Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1464927_0001.png
PDF udgave (127 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges  Økonomi- og
Erhvervsministeriets grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et
europæiske agentur for søfartssikkerhed, KOM(2003) 449.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464927_0002.png
16. oktober 2003
Sag 199937740
Arkivkode 05.80.03
Politisk Juridisk Center
/HLC
SØFARTSSTYRELSEN
Vermundsgade 38 C
2100 København Ø
Tlf.
39 17 44 00
Fax
39 17 44 01
CVR-nr. 29 83 16 10
[email protected]
www.sofartsstyrelsen.dk
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikkerhed,
KOM (2003) 449
Resumé
Forslaget   indeholder   følgende   tre   hovedelementer:   1)   indførelse   af
forureningsbekæmpelse  blandt  agenturets  formål,  2)  indførelse  af  maritim
sikring blandt agenturets formål og  3) anerkendelse af sønæringsbeviser fra
tredjelande blandt agenturets formål.
Forslaget  indeholder  endvidere  to  konsekvensændringer  samt  en  tilpasning
vedrørende betingelserne for tredjelande, der ønsker at deltage i agenturet.
Forslaget  skønnes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser.
1. Baggrund og indhold
Forslaget  er  modtaget  den  1.  september  2003  og  fremsat  med  hjemmel  i
traktatens artikel 80, stk. 2. Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter
proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.
2
Forordning  nr.  1406/2002  om  det  europæiske  agentur  for  søfartssikkerhed
(agenturet) trådte i kraft i august 2002. Agenturets primære opgave er at give
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464927_0003.png
medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og videnskabelig bistand inden for
Fællesskabets lovgivning for søfartssikkerhed og forebyggelse af forurening fra
skibe.
Forslaget  indeholder  tre  hovedelementer,  som  omtales  nedenfor.  Forslaget
indeholder endvidere to konsekvensændringer samt en teknisk præget tilpasning
vedrørende betingelserne for tredjelande, der ønsker at deltage i agenturet.
1) Indførelse af forureningsbekæmpelse blandt agenturets formål
I lyset af de senere års forureningsulykker med olietanksskibe langs europæiske
kyster, herunder navnlig ERIKA i december 1999 samt PRESTIGE i november
2002, finder Kommissionen, at der bør træffes foranstaltninger på europæisk
plan, ikke blot for at forhindre forurening fra skibe, men også for at bekæmpe
den.
Agenturets  oprettelse  er  efter  Kommissionens  opfattelse  et  passende
udgangspunkt   for   udvikling   af   konkret   forureningsbekæmpelse   på
fællesskabsplan med sigte på at give Fællesskabets indsats i forbindelse med
utilsigtet og forsætlig havforurening og civilbeskyttelse øget værdi.
Med henblik på at give agenturet kompetence til og mulighed for at deltage i
sådanne aktiviteter foreslår Kommissionen, at forordning nr. 1406/2002 om
agenturet  ændres,  således  at  konkret  forureningsbekæmpelse  indgår  blandt
agenturets formål.
Det er hensigten, at agenturet skal støtte og supplere medlemsstaternes indsats,
at medvirke til at forbedre medlemsstaternes evne til at reagere i ulykkestilfælde,
at underbygge betingelserne for gensidig bistand og samarbejde og at fremme
samarbejdet  mellem  medlemsstaterne  for  at  sikre  skadeserstatning  efter  det
princip, at forureneren skal betale.
Der  lægges  endvidere  op  til,  at  agenturet  skal  supplere  medlemsstaternes
forureningsbekæmpelsesordninger  ved  at  bidrage  med  praktiske  midler,
herunder specialfartøjer til forureningsbekæmpelse og udstyr til opsamling af
olie og andre giftige stoffer på havet.
Endelig  er  det  hensigten,  at  agenturet  skal  give  medlemsstaterne  og
Kommissionen teknisk og videnskabelig bistand i forbindelse med utilsigtet og
forsætlig forurening fra skibe. I tilfælde af forureningsulykker skal agenturet
bistå den medlemsstat, der forestår oprensningsarbejdet.
3
Det fremgår af forslaget, at agenturets aktiviteter til at begynde med skal finansieres af
Fællesskabsbudgettet, men at Kommissionen på sigt overvejer at fremlægge et forslag
om en finansieringsmekanisme efter princippet om, at forureneren betaler.
2) Indførelse af maritim sikring blandt agenturets formål
Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) vedtog den 12. december 2002 en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464927_0004.png
række  ændringer  til  den  internationale  konvention  om  sikkerhedkode om
menneskeliv til søs (SOLAS konventionen) samt en ny international  for
maritim    sikring    (ISPS    koden),    som    fastsætter    en    række
sikkerhedsforanstaltninger for skibsfart og havne.
Kommissionen  fremlagde  den  7.  maj  2003  et  forordningsforslag  om  bedre
sikring af skibe og havneanlæg, KOM (2003) 229. Dette forslag lægger op til
harmoniseret  gennemførelse  af  de  nævnte  internationale  foranstaltninger  i
Fællesskabet.  Det  samme  forslag  lægger  op  til  en  ordning,  hvorefter
Kommissionen med bistand fra agenturet skal kontrollere, at medlemsstaterne
anvender sikkerhedsreglerne effektivt.
Med henblik på at give agenturet kompetence til og mulighed for at deltage i
sådanne aktiviteter foreslår Kommissionen, at forordning nr. 1406/2002 om
agenturet ændres, således at maritim sikring indgår blandt agenturets formål.
3) Anerkendelse af sønæringsbeviser fra tredjelande blandt agenturets formål
I  januar  2003  fremsatte  Kommissionen  et  forslag  om  ændring  af  direktiv
2001/25/EF  om  minimumsuddannelsesniveauet  for  søfartserhverv,  KOM
(2003) 1. Efter ændringsdirektivet, som blev vedtaget den 9. oktober 2003,
erstattes den eksisterende procedure for anerkendelse af sønæringsbeviser fra
tredjelande for officerer, der skal gøre tjeneste i handelsskibe registreret i en
medlemsstat, med en centraliseret og harmoniseret procedure.
Herefter skal Kommissionen med bistand af et særligt udvalg samt agenturet
fremover  stå  for  at  undersøge,  hvorvidt  sønæringsbeviser  fra  tredjelande
opfylder  den  internationale  konvention  om  uddannelse  af  søfarende,  om
sønæring og om vagthold af 1978 (STCW-konventionen) – en opgave som hidtil
har været medlemsstaternes ansvar.  
Agenturets  opgaver  omfatter  allerede  søfartsuddannelserne.  Kommissionen
finder imidlertid, at en ændring af forordning nr. 1406/2003 om agenturet giver
mulighed for at lægge større vægt på dette område og tage hensyn til de øgede
krav i den foreslåede ændring af direktiv 2001/25/EF.
2. Europa-Parlamentets holdning
4
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
3. Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen anfører, at forslagets væsentligste formål er at give agenturet
større  kompetence  i  forbindelse  med  bekæmpelse  af  forurening  fra  skibe.
Desuden fastlægger forslaget agenturets rolle i forbindelse med søfartssikring og
uddannelse af søfolk i overensstemmelse med Kommissionens seneste initiativer
på dette område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464927_0005.png
Kommissionen    anfører    endvidere,    at    agenturets    indsats    for
forureningsbekæmpelse  er  et  oplagt  udtryk  for  nærhedsprincippet,  da
Fællesskabets  foranstaltning  vil  give  medlemsstaternes  bestræbelser  på  dette
område øget værdi. Da de foreslåede foranstaltningers formål er at begrænse
følgerne af havforureningsulykker, har de ligeledes en positiv betydning for de
europæiske borgere og for miljøet.
Regeringen   finder   forslaget   i   overensstemmelse   med   nærheds-   og
proportionalitetsprincippet og bemærker i den forbindelse, at alle EU lande er
repræsenteret med stemmeret i agenturets bestyrelse.
4. Gældende dansk ret
Det danske beredskab til bekæmpelse af olie- og kemikalieforurening af havet og
de  kystnære  dele  af  søterritoriet  forestås  af  forsvaret  i  samarbejde  med
redningsberedskabet og andre myndigheder, som forsvarsministeren bemyndiger
hertil ifølge lov nr. 476 af 30. juni 1993 om beskyttelse af havmiljøet som senest
ændret ved lov nr. 393 af 28. maj 2003 samt kongelig resolution af 11. juli 1999
og Forsvarsministeriets bekendtgørelse nr. 922 af 6. november 2000.
SOLAS konventionens og ISPS kodens bestemmelser om maritim sikring blev
først for ganske nylig vedtaget i IMO. Der findes derfor ikke i dag specifikke
danske regler om maritim sikring, men der fremsættes i folketingssamlingen
2003/04 lovforslag herom.
Direktiv 2001/25/EF er gennemført ved lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes
besætning med senere ændringer, lov nr. 226 af 22. april 2002 om de maritime
uddannelser,  Sømandsloven,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  766  af  19.  september
1995, og lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002.
Anerkendelse af udenlandske sønæringsbeviser sker efter bekendtgørelse nr. 71
af 1. februar 2001.
5
5. Høring
Forslaget  har  været  i  skriftlig  høring  hos  EU-specialudvalget  vedrørende
skibsfartspolitiske forhold, hvor søfartserhvervets parter er repræsenteret.
Danmarks  Rederiforening  finder  ikke,  at  agenturets  arbejdsområde  på
nuværende tidspunkt bør udvides med så vigtigt arbejde som maritim sikring og
olieoprensning. Agenturet har i forvejen betydelige arbejdsopgaver, som det
endnu ikke er begyndt at løse endsige har vist, om det er velegnet til at løse. I
denne situation virker det efter foreningens opfattelse præmaturt at indlede
drøftelser om nye opgaver. Foreningen er i særlig grad betænkelig over for
forslaget  om  at  medtage  aktiv  forureningsbekæmpelse  blandt  agenturets
arbejdsopgaver. Foreningen har på den anden side ikke indvendinger mod, at
agenturet  får  en  koordinerende,  videnskabelig  rolle,  hvor  det  for  eksempel
kortlægger   medlemslandenes   beredskab   og   forestår   kontakt   mellem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464927_0006.png
medlemslandenes myndigheder. Endelig er foreningen stærkt bekymret over
Kommissionens  tanker  om  senere  etablering  af  en  særlig  europæisk
finansieringsmekanisme  efter  princippet  om  at  forureneren  skal  betale.
Foreningen finder, at dette risikerer at underminere det i dag velfungerende
internationale erstatningssystem vedrørende olieforureningsskader.
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget  skønnes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget har dog betydning for tildelingen af midler til agenturet
over EU budgettet.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.