Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 354
Offentligt
1465202_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 8. december 2003 (09.12)
(OR. en)
15895/03
PESC 787
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
generalsekretæren/den højtstående repræsentant
Det Europæiske Råd
Europæisk sikkerhedsstrategi
I overensstemmelse med mandatet fra Thessaloniki og i fortsættelse af resultatet af samlingen i Rå-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 8.-9. december 2003 forelægger general-
sekretæren/den højtstående repræsentant Javier SOLANA hermed den europæiske sikkerhedsstra-
tegi med henblik på vedtagelse i Det Europæiske Råd.
________________________
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0002.png
ET SIKKERT EUROPA I EN BEDRE VERDEN
EUROPÆISK SIKKERHEDSSTRATEGI
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0003.png
Indledning
Europa har aldrig været så velstående, så sikkert og så frit som nu. Volden i første halvdel af det
20. århundrede er blevet afløst af en periode med fred og stabilitet, som aldrig er oplevet før i euro-
pæisk historie.
Oprettelsen af Den Europæiske Union har spillet en central rolle i denne udvikling. Den har ændret
de indbyrdes forbindelser mellem vore stater og tilværelsen for vore borgere. De europæiske lande
har forpligtet sig til at løse uoverensstemmelser på fredelig vis og til at samarbejde gennem fælles
institutioner. I løbet af denne periode med gradvis udbredelse af retsstatsforhold og demokrati er
autoritære styrer blevet til sikre, stabile og dynamiske demokratier. De successive udvidelser er med
til at virkeliggøre visionen om et forenet og fredeligt kontinent.
USA har spillet en afgørende rolle for den
Intet land er
europæiske integration og den europæiske
i stand til at løse nutidens
sikkerhed, navnlig gennem NATO. Efter
komplicerede problemer
afslutningen af den kolde krig indtager USA en
på egen hånd
dominerende stilling som militær aktør. Men intet land er i stand til at løse nutidens komplicerede
problemer på egen hånd.
Europa står stadig over for sikkerhedstrusler og -udfordringer. Udbruddet af konflikten i Balkan-
regionen var en påmindelse om, at krig ikke er forsvundet fra vort kontinent. I det seneste årti er der
ikke nogen region i verden, der ikke har været berørt af væbnet konflikt. De fleste af disse konflik-
ter har fundet sted inden for og ikke mellem stater, og de fleste af ofrene har været civile.
Som en Union med 25 stater med over 450 mio.
indbyggere og en produktion, der svarer til en
Som en Union med 25 stater med over
450 mio. indbyggere og en produktion, der
svarer til en fjerdedel af verdens
bruttonationalindkomst (BNI), er Den
Europæiske Union nødvendigvis en aktør på
verdensplan ... den bør være rede til at påtage
sig en del af ansvaret for sikkerheden i
verden og være med til at skabe en bedre
verden
fjerdedel af verdens bruttonationalindkomst
(BNI), og med en bred vifte af instrumenter til
sin rådighed er Den Europæiske Union
nødvendigvis en aktør på verdensplan. I det
seneste årti er der blevet udsendt europæiske
styrker til steder så langt væk som Afghanistan,
Østtimor og Den Demokratiske Republik Congo.
Den stadig større konvergens mellem europæiske interesser og styrkelsen af EU's gensidige solida-
ritet gør os til en mere troværdig og effektiv aktør. Europa må være rede til at påtage sig en del af
ansvaret for sikkerheden i verden og være med til at skabe en bedre verden.
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0004.png
I.
SIKKERHEDSMILJØET: GLOBALE UDFORDRINGER OG HOVEDTRUSLER
Globale udfordringer
Efter den kolde krig er grænserne blevet stadig mere åbne, og de interne og eksterne sikker-
hedsaspekter hænger uløseligt sammen. Handels- og investeringsstrømmene, den teknologiske ud-
vikling og udbredelsen af demokratiet har betydet frihed og velstand for mange mennesker. Andre
har opfattet globaliseringen som en kilde til frustration og uretfærdighed. Denne udvikling har også
givet ikke-statslige grupper større mulighed for at spille en rolle på internationalt plan. Og den har
øget Europas afhængighed - og dermed også dets sårbarhed - af en sammenkoblet infrastruktur in-
den for transport, energi og information og på andre områder.
Siden 1990 er næsten 4 mio. mennesker døde i krige, og 90% af dem har været civile. Over 18 mio.
mennesker i verden har forladt deres hjem på grund af konflikter.
I en stor del af den tredje verden er fattigdom og
sygdom årsag til ubeskrivelige lidelser og giver
anledning til presserende sikkerhedsmæssige
bekymringer. Næsten 3 mia. mennesker, dvs.
halvdelen af jordens befolkning, lever for min-
dre end 2 EUR om dagen. 45 mio. mennesker
dør hvert år af sult og underernæring. Aids er nu en af de mest ødelæggende pandemier i menne-
skehedens historie og er medvirkende til, at samfund bryder sammen. Nye sygdomme kan spredes
hurtigt og blive til globale trusler. Afrika syd for Sahara er fattigere nu end for 10 år siden. I mange
tilfælde hænger den dårlige økonomiske situation sammen med politiske problemer og voldelige
konflikter.
Sikkerhed er en forudsætning for udvikling. Konflikter ødelægger ikke kun infrastrukturerne, bl.a.
de sociale infrastrukturer, men de fremmer også kriminalitet, medfører, at der ikke foretages inve-
steringer, og gør normal økonomisk aktivitet umulig. En række lande og regioner risikerer at blive
fanget i en cirkel af konflikt, usikkerhed og fattigdom.
45 mio. mennesker dør hvert år af sult
og underernæring ... Aids er
medvirkende til, at samfund bryder
sammen ... Sikkerhed er en
forudsætning for udvikling
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0005.png
Konkurrencen om naturressourcer, især vand, der på grund af den globale opvarmning vil blive for-
værret i de kommende årtier, vil sandsynligvis skabe yderligere uro og migrationsstrømme i for-
skellige regioner.
Energiafhængighed er et særligt problem for Europa. Europa er verdens største importør af olie og
gas. Importen udgør ca. 50% af energiforbruget i dag. Det vil vokse til 70% i 2030. Størstedelen af
den importerede energi kommer fra Golfen, Rusland og Nordafrika.
Hovedtrusler
Et angreb på en medlemsstat i større målestok er nu usandsynligt. I stedet står Europa over for nye
trusler, som er mere forskelligartede, mindre synlige og mindre forudsigelige.
Terrorisme:
terrorisme bringer liv i fare; den betyder store udgifter; den forsøger at undergrave
åbenheden og tolerancen i vore samfund og udgør en stadig større strategisk trussel for hele Europa.
Terrorbevægelserne har stadig flere midler til deres rådighed, benytter sig af elektroniske net og er
parate til at gøre brug af ubegrænset vold for at forårsage enorme tab.
Den seneste terrorbølge er global i sit sigte og er knyttet til voldelig religiøs ekstremisme. Årsa-
gerne hertil er komplekse. Blandt disse kan nævnes moderniseringspres, kulturelle, sociale og poli-
tiske kriser og fremmedgørelse af unge, der lever i fremmede samfund. Dette fænomen er også en
del af vort eget samfund.
Europa er både et mål og en base for sådan terrorisme: europæiske lande er et mål og er blevet an-
grebet. Logistiske baser for Al Qaeda-grupper er blevet afsløret i Det Forenede Kongerige, Italien,
Tyskland, Spanien og Belgien. En fælles europæisk indsats er
en uomgængelig nødvendighed.
Den seneste brug af
Spredning af masseødelæggelsesvåben
er potentielt den
største trussel mod vor sikkerhed. De internationale traktatsy-
stemer og eksportkontrolordninger har bremset spredningen af
masseødelæggelsesvåben og fremføringsmidler. Nu er vi
imidlertid på vej ind i en ny og farlig periode, hvor der er ri-
siko for et kapløb om masseødelæggelsesvåben, især i
Mellemøsten. Fremskridt inden for de biologiske videnskaber
vil kunne øge kraften
masseødelæggelsesvåben
fandt sted, da terrorsekten
Aum anvendte saringas i
Tokyos metro i 1995. Der
var 12 døde og flere
tusinde tilskadekomne. To
år tidligere havde Aum-
sekten spredt
miltbrandsporer i en gade
i Tokyo
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0006.png
af biologiske våben i de kommende år; angreb med kemiske og radiologiske materialer er også en
alvorlig risiko. Spredningen af missilteknologi medvirker yderligere til ustabilitet og kan betyde
større fare for Europa.
Det mest uhyggelige scenario er en situation, hvor terrorgrupper kommer i besiddelse af masse-
ødelæggelsesvåben. Hvis det sker, vil en lille gruppe være i stand til at påføre skade i en målestok,
der hidtil kun har været mulig for stater og hære.
Regionale konflikter:
problemer som dem i Kashmir og De Store Søers Område og på Den
Koreanske Halvø indvirker direkte eller indirekte på europæiske interesser ligesom konflikter tæt-
tere på Europa, især i Mellemøsten. Voldelige eller fastfrosne konflikter, som også stadig findes ved
vore grænser, truer den regionale stabilitet. De er ødelæggende for menneskers liv og for de sociale
og fysiske infrastrukturer; de er en trussel for mindretal, de grundlæggende frihedsrettigheder og
menneskerettighederne. Konflikter kan føre til ekstremisme, terrorisme og staters sammenbrud; de
giver grobund for organiseret kriminalitet. Regional usikkerhed kan få efterspørgslen efter masse-
ødelæggelsesvåben til at vokse. Den mest praktiske måde at tackle de nye og ofte udefinerbare
trusler på vil af og til være at løse de problemer af ældre dato, der er årsag til regionale konflikter.
Staters sammenbrud:
dårlig regeringsførelse - korruption, magtmisbrug, svage institutioner og
mangel på klare ansvarsforhold - samt civil konflikt undergraver stater indefra. I nogle tilfælde har
det ført til, at de statslige institutioner er brudt sammen. Somalia, Liberia og Afghanistan under
Taleban er de bedst kendte eksempler fra den seneste tid. Staters sammenbrud kan forbindes med
indlysende trusler, f.eks. organiseret kriminalitet eller terrorisme. Staters sammenbrud er et alarme-
rende fænomen, der undergraver global governance og øger den regionale ustabilitet.
Organiseret kriminalitet:
Europa er et af hovedmålene for organiseret kriminalitet. Denne indre
trussel mod vor sikkerhed har en vigtig ekstern dimension: grænseoverskridende handel med nar-
kotika, kvinder og våben og menneskesmugling udgør en stor del af kriminelle banders aktiviteter.
Der kan være forbindelse til terrorisme.
Sådanne kriminelle aktiviteter forbindes ofte med svage stater eller sammenbrudsstater. Indtægter
fra narkotika har været drivkraften bag svækkelsen af de statslige strukturer i flere
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0007.png
narkotikaproducerende lande. Indtægterne fra handelen med ædelstene, tømmer og håndvåben er
drivkraften bag konflikter i andre dele af verden. Alle disse aktiviteter undergraver både retsstaten
og selve samfundsordenen. I ekstreme tilfælde kan organiseret kriminalitet komme til at dominere
staten. 90% af heroinen i Europa kommer fra valmuer, der dyrkes i Afghanistan, hvor narkotika-
handelen betaler for private hære. Størstedelen distribueres gennem kriminelle netværk på Balkan,
som også er ansvarlige for omkring 200 000 af de 700 000 kvinder, som er ofre for sexhandel på
verdensplan. En ny dimension af organiseret kriminalitet, der fortjener yderligere opmærksomhed,
er det stigende omfang af sørøveri.
Hvis alle disse forskellige elementer lægges sammen - terrorisme begået med maksimal anvendelse
af vold, tilstedeværelsen af masseødelæggelsesvåben, organiseret kriminalitet, statslige systemers
svækkelse og magt på private hænder - kan vi komme til at stå over for en yderst radikal trussel.
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0008.png
II.
STRATEGISKE MÅL
Vi lever i en verden, der både rummer lysere udsigter, men også større trusler, end vi tidligere har
kendt. Fremtiden vil til dels afhænge af vor egen indsats. Vi er nødt til at tænke globalt og handle
lokalt. Med henblik på at forsvare sin sikkerhed og fremme sine værdier har EU sat sig tre strategi-
ske mål:
Imødegåelse af truslerne
Den Europæiske Union har gjort en aktiv indsats for at imødegå hovedtruslerne.
·
Efter den 11. september har EU reageret med en række foranstaltninger, bl.a. indførelse af en
europæisk arrestordre, foranstaltninger til bekæmpelse af finansiering af terrorisme og en af-
tale om gensidig retshjælp med USA. EU fortsætter med at udvikle samarbejdet på dette om-
råde og med at forbedre sine forsvarsmekanismer.
·
EU har ført en ikke-spredningspolitik i mange år. Det har netop vedtaget endnu et handlings-
program, der indeholder foranstaltninger til styrkelse af Den Internationale Atomenergiorga-
nisation og til skærpet eksportkontrol og bekæmpelse af ulovlige sendinger og ulovlige ind-
køb. EU er fast besluttet på at opnå universel tilslutning til multilaterale traktatsystemer og på
at styrke traktaterne og deres kontrolbestemmelser.
·
Den Europæiske Union og medlemsstaterne har grebet ind for at hjælpe med til at løse regio-
nale konflikter og få sammenbrudsstater på benene igen, bl.a. på Balkan og i Afghanistan og
Den Demokratiske Republik Congo. At genetablere god regeringsførelse på Balkan, at
fremme demokratiet og at sætte myndighederne dér i stand til at tackle organiseret kriminali-
tet er en af de mest effektive metoder til løsning af problemet med organiseret kriminalitet i
EU.
I en tid med globalisering kan fjerne trusler give
anledning til lige så stor bekymring som dem,
der er tæt på. Nuklear virksomhed i Nordkorea,
nukleare risici i Sydasien og våbenspredning i
Mellemøsten giver alle anledning til bekymring i
Europa.
Terrorister og kriminelle kan nu operere over
hele verden, og deres aktiviteter i Central- eller
I en tid med globalisering kan fjerne
trusler give anledning til lige så stor
bekymring som dem, der er tæt på ...
Den første forsvarslinje vil ofte være i
udlandet. De nye trusler er
dynamiske...
Konfliktforebyggelse og
trusselsforebyggelse kan ikke
påbegyndes for tidligt
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0009.png
Sydøstasien kan være en trussel mod europæiske lande eller deres borgere. Samtidig øger den glo-
bale kommunikation Europas bevidsthed om regionale konflikter og humanitære tragedier overalt i
verden.
Vort selvforsvar har traditionelt - til og med den kolde krig - været baseret på truslen om invasion.
Med de nye trusler vil den første forsvarslinje ofte være i udlandet. De nye trusler er dynamiske.
Spredningsrisikoen vokser med tiden, og hvis man lader terrornetværk være i fred, bliver de stadig
farligere. Staters sammenbrud og organiseret kriminalitet breder sig, hvis de ignoreres - som vi har
set det i Vestafrika. Dette indebærer, at vi skal være klar til at handle, før en krise opstår. Konflikt-
forebyggelse og trusselsforebyggelse kan ikke påbegyndes for tidligt.
I modsætning til den massive, synlige trussel under den kolde krig er ingen af de nye trusler rent
militære, og de kan ikke klares med rent militære midler. De kræver hver især en kombination af
instrumenter. Våbenspredning kan bremses ved hjælp af eksportkontrol og angribes med politisk,
økonomisk og andre former for pres, samtidig med at de underliggende politiske årsager også tack-
les. Terrorismebekæmpelse kan kræve en kombination af efterretningsvirksomhed, politiarbejde
samt retlige, militære og andre midler. I sammenbrudsstater kan der være behov for militære in-
strumenter for at genoprette ro og orden og for humanitære midler til at klare den umiddelbare
krise. Regionale konflikter kræver politiske løsninger, men der kan være behov for militære aktiver
og en effektiv politiindsats i postkonfliktfasen. Økonomiske instrumenter bidrager til genopbyg-
ning, og civil krisestyring er med til at genetablere en civil regering. Den Europæiske Union er sær-
lig godt rustet til at klare de mange facetter af sådanne situationer.
Opbygning af sikkerhed i vore naboområder
Selv i en periode præget af globalisering er geografien fortsat vigtig. Det er i Europas interesse, at
landene ved vore grænser har god regeringsførelse. Nabolande, der er involveret i voldelige
konflikter, svage stater, hvor organiseret kriminalitet
trives, samfund, der fungerer dårligt, eller tilgrænsende
lande med en eksploderende befolkningsvækst er
faktorer, der alle skaber problemer for Europa.
Udvidelsen må ikke skabe nye
skillelinjer i
Europa.
Løsningen af den arabisk-
israelske konflikt er en
strategisk prioritet for Europa
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0010.png
Integrationen af de tiltrædende lande vil øge vor sikkerhed, men vil også bringe EU tættere på uro-
lige områder. Vor opgave er at arbejde for en ring af lande med god regeringsførelse øst for Den
Europæiske Union og ved Middelhavet, som vi kan pleje tætte forbindelser og samarbejde med.
Vigtigheden af dette ses bedst i Balkanregionen. Takket være vor fælles indsats sammen med USA,
Rusland, NATO og andre internationale partnere trues stabiliteten i regionen ikke længere af udbrud
af store konflikter. Vor udenrigspolitiks troværdighed afhænger af konsolideringen af vore resulta-
ter dér. Det europæiske perspektiv giver både et strategisk mål og et incitament til reform.
Vi har ikke interesse i, at udvidelsen skaber nye skillelinjer i Europa. Vi må lade fordelene ved det
økonomiske og politiske samarbejde omfatte vore naboer i øst, samtidig med at vi tackler politiske
problemer dér. Vi må nu interessere os stadig mere aktivt for problemerne i Sydkaukasus, der på et
tidspunkt også vil blive en naboregion.
Løsningen af den arabisk-israelske konflikt er en strategisk prioritet for Europa. Uden en sådan løs-
ning vil der kun være ringe udsigter til at få de øvrige problemer i Mellemøsten afklaret. EU skal
fortsat engagere sig og være rede til at afsætte ressourcer til dette problem, indtil det er løst. To-
stats-løsningen - som Europa længe har støttet - er nu bredt accepteret. Gennemførelsen heraf vil
kræve en forenet og fælles indsats af EU, USA, FN og Rusland og af landene i regionen, men i før-
ste række af israelerne og palæstinenserne selv.
Generelt har Middelhavsområdet fortsat alvorlige problemer i form af økonomisk stagnation, social
uro og uløste konflikter. Den Europæiske Unions interesser ligger i et fortsat engagement over for
partnerne i Middelhavsområdet gennem et mere effektivt økonomisk, sikkerhedsmæssigt og kultu-
relt samarbejde inden for rammerne af Barcelona-processen. Et bredere engagement over for den
arabiske verden må også overvejes.
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0011.png
EN INTERNATIONAL ORDEN BASERET PÅ EFFEKTIV MULTILATERALISME
I en verden med globale trusler, globale markeder og globale medier afhænger vor sikkerhed og vel-
færd i stigende grad af et effektivt multilateralt system. Vort mål er udvikling af et stærkere inter-
nationalt samfund, velfungerende internationale institutioner og en regelbaseret international orden.
Vi er fast besluttet på at værne om folkeretten og at videreudvikle den. Grundlaget for forholdet
mellem nationer er De Forenede Nationers pagt.
FN's Sikkerhedsråd har hovedansvaret for at
opretholde mellemfolkelig fred og sikkerhed. Det
er en europæisk prioritet at styrke De Forenede
Nationer ved at sætte organisationen i stand til at
leve op til sit ansvar og handle effektivt.
Vi ønsker, at internationale organisationer, arrangementer og traktater skal være effektive i bekæm-
pelsen af trusler mod international fred og sikkerhed, og vi må derfor være rede til at handle, når
deres regler overtrædes.
Vor sikkerhed og velfærd afhænger i
stigende grad af et effektivt
multilateralt system.
Vi er fast besluttet på at værne om
folkeretten
og at videreudvikle den.
Grundlaget for forholdet mellem
nationer er De Forenede Nationers
pagt
Centrale institutioner i det internationale system, f.eks. Verdenshandelsorganisationen (WTO) og de
internationale finansielle institutioner, har udvidet deres medlemskreds. Kina har tilsluttet sig WTO,
og Rusland forhandler om tiltrædelse. Det bør være et mål for os, at sådanne institutioner får flere
medlemmer, samtidig med at de opretholder deres høje standard.
Et centralt element i det internationale system er de transatlantiske forbindelser. Der er her ikke kun
tale om vor bilaterale interesse, idet disse forbindelser styrker det internationale samfund som hel-
hed. NATO er et vigtigt udtryk for disse forbindelser.
Regionale organisationer styrker også den globale governance. OSCE's og Europarådets styrke og
effektivitet er af særlig betydning for Den Europæiske Union. Andre regionale organisationer som
ASEAN, Mercosur og Den Afrikanske Union yder et vigtigt bidrag til en mere velordnet verden.
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0012.png
Det er en betingelse for en regelbaseret international orden, at lovene udvikler sig som reaktion på
nye forhold som f.eks. spredning af våben, terrorisme og global opvarmning. Vi har interesse i at
videreudvikle eksisterende institutioner som Verdenshandelsorganisationen og støtte nye institutio-
ner som Den Internationale Straffedomstol. Vor egen erfaring i Europa viser, at sikkerheden kan
øges gennem tillidsskabende foranstaltninger og våbenkontrolordninger. Sådanne instrumenter kan
også yde et vigtigt bidrag til sikkerheden og stabiliteten i vore naboområder og i fjernereliggende
områder.
Kvaliteten af det internationale samfund afhænger af kvaliteten af de regeringer, der er dets grund-
lag. Den bedste beskyttelse af vor sikkerhed er en verden bestående af demokratiske stater med god
regeringsførelse. At udbrede god regeringsførelse, støtte sociale og politiske reformer, bekæmpe
korruption og magtmisbrug, etablere retsstatsprincippet og beskytte menneskerettighederne er det
bedste middel til at styrke den internationale orden.
Handels- og udviklingspolitikker kan være magtfulde redskaber til at fremme reformer. Som ver-
dens største yder af offentlig bistand og verdens største handelsenhed har Den Europæiske Union og
dens medlemsstater gode muligheder for at forfølge disse mål.
At bidrage til bedre regeringsførelse gennem bistandsprogrammer, konditionalitet og målrettede
handelsforanstaltninger er fortsat et vigtigt karakteristisk træk ved vor politik, som vi bør styrke
yderligere. En verden, hvor der er en opfattelse af, at der er retfærdighed og muligheder for alle, vil
være mere sikker for Den Europæiske Union og dens borgere.
En række lande har sat sig uden for det internationale samfund. Nogle har søgt isolation; andre
overtræder konsekvent de internationale normer. Det er ønskeligt, at disse lande på ny tilslutter sig
det internationale samfund, og EU bør være rede til at yde bistand. De, der er uvillige hertil, må for-
stå, at det har sin pris, herunder i deres forbindelser med Den Europæiske Union.
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0013.png
III. POLITISKE KONSEKVENSER FOR EUROPA
Den Europæiske Union har gjort fremskridt i retning af en sammenhængende udenrigspolitik og en
effektiv krisestyring. Vi har indført instrumenter, der kan anvendes effektivt, som vi har vist det på
Balkan og andre steder. Men hvis vi skal yde et bidrag, der svarer til vores potentiale, skal vi være
mere aktive og mere konsekvente og være i stand til at udrette mere. Og vi skal samarbejde med
andre.
Vi skal være mere aktive
i forfølgelsen af vore strategiske
Vi skal udvikle en
strategisk kultur, der
fremmer en tidlig, hurtig
og om nødvendigt
håndfast intervention
mål. Dette gælder for hele det spektrum af instrumenter til kri-
sestyring og konfliktforebyggelse, som står til vor rådighed,
herunder politiske, diplomatiske, militære og civile aktiviteter
samt aktiviteter i forbindelse med handel og udvikling. Der er
behov for aktive politikker for at imødegå de nye dynamiske
trusler. Vi skal udvikle en strategisk kultur, der fremmer en
tidlig, hurtig og om nødvendigt håndfast intervention.
Som en Union med 25 medlemsstater, der giver mere end 160 mia. EUR ud på forsvar, bør vi kunne
gennemføre flere operationer samtidig. Vi vil kunne bidrage med noget særligt ved at gennemføre
operationer, der både omfatter militære og civile kapaciteter.
EU bør støtte FN, når det reagerer på trusler mod den internationale fred og sikkerhed. EU er fast
besluttet på at styrke sit samarbejde med FN med henblik på at bistå lande, der netop har overstået
konflikter, og på at øge sin støtte til FN i situationer, der kræver krisestyring på kort sigt.
Vi skal være i stand til at handle, inden situationen i landene omkring os forværres, når der opdages
tegn på våbenspredning, og inden der opstår humanitære krisesituationer. En præventiv indsats kan
hindre mere alvorlige problemer i fremtiden. Et EU, der påtager sig et større ansvar og er mere ak-
tivt, vil være et EU, der har større politisk vægt.
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0014.png
Vi skal udrette mere.
Et Europa, som er i stand til at udrette mere, er inden for rækkevidde, omend
det vil tage tid at realisere vort fulde potentiale. Igangværende foranstaltninger - navnlig oprettelsen
af et forsvarsagentur - fører os i den rigtige retning.
For at gøre vore militære styrker mere fleksible og mobile og for at sætte dem i stand til at imødegå
de nye trusler er der behov for flere ressourcer til forsvar og for en mere effektiv anvendelse af res-
sourcerne.
Systematisk brug af fælles samlede aktiver vil reducere overlapningen og udgifterne og på mellem-
langt sigt øge kapaciteten.
I næsten alle større interventioner er militær effektivitet blevet efterfulgt af civilt kaos. Vi har brug
for større kapacitet til at bidrage med alle de nødvendige civile ressourcer i krise- og postkrisesitua-
tioner.
Vi skal have stærkere diplomatisk kapacitet. Vi har behov for et system, der kombinerer medlems-
staternes ressourcer med EU-institutionernes. Det kræver bedre forståelse og kommunikation at
tackle problemer, der er fjernere og mere fremmede.
Fælles trusselsvurderinger er det bedste grundlag for fælles aktioner. Dette kræver større udveksling
af efterretninger mellem medlemsstaterne og deres partnere.
Efterhånden som vi øger kapaciteten på de forskellige områder, bør vi overveje et bredere spektrum
af opgaver. Dette kunne omfatte fælles afvæbningsoperationer, støtte til tredjelandes terrorismebe-
kæmpelse og sikkerhedssektorreformer. Sidstnævnte skulle indgå i en mere generel institutionsop-
bygning.
De permanente ordninger mellem EU og NATO, navnlig Berlin Plus, øger EU's operative kapacitet
og danner rammen om det strategiske partnerskab mellem de to organisationer i forbindelse med
krisestyring. Dette afspejler, at vi begge er fast besluttet på at tage udfordringerne i det nye århund-
rede op.
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0015.png
Vi skal være mere konsekvente.
Idéen med den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og den
europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik er, at vi er stærkere, når vi står sammen. I de senere år har
vi indført en række forskellige instrumenter med hver sin struktur og målsætning.
Udfordringen er nu at forene de forskellige instrumenter og kapaciteter: europæiske bistandspro-
grammer og Den Europæiske Udviklingsfond, medlemsstaternes militære og civile kapaciteter og
andre instrumenter. Alle disse instrumenter kan have indvirkning på vor egen og tredjelandes sik-
kerhed. Sikkerhed er den første forudsætning for udvikling.
Den diplomatiske indsats og udviklings-, handels- og miljøpolitikkerne bør følge samme dagsorden.
I en krise er der ikke noget, der kan måle sig med en fælles kommando.
Bedre samordning af EU's optræden udadtil og politikkerne vedrørende retlige og indre anliggender
er af afgørende betydning i kampen mod både terrorisme og organiseret kriminalitet.
Der er behov for større konsekvens, ikke kun i EU-instrumenterne, men også i relation til de enkelte
medlemsstaters eksterne aktiviteter.
Der er også behov for konsekvente politikker regionalt, navnlig i forbindelse med konflikter. Det er
sjældent, at problemer løses på enkeltlandsbasis eller uden regional støtte, hvilket på forskellige
måder fremgår af erfaringerne fra både Balkan og Vestafrika.
Vi skal samarbejde med partnere.
Der er ikke mange problemer,
om nogen overhovedet, som vi kan klare alene. De trusler, der er
beskrevet ovenfor, er fælles trusler, som også berører alle vore
nærmeste partnere. Et internationalt samarbejde er nødvendigt. Vi
skal forfølge vore mål både gennem et multilateralt samarbejde i
internationale organisationer og gennem partnerskaber med
nøgleaktører.
De transatlantiske forbindelser er uundværlige. Sammen kan EU og USA udrette overordentlig
meget til gavn for verden. Vort mål bør være et effektivt og afbalanceret partnerskab med USA.
Dette er endnu en grund til, at EU skal opbygge sine kapaciteter yderligere og være mere
konsekvent.
Sammen kan
EU
og USA
udrette overordentlig
meget til gavn
for verden.
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465202_0016.png
Vi bør fortsat arbejde for tættere forbindelser med Rusland, der er en afgørende faktor for vor sik-
kerhed og velfærd. Respekt for fælles værdier vil styrke fremskridtene i retning af et strategisk part-
nerskab.
Vor historie, vor geografi og vore kulturelle bånd forbinder os med alle dele af verden: vore naboer
i Mellemøsten og vore partnere i Afrika, Latinamerika og Asien. Disse forbindelser er et vigtigt ak-
tiv at bygge videre på. Vi bør navnlig søge at udvikle strategiske partnerskaber med Japan, Kina,
Canada og Indien og med alle dem, der deler vore mål og værdier og er rede til at støtte dem.
Konklusion
Vi lever i en verden med nye farer, men også med nye muligheder. Den Europæiske Union har po-
tentialet til at yde et vigtigt bidrag, både med hensyn til at imødegå truslerne og hjælpe med til at
realisere mulighederne. Et aktivt EU med den fornødne kapacitet ville have gennemslagskraft på
globalt plan. Dermed ville det kunne bidrage til et effektivt multilateralt system, der fører til en
mere retfærdig, mere sikker og mere forenet verden.
________________________
15895/03
ja/hm/MK/av/IO
DA
16