Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 467
Offentligt
1465305_0001.png
PDF udgave (108 KB)
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
30. januar 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat om
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om arsen, cadmium, nikkel, kviksølv og
polycykliske aromatiske kulbrinter i luften, KOM(2003) 423 endelig – 2003/0164 (COD).
MILJØ
styrelsen
Transport- og luftkvalitetskontoret
27. januar 2004
J. nr. M 1034-0004
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465305_0002.png
UTLOH/17/PBL/12/OK/Dep.3
MIM 530
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om arsen, cadmium, nikkel, kviksølv, og
polycykliske aromatiske kulbrinter i luften
KOM (2003) 423 endelig – 2003/0164 (COD)
Resume
Direktivforslaget foreskriver, at luftkvaliteten med hensyn til arsen, cadmium, nikkel,
benzo[a]pyren og kviksølv på dampform skal vurderes. Samtidig skal aflejringen af  arsen,
cadmium,, polycykliske aromatiske kulbrinter og kviksølv overvåges. Såfremt luftens indhold af
arsen, cadmium, nikkel og benzo[a]pyren (BaP) (indikator for luftens indhold af polycykliske
aromatiske kulbrinter) overskrider en af de såkaldte  vurderingstærskelværdier, skal der foretages
målinger. For BaP fastsættes en målværdi, som så vidt muligt skal nås,  på 1 ng/m3 regnet som
årsmiddelværdi.
1. Status
Kommissionen sendte den 17. juli 2003 ovennævnte forslag til Rådet og Europa-Parlamentet.
Forslaget har hjemmel i artikel 175 stk1. i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
EU-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
Forslaget er en opfølgning på Rådets direktiv 96/62/EF om vurdering og styring af
luftkvalitet. Af dette direktiv fremgår, at EU-Kommissionen skal fremlægge forslag til
grænseværdier for luftens indhold af de pågældende stoffer senest i december 1999.
2.
Formål og indhold
Kommissionen anfører, at forslagets formål er, at imødegå luftforureningsproblemer, der skyldes høje
koncentrationer  af  tungmetaller  (arsen,  cadmium,  nikkel  og  kviksølv)  og  polycykliske  aromatiske
kulbrinter (PAH’er).
Forekomsten  af  de  stoffer  i  luften,  der  er  omfattet  af  forslaget,  vides  at  være  sundhedsskadeligt.
Stofferne anses bl.a. for at være kræftfremkaldende og skadelige for arveanlæg, på fosterudvikling, på
centralnervesystemet og på nyrerne. Endvidere optræder stofferne i jordbund, vand og afgrøder ved
aflejring fra luften, hvorved stofferne indtages via fødekæden. Særligt for cadmium og kviksølv er
effekten ved indtagelse via fødevarer større end ved indånding.
2
De  betydeligste  kilder  til  arsen,  cadmium  og  nikkel,  der  påvirker  luftkvaliteten,  kommer  fra
metalindustrien, elektrostålværker og olieraffinaderier. Kilderne for kviksølv er fyring med kul samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465305_0003.png
affaldsforbrænding, og for PAH er den betydeligste kilde fyring med fast brændsel.
Direktivet  foreskriver,  at  uanset  koncentrationsniveauet  skal  luftkvaliteten  vurderes  og  deposition
overvåges i hvert enkelt medlemsland af de omfattede stoffer på mindst én station. Dette indebærer, at
der skal foretages målinger af luftens koncentration af arsen, cadmium, nikkel og BaP (indikator for
luftens indhold af polycykliske aromatiske kulbrinter). Hertil kommer måling af luftens indhold af
kviksølv på dampform i alt og 7 øvrige navngivne PAH’er. Der skal endvidere foretages målinger af
depositionen (aflejringen) af  arsen, cadmium, kviksølv og PAH.
Hvis der er indikation for, at koncentrationen af stofferne – med undtagelse af kviksølv – overstiger de
såkaldte vurderingstærskler, bliver måling af stofferne obligatoriske i de zoner eller bymæssige områder,
hvor  vurderingstærsklerne  overskrides.  For  at  vurdere  om  vurderingstærsklen  overskrides  kan
medlemslandene anvende tidligere målinger inden for 5 år, eller målinger af kort varighed kombineret
med modelberegninger.
Forslaget fastsætter på den baggrund en række tekniske metoder til målinger samt krav til rapportering
til offentligheden og EU-Kommissionen med videre.
Senest d. 31. december 2008 skal Kommissionen forelægge EP og Rådet en beretning om erfaringerne
fra anvendelsen af direktivet, herunder den seneste forskning for menneskers sundhed.
EU-Kommissionen anfører, at da arsen, cadmium, nikkel og PAH er kræftfremkaldende, kan der ikke
sættes en grænse for, hvornår disse stoffer ikke er sundhedsskadelige. Kviksølv er kræftfremkaldende i
sin  organiske  form,  methylkviksølv,  mens  frit  kviksølv  ikke  kan  klassificeres  med  hensyn  til
kræftfremkaldende evne.  
Endvidere  anfører  EU-Kommissionen,  at  omkostningerne  ved  at  reducere  luftens  indhold  af  de
pågældende  stoffer  –  dog  med  undtagelse  af  PAH  –  er  langt  højere  end  de  kvantificerbare
sundhedsmæssige fordele ved eventuelle grænseværdier. Dog oplyser Kommissionen, at der ikke er
medregnet sekundære fordele, da de ikke kan gøres op i penge. Her tænkes på mindre skadevirkninger
for økosystemer, afgrøder og arbejdsmiljøet.
For PAH er det EU-Kommissionens vurdering, at det økonomisk kan svare sig at indføre en målværdi,
som det anbefales at nås, på 1 ng/m3 for PAH fra boligopvarmning og trafikken. Luftens indhold af
PAH vurderes på baggrund af  koncentrationen af stoffet benzo[a]pyren, BaP.
I forslaget henvises der endvidere til en række EU-tiltag og internationale konventioner m.v., som
vurderes at få emissionerne af de pågældende stoffer til at falde markant. I forslaget nævnes eksempelvis
EU  direktiv  om  integreret  forebyggelse  og  bekæmpelse  af  forurening  (96/61/EF),  direktiv  om
emissioner fra store fyringsanlæg (2001/80/EF), direktiv om forbrænding af affald (2000/76/EF) samt
forskellige FN protokoller m.v. om tungmetaller og POP’er.
EU-Kommissionen anfører som nævnt, at da det ikke er muligt ved hjælp af omkostningseffektive
foranstaltninger  at  nå  ned  på  koncentrationer,  der  ikke  medfører  skadevirkninger  for  menneskers
sundhed, indeholder forslaget ingen bindende grænseværdier.
3
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen  forholder  sig  ikke  særskilt  til  nærhedsprincippet,  da  forslaget  er  foranlediget  af
rammedirektivet om vurdering og styring af luftkvalitet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Rammedirektivet og efterfølgende datterdirektiver er implementeret
i dansk lovgivning ved bekendtgørelse nr. 716 af 14. juli 2003 om mål- og grænseværdier for luftens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465305_0004.png
indhold  af  visse  forurenende  stoffer.  Nærværende  direktivforslag  skal  i  påkommende  tilfælde
indarbejdes i bekendtgørelsen.
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Implementering af det foreliggende direktivforslag indebærer, at der oprettes mindst én målestation i
hvert medlemsland uafhængigt af, om der er indikation for eller ej, at koncentrationen af et givent stof
overskrider  en  vurderingstærksel.  Det  vil  betyde  en  udvidelse  de  eksisterende  målinger  under  det
Landsdækkende Luftkvalitetsmåleprogram  - LMP- og i  Baggrundsovervågningsprogrammet – BOP
med måling af kviksølv og PAH’er i luften og deposition af kviksølv og  PAH’.
Målingerne under LMP og BOP varetages af Danmarks Miljøundersøgelser, hvortil bl.a. Københavns
Kommune bidrager på frivillig basis til målinger af udvalgte stoffer.
En foreløbig vurdering af omkostningerne til de supplerende målinger er en samlet investering på ca. 1
mio.  kr.  fordelt  med  800.000  kr.    til  kviksølvmålinger  og  200.000  til  PAH-målinger,  samt  årlige
driftsudgifter på  350.000 kr. for kviksølv og 150.000 kr. for PAH. Der er dog nogen usikkerhed på det
anslåede  beløb,  idet  der  ikke  er  erfaring  for  denne  type  målinger  –  særligt  for  så  vidt  angår
depositionsmålinger af PAH og kviksølv.
For så vidt angår BaP kan det ikke udelukkes, at målværdien på 1 ng/m3 overskrides i flere
byområder belastet med emissioner fra dieseltrafik eller brændeovne, således at der vil være
behov for mere end en målestation for PAH. Da de foreliggende målinger imidlertid ikke
umiddelbart kan sammenlignes med den foreslåede målværdi, kan der på nuværende
tidspunkt ikke siges noget mere konkret herom.
Der  er  usikkerhed  om  målinger  på  de  nye  stoffer  vil  afføde  øget  ressourcebehov,  idet  de  nye
arbejdsgange er uprøvede.
Udgiften  vil  påhvile  staten  og  forslaget  har  dermed  ikke  økonomiske  konsekvenser  for  amter,
kommuner og erhvervslivet, og direktivforslaget vurderes heller ikke at få administrative konsekvenser
for amter, kommuner og erhvervslivet.
Beskyttelsesniveau:  Forslaget  vurderes  at  have  en  neutral  indvirkning  på  beskyttelsesniveauet  i
Danmark, idet der alene er tale om indsamling af data. Dog er der fastsat en målværdi for BaP, hvorom
der er usikkerhed om den kan opfyldes. Såfremt målværdien overskrides kan der være behov for
reduktionstiltag, hvorved direktivet vil have en positiv indvirkning.
Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i EU, da målværdien for PAH
kan afføde egentlig reduktionstiltag i de enkelte EU-lande.
5. Høring
4
Forslaget har været udsendt i høring den 19. august til 38 interessenter med frist for kommentar den 20.
september 2003. Ved fristens udløb var der modtaget eet høringssvar fra Københavns Kommune, som
bl.a. angiver, at niveauet for vurderingstærsklerne, der angiver hvornår målinger bliver obligatoriske, bør
strammes op. Endvidere bør vurderingstærsklerne ændres til egentlig grænseværdier.
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø) 5. september 2003.
Det Økologiske Råd  kan støtte, at tærskelværdierne bør forandres til egentlige grænseværdier, idet rådet
dog finder, at en frist på op til 30 år er alt for lang, den teknologiske udvikling taget i betragtning.
Desuden foreslår rådet specielt vedrørende kviksølv, at der foretages en samlet miljømæssigt vurdering
af specielt anvendelsen af kul, som bidrager med en relativt stor del af kviksølvforureningen. Her bør
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465305_0005.png
kviksølv-problemet tages med i betragtning, når man ser på omkostningerne og gevinsterne ved at
erstatte kul med naturgas og vedvarende energi.
Specialarbejderforbundet støtter forslaget.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.