Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 250
Offentligt
1465097_0001.png
PDF udgave (54 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
26. november 2003
Under henvisning til Europaudvalget skrivelse af 7. november 2003 (Alm. del –
bilag 135) vedlægges Trafikministeriets besvarelse af spørgsmål 8.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465097_0002.png
Til Folketingets Europaudvalg
Dato
J.nr.
:
:
24. november 2003
127-1
Europaudvalget har den 7. november 2003 stillet følgende spørgsmål 8 (Alm. del –
bilag 135), som hermed besvares.
Spørgsmål 8:
”Hvad kan regeringen oplyse om EU’s tilbud om medfinansiering af landanlæg og
Femernbæltforbindelsen.  Vil  EU  finansiere  30  pct.  af  udgifterne,  og  er
medfinansieringen  ledsaget  af  et  krav  om  et  økonomisk  loft  for  de  samlede
omkostninger?”
Svar:
Kommissionen fremsatte den 1. oktober 2003 forslag til ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 2236/95 om generelle regler for Fællesskabets finansielle støtte inden for
transeuropæiske net (KOM(2003)561).
Kommissionen foreslår heri bl.a., at der skal kunne gives EU-støtte på op til 30 % af
anlægsudgifterne til  grænseoverskridende sektioner  af infrastrukturprojekter,  der er
defineret som ’prioritetsprojekter’ i retningslinjerne for de transeuropæiske netværk. I
et samtidig fremsat forslag til ændring af disse retningslinjer er en fast forbindelse over
Femern Bælt og de tilhørende jernbanelandanlæg defineret som prioritetsprojekt.
Begge  disse  forslag  er  for  indeværende  under  forhandling  i  Ministerrådets  regi.
Forslaget til ændring af de finansielle regler drøftes på mødet i ECOFIN den 25.
november  2003,  og  forslaget  vedrørende  ændringen  af  retningslinjerne  for  de
transeuropæiske  netværk  drøftes  på  rådsmødet  (transport,  telekommunikation  og
energi) den 5. december 2003.
Såfremt  de  to  forslag  vedtages,  vil  det  indebære,  at  der  efter  ansøgning  vil  være
mulighed for at få støtte til kyst-til-kyst delen af en evt. kommende fast forbindelse
over Femern Bælt på op til 30 % af anlægsudgifterne. For landanlæggene vil der som
hidtil være mulighed for at få støtte på op til 10 % af anlægsudgifterne.
Det skal dog understreges, at der ikke er grundlag for konkrete forhandlinger med EU
om støtte til Femern Bælt projektet, før dette er mere konkretiseret. Størrelsen af en
eventuel støtte afhænger selvsagt af, hvor store midler der afsættes til transeuropæiske
transportnet i EU’s budget samt antallet af projekter, der i øvrigt ansøges om støtte til.
EU-medfinansiering  er  ikke  ledsaget  af  noget  krav  om  et  økonomisk  loft  for  de
samlede omkostninger.