Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 534
Offentligt
1465377_0001.png
PDF udgave (89 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 534)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
(Internt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
19. februar 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets
notat vedrørende Kommissionens forslag til tillægs- og ændringsbudget nr. 1
til EU’s 2004-budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465377_0002.png
2
17. februar 2004
7. kt HKI
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til tillægs- og ændringsbudget nr. 1 til EU’s 2004-
budget
Kommissionen har fremlagt et forslag til tillægs- og ændringsbudget nr. 1 til EU’s
vedtagne  2004-budget  for  EU-15  (SEK  (2004)  105),  hvori  det  foreslås  at  ind-
budgettere  allerede  aftalte  midler  til  de  10  nye  medlemslande  på  2004-budgettet,
inden disse indtræder i Unionen 1. maj 2004, jf. tabel 1.
Tabel 1. Indbudgettering af midler til de nye EU-lande på 2004-budgettet
Det vedtagne budget-
2004 (EU-15)
Tillægs- og ændrings-
budget nr. 1 (EU-10)
Nyt budget-2004
i alt (EU-25)
Budgetkategorier
(mio. euro)
Forpligtelser
1
1. Landbrug
Margen til loftet
2. Strukturfonde  
Margen til loftet
3. Interne Politikker
Margen til loftet
4. Eksterne politikker
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
6. Reserver
Margen til loftet
7. Førtiltrædelsesstøtte
Margen til loftet
8. Midlertidige kompensationer
Margen til loftet
Forpligtelser
1
i alt
44.761
2.450
34.326
0
7.051
2
5.177
2
-95
6.040
117
442
0
1.732
1.723
-
-
99.529
2.020
-
6.709
-
1.632
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1.410
-
11.771
46.781
2.524
41.035
0
8.683
38
5.177
2
-95
6.040
117
442
0
1.732
1.723
1.410
455
111.300
(Løbenr. 11206)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465377_0003.png
3
Margen til loftet
4.197
94.619
5.106
-
4.308
i alt
Margen til loftet
7.655
-
11.830
1)Forpligtelser vil sige de tilsagn om bevillinger, EU kan afgive et givet budgetår, mens betalingsbevillinger vil sige de
konkrete udbetalinger, EU kan foretage et givet budgetår.  
2)Loftet for eksterne politikker overskrides med 95 mio. euro, som i henhold til aftalen om budget-2004 mellem
Rådet og Europa-Parlamentet indgået den 24. november 2003 finansieres via det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment.  
Ved  Rådets  2.  læsning  af  budget-2004  blev  der  afholdt samråd med Parlamentet,
hvor der blev indgået en samlet aftale om 2004-budgettet for EU-25. Rådet og Par-
lamentet kunne dog af juridiske årsager kun vedtage budgettet for EU-15 inden for
budget-2004-proceduren, som afsluttedes med Parlamentets 2. læsning i december
2003. Rådet og Parlamentet afgav derfor ved samrådet en erklæring, der opfordrede
Kommissionen til at fremlægge et forslag til et tillægs- og ændringsbudget til 2004-
budgettet, der formelt muliggør indbudgetteringen af de udestående midler til EU-
10. Kommissionen har nu fremsat forslag herom, som er i fuld i overensstemmelse
med det aftalte samlede 2004-budget for EU-25, som også Danmark støttede.
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau,  og  det  er  derfor  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og  proportionali-
tetsprincippet.
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
På finansloven for 2004 er der allerede indbudgetteret et dansk EU-bidrag på 15,1
mia.  kr.  baseret  på  EU’s  2004-budget  for  EU-25.  Det  fremlagte  tillægs-  og  æn-
dringsbudget giver ikke isoleret set anledning til at ændre på dette skøn.  
Regeringen  forelagde  sagen  til  forhandlingsoplæg  i  Folketingets  Europaud-
valg  den  21.  november  2003  i  forbindelse  med  forelæggelsen  af  ECOFIN
den 24. november 2003.   
Regeringen agter derfor at tiltræde tillægs- og ændrings budget nr. 1 til EU’s
2004-budget.
(Løbenr. 11206)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465377_0004.png