørelse.
For de områder, som ikke reguleres i forordningen, men hvor forbudet allerede er trådt i kraft i
Danmark (f.eks. brug af HFC i brandslukningsudstyr), eller hvor forbudet træder i kraft senere
(anvendelse i nye større køleanlæg som f.eks. supermarkeder, brug af HFC i skumproduktion), vil der
være tale om en forringelse af beskyttelsesniveauet. Det største udslip af de industrielle drivhusgasser
forekommer i Danmark fra skumproduktion, større køle- og airconditionanlæg m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0007.png
Der er en enkelt markant undtagelse for dette i forordningen, idet det gradvise forbud mod visse
industrielle drivhusgasser i airconditionanlæg i biler fra 2009 ikke er omfattet af den danske
bekendtgørelse. Der vil derfor være en positiv effekt af denne regulering, idet der såvel i Danmark
som i resten af EU forventes en betydelig stigning i antallet af biler med aircondition.
Med hensyn til uddannelse og certificering er der tale om en skærpelse vedrørende kravet om
indførelse af fastsatte terminer for kontrol med udsivning for visse anlæg. Det vurderes, at
implementering af Forordningen medfører behov for efteruddannelse inden for den berørte branche.
Dette vurderes dog kun at give en mindre reduktion af emissionen fra køleanlæggene, idet der
allerede nu er stor fokus på dette område i den danske kølebranche, ikke mindst på baggrund af den
indførte afgift og branchens generelle holdning. Kravet om installation af lækagedetektorer for store
anlæg vil også bidrage til en mindre nedgang i emissionen af kølemiddel, da dette ikke er blevet
standard ved installation af større køleanlæg.
De samme forhold gør sig gældende for kravet om genvinding. Der vil dog være en del
7
anvendelsesområder, hvor genvinding endnu ikke er blevet fast standardprocedure. Kølebranchen har
dog via den frivillige ordning KMO (Kølebranchens Miljø Ordning) allerede krav om genvinding.
KMO-ordningen omfatter langt størstedelen af de danske kølefirmaer.
Indberetninger af påfyldning og aftapninger er også et gældende KMO-krav, men er ikke lovpligtigt.
Samlet set vurderes det, at de positive effekter af forslaget ikke opvejer de negative konsekvenser for
emissionen af drivhusgasser, som det fremlagte forslag til forordning vil indebære, idet udslippet fra
de større køleanlæg, airconditionanlæg m.v. er langt større end det forventede udslip fra
airconditionanlæg i biler og reduktionen af emissionerne fra de eksisterende større køleanlæg, der
søges opnået gennem hyppigere kontrol af udsivningen fra anlæggene.
Der vil derfor blive tale om en forringelse af beskyttelsesniveauet, hvis forslaget gennemføres i den
fremlagte form.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0008.png
Såfremt den danske regulering bortfalder, vil det betyde en stigning Det skal dog bemærkes, at dette
tons CO2-ækvivalenter i den første forpligtigelsesperiode 2008-12. i størrelsesordenen 500-700.000
tal er behæftet med meget stor usikkerhed. Størstedelen af stigningen i udslippet vil komme fra
skumproduktion og større køle- og airconditionanlæg, varmepumper m.m; områder, der ikke er
omfattet af forslaget.
5. Høring
Forslaget til forordning blev den 4. september 2003 udsendt til over 80 høringsparter og lagt på
Miljøstyrelsens hjemmeside. Der er i alt modtaget 13 svar på høringen.
GTS, De Danske Bilimportører og Foreningen af Rådgivende Ingeniører har ingen bemærkninger.
Det samme gælder Mærsk Olie og Gas under forudsætning af, at kontrollen af anlæg kan udføres af
eget personale, uddannet efter fastlagte kompetencekrav.
Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF) mener, at der bør være samme krav til uddannelse i
hele EU, således at konkurrenceforvridning undgås.
Dansk Metal støtter gennemførelsen af en regulering på europæisk plan, men udtrykker bekymring
for om Danmark kan leve op til forpligtigelserne om øget inspektion - set i lyset af den seneste
ændringer inde for det danske uddannelsessystem - idet dette bør gennemføres af veluddannet
8
arbejdskraft.
Københavns Kommune (Miljøkontrollen) er ikke tilfreds med, at den danske regulering vil bortfalde,
men ønsker en kombination af den danske regulering og forordningen. Derudover er der ønske om, at
forordningen udvides til - udover airconditionanlæg i biler – også at omfatte mobile køleanlæg. Det
ønskes ligeledes, at forordningens grænse på 3 kg for tilsyn nedsættes til 1 kg. Desuden anses
genvinding som problematisk, idet det er opfattelsen, at aftappet kølemiddel skal behandles som
farligt affald. Anvendelsesforbudene anses for alt for utilstrækkelige, og bør udvides til også at
omfatte andre anvendelser. Kvoterne for airconditionanlæg i biler bør udvides til også at omfattet
eksisterende køretøjer.
Teknologisk Institut mener ikke, at forslaget er ambitiøst nok i forhold til de forhold, der faktisk
eksisterer i dag. TI mener desuden mere konkret, at der mangler en definition af, hvad montøren skal
forholde sig til (hvornår er et anlæg tæt nok). Lækager kan være meget komplicerede at lokalisere,
specielt i større installationer p.g.a. skjult og isoleret rørføring. Det er opfattelsen, at der mangler
beskrivelse af den kontrol , der bør medfølge krav om genvinding. En mangel på indikation af
overvejelser om forbud på specifikke skæringsdatoer på nærmere specificerede anvendelsesområder
påtales også. Opmærksomheden henledes på manglen på forbud på f.eks. husholdningskøleskabe
m.v., da der i adskillige år er benyttet alternativer. Samlet vurderes det, at en fælles europæisk
regulering vil være en fordel for køleindustrien, men at det er et tilbageslag, hvis de danske (og andre)
reguleringer ikke kan bibeholdes. Dog ses det som positivt, at reglerne om kontrol m.v. ikke omfatter
HFC-fri køleanlæg, hvilket vil virke motiverende for at benyttet alternativerne.
Greenpeace er af den mening, at forslaget er uacceptabelt svagt uden forbud på en lang række
områder, hvor der i dag findes markedsmodne alternativer. Greenpeace finder det også særdeles
provokerende, at retsgrundlaget er Traktatens artikel 95, og at Danmark og andre dermed skal ophæve
nationale regler. Greenpeace mener, at forslaget bør strammes op med yderligere forbud, og at
retsgrundlaget eller formuleringer ændres, således at der i praksis bliver tale om minimumsregler, er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0009.png
kan strammes af et område, hvor de enkelte medlemsstaterden forskellige byrder. ikke bør være
harmonisering i de enkelte medlemslande, bl.a. ud fra har betragtning, at der
Dansk Handel og Service har forståelse for intentionerne i forordningen, men mener ikke, at forslaget
vil føre til en reel nedbringelse af udslippet [i Danmark], idet de indførte afgifter sikrer incitament til
at nedbringe udslippet, og at øget kontrol derfor ikke er nødvendig. Forslaget vil derfor medføre
øgede og unødvendige omkostninger på økonomisk og administrativt på kontrolområdet. Dansk
Handel og Service kan derfor ikke støtte forslaget i sin nuværende form.
Dansk Industri er positivt indstillet over for en europæisk regulering og forordningens forslag om at
forhindre nationale tiltag, der kan virke som en hindring for den internationale handel, og DI er derfor
tilfredse med, at forordningen har ophæng i Traktatens artikel 95 [Indre Marked]. Selvom
forordningen vil have indflydelse på forbud, der allerede er trådt i kraft (og dermed på de
virksomheder, der har indstillet sig på dette), vurderer DI, at forordningen og det signal, der dermed
er sendt om anvendelsen af fluorerede drivhusgasser, samlet vil have en positiv effekt og være med til
et kommercielt grundlag for udviklingen af alternativer. DI fremhæver, at forudsætningen for, at en
hensigtsmæssig anvendelse og udfasning kan sikres er, massive investeringer i teknologiudvikling, at
9
uddannelseskapaciteten sikres, samt at den tilhørende regulering på f.eks. det sikkerhedsmæssige og
forsikringsmæssige område er på plads. DI anbefaler derfor, at regeringen arbejder for at fremme
forordningen med krav om totalharmonisering.
5 køleforeninger har givet et samlet svar. Det drejer sig om Autoriserede Kølefirmaers
Brancheforening (AKB), Varmepumpefabrikantforeningen, Kølebranchens Miljøordning (KMO),
Dansk Køleforening og Selskabet for Køleteknik, der samlet repræsenterer langt størstedelen af den
danske kølebranche. Branchen føler det uheldigt, at EU-regler undergraver nationale regler, som er
med til at reducere emissioner af fluorholdige gasser, og at der må forventes en opbremsning i
udviklingen af nye applikationer inden for kølebranchen. Mere specifikke kommentarer er bl.a., at
forslaget for kølemidler i køleanlæg skal omfatte anlæggenes samlede livsforløb, at lovpligtige
kontroller også bør udføres på anlæg mellem 1-3 kg (forslaget stiller kun krav om anlæg > 3 kg), at
der bør være en på forhånd fastsat reduktion i kontrolhyppigheden, når der er opsat
lækagedetektorsystem, at kravet om uddannelses- og certificeringsprogrammer bør omfatte alle, der
håndterer kølemidler (herunder også servicepersonale og personale, der håndterer airconditionanlæg
på biler), og at dette krav skal omfatte alle situationer fra opstilling til nedtagning. Desuden mener
foreningerne, at det er vigtigt, at der sikres et vist minimumsniveau for uddannelse i hele EU, og at
det skal være et krav, at nationale regler (om uddannelse) altid skal opfyldes, herunder især ved
arbejde i andre medlemsstater.
På specialudvalgsmøde (miljø) den 8. oktober 2003 fremkom følgende bemærkninger: Greenpeace
fandt forslaget til forordning utilfredsstillende svagere end den nugældende danske bekendtgørelse -
bl.a. med hensyn til datoerne for udfasning af forskellige stoffer til forskellig anvendelse. Endvidere
bemærkede Greenpeace, at Kommissionens forslag var en forordning og en vedtagelse heraf ville
sætte de danske regler ud af spillet og forespurgte hvilke muligheder Danmark havde for – i
overensstemmelse med indstillingen – at søge de danske regler opretholdt således af reduktionen af
drivhusgasser blev på det samme niveau som hidtil. Greenpeace henviste til, at der i EU var
forskellige mål fra land til land for reduktion af drivhusgasser og fandt det ulogisk at Kommissionen
på dette område søgte at harmonisere reglerne for udledning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0010.png
Dansk Handel og Industri fandt, at der i forordningen foreslåede tilsynsbestemmelser med visse anlæg
var for strenge.
10
1
GWP eller Global Warming Potential er et udtryk for, hvor stort et drivhuspotentiale, den enkelte gas har i
forhold til CO2. F.eks. har en af de mest anvendte gasser HFC-134a en GWP på 1300, hvilket betyder, at 1 kg.
HFC-134a svarer til 1300 kg CO2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465076_0011.png