Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1464899_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EUROPA UDVALGET
tilm . del - bila4 46 (af- erts c :
Asiatisk Plads 2
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
DK-1-i-48 hobcnhavn K
Tel . t4 ; 33
00 00
Fix +4~ 3-2 ; 4 0 ; 33
E-mail : um l u m .d k
Telex 31292 ETR DK
Telegr. adr. Etrangeres
Girokonto 300-1806
Bilag
1
journalnummer
400.C .2-0
Kontor
EUK
17 . oktober 2003
KOMITESAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe-
riets notater om udkast til Kommissionens direktiv om ændring af Rådets
direktiv 66/401/EØF, 66/402/EØF, 2002/54/EF, 2002/55/EF,
2002/56/EF og 2002/57/EF særlig for så vidt angår yderligere betingelser
og krav vedrørende utilsigtet eller teknisk uundgåelig forekomst af genetisk
modificerede frø i frøpartier af ikke genetisk modificerede sorter og de angi-
velser, der skal anføres i mærkningen for frø af genetisk modificerede sorter,
dokument SAN CO /1542/2003 .
Forslaget behandles i en forvaltningsprocedure i Den Stående Komite for
Frø og Plantemateriale og forventes sat til afstemning på næste møde 27 .-28.
oktober 2003 .
~/Ø A % '
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464899_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
5. kontor/Plantedirektoratet
J.nr.: 1997-4253-0006
Den 13. oktober 2003
FVM 110
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens direktiv om ændring af Rådets direktiv 66/401/EØF,
66/402/EØF, 2002/54/EF, 2002/55/EF, 2002156/EF og 2002157/EF særlig for så vidt an-
går yderligere betingelser og krav vedrørende utilsigtet eller teknisk uundgåelig
forekomst af genetisk modificerede frø i frøpartier af ikke genetisk modificerede
sorter og de angivelser, der skal anføres i mærkningen for frø af genetisk modifi-
cerede sorter
Dokument
SANCO/154212003
Kommissionen har ved SANCO/154212003 fremlagt et udkast til et kommissionsdirektiv om
ændring af bilagene i en række forordninger om handel med frø af foderplanter, sædekorn,
bederoefrØ, grøntsagsfrø, læggekartofler samt frø af olie og spindplanter .
Forslaget behandles i en forvaltningsprocedure i Den Stående Komite for Frø og Plantemate-
riale og forventes sat til afstemning på næste møde 27 .- 28 . oktober 2003 . Kommissionen kan
udstede direktivet, medmindre komiteen udtaler sig mod udkastet med kvalificeret flertal . I så
fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet . Kommissionen kan samtidig beslutte at ud-
sætte gennemførelsen af reglerne i op til 3 måneder . Fristen er i de nævnte direktiver fastsat til
1 måned . Træffer Rådet ikke med kvalificeret flertal en anden afgørelse indenfor den fastsatte
frist, kan Kommissionen udstede direktivet .
Formålet med det fremsatte forslag er at fastsætte tærskelværdier for utilsigtet indhold af god-
kendte genmodificerede frø i frøpartier af traditionelle plantesorter, hvor der er udviklet gen-
modificerede soner . Udkastet omfatter indførsel af 3 tærskelværdier gældende for forskellige
afgrødekategorier : 0,3% for raps ; 0,5 % for majs, bederoer, kartoffel, bomuld, cikorie og to-
mat samt 0,7 % for soya . Forslaget lægger op til, at såsæd med indhold af GMO'er under de
foreslåede tærskelværdier ikke skal mærkes . Såfremt de angivne tærskelværdier overskrides,
vil frøene kunne markedsføres på den betingelse, at det på etiketter eller dokumenter, som led-
sager frøpartiet, angives, at partiet indeholder genmodificerede frø over den pågældende tær-
skelværdi .
Forslaget omfatter endvidere nærmere krav til mærkning af genetisk modificerede plantesorter
på frøpakninger og etiketter, som oprindeligt fastsat i Rådets direktiv 98/95/EF . Mærkningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464899_0003.png
skal således omfatte ordene "genetisk
den genetiske modifikation .
modificeret frø" sammen med information om
Kommissionen har ved udformningen af forslaget henholdt sig til reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer, hvor-
efter der ikke skal ske mærkning ved utilsigtet forekomst af GMO'er under 0,9 % . Forord-
ningen om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer er vedtaget, men er endnu ikke
trådt i kraft .
EU's Videnskabelige Komite for Planter har den 13 . marts 2001 fremlagt svar på en række
spørgsmål fra Kommissionen vedrørende forekomst af genmodificerede frø i traditionelle frø-
partier. Komiteens svar er efterfølgende ændret den 24 . april 2002 og den 30 . juni 2003.
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der alene skal
foretages ændringer i bekendtgørelser . Forslaget forventes heller ikke at få statsfinansielle
konsekvenser, idet forslaget vil medføre nye opgaver, som vil blive søgt brugerfinansieret i
lighed med de øvrige aktiviteter på området .
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der
alene er tale om genmodificerede frø, som har opnået markedsføringstilladelse i forhold til de
til enhver tid gældende regler .
Fra dansk side støttes, at der indføres regler på området . Der bør arbejdes for, at de nødvendi-
ge tærskelværdier for utilsigtet eller teknisk uundgåelig forekomst af genetisk modificerede
frø i frøpartier af ikke genetisk modificerede sorter fastsættes så lavt som muligt for at lette
mulighederne for sameksistens mellem genetisk modificerede, økologiske og konventionelle
afgrøder. Rapport fra udredningsgruppen vedrørende sameksistens mellem genetisk modifice-
rede, konventionelle og økologiske afgrøder af 25 . august 2003 viser dog, at sameksistens er
mulig med de i udkastet foreslåede tærskelværdier . Danmark lægger imidlertid afgørende
vægt på, at tærskelværdierne fastsættes så lavt som teknisk muligt, idet dette vil lette arbejdet
med sameksistens yderligere . Det bør sikres, at frø som overskrider tærskelværdierne for
GMO-indhold, fortsat skal overholde de almindelige sortsrenhedsnormer, som omfatter mor-
fologiske og fysiologiske egenskaber. Det er væsentligt, at Kommissionens forslag omfattes af
en beslutningsprocedure, der sikrer åbenhed og dialog i forhold til Rådet, Europa-Parlamentet
og offentligheden .
Regeringen agter på den baggrund at stemme imod forslaget, medmindre tærskelværdierne
fastsættes på detektionsniveau (-0,1%)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464899_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
5. kontor/Plantedirektoratet
J.nr . : 1997-4253-0006
Den 13 . oktober 2003
FVM 110
AKTUELT NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens direktiv om ændring af Rådets direktiv 661401/EØF,
66/402/EØF, 2002/54/EF, 2002/55/EF, 2002156/EF og 2002/57/EF særlig for så vidt an-
går yderligere betingelser og krav vedrørende utilsigtet eller teknisk uundgåelig
forekomst af genetisk modificerede frø i frøpartier af ikke genetisk modificerede
sorter og de angivelser, der skal anføres i mærkningen for frø af genetisk modifi-
cerede sorter
Dokument SANCO/154212003
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/154212003 fremlagt et udkast til et kommissionsdirektiv om
ændring af bilagene til følgende rådsdirektiver :
Rådets direktiv 66/401/EØF af 14 . juni 1966 om handel med frø af foderplanter
3
. Udkastet
er fremsat med hjemmel i artikel 21 (a) i direktivet .
Rådets direktiv 66/402/EØF af 14 . juni 1966 om handel med sædekorn' . Udkastet er frem-
sat med hjemmel i artikel 21 (a) i direktivet .
Rådets direktiv 2002/54/EF af 13 . juni 2002 om handel med bederoefrø'' . Udkastet er
fremsat med hjemmel i artikel 27 i direktivet .
Rådets direktiv 2002/55/EF af 13 . juni 2002 om handel med grønsagsfrø' . Udkastet er
fremsat med hjemmel i artikel 45 i direktivet .
'Senest ændret ved direktiv 2003/61 /EF .
2 Senest ændret ved direktiv 2003/61 /EF .
'Senest ændret ved direktiv 2003/61 /EF .
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464899_0005.png
2002 om handel med læggekartofler' . Ud-
Rådets direktiv 2002156/EF af 13 . juni
kastet er fremsat med hjemmel i artikel 24 i direktivet .
Rådets direktiv 2002/57/EF af 13 . juni 2002 om handel med frø af olie- og spindplanter' .
Udkastet er fremsat med hjemmel i artikel 24 i direktivet .
Udkastet er en revision af et tidligere arbejdsdokumentet - SANCO/1542/02.
Forslaget behandles i en forvaltningsprocedure i Den Stående Komite for Frø og Plantemate-
riale og forventes sat til afstemning på næste møde 27 .- 28 . oktober 2003 . Kommissionen kan
udstede direktivet, medmindre komiteen udtaler sig mod udkastet med kvalificeret flertal . I så
fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet . Kommissionen kan samtidig beslutte at ud-
sætte gennemførelsen af reglerne i op til 3 måneder . Fristen er i de nævnte direktiver fastsat til
1 måned. Træffer Rådet ikke med kvalificeret flertal en anden afgørelse indenfor den fastsatte
frist, kan Kommissionen udstede direktivet .
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
I Kommissionens Hvidbog om Fødevaresikkerhed, (KOM(1999)719-endelig), er der i bilaget
gengivet en handlingsplan om fødevaresikkerhed, hvorefter der ifølge foranstaltning nr . 77
skal gennemføres ændringer af bilagene til direktiverne om handel med frø . Ændringerne om-
fatter 1) fastsættelse af højere krav til renhed med hensyn til tilfældigt forekommende tilste-
deværelse af genetisk modificerede frø i frøpartier af traditionelle plantesorter samt 2) fastsæt-
telse af de nærmere regler for det krav om mærkning, der i Rådets direktiv 98/95/EF blev fast-
sat for frø fra genetisk modificerede landbrugsplantearter og grøntsagsarter . Udkastet skal tje-
ne til at opfylde foranstaltning nr . 77 i Hvidbogen om Fødevaresikkerhed samt implementere
den midlertidige handlingsplan i frødirektiverne . Nærheds- og proportionalitetsprincippet an-
ses således for opfyldt .
Formål og indhold
Formålet med det fremsatte forslag er at fastsætte tærskelværdier for utilsigtet indhold af god-
kendte genmodificerede frø i frøpartier af traditionelle plantesorter, hvor der er udviklet gen-
modificerede soner . Udkastet omfatter indførsel af 3 tærskelværdier gældende for forskellige
afgrødekategorier : 0,3% for raps ; 0,5 % for majs, bederoer, kartoffel, bomuld, cikorie og to-
mat samt 0,7 % for soya. Forslaget lægger op til, at såsæd med indhold af GMO'er under de
foreslåede tærskelværdier ikke skal mærkes . Såfremt de angivne tærskelværdier overskrides,
vil frøene kunne markedsføres på den betingelse, at det på etiketter eller dokumenter, som led-
sager frøpartiet, angives, at partiet indeholder genmodificerede frø over den pågældende tær-
skelværdi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464899_0006.png
Forslaget omfatter endvidere nærmere krav til mærkning af genetisk modificerede plantesor-
ter på frøpakninger og etiketter, som oprindeligt fastsat i Rådets direktiv 98/95/EF . Mærknin-
gen skal således omfatte ordene "genetisk modificeret frø" sammen med information om den
genetiske modifikation .
Kommissionen har ved udformningen af forslaget henholdt sig til reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer, hvor-
efter der ikke skal ske mærkning ved utilsigtet forekomst af GMO'er under 0,9
% .
Forord-
ningen om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer er vedtaget, men er endnu ikke
trådt i kraft .
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der alene skal
foretages ændringer i bekendtgørelser .
Forslaget forventes ikke at få statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget vil medføre nye op-
gaver, som vil blive søgt brugerfinansieret i lighed med de øvrige aktiviteter på området .
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der
alene er tale om genmodificerede frø, som har opnået markedsføringstilladelse i forhold til de
til enhver tid gældende regler.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget .
Gældende dansk ret
De berørte områder er omfattet af lov om frø, kartofler og planter, jf. lovbekendtgørelse nr.
261 af 26 . april 1999, som ændret ved lov nr . 279 af 25 . april 2001 om ændring af lov om fø-
devarer m .fl .
I medfør af lov om frø, kartofler og planter er udstedt :
Bekendtgørelse nr . 51 af 24 . januar 2000 om en fortegnelse over godkendte sorter af land-
brugsplante- og grønsagsarter (sortslisten), der gennemfører rådsdirektiv 2002/53/EF om den
fælles sortliste over landbrugsplanter og delvist 2002/55/EF om handel med grønsagsfrø samt
senere ændringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464899_0007.png
Bekendtgørelse nr . 52 af 24 . januar 2000 om
markfrø som senest ændret ved bekendt-
gørelse nr. 745 af 5 . september 2002, der gennemfører rådsdirektiv 661401/EØF om handel
med frø af foderplanter, rådsdirektiv 2002154/EF om handel med bederoefrø og rådsdirektiv
2002/57/EF om handel med olie- og spindplanter samt senere ændringer .
Bekendtgørelse nr . 53 af 24 . januar 2000 om sædekorn som senest ændret ved bekendtgørelse
nr. 4l2 af 21 . maj 2001, der gennemfører rådsdirektiv nr . 66/402/EØF om handel med sæde-
korn samt senere ændringer .
Bekendtgørelse nr . 54 af 24 . januar 2000 om grønsagsfrø som senest ændret ved bekendtgø-
relse nr . 867 af 4 . oktober 2001, der gennemfører rådsdirektiv nr . 2002155/EF om handel med
grønsagsfrø samt senere ændringer .
Bekendtgørelse nr . 124 af 1 . marts 1999 om avl af kartofler og om salg af læggekartofler og af
spisekartofler af egen avl som senest ændret ved bekendtgørelse nr . 190 af 20 . marts 2003, der
gennemfører rådsdirektiv nr . 2002156/EF om handel med læggekartofler samt senere ændrin-
ger .
Høring
Forslaget har været i høring hos medlemmerne af §2-udvalget (landbrug) samt Det Rådgiven-
de Fødevareudvalg .
Landbrugsraadet finder, at det er særdeles vigtigt, at der snarest fremlægges og vedtages regler
for området i lyset af, at der allerede er godkendte GM sorter på markedet og at der i den
kommende tid kan forventes givet yderligere markedsføringstilladelser . Landbrugsraadet fin-
der, at dokumentets tilgangsvinkel og formål er fornuftig og nødvendig, herunder med hensyn
til fastsættelse af tærskelværdier for acceptabelt utilsigtet og teknisk uundgåeligt indhold af
GM sorter i ikke-GM sorter uden krav om mærkning af udsæden, og som samtidig sikrer, at
de høstede afgrøder ikke skal mærkes . Det er også fornuftigt, at tærskelværdierne fastsættes
løbende, når det ud fra markedsføringsgodkendelser bliver relevant, således at den seneste vi-
denskabelige viden kan lægges til grund . Endelig lægger Landbrugsraadet vægt på og støtter,
at afstandskrav og andre virkemidler ikke fastlægges i dette direktiv, men derimod er en cen-
tral del af de nationale sameksistensstrategier medlemsstaterne skal udarbejde i henhold til
Kommissionens henstilling af 23 . juli 2003 . Landbrugsraadet lægger vægt på, at direktivet
omhandler utilsigtet og teknisk uundgåelig forekomst og har endvidere noteret, at forslaget
dækker konventionelle sorter. Det bør overvejes, om der i anden forbindelse skal fastsættes
særlige tærskelværdier for acceptabelt utilsigtet indhold af GM i økologiske sorter . Endelig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464899_0008.png
lægger Landbrugsraadet vægt på, at der
indføres harmoniserede retningslinier for
prØvetagning og analyse af frøpartier for utilsigtet forekomst af GM-sorter i ikke-GM sorter,
samt at de foreslåede regler gælder såvel for partier af udsæd produceret i EU som importeret
udsæd .
Forbrugerrådet opfordrer til, at Danmark i Den Stående Komite for Frø og Plantemateriale
under alle omstændigheder stemmer imod direktivet og gør alt, hvad der er muligt, for at opnå
et kvalificeret flertal imod direktivet . Problematikken med GMO i såsæd er så vigtig, at det ef-
ter Forbrugerrådets opfattelse er afgørende med en politisk drøftelse af grænseværdierne . Idet
der i befolkningen er en udbredt skepsis mod anvendelsen af genteknologi i fødevareproduk-
tionen, finder Forbrugerrådet det afgørende, at forbrugerne sikres et
reelt valg .
De nye EU-
regler vedr. GMO-mærkning af foder og fødevarer er med til at sikre dette . En forudsætning
for et reelt valg er dog desuden, at der ikke opstår en situation, hvor alt bliver mærket, fordi
det er for dyrt eller kompliceret for producenterne at overholde grænseværdierne i fødevarer-
ne. Hvis der ikke indføres tilstrækkelige foranstaltninger allerede nu, kan man ifølge Forbru-
gerrådet frygte, at GMO-forureningen vil stige, efterhånden som dyrkningen af GM-afgrøder
udbredes, og at man dermed ender i en situation, hvor alt skal mærkes . I den forbindelse er det
efter Forbrugerrådets opfattelse helt afgørende at se på input-siden, hvor såsæd udgør det vig-
tigste bidrag, da det er udgangsmaterialet for dyrkningen og dermed i sidste ende den endelige
fødevare . Forbrugerrådet mener derfor, at grænseværdien for GMO i såsæd skal sættes til de-
tektionsgrænsen eller i praksis 0,1% . Så vidt Forbrugerrådet erfarer, er Kommissionens for-
slag til grænseværdier fremkommet ved at regne baglæns fra den oprindeligt foreslåede græn-
seværdi på 1 % i fødevarer . Denne måde at fastsætte grænserne på, mener Forbrugerrådet, er
en omvendt og forkert strategi, dels fordi man ikke i tilstrækkelig grad tager højde for tisik-
kerhed pga . Øget udbredelse af GMO'er på længere sigt, og dels fordi grænserne på inputsiden
som nævnt bør sættes så lavt som overhovedet muligt . Forbrugerrådet bemærker, at grænse-
værdien for GMO i fødevarer endte med at blive sat til 0,9%, uden at de foreslåede værdier
for såsæd blev sat ned . Der er ikke langt fra 0,7% til 0,9%, mener Forbrugerrådet . Man frygter
derfor, at det bliver endnu sværere for fødevareproducenterne at overholde grænseværdierne i
de færdige produkter, end da grænseværdierne for såsæd i første omgang blev foreslået . Hvis
dette betyder, at stort set alle fødevarer mærkes, vil det store lovgivningsarbejde i EU ifølge
Forbrugerrådet være spildt, og forbrugerne vil som nævnt være frataget deres frie valg .
Økologisk Landsforening opfordrer på det stærkeste til at arbejde aktivt på at sikre, at grænse-
værdien for tilladt indhold af GM materiale i ikke GM udsæd sættes til detektionsgrænsen for
alle sorter og arter. Udsæd er basis for produktionen . Har man ikke fuldstændigt styr på GM
indholdet i dette, har man ikke styr på, hvor der findes GM. Desuden vil det gøre det langt
mere praktisk og håndterbart at overholde fastsatte virkemidler i forhold til sameksistens, men
på et lavt niveau . Økologisk Landsforening finder et niveau på under detektionsgrænsen
(0,1%) mere end dobbelt så godt som et niveau på 0,2% i den forstand, at man Ønsker det la-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464899_0009.png
vest muligt niveau, men at fravær af GM er
lille indhold" .
helt grundlæggende og langt bedre end "et
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug mener, at genetisk modificering af såsæd er en helt for-
kert vej at gå for at frembringe nye sorter. Man ser det som en farlig vej, der uundgåeligt fører
til forurening af planter i naturen og landbruget, med helt uoverskuelige følger . Det vil gøre
det illusorisk at kunne sikre forbrugernes mulighed for at fravælge levnedsmidler, der er pro-
duceret af genmodificeret såsæd. Man anser det derfor for vigtigt, at Danmark stemmer imod
direktivet, når det skal behandles i Den stående Komite for Frø og Plantemateriale . Forenin-
gen er bekendt med Forbrugerrådets høringssvar af 7 . oktober 2003 og vil med dens henven-
delse tilslutte sig Forbrugerrådets holdning og argumenter og henviser i øvrigt til Forbrugerå-
dets høringsvar .
Landsforeningen Frie bønder -Levende land finder grænsen på 0,9 % GMO i såsæd alt for
høj . Foreningen ønsker ikke GMO på danske marker eller andre marker i EU . Grænsen bør
derfor sættes ved det mindst målbare indhold, nemlig 0,1 % .
COOPDanmark har ikke fundet anledning til at gøre bemærkninger .
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere fremsendt grundnotater om tidligere versioner af forslaget i form af arbejds-
dokumenter den 4 . september 2001 og 29 . april 2002 samt orienterende notat om handlings-
planen for kontrol med konventionelle frø for urenheder af GMO den 31 . august 2000 .