Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1464910_0001.png
PDF udgave (248 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
17. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Formandskabets konklusioner fra
mødet i Det Europæiske Råd i Bruxelles den 16.-17. oktober 2003.
SN 300/03
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0002.png
FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
DET EUROPÆISKE RÅD
I BRUXELLES
DEN 16.-17. OKTOBER 2003
SN 300/03
DA
1.
Det Europæiske Råd mødtes i Bruxelles den 16.-17. oktober 2003. Forud for
mødet gav formanden for Europa-Parlamentet, Pat Cox, en redegørelse, der blev
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0003.png
efterfulgt  af  en  udveksling  af  synspunkter  om  de  vigtigste  punkter  på
dagsordenen.
I.
2.
REGERINGSKONFERENCEN
Det Europæiske Råd udtrykte tilfredshed med, at arbejdet i regeringskonferencen
nu er gået i gang efter åbningen den 4. oktober i Rom. Det gentog sin støtte til
den  arbejdsmetode  og  tidsplan,  som  formandskabet  har  foreslået  i
overensstemmelse  med  konklusionerne  fra  Det  Europæiske  Råds  møde  i
Thessaloniki. Det Europæiske Råd opfordrede ministrene til aktivt at fortsætte de
politiske  drøftelser.  Det  noterede  sig,  at  formandskabet  vil  gennemføre
konsultationer med alle deltagere med henblik på den endelige udformning af
udkastet til forfatningstraktat på grundlag af konventets udkast og i lyset af
drøftelserne på RK som forberedelse til regeringskonferencens næste møde på
stats- og regeringschefplan.
EN NY IMPULS TIL DEN EUROPÆISKE ØKONOMI
Efter en periode med usikkerhed viser der sig efterhånden nogle positive tegn i
Europa. En forbedring af det internationale økonomiske klima, lav inflation,
stabiliserede oliepriser og bedre vilkår på finansmarkederne er nøglefaktorer i et
økonomisk opsving, der forventes at tage til i løbet af 2004. Da situationen
imidlertid  fortsat  er  usikker,  er  der  behov  for  at  tilkendegive  tillid  til  Den
Europæiske  Unions  økonomiske  potentiale.  Det  er  af  central  betydning  at
opretholde sunde makroøkonomiske politikker, fremskynde strukturreformer og
fremme investeringer i infrastruktur og menneskelig kapital. I den forbindelse
bør de økonomiske politikker fortsat tage sigte på jobskabelse og bæredygtig
vækst og på forbedring af den økonomiske og sociale samhørighed.
II.
3.
SN 300/03
DA
3
4.
Formålet med dette møde i Det Europæiske Råd er her og nu at fokusere på,
hvordan der kan sættes gang i væksten, og tilrettelægge arbejdet således, at der
kan  træffes konkrete  afgørelser  på Det  Europæiske  Råds møde  den  12.-13.
december 2003. Formålet er desuden at fremhæve nødvendigheden af en fortsat
bredspektret indsats, der tager sigte på at skabe et økonomisk og socialt klima,
der fremmer holdbar vækst, inden for rammerne af Lissabon-strategien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0004.png
5.
Fremskyndet   gennemførelse   af   de   europæiske   transport-,   energi-   og
telekommunikationsnet og øgede investeringer i menneskelig kapital vil være
afgørende  for  væksten  og  for  at  kunne  medvirke  til  at  opnå  en  effektiv
integration af det udvidede Europa med væsentlige produktivitetsgevinster.
Med  henblik  herpå  tilslutter  Det  Europæiske  Råd  sig  principperne  i  det
foreslåede  vækstinitiativ  samt  den  interimsrapport,  som  Økofin-Rådet  har
forelagt, og det opfordrer de relevante aktører til at arbejde videre ud fra de
retningslinjer,  der  udstikkes  i  det  følgende.  Initiativet  skal  være  i
overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten, de nuværende lofter for de
finansielle overslag og forpligtelserne i henhold til de overordnede retningslinjer
for de økonomiske politikker.
De prioriterede aktioner under vækstinitiativet vil blive gennemført som led i
udmøntningen af strukturreformplanen fra Lissabon, herunder øget produkt-,
kapital- og arbejdsmarkedsfleksibilitet, samt på baggrund af de igangværende
bestræbelser på at konkretisere de retningslinjer, som er blevet fastlagt på de
foregående forårsmøder i Det Europæiske Råd på områder, der selv vil bidrage
til at øge EU's vækstpotentiale på længere sigt. I den forbindelse vil en styrkelse
af  konkurrenceevnen  spille  en  afgørende  rolle,  men  der  skal  samtidig  tages
hensyn til miljømæssige overvejelser og den sociale dimension.
6.
7.
SN 300/03
DA
4
A.
VÆKSTINITIATIVET: ØGEDE
NØGLEPROJEKTER
INVESTERINGER
I
Sammenkobling af medlemsstaterne: TEN-projekter
8.
Etableringen af en moderne, effektiv transportinfrastruktur, der kan sikre let og
bedre adgang mellem alle medlemsstater, vil have en positiv virkning i dobbelt
forstand: det vil øge væksten direkte, og det vil øge væksten ved at maksimere
fordelene ved det indre marked. Der vil blive sat særlig fokus på det nye forslag
om  prioriterede  projekter  vedrørende  transeuropæiske  transportnet  -  som
ledsages af forslag, der skal øge omfanget og effektiviteten af investeringerne i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0005.png
disse  projekter  -  samtenergi).  forslag,  der  behandles  af  Rådet  (transport,
telekommunikation og  andre Med henblik herpå vil muligheden for en højere
sats for medfinansiering fra Fællesskabets side blive nærmere undersøgt, f.eks. i
specifikke tilfælde, som er grænseoverskridende eller krydser naturlige barrierer.
Navnlig opfordres medlemsstaterne til hurtigt at fjerne tekniske, lovmæssige og
administrative hindringer for gennemførelsen af de grænseoverskridende dele af
TEN-projekterne.  Infrastrukturindsatsen  skal  ledsages  af  en  moderne
transportpolitik, der tager behørigt hensyn til sikkerhed og bæredygtighed.
Sikring af energiforsyningerne og af telekommunikationsnettene
9.
Virkeliggørelsen af et integreret marked for elektricitet og gas i et udvidet Europa
vil  øge  forsyningssikkerheden  og  konkurrenceevnen  og  yderligere  fremme
væksten. I den forbindelse bør elektricitetssammenkoblingerne mindst bringes op
på det niveau, der blev fastsat i Barcelona, og i den henseende vil prioriterede
projekter inden for rammerne af de transeuropæiske energinet kunne yde et stort
bidrag. Udviklingen af energiinfrastrukturerne vil også sikre, at EU's nye nabo-
og partnerlande inddrages fuldt ud i det europæiske marked. På baggrund af EU's
store afhængighed af energiimport og nabolandenes betydning som leverandører
eller transitlande, navnlig landene omkring Middelhavet, inden for den nordlige
dimension samt i Østeuropa, bør det drøftes, hvordan man kan fremme nye
energinet    med    disse    lande,    bl.a.    med    henblik    på    den
Euro-Middelhavs-ministerkonferencen  om  energi,  der  finder  sted  i  Rom  i
december.
Udvikling af telekommunikationsnet er også afgørende for, at der kan sættes
gang  i  væksten  i  et  udvidet  Europa.  I  en  videnbaseret  økonomi,  hvor
informationsoverførsel spiller en vital rolle for at øge konkurrenceevnen, er det
særlig nødvendigt at fremme og give adgang til udstrakte bredbåndsforbindelser
og effektive net.
10.
SN 300/03
DA
5
Investering i menneskelig kapital: innovation, forskning og udvikling samt
færdigheder
11.
Innovation, forskning og udvikling samt færdigheder er afgørende for Europas
vækstpotentiale. Indsatsen vil blive koncentreret om at mobilisere investeringer
og  skabe  de  rette  lovgivningsmæssige  betingelser  på  områder  som
forskningsinfrastrukturer, forskerparker, industriel innovation og forsknings- og
udviklingsprojekter,   informations-   og   kommunikationsteknologier   samt
finansiering  af  uddannelsesfaciliteter  ved  hjælp  af  øgede  investeringer  i
uddannelse  og  bedre  integrering  med  arbejdsmarkeds-  og  socialpolitikkerne.
Forskellige  europæiske  instrumenter  bør  yde  deres  bidrag,  blandt  andet
europæiske teknologifora, EIB-instrumenter, strukturfondene og forberedende
aktioner  som  den,  der  er  foreslået  inden  for  sikkerhedsrelateret  forskning.
Indsatsen skal også sigte mod at tackle problemerne forbundet med den første
kommercielle produktion, hvor den enkelte virksomhed måske ikke får fuldt
udbytte af sin investering i forskning og udvikling og innovation, og hvor det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0006.png
samlede innovationsniveau derfor ikke er optimalt. Der bør særlig fokuseres på
behovene  hos  de  innovative  SMV'er,  som  arbejder  i  det  teknologiske
grænseområde, og på teknologioverførsel til udkantsområder.
De næste trin: afgørelser om opfølgning
12.
For at opnå de hurtige fremskridt, som er nødvendige for at foretage en endelig
vurdering  af  initiativet  og  træffe  konkrete  afgørelser  på  mødet  i  december,
opfordrer Det Europæiske Råd under hensyn til Økofin-rapporten til, at
0 Kommissionen, EIB og de relevante rådssammensætninger uden at
foregribe de prioriteter, som er opstillet i Kommissionens forslag,
etablerer et "quick start"-program, som indkredser en række projekter i
et udvidet EU, baseret på gennemsigtige kriterier, idet der samtidig
foretages en vurdering af projekternes betydning for gennemførelsen af
det indre marked i et udvidet Europa, deres økonomiske og finansielle
levedygtighed, deres indvirkning på væksten samt løftestangseffekten i
forhold til privat kapital
1 Kommissionen og EIB forelægger deres endelige rapporter om
vækstinitiativet i så god tid, at Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
grundigt kan forberede samlingen i Økofin-Rådet den 25. november;
disse rapporter bør navnlig:
undersøge,   hvordan   den   private   sektors   inddragelse   i
projektfinansieringen  bedst  øges,  herunder  anvendelse  af  EIB's
facilitet for struktureret finansiering
SN 300/03
DA
6
udvikle instrumenter, der skal virke som en løftestang i forhold til
privat kapital, navnlig gennem securitisering af eksisterende aktiver,
og undersøge, hvilke aktiver der kan anvendes til sådanne formål
tilvejebringe  en  bedre  samordning  af  procedurerne  mellem
EIB-midler,    strukturfondene,    TEN-budgettet    og    sjette
rammeprogram
etablere rammer for en samlet evaluering af initiativet efter fem år.
Alle de relevante rådssammensætninger bidrager til denne evaluering.
Kommissionen  rapporterer  årligt  til  Det  Europæiske  Råd  via
forårsrapporten.
13.
Desuden opfordres Rådet til at afslutte arbejdet med de forslag, der skal fjerne
tekniske,  lovmæssige  og  administrative  hindringer  for  transeuropæiske  net,
navnlig  grænseoverskridende  dele,  og  for  offentlig-private  partnerskaber,
innovationsprojekter og FoU-projekter. Kommissionen vil også klarlægge ENS
95-principper   for,   hvordan   offentlig-private   partnerskaber   opstilles   i
nationalregnskabet  med  henblik  på  at  sikre  øget  gennemsigtighed,  herunder
statslige    garantier    i    nationalregnskaberne    og    behandlingen    af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0007.png
14.
securitiseringsordninger.
Det Europæiske Råd opfordrer medlemsstaterne til at supplere vækstinitiativet
med nationale vækstprogrammer. Rådet koordinerer vækstinitiativet med disse
initiativer  på  nationalt  og  europæisk  plan  for  at  sikre  komplementaritet  og
optimal  udnyttelse  af  ressourcerne  og  således  forbedre  initiativets  samlede
virkning og aflægger rapport på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2004 om,
hvilke foranstaltninger der er truffet i den forbindelse.
TILVEJEBRINGELSE AF GUNSTIGE BETINGELSER FOR VÆKST
OG BESKÆFTIGELSE
B.
Styrkelse af den europæiske økonomis konkurrenceevne
15.
En integreret strategi for den europæiske konkurrenceevne kræver en horisontal
indsats for at sikre, at en række politikker gennemføres på en sådan måde, at de
konsekvent bidrager til målet om at fremme de faktorer, der har betydning for
virksomhedernes  og  industriens  konkurrenceevne.  I  den  forbindelse  er  de
centrale politikområder det indre marked, aktioner til støtte for industrien samt
forskning og teknologi, idet lempelsen af den administrative og lovmæssige byrde
skal tilvejebringe det fornødne fundament. Det Europæiske Råd understreger, at
Rådet (konkurrenceevne) spiller en central rolle med hensyn til at sikre, at denne
integrerede strategi finder anvendelse i praksis, og dermed bidrage til at skabe et
gunstigt klima for virksomhederne, et effektivt indre marked og øget forskning
og innovation. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at forelægge en
rapport med  forslag  til, hvordan  de industrielle  rammer kan  forbedres med
henblik på at undgå afindustrialisering.
SN 300/03
DA
7
Det indre marked
16.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at forelægge alle yderligere
forslag, som er nødvendige for at fuldføre det indre marked og udnytte dets
potentiale fuldt ud, stimulere iværksætterånden og skabe et ægte indre marked for
tjenesteydelser, idet den samtidig skal tage behørigt hensyn til behovet for at
garantere udbud af og handel med tjenesteydelser af almen interesse. I den
forbindelse  prioriterer  Det  Europæiske  Råd  det  højt,  at  der  opnås  endelig
enighed om EF-patentet. Medlemsstaterne opfordres til at intensivere indsatsen
for at omsætte forskrifterne om det indre marked til national lovgivning inden
for   de   fastsatte   tidsfrister.   Rettidig   og   effektiv   gennemførelse   af
fællesskabsforskrifterne i alle medlemsstater vil skabe det grundlag for gensidig
tillid og fortrolighed, som et udvidet indre marked skal bygge på.
Fuldt integrerede og stabile finansmarkeder vil spille en afgørende rolle med
hensyn til at kanalisere opsparing over i produktive investeringer og styrke den
økonomiske vækst. Det Europæiske Råd gentager sin opfordring til, at der gøres
hurtige fremskridt med hensyn til alle de udestående elementer i handlingsplanen
for finansielle tjenesteydelser, så den kan færdiggøres efter den aftalte tidsplan. På
dette område bør der også ske en mere konsekvent håndhævelse af gældende
lovgivning. Det Europæiske Råd forventer også, at arbejdet med direktivet om
overtagelsestilbud,  hvis  formål  er  at  fastsætte  europæiske  og  internationale
spilleregler på området, afsluttes hurtigt med et positivt resultat, der bygger på de
hidtidige kompromisbestræbelser.
17.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0008.png
Industripolitikker
18.
Rådet  og  Kommissionen  skal  tilgodese  specifikke  industrisektorers  behov,
navnlig fremstillingssektoren, hvis disse skal kunne øge deres konkurrenceevne,
bl.a.  på  baggrund  af  deres  vigtige  bidrag  til  den  økonomiske  vækst.
EU-lovgivningen  bør  ikke  være  et  handicap  for  EU's  konkurrenceevne
sammenlignet med andre store økonomiers konkurrenceevne. Med dette for øje
opfordres Kommissionen til at tage hensyn til de konsekvenser, som foreslået
EU-lovgivning  har  for  virksomhederne,  ved  at  foretage  en  omfattende
konsekvensanalyse.  Det  kommende  forslag  om  kemikalier,  som  Rådet
(konkurrenceevne) skal drøfte i samordning med andre rådssammensætninger,
bliver en første lejlighed til at følge denne linje, og der skal navnlig ses på
forslagets indvirkning på SMV'er.
SN 300/03
DA
8
Forskning og innovation
19.
Hvis   den   europæiske   økonomis   konkurrenceevne   skal   udvikles   i
overensstemmelse med Lissabon-dagsordenen, er der brug for, at den offentlige
og den private sektor igen bakker op om målet om at investere 3% af BNP i
forskning,  med  særlig  vægt  på  teknologisk  innovation  og  herunder
miljøteknologi,  samt  på  udvikling  af  menneskelig  kapital  gennem  øgede
investeringer  i  uddannelse  og  forskning,  efter  de  retningslinjer,  som  Rådet
anbefalede den 22. september 2003. Det Europæiske Råd tilskynder derfor til
2 et stærkt engagement fra medlemsstaternes side med hensyn til
benchmarking, udveksling af erfaringer og forberedelse af indbyrdes
forenelige foranstaltninger, der kan fremskynde offentlige og private
investeringer i forskning og innovation
3 styrket samordning mellem offentlig og privatfinansieret forskning og øget
anvendelse af strukturfondene i forbindelse med projekter inden for
forskning og udvikling under hensyn til den rolle, som disse fonde
spiller for at fremme samhørighed, og til de specifikke behov og
potentialer i de forskellige regioner, herunder også i de tiltrædende
stater. Offentlig-private partnerskaber på forskningsområdet er en
central faktor for udvikling af nye teknologier og for, at den europæiske
højteknologiindustri kan konkurrere på verdensplan
4 hurtige fremskridt med gennemførelsen af e-Europa-handlingsplanen; her
kræves der en betydelig indsats for at sikre, at de nye
rammebestemmelser for elektronisk kommunikation gennemføres i hele
Fællesskabet, samt en optrapning af foranstaltningerne og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0009.png
og med hensyn specielt inden bredbåndsinfrastruktur og -indhold.
investeringerne,til udvikling af for e-forvaltning, e-sundhed og e-læring
Bedre lovgivning
20.
En mere effektiv lovgivning både på europæisk plan og på nationalt plan er af
allerstørste betydning. Institutionerne må  sørge for hurtigt at få  gennemført
bestemmelserne i den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning, så kvaliteten
af   EU's   lovgivning   kan   forbedres   bl.a.   gennem   lovgivningsmæssige
konsekvensanalyser. En forenkling af EU-lovgivningen og en forbedring af de
offentlige  forvaltningers  effektivitet  og  gennemsigtighed  vil  styrke  den
økonomiske  konkurrenceevne  betydeligt  ved  at  øge  erhvervslivets  tillid  og
forbedre standarden i den offentlige service.
SN 300/03
DA
9
Udvikling af den sociale dimension
21.
Den  nuværende  prioritering  af  foranstaltninger  med  henblik  på  at  stimulere
væksten og øge konkurrenceevnen skal gå hånd i hånd med effektive social- og
arbejdsmarkedspolitikker, navnlig jobskabelse, som fortsat er en integrerende del
af  den  europæiske  socioøkonomiske  model.  Det  er  -  som  det  fremgår  af
Kommissionens meddelelse - nødvendigt at styrke den nuværende samordning af
de politikker, som medlemsstaterne vedtager på området social beskyttelse, idet
man  derved  bidrager  til  den  nødvendige  modernisering  af  de  sociale
beskyttelsesordninger. I  den sammenhæng  bør Rådet  drøfte Kommissionens
meddelelse om åben koordination inden for social beskyttelse og inden Det
Europæiske  Råds  forårsmøde  i  2004  udarbejde  praktiske  konklusioner,  der
respekterer nærhedsprincippet og de nationale ordningers forskelligartethed.
Medlemsstaterne  tillægger det  stor  betydning  at have  pensionssystemer,  som
sikrer tilstrækkelige ydelser, som er økonomisk bæredygtige, og som er i stand til
at til at klare udfordringerne i forbindelse med modernisering. Selv om området
hører under medlemsstaternes kompetenceområde, bør disses indsats ikke desto
mindre styrkes gennem øget brug af åben koordination på dette område. I den
forbindelse:
5 bør Rådet overveje at forbedre det sæt af mål, der anvendes inden for åben
koordination vedrørende social beskyttelse - på grundlag af eksemplet
fra konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Barcelona, hvori der blev
opfordret til at øge den faktiske gennemsnitlige alder for, hvornår folk
ophører med at arbejde, med fem år inden udgangen af 2010 - således at
pensionssystemernes bæredygtighed og tilstrækkelighed sikres i forhold
til den demografiske udvikling
22.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0010.png
6 bør Rådet fortsat nøje overvåge pensionssystemernes økonomiske
bæredygtighed, bl.a. for at vurdere, i hvilket omfang reformerne
forbedrer de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt
7 bør medlemsstaterne og arbejdsmarkedets parter overveje, hvordan man
sikrer sammenhæng mellem beskæftigelsespolitikker og pensioner på
baggrund af de mål, der blev opstillet af Det Europæiske Råd i
Barcelona.
SN 300/03
DA
10
23.
Det Europæiske Råd afventer med interesse den rapport fra den europæiske
beskæftigelsestaskforce  under  Wim  Koks  ledelse,  der  skal  forelægges
Kommissionen, og det støtter forslaget om at afholde et ekstraordinært socialt
topmøde i december med henblik på en indledende drøftelse af opfølgningen af
denne rapport.
Den miljømæssige dimension
24.
Yderligere foranstaltninger  for at  øge miljøbeskyttelsen  og den  miljømæssige
bæredygtighed vil bidrage til at sætte gang i væksten. Miljømål vil virke som en
katalysator for innovation og modernisering i nøglesektorer som f.eks. energi og
transport  og  fremme  nye  investeringer  i  rene  og  mere  energi-  og
ressourceeffektive teknologier. Færdiggørelsen af Kommissionens handlingsplan
om miljøteknologier inden udgangen af 2003 vil bidrage til at fremme og udbrede
sådanne teknologier. Rådet opfordrer endvidere til, at der hurtigt vedtages et
forslag til direktiv om anvendelse af Kyoto-protokollens fleksible mekanismer
inden   for   rammerne   af   fællesskabsordningen   for   handel   med
drivhusgasemissionsrettigheder, der vil fremme udbredelsen af rene teknologier
og beskytte den europæiske industris konkurrenceevne.
STYRKELSE AF FRIHED, SIKKERHED OG RETFÆRDIGHED
III.
Forvaltning af EU's fælles grænser
25.
Det Europæiske Råd understreger, at den kommende udvidelse vil flytte EU's
ydre grænser, så det er i alle medlemsstaters fælles interesse, at der etableres en
mere effektiv grænseforvaltning navnlig med henblik på at øge sikkerheden for
EU's borgere.
Det Europæiske Råd erindrer om konklusionerne fra mødet i Thessaloniki og
hilser  med  tilfredshed,  at  Kommissionen  agter  hurtigt  at  fortsætte  med  at
undersøge den påtænkte bevilling på 140 mio. EUR for perioden 2004-2006 med
henblik på at dække de mest presserende behov på dette område, især til støtte
for forvaltningen af de ydre grænser samt med hensyn til gennemførelsen af
handlingsprogrammet    for    tilbagesendelse    og    udviklingen    af
visuminformationssystemet.
26.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0011.png
SN 300/03
DA
11
27.
Det Europæiske Råd understreger vigtigheden af en fuldstændig gennemførelse
af planen for forvaltning af de ydre grænser og oprettelsen af det påtænkte
luftgrænsecenter og de to søgrænsecentre. Alle grænseforvaltningscentrene bør
arbejde tæt sammen under Den Fælles Grænsekontrolinstans' koordination.
Det Europæiske Råd hilser med tilfredshed, at Kommissionen agter at fremsætte
et forslag  om oprettelse  af et grænseforvaltningsagentur  for at  forbedre det
praktiske samarbejde om forvaltningen af de ydre grænser i så god tid, at Rådet
kan nå til politisk enighed om hovedelementerne heri inden årets udgang. Dette
forslag vil bygge på Den Fælles Grænsekontrolinstans' erfaringer.
Det Europæiske Råd noterer sig den undersøgelse om søgrænser, som er blevet
foretaget  for  Kommissionen,  og  opfordrer  RIA-Rådet  til  at  udarbejde  et
arbejdsprogram for dette spørgsmål, der kan vedtages inden årets udgang.
28.
29.
Kontrol af migrationsstrømme
30.
Det  Europæiske  Råd  bekræfter,  at  migrationsspørgsmålet  har  politisk
topprioritet, og slår fast, at det går ind for en strategi, hvor der er balance mellem
på den  ene  side det  presserende  behov for  at sætte  en  stopper for  ulovlig
migration og bekæmpe menneskesmugling og på den anden side modtagelsen og
integrationen af lovlige indvandrere i overensstemmelse med de principper og
prioriteter, som blev fastlagt på Det Europæiske Råds møder i Thessaloniki,
Sevilla, Laeken og Tammerfors.
Det  forpligter  sig  til  at  anvende  alle  egnede  instrumenter  i  EU's  eksterne
forbindelser inden for den globale tilgang som fastlagt i Thessaloniki, herunder
styrkede partnerskaber med de berørte tredjelande som led i EU's strategi til
bekæmpelse af ulovlig indvandring. I den forbindelse har Det Europæiske Råd
8 opfordret Kommissionen, Rådet og medlemsstaterne til at gøre alt for at
lette Fællesskabets indgåelse af tilbagetagelsesaftaler. Det Europæiske
Råd har opfordret Rådet og Kommissionen til i begyndelsen af næste år
at udarbejde en rapport, der navnlig indkredser prioriteterne i en fælles
tilbagetagelsespolitik og de foranstaltninger, der er truffet for at sikre, at
en sådan politik kan udvikles med held
9 på ny bekræftet, at en fælles tilbagesendelsespolitik er et centralt element i
en effektiv og samlet indvandringspolitik, og det har opfordret Rådet og
Kommissionen til at give højeste prioritet til gennemførelsen af den
31.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0012.png
handlingsplan, der blev vedtaget i november at Kommissionen under
hilser Det Europæiske Råd det velkomment, 2002. I den forbindelse
hensyntagen til de finansielle overslag agter at fremsætte et forslag om
at yde økonomisk støtte til repatriering af ulovlige indvandrere og
SN 300/03
DA
12
afviste asylansøgere til hjemlande og transitlande under fuld
overholdelse af de humanitære principper og med respekt for den
menneskelige værdighed
10 med tilfredshed noteret sig, at der både i EU og internationale organer
(ICAO, G8) er arbejde i gang med indførelse af biometrisk
identifikation i visa, opholdstilladelser og pas, og det har opfordret
RIA-Rådet til inden udgangen af 2003 at nå til politisk enighed om
Kommissionens to forslag til rådsforordninger om biometrisk
identifikation og træffe de nødvendige afgørelser om udvikling af
visuminformationssystemet (VIS) og Schengen-informationssystemet
(SIS) II, idet den fastlagte tidsplan for indførelsen af SIS II bør
overholdes.
32.
Det Europæiske Råd bekræfter, at de enkelte medlemsstater selv er ansvarlige for
det antal lovlige indvandrere, der får adgang til deres område i henhold til deres
lovgivning  og  under  hensyn  til  deres  specifikke  forhold,  herunder
arbejdsmarkedsforholdene,  men  noterer  sig  samtidig,  at  Kommissionen  har
iværksat en undersøgelse af forholdet mellem lovlig og ulovlig indvandring, og
det opfordrer alle medlemsstater, tiltrædende stater og kandidatlande til fuldt ud
at samarbejde med Kommissionen herom.
Det  Europæiske  Råd  opfordrer  RIA-Rådet  til  hurtigst  muligt  at  afslutte
drøftelserne om forslagene til direktiver om anerkendelse af ret til og procedurer
vedrørende asyl med henblik på at overholde den frist til udgangen af 2003, der
blev fastsat allerede på Det Europæiske Råds møder i Sevilla og Thessaloniki,
således at EU kan sætte ind over for misbrug af asyl og ineffektivitet, samtidig
med at  EU fuldt  ud lever  op til  Genève-konventionen og  sine humanitære
traditioner.
33.
Retligt samarbejde og politisamarbejde
34.
Det  Europæiske  Råd  opfordrer  til  en  fortsat  indsats  for  et  tættere
politisamarbejde,  retligt  samarbejde  og  toldsamarbejde  og  en  styrkelse  af
samarbejdet inden for retshåndhævelse, navnlig i forbindelse med den operative
bekæmpelse af grov kriminalitet og terrorisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0013.png
SN 300/03
DA
13
35.
Det bekræfter på ny betydningen af bekæmpelsen af ulovlig narkotikahandel og
opfordrer til, at Kommissionens forslag til Rådets rammeafgørelse herom om
muligt vedtages inden udgangen af 2003.
Det  udtrykker  tilfredshed  med  Rådets  vedtagelse  af  forordningen  om
forældreansvar  og  ægteskabssager,  der  ved  at  muliggøre  anerkendelse  og
fuldbyrdelse  af  nationale  retsafgørelser  i  hele  Fællesskabet  kraftigt  vil  øge
borgernes adgang til domsstolsprøvelse i anliggender, der er af direkte betydning
for deres dagligdag. Denne forordning er navnlig et vigtigt skridt hen imod
indførelsen af en sammenhængende lovgivningsramme for forældremyndighed
og beskyttelse af mindreårige.
ANDRE SPØRGSMÅL
36.
IV.
Portugisisk landbrug
37.
Som opfølgning af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i København noterer
Det  Europæiske  Råd  sig  under  hensyn  til  det  nye  politikperspektiv  for
landbruget, der blev vedtaget af Rådet (landbrug) i juni 2003, Kommissionens
rapport om situationen i det portugisiske landbrug, navnlig dens henstilling om,
at næste generation af programmer for udvikling af landdistrikterne fortsat skal
støtte de forbedringer, der foretages med hensyn til strukturtilpasning af det
portugisiske landbrug. Kommissionen opfordres til på et passende tidspunkt at
forelægge endnu en rapport om dette spørgsmål.
I mellemtiden noterer Det Europæiske Råd sig med tilfredshed Kommissionens
forslag om at forlænge ordningen i forbindelse med problemerne vedrørende
udvikling af mælkeproduktionen på Azorerne, og det opfordrer Rådet til snarest
muligt at tage det op til drøftelse.
38.
Den Europæiske Centralbank
39.
Det Europæiske Råd udtrykker sin tilfredshed med udnævnelsen af Jean-Claude
Trichet til formand for Den Europæiske Centralbank.
SN 300/03
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0014.png
14
V.
WTO
40.
EKSTERNE FORBINDELSER
Det Europæiske Råd beklager det negative  udfald af WTO's ministermøde i
Cancún og det tilbageslag, dette betyder for Doha-udviklingsdagsordenen, men
understreger,  at  EU  fortsat  går  stærkt  ind  for  en  multilateral  tilgang  til
handelspolitikken.  EU  bør  derfor  være  åben  for  en  snarlig  genoptagelse  af
forhandlingerne  om  Doha-udviklingsdagsordenen.  Det  Europæiske  Råd
opfordrer Kommissionen til både at overveje, hvilken strategi EU skal anlægge,
og til sammen med de centrale WTO-aktører at undersøge mulighederne for
fremtidige  fremskridt  med  hensyn  til  Doha-udviklingsdagsordenen,  idet  det
understreger, at alle bør stå sammen, hvis forhandlingerne skal kunne genoptages
med held. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til i relevant omfang at
holde Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) fuldt orienteret.
Initiativet "Det bredere europæiske naboskab"
41.
Det  Europæiske  Råd  ser  med  tilfredshed  på  de  fremskridt,  der  er  gjort  i
forbindelse med Kommissionens initiativ "Det bredere europæiske naboskab".
Det  opfordrer  Rådet  og  Kommissionen  til  at  fremme  arbejdet  med  at
gennemføre dette initiativ med henblik på at sikre en samlet, afbalanceret og
forholdsmæssigt afpasset fremgangsmåde omfattende et finansielt instrument,
der  imødekommer  behovene  for  at  fremme  det  grænseoverskridende  og
regionale/tværnationale samarbejde om det udvidede EU's ydre grænser.
Euro-Middelhavs-partnerskabet
42.
Det  Europæiske  Råd  bekræfter  på  ny,  at  det  tillægger  Middelhavsområdet
afgørende   betydning,   og   at   det   er   fast   besluttet   på   at   udvikle
Euro-Middelhavs-partnerskabet. Det understreger i den forbindelse, at det er
nødvendigt  aktivt  at  støtte  den  økonomiske  udvikling  i  regionen  gennem
konkrete initiativer, der skal vedtages, og at forbedre den politiske dialog og
samarbejdet på det kulturelle område. Det ser frem til et positivt resultat af det
kommende ministermøde inden for Euro-Middelhavs-partnerskabet, der finder
sted i Napoli.
SN 300/03
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0015.png
Den nordlige dimension
43.
Det  Europæiske  Råd  tilslutter  sig  anden  handlingsplan  for  den  nordlige
dimension 2004-2006 med henblik på en fortsættelse af politikkerne vedrørende
den nordlige dimension efter 2003. Det understreger, at den nordlige dimension
vil få endnu større betydning i forbindelse med udvidelsen af EU, og at den vil
yde et betydeligt bidrag til fremme af EU's nye politik om naboskab i hele
regionen.
Moldova
44.
Det Europæiske Råd bekræfter atter sin fortsatte støtte til OSCE's bestræbelser
på  at  finde  en  samlet  politisk  løsning  af  Transdnestrien-spørgsmålet  i
Republikken Moldova.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort i år, og
understreger behovet for en konstruktiv holdning, for at bringe processen til
afslutning.
Det  Europæiske  Råd  opfordrer  indtrængende  Den  Russiske  Føderation  og
Ukraine til sammen med OSCE at gennemføre deres rolle som mæglere. Med
hensyn til at fuldføre tilbagetrækningen af de russiske styrker opfordrer Det
Europæiske Råd Den Russiske Føderation til at tage alle nødvendige skridt til at
opfylde Istanbul/Porto-forpligtelserne inden årets udgang.
45.
46.
Forbindelserne med den arabiske verden
47.
Det Europæiske Råd minder om konklusionerne fra mødet i Thessaloniki, hvori
nødvendigheden af at fremme en tættere dialog med den arabiske verden blev
understreget, og det opfordrer Kommissionen og den højtstående repræsentant
til at fortsætte deres arbejde med at udarbejde en detaljeret arbejdsplan, der tager
fuldt   hensyn   til   eksisterende   politikker   og   programmer,   herunder
Barcelona-processen, GCC-samarbejdet og initiativet "Det bredere europæiske
naboskab" og aflægge rapport inden Det Europæiske Råds møder i december
2003.
Mellemøsten
48.
Den Europæiske Union går fuldt og helt ind for det klare mål om to stater, Israel
og en levedygtig og demokratisk palæstinensisk stat, der lever side om side i fred
og sikkerhed inden for rammerne af en samlet fred i Mellemøsten, som beskrevet
i køreplanen.
SN 300/03
DA
16
49.
Det Europæiske Råd er overordentlig bekymret over situationen i regionen og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0016.png
har noteret sig, at selv om de berørte parter har fået støtte fra det internationale
samfund til at søge en retfærdig og varig løsning, har de ikke gjort en tilstrækkelig
indsats for at gribe den chance for fred, der ligger i køreplanen, og som blev
underbygget af ministerkvartettens seneste erklæring, der blev fremsat den 26.
september 2003. Tværtimod medfører den stigende vold yderligere lidelse og død
for såvel det israelske som det palæstinensiske folk og truer sikkerheden både i og
uden for regionen.
50.
Den  Europæiske  Union  opfordrer  derfor  begge  parter  -  Israel  og  Den
Palæstinensiske Myndighed - til at overholde de tilsagn, som de gav på topmødet
i Aqaba den 4. juni 2003.
Det Europæiske Råd anmoder indtrængende alle regionens parter om øjeblikkelig
at gennemføre politikker, som fremmer dialog og forhandling. EU's forbindelser
med parter, som måtte træffe foranstaltninger, der går i modsat retning, vil
uvægerligt blive påvirket af en sådan adfærd.
Det  Europæiske  Råd  ser  med  tilfredshed  på  initiativerne  fra  begge  parters
civilsamfund og er rede til at bistå yderligere i bestræbelserne på at fremme
tilnærmelse, tillidsskabende foranstaltninger og stræben efter en varig fred.
Det  Europæiske  Råd  fordømmer  på  det  kraftigste  optrapningen  af
selvmordsattentaterne og andre voldshandlinger, der har fundet sted i de seneste
uger, og opfordrer alle parter til at afholde sig fra provokationer, som kan øge
spændingerne yderligere.
Det Europæiske Råd fordømmer på det kraftigste det forfærdelige terrorangreb,
der  dræbte  tre  amerikanske  statsborgere  nær  Erez-grænseovergangen  i
Gazastriben  den  15.  oktober,  og  udtrykker  sin  dybe  medfølelse  med  de
pågældendes familier. EU forventer, at gerningsmændene bringes for retten.
Terrorangreb mod Israel mangler enhver form for berettigelse. Det Europæiske
Råd fastslår på ny, at bekæmpelse af alle former for terrorisme fremdeles er en af
Den Europæiske Unions såvel som hele det internationale samfunds prioriteter,
samt at det er alle landes pligt, og navnlig en pligt for landene i regionen, at
samarbejde aktivt om at bekæmpe terrorisme og afholde sig fra enhver form for
støtte - direkte eller indirekte - til terrororganisationer.
51.
52.
53.
54.
55.
SN 300/03
DA
17
56.
Det Europæiske Råd understreger på ny, at Den Palæstinensiske Myndighed
konkret skal vise, at den er fast besluttet på at bekæmpe ekstremistisk vold, og
opfordrer indtrængende Den Palæstinensiske Myndighed og dens præsident til at
tage øjeblikkelige og afgørende skridt til at sikre, at samtlige palæstinensiske
sikkerhedsstyrker kommer under en behørigt bemyndiget premierministers og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0017.png
indenrigsministers klare og planlægger der gribes ind over for de enkeltpersoner
og grupper, der udfører kontrol, og at terrorangreb.
57.
Det Europæiske Råd anerkender Israels ret til at beskyttet sine borgere mod
terrorangreb. Det opfordrer Israels regering til under udøvelsen af denne ret at
gøre sit yderste for at undgå civile tab og undlade handlinger, der forværrer det
palæstinensiske folks humanitære og økonomiske situation. Det opfordrer også
Israel til at afholde sig fra straffeforanstaltninger, der ikke er i overensstemmelse
med folkeretten, herunder udenretslige drab.
Det Europæiske Råd er særlig betænkeligt ved det planlagte forløb af det såkaldte
sikkerhedshegn på den besatte Vestbred. Den foreslåede afvigelse af dette forløb
fra "den grønne linje" vil kunne skade kommende forhandlinger og gøre det
fysisk  umuligt  at  gennemføre  løsningen  med  to  stater.  Det  vil  volde
palæstinenserne  yderligere  humanitær  og  økonomisk  skade.  I  tusindvis  af
palæstinensere vest for hegnet afskæres fra væsentlige tjenester på Vestbredden,
mens palæstinensere øst for hegnet mister adgangen til land og vandressourcer.
Det Europæiske Råd opfordrer Israel til at ændre bosættelsespolitikken og opløse
bosættelser bygget efter marts 2001.
Det Europæiske Råd  understreger på ny, at  Den Europæiske Union er  fast
besluttet på at bidrage til alle aspekter af gennemførelsen af køreplanen, og
understreger  vigtigheden af,  at  der hurtigst  muligt  oprettes en  troværdig  og
effektiv ekstern overvågningsmekanisme.
58.
59.
60.
Irak
61.
62.
Det Europæiske Råd hilser med tilfredshed den enstemmige vedtagelse af FN's
Sikkerhedsråds resolution 1511.
Det Europæiske Råd bekræfter, at EU er fast besluttet på og giver tilsagn om at
spille en væsentlig rolle i den politiske og økonomiske genopbygning af Irak
inden  for  rammerne  af  de  relevante  sikkerhedsrådsresolutioner.  Følgende
faktorer vil være afgørende for, at processen lykkes:
11 et tilstrækkeligt sikkerhedsmiljø
SN 300/03
DA
18
12 en stærk og vital rolle for FN
13 en realistisk tidsplan for overdragelsen af det politiske ansvar til det
irakiske folk
14 oprettelsen af en gennemsigtig multilateral donorfond til at kanalisere
støtten fra det internationale samfund.
63.
Det Europæiske Råd bekræfter, at EU aktivt vil bidrage til, at donorkonferencen
den 24. oktober i Madrid får et positivt udfald. EU vil ved den lejlighed afgive
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0018.png
tilsagn om at yde 200 mio. EUR for 2003-2004 fra Fællesskabets budget.
64.
Det Europæiske Råd opfordrer indtrængende alle lande i regionen til aktivt at
bidrage  til  stabilitet  i  Irak  og  støtte  landets  politiske  og  økonomiske
genopbygningsproces. Et velstående, stabilt og suverænt Irak, hvis territoriale
integritet er intakt, vil være af afgørende betydning for stabiliteten i og uden for
regionen.
Det Europæiske Råd opfordrer den højtstående repræsentant og Kommissionen
til at udarbejde en strategi på mellemlang sigt for EU's forbindelser med Irak og
at aflægge en situationsrapport herom i marts 2004.
65.
Iran
66.
67.
Det Europæiske Råd gjorde status over udviklingen i forbindelserne med Iran.
Det  Europæiske Råd  understreger  på  ny  sin  alvorlige bekymring  over  Irans
nukleare program og udtrykker sin fulde støtte til resolutionen af 12. september
2003 fra IAEA's Styrelsesråd. EU forventer, at Iran samarbejder fuldt ud med
IAEA om implementeringen af denne resolution. Det Europæiske Råd opfordrer
på ny Iran til straks og betingelsesløst at undertegne, ratificere og implementere
IAEA's tillægsprotokol om kontrolforanstaltninger og til øjeblikkeligt at handle i
overensstemmelse med denne. Den Europæiske Union opfordrer endvidere Iran
til  at  indstille  alle  uranberigelses-  og  uranoparbejdningsaktiviteter.  Det
Europæiske Råd vil ikke acceptere en spredning af kernevåben i regionen, som
allerede langt fra er stabil.
Den  Europæiske  Union  er  fortsat  villig  til  at  undersøge,  hvordan  der  kan
udvikles et bredere samarbejde med Iran. Det kan kun lade sig gøre, hvis der er
øget international tillid til, at Irans nukleare program er af fredelig art, og der sker
forbedringer i menneskerettighedssituationen samt med hensyn til bekæmpelse af
terrorisme og Irans holdning til fredsprocessen i Mellemøsten.
68.
SN 300/03
DA
19
Nobels fredspris
69.
Det Europæiske Råd, som udtrykker sin beundring for alle, der kæmper for
menneskerettighederne, ønsker Shirin Ebadi til lykke med Nobels fredspris, som
er  en  anerkendelse  af  hendes  engagement  for  demokrati  og  beskyttelse  af
menneskerettighederne i Iran.
Kosovo
70.
Det Europæiske Råd bekræftede, at en dialog mellem Beograd og Pristina om
praktiske  spørgsmål  er  et  centralt  element  i  det  internationale  samfunds
"standarder før status"-strategi på grundlag af FN's Sikkerhedsråds resolution
1244. Den er også et afgørende skridt hen imod en normalisering i Kosovo og
for  videre  tilnærmelse  til  europæiske  standarder  inden  for  stabiliserings-  og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0019.png
associeringsprocessen. Det Europæiske Råd hilser det derfor velkomment, at der
blev indledt en sådan dialog den 14. oktober i Wien, men udtrykker sin skuffelse
over, at nogle af de vigtigste samtalepartnere havde valgt ikke at deltage.
71.
Det  Europæiske  Råd  understreger  vigtigheden  af  at  nedsætte  tekniske
arbejdsgrupper i løbet af november for at behandle spørgsmål vedrørende energi,
transport og kommunikation, hjemvendte og forsvundne personer. Med henblik
herpå opfordrer Det Europæiske Råd indtrængende begge parter til at træffe de
nødvendige forberedelser til konstruktivt og ubetinget at gå ind i denne proces på
multietnisk grundlag. Det Europæiske Råd udtaler sin støtte til den indsats, som
FN's generalsekretærs særlige repræsentant, Harri Holkeri, gør i den forbindelse.
Bolivia
72.
Det  Europæiske  Råd  er  overordentlig  bekymret  over  de  seneste  dramatiske
udviklinger i Bolivia. Det beklager dybt de voldshandlinger, der har ført til tab af
menneskeliv, og udtrykker sin medfølelse med ofrenes familier. Det Europæiske
Råd bekræfter på ny sin støtte til den demokratisk valgte regering i Bolivia i dens
bestræbelser  på  at  finde  en  fredelig  og  forfatningsmæssig  løsning  på  den
nuværende krise.
Det Europæiske Råd henstiller indtrængende til Bolivias regering om fuldt ud at
overholde menneskerettighederne under denne proces.
Det Europæiske Råd opfordrer alle politiske, sociale og økonomiske kræfter i
Bolivia til at afstå fra vold og til at gå ind i en ansvarlig og konstruktiv dialog med
Bolivias regering. Denne dialog skal anerkende parlamentet som demokratiets
legitime institution for konsensusskabelse.
73.
74.
SN 300/03
DA
20
75.
Det  Europæiske  Råd  understreger  betydningen  af,  at  det  bolivianske  folk
tilstræber  og  gennemfører  løsninger  på  sine  mange  problemer  inden  for
rammerne af demokrati og landets institutioner og under fuld overholdelse af
retsstatsprincippet.
Guatemala
76.
Det Europæiske Råd er bekymret over den urovækkende bølge af uroligheder og
vold, senest i selve forfatningsdomstolen, som har præget forberedelserne til det
kommende valg i Guatemala.
Den Europæiske Union ønsker, at der garanteres frie og gennemsigtige valg, og
at den vold og intimiderende adfærd, som har skæmmet tiden op til valget,
ophører. Den glæder sig over, at den europæiske valgobservationsmission har
indledt arbejdet og er blevet godt modtaget af de guatemalanske myndigheder.
Den vil fortsat følge situationen nøje.
77.
De Store Søers Område
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0020.png
78.
Det Europæiske Råd noterer sig med tilfredshed de fremskridt, der er gjort med
henblik på at opnå politisk stabilitet i landene i Centralafrika, og er rede til at
bidrage til den økonomiske, institutionelle og sociale genopretning i De Store
Søers Område.
o
oo
Det Europæiske Råd lykønskede Hans Hellighed Pave Johannes Paul II med hans
25-års jubilæum.
________________________
SN 300/03
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464910_0021.png
SN 300/03
DA