Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 311
Offentligt
1465155_0001.png
KONFERENCEN
MELLEM REPRÆSENTANTERNE
FOR MEDLEMSSTATERNES
REGERINGER
Bruxelles, den 2. december 2003 (03.12)
(OR. fr)
CIG 57/03
PRESID 13
NOTE
af:
fra:
til:
Vedr.:
2. december 2003
formandskabet
delegationerne
RK 2003
- Forsvar
I forlængelse af ministerkonklaven den 28.–29. november 2003 i Napoli følger hermed til
delegationerne den ændrede tekst til bilag 17 til dok. CIG 52/03 ADD1 (side 23–24) samt teksten til
protokollen om struktureret samarbejde.
CIG 57/03
an/PMS/ub/KB/nlk
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465155_0002.png
BILAG I
(tidl. bilag 17
CIG 52/03 ADD 1)
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Permanent struktureret samarbejde
Artikel III-213
1.
De medlemsstater, der ønsker at deltage i et permanent struktureret samarbejde, jf. artikel I-
40, stk. 6, og som opfylder kriterierne og tiltræder forpligtelserne med hensyn til militær
kapacitet i den protokol, der er knyttet som bilag til denne traktat [titel], underretter Rådet og
EU-udenrigsministeren.
2.
Afgørelsen om at etablere et permanent struktureret samarbejde, herunder listen over delta-
gere, træffes senest tre måneder efter denne underretning af Rådet med kvalificeret flertal og
efter høring af EU-udenrigsministeren.
3.
Hvis en medlemsstat ønsker at deltage i dette strukturerede samarbejde på et senere tidspunkt,
drøfter Ministerrådet den pågældende medlemsstats anmodning og bekræfter, at samarbejdet
er åbent for enhver medlemsstat, der overholder de kriterier og forpligtelser, der er nævnt i
protokollens artikel 2 og 3. De medlemmer af Ministerrådet, der repræsenterer de medlem-
stater, der deltager i det strukturerede samarbejde, træffer afgørelse med kvalificeret flertal
efter høring af EU-udenrigsministeren.
Hvis en medlemsstat ikke længere er i stand til at overholde de forpligtelser, som den inden
for disse rammer har indgået, kan Rådet på samme betingelser træffe afgørelse om den
pågældende medlemsstats suspension.
Alle andre rådsafgørelser om spørgsmål vedrørende struktureret samarbejde træffes ved kon-
sensus blandt de medlemsstater, der deltager i det strukturerede samarbejde.
Hvis en medlemsstat ønsker at forlade det strukturerede samarbejde, kan den gøre det efter at
have underrettet Rådet herom.
CIG 57/03
an/PMS/ub/KB/nlk
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465155_0003.png
Tættere gensidigt forsvarssamarbejde
Artikel I-40, stk. 7
Hvis en medlemsstat udsættes for et væbnet angreb på sit område, skal de øvrige medlemsstater i
overensstemmelse med artikel 51 i De Forenede Nationers pagt yde den pågældende medlemsstat al
den hjælp og bistand, der ligger inden for deres formåen.
Forpligtelserne og samarbejdet på dette område skal være i overensstemmelse med de forpligtelser,
der er indgået inden for NATO, som for de stater, der er medlemmer heraf, fortsat udgør grundlaget
for deres kollektive forsvar og er organet for iværksættelsen heraf.
Artikel III-214
(udgår)
CIG 57/03
an/PMS/ub/KB/nlk
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465155_0004.png
BILAG II
Protokol om struktureret samarbejde
og om gennemførelse af forfatningens artikel I-40 og III-213
DE HØJE KONTRAHERENDE PARTER,
SOM HENVISER TIL forfatningens artikel I-40, stk. 6, og artikel III-213, stk. 6,
SOM MINDER OM, at Unionen fører en fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, der bygger på op-
nåelse af en stadig stigende konvergens i medlemsstaternes optræden,
SOM MINDER OM, at den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik udgør en integrerende del af den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, at den sikrer Unionen en operationel kapacitet, der gør brug
af civile og militære midler, at Unionen kan anvende disse i forbindelse med de i artikel III-210
nævnte opgaver uden for Unionens område med henblik på fredsbevarelse, konfliktforebyggelse og
styrkelse af den internationale sikkerhed i overensstemmelse med principperne i De Forenede
Nationers pagt, og at udførelsen af disse opgaver bygger på militære kapaciteter tilvejebragt af
medlemsstaterne i overensstemmelse med princippet om "én enkelt styrke",
SOM MINDER OM, at Unionens fælles sikkerheds- og forsvarspolitik ikke berører den særlige
karakter af visse medlemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik,
SOM MINDER OM, at Unionens fælles sikkerheds- og forsvarspolitik overholder de forpligtelser,
der følger af den nordatlantiske traktat for visse medlemsstater, der betragter deres fælles forsvar
som omfattet af Den Nordatlantiske Traktats Organisation, der fortsat udgør grundlaget for dens
medlemmers kollektive forsvar, og er forenelig med den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, der
er fastlagt inden for denne ramme,
SOM ER OVERBEVIST OM, at en mere aktiv rolle for Unionen på sikkerheds- og forsvarsområ-
det vil bidrage til en livskraftig fornyet atlantisk alliance i overensstemmelse med "Berlin plus"-
ordningerne,
CIG 57/03
an/PMS/ub/KB/nlk
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465155_0005.png
SOM ER INDSTILLET PÅ, at Unionen fuldt ud skal kunne påtage sig det ansvar, der påhviler den
inden for det internationale samfund,
SOM ANERKENDER, at De Forenede Nationer kan anmode om Unionens bistand, hvis der under
kapitel 6 eller 7 meget hurtigt skal udføres opgaver,
SOM ANERKENDER, at en styrkelse af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik vil kræve en ind-
sats fra medlemsstaternes side med hensyn til kapaciteter,
SOM ER INDSTILLET PÅ at inddrage alle de medlemsstater, der er rede til at deltage i denne pro-
ces,
SOM ER KLAR OVER, at der, for at man kan komme videre til næste fase i udviklingen af den
europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik, forudsættes en beslutsom indsats fra de medlemsstater,
der er rede til det,
SOM MINDER OM, at det er vigtigt, at EU-udenrigsministeren inddrages fuldt ud i arbejdet inden
for det strukturerede samarbejde,
ER BLEVET ENIGE OM følgende bestemmelser, der knyttes som bilag til forfatningen:
Artikel 1
De medlemsstater, der erklærer sig rede til at gå hurtigere frem og videre i udviklingen af Unionens
evne til at gennemføre aktioner og krisestyringsoperationer, også de mest krævende, etablerer ind-
byrdes et struktureret samarbejde som nævnt i forfatningens artikel I-40, stk. 6, med henblik på at
styrke Unionens evne til at spille den rolle, der tilkommer den på den internationale scene.
CIG 57/03
an/PMS/ub/KB/nlk
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465155_0006.png
Artikel 2
I det strukturerede samarbejde deltager de medlemsstater, der på datoen for ikrafttrædelsen af trak-
taten om en forfatning for Europa forpligter sig til:
a)
at engagere sig mere aktivt i udviklingen af forsvarskapaciteter, herunder ved udvikling af
deres nationale bidrag og eventuelt deltagelse i multinationale styrker, i de vigtigste europæi-
ske materielprogrammer og i Det Europæiske Agentur for Forsvarskapaciteter
b)
senest i 2007 enten nationalt eller som en væsentlig del af multinationale styrkekontingenter
at kunne bidrage med kampenheder, der er specielt uddannet til de påtænkte opgaver, der på
det taktiske plan er sammensat som en kampenhed med støtteelementer, herunder transport og
logistik, der er i stand til inden for 5-30 dage at gennemføre fastlagte opgaver som omhandlet
i artikel III-210 især for at imødekomme anmodninger fra de Forenede Nationer, og som kan
få forsyninger til at klare sig i en første periode på 30 dage, der kan forlænges op til mindst
120 dage.
Artikel 3
De medlemsstater, der deltager i det strukturerede samarbejde, forpligter sig med henblik på at op-
fylde målene i artikel 1 og 2 til:
a)
efter ikrafttrædelsen af traktaten om en forfatning for Europa at samarbejde om målsætninger
for niveauet for investeringsudgifter til forsvarsmateriel og at tage disse målsætninger op til
vurdering med jævne mellemrum på baggrund af sikkerhedssituationen og Unionens interna-
tionale ansvar;
b)
så vidt muligt at tilnærme deres forsvarsinstrumenter til hinanden, især ved at harmonisere
formuleringen af de militære behov, at samle og eventuelt specialisere deres forsvarsaktiver
og -kapaciteter og at fremme samarbejdet inden for uddannelse og logistik;
CIG 57/03
an/PMS/ub/KB/nlk
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465155_0007.png
c)
at træffe konkrete foranstaltninger for at øge deres styrkers disponibilitet, interoperabilitet,
fleksibilitet og deployerbarhed, navnlig ved at fastlægge fælles mål med hensyn til
styrkeprojektion; heri kan indgå en revision af de nationale beslutningsprocedurer;
d)
at samarbejde for at sikre, at de deltagende medlemsstater træffer de nødvendige foranstalt-
ninger med henblik på inden for rammerne af kapacitetsudviklingsmekanismen at afhjælpe de
mangler, der konstateres, bl.a. gennem multinationale tiltag, uden at dette berører deres rele-
vante forpligtelser inden for NATO;
e)
eventuelt at deltage i udvikling af fælles programmer eller europæiske programmer for større
materiel inden for rammerne af Det Europæiske Agentur for Forsvarskapaciteter.
Artikel 4
Det Europæiske Agentur for Forsvarskapaciteter medvirker til, at der regelmæssigt foretages en
evaluering af medlemsstaternes kapacitetsbidrag, navnlig de bidrag, der ydes efter kriterier fastsat
på grundlag af artikel 2, og aflægger mindst en gang om året rapport gennem de relevante organer.
Evalueringen vil kunne danne grundlag for udformningen af henstillinger i overensstemmelse med
forfatningens artikel III-213.
________________________
CIG 57/03
an/PMS/ub/KB/nlk
7
DA