Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1465077_0001.png
PDF udgave (106 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
21. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
notat om besvarelse af Europa-Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2003/2070
om dansk lovgivnings manglende overensstemmelse med habitatdirektivet
(92/43/EØF).
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465077_0002.png
NOTAT
Til Folketingets Europa-udvalg
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
SKOV-
OG
NATURSTYRELSEN
Hav-
og
Habitatkontoret
J.nr.
SN
2001-4329-0007
Ref. LAR
Notat til Folketingets Europa-udvalg om
besvarelse af Europa-Kommissionens
åbningsskrivelse nr. 2003/2070 om dansk
lovgivnings manglende overensstemmelse med
habitatdirektivet (92/43/EØF)
Den 7. november 2003
Europa-Kommissionen har med åbningsskrivelse af 11. juli 2003, modtaget i Den
Permanente Danske Repræsentation i Bruxelles den 14. juli 2003, kritiseret Danmark
for dels generel mangelfuld gennemførelse af habitatdirektivets (92/43/EØF) artikel
6.2  og  6.3-4,  dels  for  mangelfuld  anvendelse  af  habitatdirektivets  artikel  6.2  og
fuglebeskyttelsesdirektivets (79/409/EØF) artikel 4.4 i fuglebeskyttelsesområde nr. 60,
Tøndermarsken og dermed mangelfuld beskyttelse af de relevante fuglearter.
Gennemførslen af habitatdirektivets artikel 6 i dansk ret
Den danske regering iværksatte i 2002 kort efter sin tiltræden en analyse af den danske
implementering  af  habitatdirektivet  i  lyset  af  de  seneste  fortolkningsbidrag,  bl.a.
Kommissionens  vejledning  om  forvaltning  af  Natura  2000-områder  samt  seneste
domspraksis fra EF-domstolen. Analysen konkluderede, at der på visse områder er
behov for at supplere den hidtidige implementering.
Arbejdet med lovgivningen har resulteret i 3 lovforslag. Forslag til lov om miljømål
m.v.  for  vandforekomster  og  internationale  naturbeskyttelsesområder  er  fremsat  i
Folketinget 8. oktober 2003. Udkast til ændring af naturbeskyttelsesloven og udkast til
2
ny  skovlov  er  sendt  i  høring  23.  oktober  2003  med  henblik  på  fremsættelse  i
Folketinget inden udgangen af 2003. Hensigten med lovforslagene er at supplere den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465077_0003.png
allerede gennemførte implementering af artikel 6.
Hovedtrækkene i lovforslagene er
- at  tilvejebringe  en  pligt  for  myndighederne  til  at  udarbejde  og  realisere
forvaltningsplaner (Natura 2000-planer) for de udpegede områder, jf. artikel 6.1. I
planerne opstilles målsætninger for de enkelte arter og naturtyper i de konkrete
områder samt indsatsprogrammer. Natura 2000-planerne vil udgøre kernen i det
fremtidige grundlag for beskyttelsen af områderne såvel som ramme for at vurdere
konsekvenser  efter  artikel  6.3  som  for  at  iværksætte  de  nødvendige
bevaringsforanstaltninger i områderne.
-
at udvide den grundlæggende generelle beskyttelse mod ændringer i naturtilstanden
til at omfatte arealer med forekomst af arter og naturtyper, som ikke i dag er
omfattet  af  en  generel  beskyttelse,  hvilket  vil  bidrage  væsentligt  til  at  undgå
forringelser og væsentlige forstyrrelser, jf. artikel 6.2.
at tilvejebringe en pligt for myndighederne til at gribe ind overfor aktiviteter med
henblik på enten at undgå forringelser eller forstyrrelser, jf. artikel 6.2 eller til at
iværksætte de nødvendige bevaringsforanstaltninger for arter eller naturtyper, jf.
artikel 6.1.
at sikre at også aktiviteter, som ikke kræver forudgående tilladelse el.lign., men som
vurderes at være projekter i habitatdirektivets forstand,  og som væsentligt vil
kunne  påvirke  et  internationalt  naturbeskyttelsesområde  skal  anmeldes  til
myndighederne med henblik på en vurdering af, om de kan sættes iværk, jf. artikel
6.3.
-
-
Reglerne om at udarbejde Natura 2000-planer indgår i forslag til lov om miljømål m.v.
for  vandforekomster  og  internationale  naturbeskyttelsesområder;  for  skov  fremgår
reglerne af skovloven. De øvrige regler vil blive gennemført med hhv. ændringen af
naturbeskyttelsesloven og den nye skovlov.
Den  danske  regering  har  endvidere  tilkendegivet  overfor  Kommissionen  at  ville
udarbejde bindende regler med krav om konsekvensvurderinger i forbindelse med
ansøgninger om projekter på havet, som administreres af de statslige myndigheder  i
det omfang, regler herom ikke indgår i lovgivningen for havområdet. Regeringen vil
endvidere  vurdere  behovet  for  at  ændre  den  gældende  bekendtgørelse  om
internationale  naturbeskyttelsesområder
1
, herunder revurdere om nødvendigt ændre
eller   ophæve   de   gældende   undtagelser   fra   bekendtgørelsens   krav   om
konsekvensvurdering.
Udpegning og forvaltning af EF-fuglebeskyttelsesområde nr. 60,
3
Tøndermarsken
Kommissionen kritiserer Danmarks indsats for at sikre en gunstig bevaringsstatus for
de fuglearter, som EF-fuglebeskyttelsesområde nr. 60 er udpeget for at beskytte.
Det er den danske regerings opfattelse, at Kommissionen anlægger en for negativ
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465077_0004.png
vurdering  af  indsatsen,  bl.a.  fordi  så  velbelyste og  entydige, forbindelse  med  den
tidligere negative  udvikling  ikke er  årsagssammenhængene  i  som Kommissionen
fremstiller dem. Desuden tager Kommissionen ikke højde for de seneste års generelt
gunstige udvikling for ynglefuglene (2001-2003).
Det er ikke muligt med sikkerhed i dag at identificere, hvilken drift der vil være den
mest optimale. Den drift, der følger af nye frivillige aftaler, er udtryk for hvad der med
det nuværende vidensgrundlag vurderes at være tilstrækkeligt for at sikre den gunstige
bevaringsstatus. Det forventes, at der med de indgåede aftaler vil tilvejebringes et
vidensgrundlag, som vil kunne bruges til om nødvendigt at justere driften yderligere
med henblik på at virke for en optimal, langsigtet forvaltning af området, når aftalerne
skal genforhandles.
Den danske regering finder således ikke, at der på nuværende tidspunkt er fagligt
grundlag for at iværksætte yderligere foranstaltninger i området. Regeringen fremhæver
samtidig overfor Kommissionen, at hvis den aftalte drift mod forventning ikke skulle
vise   sig   tilstrækkelig,   vil   amtsrådet   med   de   kommende   ændringer   af
naturbeskyttelsesloven blive forpligtet til at gribe ind overfor driften for at undgå
forringelser. Denne pligt gælder også i situationer, hvor det ikke vil være muligt at
forlænge eller indgå nye aftaler med lodsejerne, og hvor tvangsmæssige foranstaltninger
derfor bliver nødvendige for at sikre en gunstig bevaringsstatus.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det
ovenfor anførte.
4
1
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 477 af 7. juni 2003 om afgrænsning og administration
af internationale naturbeskyttelsesområder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465077_0005.png