Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 489
Offentligt
1465332_0001.png
PDF udgave (385 KB)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
6. februar 2004
KOMITÉSAGER
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notater samt
grundnotater vedr. syv forslag til kommissionsdirektiver om plantebeskyttelsesmidler:
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet alfa-cypermetrin på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet benalaxyl på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet bromoxynil på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet desmedipham på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet ioxynil på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet mepanipyrim på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet phenmedipham på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslagene forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
MILJØ
ministeriet
27. januar 2004
EUK                                                                                                    J.nr. D 023-0196
OK/EUK
MIM 554
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0002.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet alfa-cypermetrin på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da alfa-cypermethrin har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for
forslaget direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før
den 26. juli 1993 skal vurderes.
Alfa-cypermethrin  er  yderst  giftigt  overfor  vandlevende  organismer.  Den  nuværende  danske
godkendelse af alfa-cypermethrin-holdige midler til plantebeskyttelse hviler på en risikovurdering fra
1997, der viste, at kun ved anvendelse af maksimale nationale beskyttelseszoner til vandløb var det
muligt at vise acceptable anvendelser i forhold til beskyttelsen af vandmiljøet.
I forbindelse med vurderingen af aktivstoffet i EU, foreligger der nu flere nye studier, som er
inddraget i risikovurderingen. Ifølge dansk opfattelse kan der på baggrund af disse nye
undersøgelser ikke påvises en acceptabel anvendelse i EU af alfa-cypermethrin til udendørs
anvendelse, selv med maksimale risikobegrænsende foranstaltninger.
Regeringen agter derfor at stemme imod Kommissionens forslag.
MILJØ
styrelsen
27. januar 2004
Kemikalier                                                                                          J.nr. d 023-0196
EUK                                                                                                    AAA/LLO/Kem/OK/EUK
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet alfa-cypermetrin på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Status
Et  foreløbigt  forslag  til  kommissionsdirektiv    (SANCO/10420/2003  rev  1  “Draft  Commission
Directive  ../../EC amending Council Directive 91/414/EEC to include alfa-cypermethrin as active
substance”) er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 27. – 28.november 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0003.png
Forslaget  forventes  at  komme  til efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om
Dyresundhed den 13. februar 2004  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da alfa-cypermethrin har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for
forslaget direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før
den 26. juli 1993 skal vurderes.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for
rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land.
2. Formål og indhold
Alfa-cypermethrin er blevet vurderet af medlemsstaten Belgien og derefter behandlet i
forskellige mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor
alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i
ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet alfa-cypermethrin på bilag
I til direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af
alfa-cypermethrin ud fra det ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af insekter – vist, at
det kan antages, at alfa-cypermethrin og alfa-cypermethrin-holdige midler opfylder
betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag
I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.Når et aktivstof er optaget på
bilag I, er det en national opgave at tage stilling til om de plantebeskyttelsesmidler,
aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal
ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden
om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på
datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende
alfa-cypermethrin, skal der ifølge udkastet tages særligt hensyn til vandorganismer, bier og
’ikke-mål’ insektarter samt til sprøjteførerens sikkerhed.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de
anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen
har vurderet, der ikke er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af
Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  har  ikke redegjort  for nærheds-  og proportionalitetsprincippet.  Der  er tale  om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0004.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Alfa-cypermethrin-holdige  midler  er  i  dag  godkendt  i  Danmark  som  plantebeskyttelsesmidler  til
bekæmpelse af insekter i en lang række afgrøder.
Hvis alfa-cypermethrin optages på bilag I, forventes optagelsen at træde i kraft den 1. marts
2005, og det forventes, at myndighederne inden den 31. august 2005 skal lave en første
revurdering af midlerne. Den endelig revurdering skal være lavet inden 4 år efter
ikrafttrædelsen. Den første revurdering skal især tage hensyn til databeskyttelse og
eventuelle restriktioner. Den nuværende danske godkendelse af alfa-cypermethrin-holdige
produkter udløber den 1. juli 2007. Konsekvenserne af forslaget kan derfor blive, at
Miljøstyrelsen skal foretage først en fornyet national vurdering af visse
alfa-cypermethrin-holdige produkter og derefter en fornyet vurdering af disse ud fra
direktivets regler.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Alfa-cypermethrin  er  yderst  giftigt  overfor  vandlevende  organismer.  Den  nuværende  danske
godkendelse af alfa-cypermethrin-holdige midler til plantebeskyttelse hviler på en risikovurdering fra
1997, der viste, at kun ved anvendelse af maksimale nationale beskyttelseszoner til vandløb var det
muligt at vise acceptable anvendelser i forhold til beskyttelsen af vandmiljøet.
I forbindelse med vurderingen af aktivstoffet i EU, foreligger der nu flere nye studier, som er
inddraget i risikovurderingen. Ifølge dansk opfattelse kan der på baggrund af disse nye
undersøgelser ikke påvises en acceptabel anvendelse i EU af alfa-cypermethrin til udendørs
anvendelse, selv med maksimale risikobegrænsende foranstaltninger.
Et andet forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende sundhedsmæssige værdier
, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan
ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator
Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering, som sprøjteførere udsættes for under
sprøjtningen.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten
under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark for så vidt angår alfa-cypermethrin men vurderes at kunne
påvirke beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme
til afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af alfa-cypermethrin på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter
sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1,
litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for alfa-cypermethrin på en
række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0005.png
direktiver.
5. Høring
Sagen har været sendt i høring i specialudvalget for miljøspørgsmål.
Det Økologiske Råd  anbefaler, at Danmark stemmer imod Kommissionens forslag under henvisning til,
at der for vandorganismer ikke er dokumenteret en acceptabel risiko selv med anvendelse af maksimale
risikobegrænsende foranstaltninger.
Danmarks  Naturfredningsforening  og  Dansk  Vand-  og  Spildevandsforening  støtter  den  Danske
holdning til Kommissionens forslag.
Dansk Landbrug finder det utilfredsstillende at Danmark, trods de ensartede principper for godkendelse
af plantebeskyttelsesmidler opretholder særkrav i forhold til vandlevende organismer med det resultat, at
Danmark stemmer imod Kommissionens forslag.
Dansk Skovforening henviser til, at såfremt det ikke i fremtiden vil være muligt at anvende disse midler,
vil dansk skovbrug være udelukket fra at afsætte bøgetræ på dele af verdensmarkedet - en situation som
vil være stærkt konkurrenceforvridende i forhold til andre løvtræproducerende lande i Europa.
Såfremt Alpha-cypermethrin eller Cypermethrin ikke bliver optaget på Bilag I, vil dansk produktion af
juletræer og pyntegrønt også blive udsat for en stærkt konkurrenceforvridende forskelsbehandling, da
bl.a. esfenvalerat fortsat lovligt kan finde anvendelse i øvrige EU-lande. Dette alternative middel må
som bekendt ikke anvendes i Danamrk.
Tilbage som lovlig middel i Danmark mod ædelgranlus i juletræs- og pyntegrøntproduktionen m.v. har
man kun Lambda-cyhalothrin, som er ca. dobbelt så dyr at anvende som Alpha-cypermethrin. Et
forhold, som vil kunne blive yderligere forværret, såfremt dette middel bliver det eneste lovlige middel
at anvende i Danmark.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
MILJØ
ministeriet
EUK
Den 27. januar  2004
J. nr. D 023-0196
OK/EUK
MIM 553
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet benalaxyl på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet benalaxyl på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0006.png
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fast-lægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da benalaxyl har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26.
juli 1993 skal vurderes.
Nedbrydningsprodukter af benalaxyl kan under visse betingelser udvaskes til grundvandet.
I flg. forslaget udvaskes nedbrydningsprodukterne ikke over grænseværdien på 0,1 µg/l. DK
har dog stillet en del spørgsmål til denne vurdering, bl.a. fordi der er meget stor forskel på
de foreliggende udvaskningsforsøg og de udførte modelberegninger.
Beskyttelsesniveauet vil blive sænket i EU, hvis forslaget vedtages i den nuværende form
uden nærmere afklaring af de danske spørgsmål.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag under forudsætning af, at det med tilstrækkelig
sikkerhed er vist, at der ikke udvaskes nedbrydningsprodukter over grænseværdien.
MILJØ
styrelsen
Kemikalier
EUK
Den 27. januar  2004
J. nr. D 023-0196
LLO/CH/Kem/OK/EUK
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet benalaxyl på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Status
Et  foreløbigt  forslag  til  Kommissionsdirektiv  (SANCO/10409/2003  rev.  0  ”Draft  Commission
Directive  ../../EC amending Council Directive 91/414/EEC to include benalaxyl as active substance”)
er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet benalaxyl på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0007.png
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 27. – 28.november 2003.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fast-lægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da benalaxyl har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26.
juli 1993 skal vurderes.
2. Formål og indhold
Benalaxyl er blevet vurderet af medlemsstaten Portugal og derefter behandlet i forskellige
mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle 15
EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte
forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet benalaxyl på bilag I til direktiv
91/414/EØF.
Ifølge direktivudkastet har vurderingen af benalaxyl ud fra det ansøgte anvendelsesområde –
bekæmpelse af svampesygdomme i frugt og grønt – vist, at det kan antages, at benalaxyl og
benalaxyl-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv
91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og
miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.
Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til
direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering
er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende
benalaxyl, skal der ifølge direktivudkastet tages særligt hensyn til beskyttelse af grundvandet
i særligt sårbare områder.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de
anvendelses-områder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i det Videnskabelige Panel for Plantesundhed,
Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncentrationer, da Kommissionen har vurderet, at der ikke
er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af Panelet.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  har  ikke redegjort  for nærheds-  og proportionalitetsprincippet.  Der  er tale  om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0008.png
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Benalaxyl og benalaxyl-holdige midler er ikke godkendt eller ansøgt godkendt i Danmark,
hvorfor der ikke er lavet en risikovurdering under danske forhold.
Hvis benalaxyl optages på bilag I, forventes optagelsen at træde i kraft den 1. marts 2005.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Nedbrydningsprodukter af benalaxyl kan under visse betingelser udvaskes til grundvandet.
I flg. forslaget udvaskes nedbrydningsprodukterne ikke over grænseværdien på 0,1 µg/l. DK
har dog stillet en del spørgsmål til denne vurdering, bl.a. fordi der er meget stor forskel på
de foreliggende udvaskningsforsøg og de udførte modelberegninger.
Beskyttelsesniveauet vil blive sænket i EU, hvis forslaget vedtages i den nuværende form
uden nærmere afklaring af de danske spørgsmål.
Et andet forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende sundhedsmæssige værdier
, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan
ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator
Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering, som sprøjteførere udsættes for under
sprøjtningen.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten
under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark for så vidt angår benalaxyl men vurderes at kunne påvirke
beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til
afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af benalaxyl på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at
acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i
direktiv  91/414  bliver  fastsat  harmoniserede  maksimalgrænseværdier  for  benalaxyl  på  en  række
afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Sagen har været sendt til høring i specialudvalget for miljøspørgsmål.
Det Økologiske Råd   anbefaler, at Danmark stemmer imod Kommissionens forslag medmindre der
inden afstemningen med tilstrækkelig sikkerhed er vist, at nedbrydningsprodukter ikke udvaskes til
grundvandet i mængder over 0,1 mikrogram/l.
Danmarks  Naturfredningsforening  og  Dansk Vand-  og Spildevandsforening  anbefaler, at  Danmark
stemmer  imod  Kommissionens  forslag  på  grund  af  usikkerheden  om  mængden  af  udvaskede
nedbrydningsprodukter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0009.png
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
MILJØministeriet
EUK
27. januar 2004
J. nr. D 023-0196
EUK/OK
MIM 552
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet bromoxynil på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet bromoxynil på bilag I (positivlisten) til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på
optagelse på bilag I.
I følge direktivudkastet har vurderingen af bromoxynil ud fra det ansøgte
anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt i korn og majs- vist, at bromoxynil og
bromoxynilholdige midler kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable
effekter på sundhed eller miljø.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag.
Regeringen lægger dog vægt på, at det nævnes i direktivet, at medlemstaterne pålægges at
tage særligt hensyn til beskyttelse af vandlevende organismer. Den nationale godkendelse
skal inkludere risikonedsættende foranstaltninger, så som beskyttelseszoner til vandmiljøet,
hvis det menes påkrævet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0010.png
MILJØstyrelsen
Kemikalier
EUK
27. januar 2004
J. nr. D 023-0196
MASE/JMO/Kem/EUK/OK
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet bromoxynil på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/10408/2003 rev. 0 “Commission
Directive ../.../EC amending Council Directive 91/414/EEC to include bromoxynil as active
substance”) er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet bromoxynil på bilag I (positivlisten) til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen af stoffet er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 27. –
28. november 2003.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på
optagelse på bilag I.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0011.png
2. Formål og indhold
Bromoxynil er blevet vurderet af medlemsstaten Frankrig og derefter behandlet i forskellige
mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15
EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte
forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet bromoxynil på bilag I til direktiv
91/414/EØF.
I følge direktivudkastet har vurderingen af bromoxynil ud fra det ansøgte
anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt i korn og majs- vist, at bromoxynil og
bromoxynilholdige midler kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable
effekter på sundhed eller miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I er det en national opgave at tage stilling til – inden for
rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte ”ensartede principper (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er
opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en
vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de
anvendelses-områder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen
har vurderet, der ikke er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af
Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om
en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Bromoxynilholdige midler er i dag godkendt i
Danmark til ukrudtsbekæmpelse i en lang række afgrøder og godkendelserne udløber den 1.
december 2005.
Hvis bromoxynil optages på bilag I, forventes optagelsen at træde i kraft den 1. februar
2005, og myndighederne skal inden den 31. august 2005 foretage en delvis revurdering af
midlerne. Den endelige revurdering skal være foretaget inden 4 år efter ikrafttrædelsen. Den
første revurdering skal især tage hensyn til databeskyttelse og evt. restriktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0012.png
Konsekvenserne af forslaget vil derfor være, at Miljøstyrelsen
bromoxynil inden 2009 iht. direktivet, dvs. tidligere end ellers.skal revurdere produkter med
Der er herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Med hensyn til miljøet er der vist sikre anvendelser i EU. Der skal udvises specielt hensyn til
beskyttelse af fugle og vilde pattedyr især ved anvendelse om vinteren. Der skal anvendes
risikobegrænsende foranstaltninger, hvilket er anført i direktivet.
Derimod er det ikke nævnt i udkastet til direktivet, at der også skal tages særligt hensyn til
beskyttelse af vandmiljøet og om nødvendigt anvendes risikobegrænsende
foranstaltninger. Dette bør gøres, da bromoxynil er farligt for vandorganismer,
Bromoxynil-holdige midler vil dog i de fleste tilfælde kunne godkendes med krav om
beskyttelseszoner til vandmiljøet
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de
såkaldte
bindende sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er
knyttet til direktivforslaget. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om
beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller
modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet
i Danmark, for så vidt angår bromoxynil, men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet
negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komiteen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har
Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så
længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring
forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af bromoxynil på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter
sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4,
stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for
bromoxynil på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at
de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Sagen har været sendt til høring i specialudvalget for miljøspørgsmål.
Dansk Vand- og Spildevandsforening finder, at der kræves i det mindste en række basale
egenskaber kendt for, at være i stand til at afgive et fagligt funderet høringssvar, specielt da
der kun foreligger få analyser for stoffet i grundvand. Det er dog fundet i såvel danske som
udenlandske undersøgelser. Dansk Vand- og Spildevandsforening kan derfor ikke anbefale,
at Danmark stemmer for optagelse af dette aktivstof på bilag 1 idet foreningen er af den
opfattelse, at stoffer, der udgør en trussel mod grundvandet ikke skal godkendes.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0013.png
MILJØministeriet
EUK
27. januar 2004
J. nr. D 023-0196
OK/EUK
MIM 551
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet desmedipham på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet desmedipham på bilag I (positivlisten) til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på
optagelse på bilag I.
I følge direktivudkastet har vurderingen af desmedipham ud fra det ansøgte
anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt - vist, at desmedipham og desmediphamholdige
midler kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv
91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed eller
miljø.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0014.png
MILJØstyrelsen
Kemikalier
EUK
27. januar 2004
J. nr. D 023-0196
Sho/STM/Kem/OK/EUK
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0015.png
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet desmedipham på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/10777/2003 rev. 0 “Commission
Directive ../.../EC amending Annex I to Council Directive 91/414/EEC to include
desmedipham as an active substance”) er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet desmedipham på bilag I (positivlisten) til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen af stoffet er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 27. –
28. november 2003.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på
optagelse på bilag I.
2. Formål og indhold
Desmedipham er blevet vurderet af medlemsstaten Finland og derefter behandlet i
forskellige mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor
alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i
ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet desmedipham på bilag I til
direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet har vurderingen af desmedipham ud fra det ansøgte
anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt - vist, at desmedipham og desmediphamholdige
midler kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv
91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed eller
miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I er det en national opgave at tage stilling til – inden for
rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte ”ensartede principper (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er
opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0016.png
vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de
anvendelses-områder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen
har vurderet, der ikke er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af
Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om
en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Desmediphamholdige midler er i dag
godkendt i Danmark til ukrudtsbekæmpelse i en lang række afgrøder og er for øjeblikket
under fornyet vurdering.
Hvis desmedipham optages på bilag I, forventes optagelsen at træde i kraft den 1. marts
2005, og myndighederne skal inden den 31. august 2005 foretage en delvis revurdering af
midlerne. Den endelige revurdering skal være foretaget inden 4 år efter ikrafttrædelsen. Den
første revurdering skal især tage hensyn til databeskyttelse og evt. restriktioner.
Konsekvenserne af forslaget vil derfor være, at Miljøstyrelsen skal revurdere produkter med
desmedipham inden 2009 iht. direktivet, dvs. tidligere end ellers.
Der er herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Med hensyn til miljøet er der vist sikre anvendelser i EU. For vandorganismer skal der
bruges risikobegrænsende foranstaltninger som f.eks. sprøjteafstand til vandløb, hvilket er
anført i direktivet.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de
såkaldte
bindende sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er
knyttet til direktivforslaget. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om
beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller
modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet
i Danmark, for så vidt angår desmedipham, men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet
negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komiteen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0017.png
Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så
længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring
forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af desmedipham på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark
forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af
artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for
desmedipham på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at
de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Sagen har været forelagt specialudvalget for miljø.
Dansk Vand- og Spildevandsforening finder, at der kræves i det mindste en række basale
egenskaber kendt for, at være i stand til at afgive et fagligt funderet høringssvar, specielt da
der kun foreligger en enkelt udenlandsk analyse for stoffet i grundvand og ingen fra
Danmark. Dansk Vand- og Spildevandsforening kan derfor ikke anbefale, at Danmark
stemmer for optagelse af dette aktivstof på bilag 1, da foreningen ingen muligheder har for at
vurdere, om stoffet udgør en trussel mod grundvandet.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar
MILJØministeriet
EUK
27. januar 2004
J. nr. D 023-0196
EUK/OK
MIM 550
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet ioxynil på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet ioxynil på bilag I (positivlisten) til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0018.png
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på
optagelse på bilag I.
Der vist sikre anvendelser for aktivstoffet i EU. Der skal udvises specielt hensyn til
beskyttelse af fugle og vilde pattedyr især ved anvendelse om vinteren. Der skal anvendes
risikobegrænsende foranstaltninger, hvilket er anført i direktivet.
Derimod er det ikke nævnt i udkastet til direktivet, at der også skal tages særligt hensyn til
beskyttelse af vandmiljøet og om nødvendigt anvendes risikobegrænsende
foranstaltninger. Dette bør gøres, da ioxynil er farligt for vandorganismer. Ioxynil-holdige
midler vil dog i de fleste tilfælde kunne godkendes med krav om beskyttelseszoner til
vandmiljøet.
Regeringen agter at stemme for forslaget idet der dog lægges vægt på, at det nævnes i
direktivet, at medlemstaterne pålægges at tage særlig hensyn til beskyttelse af
vandlevende organismer.
MILJØstyrelsen
Kemikalier
EUK
27. januar 2004
J. nr. D 023-0196
MASE/JMO/Kem/EUK/OK
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet ioxynil på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/10414/2003 rev. 0 “Commission
Directive ../.../EC amending Council Directive 91/414/EEC to include ioxynil as active
substance”) er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet ioxynil på bilag I (positivlisten) til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen af stoffet er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 27. –
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0019.png
28. november 2003.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på
optagelse på bilag I.
2. Formål og indhold
Ioxynil er blevet vurderet af medlemsstaten Frankrig og derefter behandlet i forskellige
mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15
EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte
forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet ioxynil på bilag I til direktiv
91/414/EØF.
I følge direktivudkastet har vurderingen af ioxynil ud fra det ansøgte anvendelsesområde -
bekæmpelse af ukrudt i korn - vist, at ioxynil og ioxynilholdige midler kan antages at
opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse
på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed eller miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I er det en national opgave at tage stilling til – inden for
rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte ”ensartede principper (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er
opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en
vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de
anvendelses-områder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen
har vurderet, der ikke er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af
Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om
en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0020.png
Økonomiske og administrative konsekvenser: Ioxynilholdige midler er i dag godkendt i
Danmark til ukrudtsbekæmpelse i en lang række afgrøder og godkendelserne udløber den 1.
december 2005.
Hvis ioxynil optages på bilag I, forventes optagelsen at træde i kraft den 1. februar 2005, og
myndighederne skal inden den 31. august 2005 foretage en delvis revurdering af midlerne.
Den endelige revurdering skal være foretaget inden 4 år efter ikrafttrædelsen. Den første
revurdering skal især tage hensyn til databeskyttelse og evt. restriktioner.
Konsekvenserne af forslaget vil derfor være, at Miljøstyrelsen skal revurdere produkter med
ioxynil inden 2009 iht. direktivet, dvs. tidligere end ellers.
Der er herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Med hensyn til miljøet er der vist sikre anvendelser i EU. Der skal udvises specielt hensyn til
beskyttelse af fugle og vilde pattedyr især ved anvendelse om vinteren. Der skal anvendes
risikobegrænsende foranstaltninger, hvilket er anført i direktivet.
Derimod er det ikke nævnt i udkastet til direktivet, at der også skal tages særligt hensyn til
beskyttelse af vandmiljøet og om nødvendigt anvendes risikobegrænsende
foranstaltninger. Dette bør gøres, da ioxynil er farligt for vandorganismer. Ioxynil-holdige
midler vil dog i de fleste tilfælde kunne godkendes med krav om beskyttelseszoner til
vandmiljøet.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de
såkaldte
bindende sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er
knyttet til direktivforslaget. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om
beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller
modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet
i Danmark, for så vidt angår ioxynil, men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet
negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komiteen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har
Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så
længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring
forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af ioxynil på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig
til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk.
1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for ioxynil på en
række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i
særskilte direktiver.
5. Høring
Sagen har været sendt i høring i specialudvalget for miljøspørgsmål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0021.png
Dansk Vand- og Spildevandsforening finder, at der kræves i det mindste en række basale
egenskaber kendt for, at være i stand til at afgive et fagligt funderet høringssvar, specielt da
der kun foreligger forholdsvis få analyser for stoffet i dansk grundvand. Dansk Vand- og
Spildevandsforening kan derfor ikke anbefale, at Danmark stemmer for optagelse af dette
aktivstof på bilag 1, da foreningen ikke ønsker godkendelse af stoffer, der udgør en trussel
mod grundvandet.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
MILJØ
ministeriet
27. Januar 2004
EUK                                                                                                 J. nr. D 023-0196
EUK/OK
MIM 549
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet mepanipyrim på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Forslaget (der endnu ikke er officielt fremsendt til medlemslandene) vil dreje sig om optagelse af
aktivstoffet  mepanipyrim  på  bilag  I  (positivlisten)  til  direktiv  91/414/EØF  om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget  har  hjemmel  i  direktiv  91/414/EØF  om  plantebeskyttelsesmidler  artikel  6,  som
fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da mepanipyrim ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for
forslaget direktivets artikel  6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0022.png
bilag I.
I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslaget, har vurderingen
af mepanipyrim ud fra det ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af svampeangreb i vin,
tomater og jordbær vist, at det kan antages, at mepanipyrim og mepanipyrim -holdige midler
opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse
på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
MILJØ
styrelsen
27. Januar 2004
Kemikalier                                                                                        J. nr. D 023-0196
EUK
LLO/VM/Kem/EUK/OK
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet mepanipyrim på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Status
Et forslag til Kommissionsdirektiv  (SANCO/XXX/03rev.XX “Draft Commission Directive
2003/XX/EC amending Council Directive 91/414/EEC to include mepanipyrim as active
substance”) forventes fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Det  forventede  forslag  vil  dreje  sig  om  optagelse  af  aktivstoffet  mepanipyrim  på  bilag  I
(positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen af stoffet er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 27. –28.
november 2003.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 13. februar 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget  har  hjemmel  i  direktiv  91/414/EØF  om  plantebeskyttelsesmidler  artikel  6,  som
fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465332_0023.png
Da mepanipyrim ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for
forslaget direktivets artikel  6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på
bilag I.
2. Formål og indhold
Mepanipyrim er blevet vurderet af medlemsstaten Italien og derefter behandlet i forskellige
mindre  ekspertgrupper  og  endelig  i  arbejdsgrupper  under  Kommissionen,  hvor  alle  15
EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering forventes at resultere i et forslag,
der har til hovedformål at optage aktivstoffet mepanipyrim på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslaget, har vurderingen
af mepanipyrim ud fra det ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af svampeangreb i vin,