Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1464906_0001.png
PDF udgave (129 KB)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat om
forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF om affald af elektrisk
og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet), KOM(2003) 219 endelig, 2003/0084 (COD).
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464906_0002.png
MILJØ
styrelsen
Erhvervsaffaldskontoret
Internationalt kontor
Den 30. juni 2003
3011/17-0006
J. nr. M 1034-0004
TC/15/asa/6
MIM-514-MST
GRUNDNOTAT
Forslag til ændring af EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2002/96/EF om
affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet).
KOM(2003) 219 endelig udgave, 2003/0084 (COD)
Resumé:
I forbindelse med afslutning af forhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet af
direktiv om affald af elektriske og elektronisk udstyr, WEEE-direktivet, 2002/96/EF blev det
fra producentside påpeget at udgifterne for producenter i forbindelse med bortskaffelse af
”Historisk affald” (fra produkter markedsført før 13. august 2005) kunne blive meget
omfattende. Kommissionen har derfor foreslået ændring af direktivets artikel 9, som i stedet
pålægger nye producenter samt til dels andre brugere end private husholdninger det
økonomiske ansvar. Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige merudgifter for
amter, Kommuner og staten. Blandt høringssvarene støtter em del ændringsforslaget. Andre
ønsker fortsat producentansvaret fastholdt fuldt ud.
1. Status
Kommissionen oversendte d. 6. maj 2003 forslaget til Rådet og Parlamentet.
WEEE-direktivet har hjemmel i artikel 175 i TEF og ændringsforslaget skal derfor vedtages i
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i
TEF.
Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om sagen.
2. Formål og indhold
Europa-Parlamentet og Rådet opnåede den 11. oktober 2002 forlig om direktiv 2002/96/EF
og direktivet trådte i kraft den 13. februar 2003. Direktivet skal være implementeret i dansk
lovgivning senest den 13. august 2004.
I slutfasen for vedtagelsen af direktivet, påpegede nogle producenter, at ordlyden i artikel 9
kunne give anledning til bekymring, for så vidt angår finansiering af udgifterne mht. produkter
markedsført før 13. august 2005 (”historisk affald”).
Da forligsudvalget ikke kunne tage højde herfor på det sene tidspunkt i forhandlingerne, blev
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen enige om at vedtage en fælles erklæring,
2
hvori det konstateredes, at artikel 9´s nuværende ordlyd havde givet anledning til bekymring,
og at man ville undersøge disse spørgsmål ved førstgivne lejlighed. Såfremt bekymringerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464906_0003.png
viste sig at være begrundede, bekræftede Kommissionen at den ville fremsætte forslag til
ændring af direktivets artikel 9. Parlamentet og Rådet forpligtigede sig til, at behandle et
sådant forslag hurtigt i overensstemmelse med deres respektive interne procedurer.
WEEE-direktivet indeholder foranstaltninger med sigte på indsamling og miljøvenlig
behandling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr. Direktivet er baseret på
producentansvar, hvilket indebærer, at det er producenterne af elektrisk og elektronisk
udstyr, som skal finansiere indsamling, genbrug, behandling og miljøvenlig bortskaffelse af
WEEE.
I henhold til WEEE-direktivet skal finansiering af historisk affald fra husholdninger varetages
af alle de producenter, der er på markedet, når de respektive omkostninger påløber, f.eks. i
forhold til deres markedsandel pr. type apparat.
Kommissionens oprindelige forslag overlod finansieringen af historisk affald fra andre kilder
end private husholdninger til ”kontraktlige aftaler, der indgås på købstidspunktet mellem
producenten og brugeren af det pågældende udstyr.” Ved førstebehandlingen blev denne
bestemmelse ændret til formuleringen ”skal producenterne sørge for finansiering af
omkostningerne ved håndteringen.” Alternativt kan medlemsstaterne bestemme, at andre
brugere end private husholdninger gøres helt eller delvis ansvarlige for denne finansiering.
Denne formulering kunne på det pågældende tidspunkt accepteres af alle institutioner.
Først i forbindelse med forligsproceduren for vedtagelsen af WEEE-direktivet, gjorde nogle
producenter institutionerne opmærksomme på mulige økonomiske konsekvenser af
direktivets artikel 9.
Virksomhederne påpegede, at implementeres det gældende direktiv, så det er den
oprindelige producent, der bærer det finansielle ansvar, kan det medføre forholdsmæssigt
meget store omkostninger for producenter med vigende markedsandele, med risiko for tab
af arbejdspladser til følge.
Det af Kommissionen den 6. maj 2003 fremlagte ændringsforslag gør producenter af nye
produkter, der erstatter tilsvarende produkter eller produkter som tjener samme formål,
finansielt ansvarlige for omkostningerne i forbindelse med håndteringen af det kasserede
produkt, på det tidspunkt hvor de nye produkter leveres.
Finansiering af omkostningerne i forbindelse med historisk affald, hvor der ikke købes nyt
udstyr, påhviler andre brugere end private husholdninger.
Da andre brugere end private husholdninger ofte anskaffer nyt udstyr i forbindelse med en
aktivitets-/produktionsudvidelse, vil ændringsforslaget samlet set reducere producenternes
ansvar for finansiering af historisk WEEE.
Såvel det gældende direktiv som ændringsforslaget vil derfor kunne koste arbejdspladser.
3
Producenternes ansvar for etablering af indsamlingsordninger og varetagelse af
oparbejdningen af WEEE berøres ikke af den foreslåede ændring.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget overlader det til medlemsstaterne at fastsætte nøjere bestemmelser.
Dette giver også medlemsstaterne mulighed for at fastsætte nøjere regler for brugernes forpligtigelser i
forbindelse med indsamling af udstyr. Så længe de overordnede principper for finansiering harmoniseres,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464906_0004.png
forventes der ingen fordrejning på det indre marked. Derfor bør nærhedsprincippet anvendes.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Ændringsforslaget  indebærer,  ud  over  de  ændringer  der  skal  foretages  af  miljøbeskyttelsesloven    i
forbindelse med WEEE-direktivets generelle implementering, ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser :
Økonomiske omkostninger for andre brugere end private husholdninger:
Prisen for indsamling af affald af elektriske og elektroniske produkter er ca. 1 kr/kg.
På  oparbejdningssiden  varierer  prisen  for  miljømæssig  oparbejdning  af  produkter  der  skal
specialbehandles,  alt  efter  hvor  mange  komponenter/stoffer  der  skal  frasepareres  før  maskinel
oparbejdning. Prisen med den nuværende teknologi vil typisk være på mellem 2 og 3 kr./kg, som i dag
betales af sidste bruger.
For  kontor-,  handel-  og  servicevirksomheder  vil  denne  omkostning  delvis  blive  overtaget  af  de
producenter der leverer nyt udstyr.
Industrielle virksomheder anskaffer oftest nyt udstyr i forbindelse med en
kapacitetsudvidelse, og virksomhederne har ofte det udskiftede udstyr stående standby, så
det kan anvendes i forbindelse med en spidsbelastning i produktionen. Hertil kommer, at den
løbende udvikling af produktionsudstyr gør det vanskeligt at vurdere, om nyt udstyr erstatter
det kasserede.
Det er vanskeligt at vurdere, hvor omfattende det finansielle producentansvar for historisk
WEEE for industrien vil være med den foreslåede ændring af artikel 9.
Økonomiske omkostninger for producenterne:
Ved indførelse af producentansvar skal producenterne, under en eller anden form helt eller delvis sikre
det økonomiske fundament til finansiering af såvel indsamlings- som oparbejdningsomkostningerne.  
Det historiske affald i Danmark fra andre brugere end private husholdninger udgør ved en gennemsnitlig
levetid på 10 år en mængde på ca. 250.000 tons, svarende til en håndteringsomkostning på ca. 750
millioner kr. Nye producenter, vil i henhold til ændringsforslaget, blive pålagt at betale en del af de
4
økonomiske omkostninger ved bortskaffelse af det historiske affald, selv om de ikke har markedsført
produkter i denne periode.
Meromkostninger for kommunerne og amter:
Spørgsmålet om de økonomiske konsekvenser for amter og kommuner i forbindelse med miljømæssig
forsvarlig indsamling og oparbejdning af kommunalt og amtskommunalt ejet elektrisk og elektronisk
affald, blev forhandlet på plads i forbindelse med udarbejdelsen af den danske bekendtgørelse.
De  produkter  der  er  omfattet  af  ændringsforslaget  anvendes  hovedsageligt  i  administrationen,  på
plejehjem, skoler og institutioner, hvor forældet udstyr typisk erstattes med nyt. Ændringsforslaget får
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464906_0005.png
derfor ingen nævneværdig indflydelse for kommuner og amter.    
Omkostninger for staten:
Gennemførelse af forslaget forventes ikke at medføre nævneværdige meromkostninger for staten.
Beskyttelsesniveau:
WEEE fra andre brugere end private husholdninger har typisk en størrelse, der vanskeliggør bortskaffelse
via den normale dagrenovation.
Ændringsforslaget vurderes på denne baggrund at medføre samme beskyttelsesniveau, som der kan opnås
ved den eksisterende tekst i WEEE-direktivet.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring den 13. maj 2003 til 50 interessenter med svarfrist senest 22. maj 2003.
Svarfristen er udløbet, men der er kun kommet få bemærkninger fra interessenterne.
Dansk  Transport  og  Logistik,  FEHA,  BFE,  IMOKA  og  Københavns  Kommune  har  ingen
bemærkninger til ændringsforslaget.
Dansk  Industri  og  ITEK  har  ikke  bemærkninger  til  de  konkrete  ændringer,  men  henleder
opmærksomheden på, at der kan opstå problemer med at definere, hvorvidt det nye produkt rent faktisk
erstatter et tilsvarende produkt.
GenvindingsIndustrien og HS finder ændringen hensigtsmæssig, da et finansielt producentansvar med
tilbagevirkende  kraft  skønnes  at  kunne  udgøre  en  økonomisk  trussel  mod  visse  producenter  og
importører.
Affald danmark finder det uheldigt, at producentansvaret for affald fra andre end private husholdninger
reduceres, herunder specielt at ansvaret for indsamling og oparbejdning adskilles fra det finansielle ansvar.
Affald danmark  forudser  endvidere problemer  med  finansieringen i  forbindelse med  behandling  af
konkursramte virksomheder.
5
RenoSam anbefaler, at direktivet fastholdes, bl. a. fordi man forudser at virksomhederne vil forsøge at
aflevere  affaldet  via  indsamlingsordningerne  for  WEEE  fra  husholdninger,  og  således  påføre  disse
producenter omkostningerne. Alternativt frygter RenoSam at virksomhederne vil opmagasinere WEEE
på egen ejendom.
Landbrugsrådet  vil  ligeledes  fastholde  direktivets  oprindelige  tekst,  bl.  a.  fordi  man  finder  det
uhensigtsmæssigt, at princippet om at producenten bære ansvaret for produktets sikkerhed, som ligeledes
genfindes i anden lovgivning, herunder fødevarelovgivningen fraviges med den ændrede tekst.
Advokatrådet finder, at ændringsforslaget er i strid med fundamentale danske retsprincipper, da en
producent ved levering af et nyt produkt skal bære det økonomiske ansvar for indsamling og behandling
af udtjent udstyr hidrørende fra en tidligere producent.
IT_Brancheforeningen støtter Kommissionens forslag til ændring af artikel 9.
Sagen  har  endvidere  været  forelagt  Miljøspecialudvalget.  I  den  forbindelse  har  Landbrugsrådet  og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464906_0006.png
RenoSam bekræftet tidligere høringssvar, som refereret ovenfor.