Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1464903_0001.png
PDF udgave (233 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets
grundnotat om meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-parlamentet:
Opstilling af en bæredygtig landbrugsmodel for Europa på grundlag af
landbrugsreformen – tobaks-, olivenolie-, bomulds- og sukkersektorerne,
KOM(2003)554 endelig.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
9. kontor/DFFE/EU-REP
J.nr.: 97-320/M03-0001
Den 17. oktober 2003
HOL
FVM 113
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet:
Opstilling af en bæredygtig landbrugsmodel for Europa på grundlag af
landbrugsreformen – tobaks-, olivenolie-, bomulds- og sukkersektorerne
KOM (2003) 554 endelig
Ændringerne i forhold til aktuelt notat af 3. oktober 2003 er markeret med
streg i marginen.
Resumé
Meddelelsen tager for så vidt angår middelhavsprodukterne udgangspunkt i de
samme principper, som lå til grund for landbrugsreformen i juni 2003, dog under
hensyntagen til særlige sektorspecifikke forhold. Det vil overordnet sige, at en
reform af de omhandlede sektorer vil tilsigte at fremme en mere markedsorienteret
og bæredygtig produktion ved at indføre en helt eller delvist afkoblet bedriftsstøtte.
I lighed med juni-reformen bliver støtten knyttet til et krav om overholdelse af
regler om miljø, fødevaresikkerhed etc. (cross compliance, god landbrugspraksis
mv.). For så vidt angår sukker foreslår Kommissionen tre mulige modeller for en
reform. De spænder fra en bevarelse af den nuværende markedsordning, via en
ordning med en prisnedsættelse til en total liberalisering. Det nævnes, at der
eventuelt kan gives en vis kompensation til sukkerroedyrkerne.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2003) 554 af 23. september 2003 fremlagt en
meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om opstilling af en bæredygtig
landbrugsmodel for Europa på grundlag af landbrugsreformen for så vidt angår
tobaks-, olivenolie-, bomulds- og sukkersektorerne. Meddelelsen er oversendt til
Rådet den 25. september 2003.
2
Olivenolie, bomuld og tobak
Kompromiset fra rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. juni 2003 om reform af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0003.png
den fælles landbrugspolitik var ledsaget af en erklæring om, at Kommissionen i
2003 skulle fremlægge en meddelelse om reform af markedsordninger for tobak,
olivenolie og bomuld og følge dette op med konkrete forslag. Kommissionen skulle
i den forbindelse sikre et langsigtet perspektiv på linje med de nuværende
budgetmæssige rammer og det budgetloft, der blev vedtaget på Det Europæiske
Råds møde i oktober 2002. Kommissionen planlægger at følge meddelelsen op med
juridiske tekster i november 2003.
Sukker
I henhold til markedsordningen for sukker (artikel 50 i Rådets forordning (EF) nr.
1260/2001) har Kommissionen forpligtet sig til i 2003 at forelægge en rapport om
sukkersektoren eventuelt ledsaget af passende forslag.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om
en meddelelse.
Formål og indhold
Tobak, olivenolie og bomuld
Kommissionen henviser til de mål, der lå til grund for juni-reformen som grundlag
for en reform af tobaks-, olivenolie- og bomuldssektorerne. Målet for en reform af
disse sektorer er således,
at etablere et langsigtet politisk perspektiv for disse sektorer på linie med deres
nuværende budgetmæssige ramme, der blev vedtaget på Det Europæiske Råds
møde i oktober 2002;
at fremme målene og tilgangen fra juni 2003-CAP-reformen i form af en
forbedret konkurrenceevne, større markedsorientering, forbedring af
overholdelse af regler om miljø, stabile indkomster og et større hensyn til
situationen for producenter i ugunstigt stillede områder;
at der sker en prioritering af producentindkomsterne og ikke af produktionsstøtte
gennem at overføre en betydelig del af de nuværende produktionsafhængige
direkte betalinger til enhedsbetalingsrettighedssystemet (dvs. afkoblet støtte)
med virkning fra 1. januar 2005 på basis af referenceperioden 2000-2002;
at gøre disse betalinger afhængige af overholdelse af regler om miljø og
fødevaresikkerhed gennem cross compliance, god landbrugspraksis og
miljømæssige betingelser etc. Endvidere vil bestemmelserne om modulation og
finansiel disciplin finde anvendelse.
Eftersom Kommissionen ikke har fundet behov for prisnedsættelser, og idet de
direkte betalinger allerede eksisterer i alle tre sektorer, er det Kommissionens
vurdering, at overførslen af disse direkte betalinger til et
enhedsbetalingsrettighedssystem ikke vil volde de store vanskeligheder.
3
Tobak
Kommissionen foreslår en gradvis afkobling af de nuværende tobakspræmier i 3
trin, hvor der differentieres i afkoblingsgrad alt efter produktionstrancher. Dette
betyder, at der sker fuld afkobling af støtten til mængder lavere end 3,5 tons. For
mængder derudover vil støtten dels blive afkoblet og dels blive overført til en
rammebevilling for omstrukturering af tobakssektoren under søjle II, dvs. under
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0004.png
landdistriktsforordningen. Mekanismen er illustreret i nedenstående tabel.
Når reformen er fuldt implementeret, vil mere end 70 % af den nuværende
tobakspræmie være afkoblet, mens mindst 20 % vil gå til
omstruktureringskonvolutten. Overførslen af midler til en rammebevilling for
omstrukturering af tobakssektoren under sølje II vil bidrage til større
produktionseffektivitet i selve tobakssektoren, men også fremme omstilling af det
lokale arbejdsmarked i de tobaksproducerende områder hen imod andre
beskæftigelsesmuligheder.
I overgangsperioden indtil reformen er gennemført, vil støtten til Tobaksfonden
blive udfaset og flyttet over til omstruktureringskonvolutten. I denne periode skal
Tobaksfonden fortsat støtte ikke-ryger kampagner, og Kommissionen er endvidere
forpligtiget til fortsat at støtte disse, selvom midlerne til fonden reduceres.
De nuværende produktionskvoter vil blive bibeholdt, indtil støtten er fuldt afkoblet
med henblik på at fastsætte konvolutten for den del af de direkte præmier, som
endnu ikke er afkoblet.
4
Olivenolie
Det foreslås, at produktionsstøtten afløses af en direkte betaling via en ny
enkeltbetaling til producenterne i tilgift til de enkeltbetalinger producenterne måtte
få som følge af reformen fra juni 2003. Begrundelsen er navnlig, at en
enkeltbetalingsordning vil give bedre markedsorientering og forøge
konkurrenceevnen i sektoren. Endvidere vil sektoren bedre kunne reagere på
ændringer i den globale efterspørgsel.
Omvendt vurderer Kommissionen, at en fuldstændig omlægning af
produktionsstøtten til olivenolie til en enkeltbetalingsordning vil skabe problemer i
traditionelle produktionsegne i EU. Kommissionen frygter, at et sådant skridt kan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0005.png
medføre, at producenterne hører op med at vedligeholde oliventræerne, hvilket kan
medføre erosion og andre landskabelige problemer. Det vil navnlig gøre sig
gældende i områder, der er meget afhængige af olivenproduktion.
Kommissionen foreslår derfor, at 60 % af støtten bliver konverteret til en
enkeltbetalingsordning. Bedrifter under 0,3 ha skal dog afkoble 100 %.
Medlemsstaterne tilbageholder 40 % af produktionsstøtten som en national kuvert,
der skal tildeles (evt. udbyttedifferentieret) olivenproducenter i form af støtte per ha
eller per træ. Formålet er at sikre, at der fortsat er oliventræer i marginale områder
og i områder med lavt udbytte.
Af øvrige markedsinstrumenter bevares muligheden for privat oplagring.
Eksportrestitutioner foreslås afskaffet, da de ikke skønnes nødvendige. Det samme
gælder produktionsrestitutioner for visse konserverede varer, herunder til olivenolie
i fiskekonserves. Endelig ophører EU’s medfinansiering af de nationale
kontrolkontorer. Kontrol ved hjælp af GIS-systemet skal følge IACS.
Bomuld
Kommissionen foreslår, at 60 % af den nuværende produktionsstøtte afkobles (som
enhedsbetalingsrettigheder), idet man betoner, at der herved opnås en bedre
tilpasning til efterspørgslen og markedets krav, ligesom det vil give
bomuldsproducenterne en mere stabil indkomst. Kommissionen fremhæver
endvidere cross-compliance-bestemmelsernes betydning for bomuldsproduktionen.
Endeligt fremhæver Kommissionen i forbindelse med Doha-runden, at en sådan
reform vil kunne afhjælpe problemet med verdensmarkedsprisens størrelse ved at
omlægge støtten fra ”deficiency payment” til en blanding af blå og grøn boks
foranstaltninger.
40 % af den nuværende støtte vil medlemsstaterne beholde som en national
konvolut, der af medlemsstaterne fordeles pr. ha. bomuld. Formålet er at sikre, at
bomuldsproduktionen kan fortsættes, men på et mindre areal end i dag.
Kombinationen af en enhedspræmie og en arealbaseret præmie forventes at ville
medføre en mere miljøvenlig produktion på en indkomstneutral-basis.
Arealbetalingen vil ske på betingelse af deltagelse i producentorganisationer.
5
Producentorganisationerne finansieres gennem dets medlemmer og gennem et
EU-tilskud på 10 €/ha. Den samlede støtte vil blive omkring 4,5 mio. €, som vil
blive inkluderet i den nationale konvolut.
Der resterer herefter ca. 100 mio. €, som er forskellen mellem de samlede
markedsudgifter til bomuld og de to foranstaltninger til producentindkomststøtte.
Dette beløb, der overføres til søjle to, skal indgå i et rammebeløb til
strukturomlægning af bomuldsområder og skal deles mellem medlemsstaterne på
grundlag af det gennemsnitlige støtteberettigede areal i støtteperioden.
I forbindelse med DOHA-runden skal det i øvrigt bemærkes, at 4 vestafrikanske
lande, som producerer bomuld (Benin, Burkino Faso, Chad og Mali) på
WTO-ministerkonferencen i Cancun den 10.-14. september 2003 fremsatte et
såkaldt ”bomulds-initiativ” med henblik på at afbøde de skadelige virkninger af
landbrugssubsidier til produktionen af bomuld i den udviklede del af verden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0006.png
Initiativet har først og fremmest for bomuld.
mindre grad EU’s markedsordning fokus på USA’s bomuldsprogram og til dels i
Initiativet omfatter først og fremmest en plan for total afvikling af
bomuldssubsidierne (til produktion og eksport) over en 3 årig periode, således at der
ved udgangen af 2006 gælder frie og lige konkurrencevilkår. Derudover opererer
initiativet med en kompensationsmekanisme til gunst for de bomuldsproducerende
udviklingslande, som især har mistet eksportindtægter som følge af
bomuldssubsidier i de udviklede lande. Kompensationen skal i henhold til initiativet
finansieres af sidstnævnte landegruppe, som subsidierer bomuld.
Bomuldsinitiativet indeholder følgende elementer:
1. Den årlige kompensationsbetaling skal afspejle det skønnede tab i en 3 årig
referenceperiode (1999-2002). Det direkte tab anslås i initiativet at andrage ca.
250 mio. $ pr. år. Regnes det indirekte tab med (det vil sige de til
bomuldsproduktion og – eksport knyttede aktiviteter) opererer man med ca. 1
mia. $ om året.
2. Nedtrapning af de rige landes betalinger i samme takt som subsidiernes
afvikling. Det vil sige med en trediedel om året.
3. Bidraget fra de rige bomuldsproducerende lande til kompensation udregnes
forholdsmæssigt. Det vil sige i forhold til deres andel af alle subsidier til
produktionen af bomuld på basis af de årlige statistikker fra ”the International
Cotton Advisory Committee (ICAC). Som ovenfor vil bidraget falde i takt med
den reelle afviklingstakt for subsidierne.
4. Den andel af kompensationen, der går til det enkelte udviklingsland, skal
afspejle landets relative andel af produktionen af bomuld i denne gruppe af
lande.
Sukker
Kommissionen foreslår tre mulige modeller for en reform af sukkermarkedet, idet
6
flere varianter indenfor den enkelte model kan tænkes. De tre modeller er:
5. Status quo
6. Prisnedsættelse
7. Liberalisering
For så vidt angår modellerne vedrørende prisnedsættelse og liberalisering, forventes
der en overgangsperiode. Kommissionen gør i øvrigt opmærksom på, at
reformmodellerne skal vurderes i lyset af bl.a. effekten for AVS-landene og andre
tredjelande.
1. Status quo, som Kommissionen betegner som et referencescenario, vil indebære
en forlængelse af den nuværende markedsordning (den nuværende ordning udløber
den 30. juni 2006). Det nuværende system er baseret på justerbare kvoter og
prisintervention med et prisniveau, der nærmer sig tre gange verdensmarkedsprisen.
Som konsekvens af EBA (”Everything But Arms”)-aftalen vil EU importere en
stigende mængde sukker med toldfri adgang for disse lande fra 2009. Desuden må
der forventes en løbende nedjustering af WTO-kvoten for subsidieret eksport samt
en reduktion af importtolden.
2. Den andel model indebærer en gradvis nedsættelse af EU’s interne priser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0007.png
Forslaget ventes at inkludere en af en afkoblet et eller andet omfang for den lavere
pris til sukkerroedyrkerne i formkompensation istøtte i stil med den, der indføres
med juni-reformen.
3. Den tredje reformmodel indebærer en fuldstændig liberalisering af produktion og
handel med sukker. Dette betyder, at EU’s nuværende prisstøttesystem samt
produktionskvoterne vil forsvinde. Ligeledes vil der ikke længere være hverken told
eller mængdemæssige restriktioner på importen til EU. Den interne EU-pris vil
tilpasse sig verdensmarkedsprisen. Ligesom optionen vedrørende prisnedsættelse
ventes forslaget at inkludere en kompensation til sukkerroedyrkerne.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelser foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Olivenolie, bomuld og tobak
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionen anfører, at i overensstemmelse med målene og tilgangen fra
juni-reformen, vil de samlede udgifter forbundet med reformforslagene være på
linie med de seneste historiske udgifter til præmier og støtte i de nugældende
ordninger i respektive sektorer.
Forslagene vil derfor være budgetneutrale sammenholdt med tidligere udgifter, idet
reformerne vil være baseret på en historisk reference (2000-2002), og vil ikke
medføre omfordeling mellem medlemsstater.
7
Sukker
Konsekvenserne af en reform af sukkermarkedet afhænger af, hvilken reformmodel
Kommissionens konkrete forslag vil basere sig på. Det er endnu ikke muligt at
opgøre de præcise konsekvenser af de enkelte reformmodeller. Med henblik på at
skitsere de mulige konsekvenser for det fremtidige marked for sukker følger
nedenfor en kortfattet beskrivelse af konsekvenserne af de to yderpunkter – dvs. en
forlængelse af den eksisterende markedsordning eller en fuld liberalisering.
Under en forlængelse af den eksisterende markedsordning må den gradvise
nedjustering af WTO-kvoten for subsidieret eksport forventes at resultere i en større
produktion af C-sukker. Dog må den samlede sukkerproduktion forventes at falde
lidt. Samtidig må der forventes en stigende import af sukker til EU som konsekvens
af EBA-aftalen.
En fuld liberalisering vil resultere i en markant reduktion af EU’s sukkerproduktion,
og en kraftig begrænsning af eksporten. Importen til Fællesskabet må desuden
forventes at stige. Eftersom grænsebeskyttelsen ophæves, og interventionsprisen
afskaffes, vil sukkerprisen i EU falde markant. Sukkerproduktionen må forventes at
koncentrere sig i de centrale og mest konkurrencedygtige dele af EU, herunder
særligt Tyskland, Frankrig, Storbritannien og Østrig. Import fra de mest
konkurrencedygtige sukkerproducenter på verdensmarkedet, herunder særligt
Brasilien og Australien, må forventes at erstatte størstedelen af præferenceimporten,
hvilket vil resultere i et markant indtægtsfald for de lande, der har adgang til
præferenceimport. Det vil sige AVS-lande og de fattigste u-lande (LDC).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0008.png
Eftersom en eventuel kompensation til europæiske landmænd forventes ydet i form
af en afkoblet støtte, forventes dette ikke at påvirke de produktionsmæssige
konsekvenser af fuld liberalisering.
Høring
Meddelelsen har været sendt i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet anerkender behovet for at reformere de omhandlede sektorer på
linje med de reformer, der har været gennemført på hovedparten af de øvrige
markedsordninger.
Vedrørende markedsordningen for sukker opfatter Landbrugsraadet ikke scenarie 1
med status quo som et realistisk scenarie. Det skyldes primært
”Everything-but-arms”-aftalen (EBA), der åbner for fri import fra de 49 fattigste
lande fra 2006/09, samt Balkan-aftalen. Resultatet vil være et betydeligt
sukkeroverskud på EU’s indre marked, som ikke kan reeksporteres ud ad EU, som
følge af WTO-aftalens loft over eksportstøtte. Eneste måde at opretholde det
nuværende prisniveau vil derfor være en kraftig reduktion i EU’s samlede
sukkerkvote.
8
I  relation til scenarie 2 finder Landbrugsraadet det meget vigtigt at henlede
opmærksomheden  på,  at  meddelelsen  ikke  indeholder  overvejelser  om
kompensation  til  landmændene  for  lavere  priser.  Der  er  derfor  heller  ikke
overvejelser om et eventuelt niveau for kompensation. Det er afgørende for
Landbrugsraadet,  at  der  ydes  fuld  kompensation  for  det  indtægtstab,  som
landmændene  vil  få  som  følge  af  en  reform.  Endelig  understreger
Landbrugsraadet, at bortfald af kvotesystemet risikerer at forrykke magtbalancen
mellem landmænd og industri til fordel for industrien. Det nuværende politisk
fastsatte kvotesystem vil ifølge Landbrugsraadet sandsynligvis blive erstattet med
et  kommercielt  kvotesystem  administreret  af  sukkerindustrien.  Bortfald  af
kvotesystemet vil ifølge  Landbrugsraadet ydermere betyde, at  en del af  den
danske sukkerproduktion vil flytte til de centraleuropæiske egne af EU.
Med hensyn til scenarie 3 med fuld liberalisering påpeger Landbrugsraadet, at de
konsekvenser, som er opregnet under scenarie 2, i endnu mere udtalt grad vil gøre
sig gældende her. Derfor gælder også de samme holdninger med hensyn til
kompensation og kvotesystem. Ifølge Landbrugsraadet vil en fuldstændig
liberalisering af sukkerområdet sandsynligvis, som følge af de komparative fordele,
betyde, at produktion af sukkerroer i Danmark vil ophøre. Den beskedne
produktion, der på længere sigt vil finde sted i EU, vil koncentrere sig i nogle
afgrænsede områder i Centraleuropa, hvor de klimatiske forhold er bedre. Det er
Landbrugsraadets opfattelse, at det er en uheldig udvikling såvel ud fra en politisk
vurdering, som ud fra ønsket om stor afgrødeveksling. Med hensyn til ønsket om
gennem en liberalisering at tilgodese de fattigste u-lande, er det ifølge
Landbrugsraadet værd at bemærke sig, at en række af AVS-landene og de fattigste
u-lande (LDC-landene) har protesteret mod reformovervejelserne. Det skyldes, at de
vil miste de fordele, de har ved det nuværende system, hvor de er sikret afsætning af
betydelige mængder til EU’s interne prisniveau. Landbrugsraadet finder, at det er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0009.png
vigtigt at notere sig, at Kommissionen fremlægger det som sandsynligt, at Brasilien
under ”liberaliserings-scenariet” bliver ene-udbyder på det europæiske marked. I
relation til forbrugernes gevinster ved en fuld liberalisering anfører
Landbrugsraadet, at en stor del af det europæiske forbrug af sukker finder sted i
industrien som ingrediens i læskedrikke, konfekture mv. Landbrugsraadet tvivler på,
om et prisfald på sukker vil komme slutforbrugerne til gode.
Landbrugsraadet opfordrer i stedet til en reform efter følgende retningslinjer:
1. Opretholdelse af kvotesystemet, men reduktion af den nuværende kvote
svarende til den nuværende eksport ud ad EU med eksportstøtte.
2. Reduktion af priser til et niveau, hvor den tilhørende fulde kompensation svarer
til den afkoblede støtte for reformafgrøder, det vil sige knap 2.400 kr. per ha.
3. Justering af den nuværende 60-40 fordeling af sukkerprisen mellem dyrkere og
industri.
En sådan reform vil ifølge Landbrugsraadet muliggøre, at sukker indarbejdes i den
9
såkaldte midtvejsreform, der blev endeligt vedtaget på rådsmødet i september 2003.
Samtidig vil opretholdelse af kvoteordning sikre, dels at produktionen af sukker kan
opretholdes i Danmark på stort set samme niveau; dels at primærlandbruget
opretholder ejerskabet til produktionsrettighederne for sukkerroer, og dermed en
magtposition i forhold til sukkerindustrien.
Landbrugsraadet støtter generelt de retningslinjer, der ligger bag forslagene til
reform af markedsordningerne for tobak, olivenolie og bomuld, idet de vil bringe
sektorerne på linje med de markedsordninger, der blev reformeret som led i
midtvejsreformen.
Fødevareindustrien bemærker, at der med de fremlagte meddelelser/rapporter synes
at være tilvejebragt et fornuftigt og nuanceret grundlag for den kommende politiske
debat om udformningen af juridiske tekster for de omhandlede markedsordninger.
Forbrugerrådet oplyser, at Forbrugerrådet af ressourcemæssige årsager ikke har
mulighed for at forholde sig til meddelelsen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 10. oktober 2003 i
forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 13. oktober
2003, jf. aktuelt notat af 3. oktober 2003.
Det forventede indhold af meddelelsen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den
26. september 2003, jf. aktuelt notat af 19. september 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464903_0010.png