Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 738
Offentligt
1465577_0001.png
PDF udgave (271 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. april 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 16. april 2004 – dagsordenspunkt
ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april 2004 – vedlægges
Fødevareministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor
7. april 2004
FVM 183
AKTUELT NOTAT
Ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april 2004
1.
Forslag til Rådets forordninger om
-
ændring af  Rådets forordning  (EF) nr. 1782/2003  om fastlæggelse af
fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte
og fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere
-
den fælles markedsordning for olivenolie og spiseoliven og ændring af
forordning (EØF) nr. 827/68
(Udmøntning af landbrugsreformen på sektorerne for tobak, bomuld, olivenolie
og humle)
KOM (2003) 698
Politisk enighed
Side 2
Forslag til Rådets forordning om forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig
udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet og om ændring af forordning
(EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 973/2001.
KOM (2003) 589
Vedtagelse (formentlig a-punkt)
Side 11
Forslag til Rådets beslutning om EU-tilskud til medlemsstaternes programmer for
fiskerikontrol
KOM (2003) 706
Vedtagelse (formentlig a-punkt)
Side 13
2.
3.
2
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 21. – 22. april 2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0003.png
1.
Forslag til Rådets forordninger om
- ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles
regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere
- den fælles markedsordning for olivenolie og spiseoliven og ændring af
forordning (EØF) nr. 827/68
(Udmøntning af landbrugsreformen på sektorerne for tobak, bomuld, olivenolie og
humle)
KOM (2003) 698
Revideret genoptryk af revideret aktuelt notat af 17. marts 2004. Ændringerne er markeret i marginen.
BaggrundKommissionen
har ved KOM (2003) 698 af 18. november 2003 fremsendt forslag til Rådets
forordning  om  ændring  af  Rådets  forordning  (EF)  nr.  1782/2003  om  fastlæggelse  af  den  fælles
landbrugspolitiks  fælles  regler  for  ordninger  for  direkte  støtte  og  fastlæggelse  af  støtteordninger  for
producenter af visse afgrøder og forslag til Rådets forordning om markedsordningen for olivenolie og
spiseoliven  og  ændring  af  forordning  (EØF)  nr.  827/68.  Forslagene  er oversendt  til  Rådet  den  20.
november 2003. Forslagene er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 samt stk. 6 i Protokol 4 om
bomuld i tiltrædelsestraktaten for Grækenland og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring
af Europa-Parlamentet.
På det kommende ekstraordinære rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april 2004 har formandskabet
lagt op til, at der skal opnås politisk enighed om et kompromis vedrørende de pågældende sektorer.
Middelhavsprodukterne
Kompromiset fra rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. juni 2003 om reform
af den fælles landbrugspolitik var ledsaget af en erklæring om, at Kommissionen i 2003 skulle fremlægge en
meddelelse om reform af markedsordninger for tobak, bomuld og olivenolie og følge dette op med
konkrete forslag. Kommissionen skulle i den forbindelse sikre et langsigtet perspektiv på linje med de
nuværende budgetmæssige rammer og det budgetloft, der blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde i
oktober 2002. Kommissionen fremlagde i september måned en meddelelse om reform af de tre sektorer
samt sukker og efter drøftelse i Rådet har Kommissionen nu fremsat de konkrete reformforslag angående
tobak, bomuld og olivenolie.
Humle
Efter artikel 18, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 1696/71 om den fælles markedsordning for humle
skulle Kommissionen inden den 31. december 2003 forelægge Rådet en rapport om den økonomiske
udvikling  i  humlesektoren  og  om  fornødent  ledsage  rapporten  af  et  forslag  til  ændring  af
markedsordningen.  Kommissionen  fremlagde  rapporten  i  september  måned  og  har  nu  fremsat  det
konkrete reformforslag.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og
proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik.
Formål
og indholdKommissionen
anfører, at det efter vedtagelsen af reformen af den fælles landbrugspolitik den
29. september 2003 vil være et naturligt skridt også at integrere sektorerne tobak, bomuld, olivenolie og
3
humle i enkeltbetalingsordningen. Til grund for forslaget ligger derfor samme mål som i den første
landbrugsreformpakke vedtaget den 29. september 2003. Det vil sige forbedret konkurrenceevne og større
markedsorientering, forbedring af overholdelse af regler om miljø, stabile indkomster og et større hensyn til
situationen  for  producenter  i  ugunstigt  stillede  områder.  Der  skal  tilsvarende  ske  en  prioritering  af
producentindkomsterne og ikke af produktionsstøtte gennem at overføre en betydelig del af de nuværende
produktionsafhængige direkte  betalinger til enkeltbetalingsordningen  (dvs. afkoblet støtte)  på basis af
referenceperioden 2000-2002. Desuden vil betalingerne blive afhængige af overholdelse af regler om miljø
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0004.png
og fødevaresikkerhed gennem cross compliance, god landbrugspraksis og miljømæssige betingelser etc., og
bestemmelserne om modulation og finansiel disciplin vil finde anvendelse.   Kommissionen påpeger dog
samtidig, at produktionen af tobak, bomuld og olivenolie finder sted i økonomisk tilbagestående områder,
hvor  fuld  afkobling  af  støtten  vil  være  forbundet  med  risiko  for  produktionsophør  og  faldende
konkurrencedygtighed i landdistrikterne. Kommissionen foreslår derfor at en del af støtten til bomuld og
olivenolie skal forblive koblet, og at støtten i tobakssektoren integreres gradvist i enkeltbetalingsordningen.
Med hensyn til humle vil det være muligt for medlemsstaterne at bevare op til 25 % af støtten som koblet
støtte.  Reformen  skal  træde  i  kraft  den  1.  januar  2005.  Dog  vil  det  for  humle  være  muligt  for
medlemsstaterne at udsætte anvendelsen af enkeltbetalingsordningen frem til  1. januar 2007. Den adgang
til  en toårig  udsættelse, som  gælder generelt  efter  forordning (EF)  nr. 1782/2003,  afvises særligt  af
Kommissionen for bomuld med henvisning til de igangværende forhandlinger i WTO. Kommissionen skal
inden 31. december 2009 forelægge Rådet en rapport om gennemførelsen af reformen i de fire sektorer og
om fornødent ledsage rapporten af konkrete forslag.
Tobak
Kommissionen foreslår en afkobling af de
nuværende  tobakspræmier  -  der  for  mængder  over  10  tons  skal  ske  i  tre  trin  -  hvor  der  desuden
differentieres i afkoblingsgrad alt efter produktionstrancher. Dette betyder, at der sker fuld afkobling af
støtten til mængder lavere end 3,5 tons. For mængder derudover vil støtten dels blive afkoblet og dels blive
overført  til  en  rammebevilling  for  omstrukturering  af  tobakssektoren  under  søjle  II,  dvs.  under
landdistriktsforordningen. Mekanismen er illustreret i nedenstående tabel.
Tabel 1 - Oversigt over tobaksreformforslaget
1. TRIN
Nuværende støtte
Omlagt til
Strukturomlægnings
enkeltbetaling
-rammebeløb
pr. bedrift
Støttens størrelse pr.
produk-tionsafsnit:
0 - 3,5 tons
0
fuldstændig
ingen
3,5 - 10 tons
0
75%
25%
+ 10 tons
2/3
1/6
1/6
2. TRIN
Nuværende
støtte
Omlagt til
enkeltbetaling
pr. bedrift
Strukturomlægnings
-rammebeløb
Støttens størrelse pr.
produk-tionsafsnit:
0 - 3,5 tons
3,5 - 10 tons
+ 10 tons
0
0
1/3
fuldstændig
75%
1/3
ingen
25%
1/3
4
3. TRIN
Nuværende
støtte
Omlagt til
enkeltbetaling
pr. bedrift
Strukturomlægnings
-rammebeløb
Støttens størrelse pr.
produk-tionsafsnit:
0 - 3,5 tons
0
fuldstændig
ingen
3,5 - 10 tons
0
75%
25%
+ 10 tons
0
45%
55%
Når reformen er fuldt implementeret, vil ca. 750 mio. €  (79 %) af den nuværende tobakspræmie være
afkoblet, mens ca. 205 mio. €  (21 %) vil blive overført til medlemsstaternes budget for landdistriktsstøtte
(søjle   II).   Kommissionens   skøn   herfor   er   baseret   på   den   eksisterende   bedriftsstruktur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0005.png
Omstruktureringsmidlerne integreres fuldt ud i landdistriktspolitikken (søjle II). Det vil sige baseret på
medlemsstaternes egen prioritering og med national medfinansiering. Overførslen til søjle II kan anvendes
til   landdistriktspolitikkens   almindelige   formål,   herunder   eksempelvis   yngre   jordbrugere,
producentsammenslutninger, miljøvenligt landbrug, økologi og omlægning af tobaksproduktion til andre
afgrøder, men også til at fremme omstilling af det lokale arbejdsmarked i de tobaksproducerende områder
hen  imod  andre  beskæftigelsesmuligheder.  Endvidere  vil  de  overførte  midler  kunne  anvendes  til
kvalitetsforbedrende  foranstaltninger.  Det  er  Kommissionens  opfattelse,  at  midler  under  søjle  II  i
WTO-sammenhæng defineres som grøn boks. Det vil sige støtte, der ikke har nogen indvirkning på
samhandlen eller allerhøjst giver minimal markedsforstyrrelse.   
I overgangsperioden indtil reformen er gennemført, vil støtten til Tobaksfonden blive udfaset samtidig
med, at der overføres midler fra tobaksbudgettet over til landdistriktsstøtte. Midlerne i Tobaksfonden
anvendes i dag til finansiering af to hovedformål; dels omstillingsforanstaltninger for tobaksproducenter,
dels til informationskampagner om de skadelige virkninger af tobaksforbrug. I perioden fra 2005 til 2007,
hvor tobaksstøtten vil være fuldt afkoblet og Tobaksfonden dermed er endeligt udfaset, vil fonden støtte
ikke-ryger kampagner. Procentsatsen for denne støtte vil stige med et procentpoint til fem % i 2006 som
følge  af,  at  den  koblede  støtte  vil  udgøre  en  faldende  andel  af  tobaksstøtten.  Fra  2007  vil
ikke-rygekampagner  på  fællesskabsplan  ikke  længere  blive  finansieret  under  tobaksbudgettet.    De
nuværende  produktionskvoter
vi
ter vil blive
 bibeholdt,  indtil  støtten er  fuldt  afkoblet  med henblik  på  at
fastsætte  konvolutten  for  den  del  af  de  direkte  præmier,  som  endnu  ikke  i  den  periode  er
afkoblet.BomuldKommissionen foreslår, at 60 % af den nuværende produktionsstøtte svarende til 417,3
mio. € afkobles og integreres i enkeltbetalingsordningen, idet man fremhæver, at bomuldsproduktionen
hermed vil blive omfattet af bestemmelserne om cross compliance og god landmandspraksis i forordning
nr. 1783/2003.  
40 % af den nuværende støtte svarende til 278,5 mio. € vil medlemsstaterne beholde i koblet form som en
national  konvolut,  der  af  medlemsstaterne  fordeles  pr.  ha.  bomuld.  Formålet  er  at  sikre,  at
bomuldsproduktionen kan fortsættes, men på et mindre areal end i dag. Der fastsættes således et maksimal
areal for Grækenland og Spanien, der er henholdsvis 11 % og 5 % mindre end i referenceperioden. Det
maksimale areal for Portugal forbliver uændret. Kombinationen af en enhedspræmie og en arealbaseret
præmie forventes at ville medføre en mere miljøvenlig produktion på en indkomstneutral-basis. Af miljø-
og kvalitetshensyn skal medlemsstaterne godkende både arealerne og sorter til bomuldsdyrkning.
For  at  fremme  produktion  af  kvalitetsbomuld  foreslår  Kommissionen  at  tilskynde  producenterne  til
deltagelse i producentorganisationer. For halvdelen af arealbetalingen vil producentorganisationerne få
5
mulighed for at differentiere støttebeløbet til producenterne ud fra på forhånd fastsatte kvalitetskriterier.
Producentorganisationerne finansieres gennem dets medlemmer og gennem et EU-tilskud på 10 €/ha. Det
samlede EU-tilskud til producentorganisationerne vil blive omkring 4,3 mio. €. Producenter, der ikke er
medlemmer af en producentorganisation, vil modtage enhedsstøttebeløbet.
Der resterer herefter ca. 103 mio. €, som er forskellen mellem de samlede markedsudgifter til bomuld og
de to foranstaltninger til henholdsvis enhedsbetaling og en ny producentstøtte. Dette beløb, der overføres
til søjle II (landdistriktsstøtte), skal indgå i et rammebeløb til strukturomlægning af bomuldsområder og
skal  deles  mellem  medlemsstaterne  på  grundlag  af  det  gennemsnitlige  støtteberettigede  areal  i
referenceperioden. Omstruktureringsmidlerne integreres fuldt ud i landdistriktspolitikken (søjle II). Det vil
sige  baseret  på  medlemsstaternes  egen  prioritering  og  med  national  medfinansiering.  Det  er
Kommissionens opfattelse, at midler under søjle II i WTO-sammenhæng defineres som grøn boks. Det vil
sige støtte, der ikke har nogen indvirkning på samhandlen eller allerhøjst giver minimal markedsforstyrrelse.   
I forbindelse med DOHA-runden skal det i øvrigt bemærkes, at 4 vestafrikanske lande, som producerer
bomuld  (Benin,  Burkino  Faso,  Chad  og  Mali)  på  WTO-ministerkonferencen  i  Cancun  den  10.-14.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0006.png
september 2003 fremsatte et såkaldt ”bomulds-initiativ” med henblik på at afbøde de skadelige virkninger
af landbrugssubsidier til produktionen af bomuld i den udviklede del af verden. Initiativet har først og
fremmest fokus på USA’s bomuldsprogram, men også på EU’s markedsordning for bomuld om end i
mindre grad.
Bomuldsinitiativet omfatter  først  og  fremmest  en  plan  for  total afvikling  af  bomuldssubsidierne  (til
produktion og eksport) over en 3 årig periode, således at der ved udgangen af 2006 gælder frie og lige
konkurrencevilkår. Derudover opererer initiativet med en kompensationsmekanisme til gunst for de
bomuldsproducerende  udviklingslande,  som  især  har  mistet  eksportindtægter  som  følge  af
bomuldssubsidier i de udvi1.
klede lande. Kompensationen skal i henhold til initiativet finansieres
af sidstnævnte landegruppe, som subsidierer bomuld.
Bomuldsinitiativet indeholder følgende elementer:
Den årlige kompensationsbetaling skal afspejle det skønnede tab i en 3 årig referenceperiode (1999-2002).
Det direkte tab anslås i initiativet at 2.
andrage ca. 250 mio. $ pr. år. Regnes det indirekte tab med
(det vil sige de til bomuldsproduktion og – eksport knyttede a3. ktiviteter) opererer man med ca. 1
mia. $ om året.
Nedtrapning af de rige landes betalinger i samme takt som subsidiernes afvikling. Det vil sige med en
tredjedel om året.
Bidraget fra de rige bomuldsproducerende lande til kompensation udregnes forholdsmæssigt. Det vil sige i
forhold til deres andel af alle subsidier til produktionen af bomuld på 4. basis af de årlige statistikker
fra ”the International Cotton Advisory Committee (ICAC). Som ovenfor vil bidraget falde i takt med
den reelle afviklingstakt for subsidierne.
Den andel af kompensationen, der går til det enkelte udviklingsland, skal afspejle landets relative andel af
produktionen af bomuld i denne gruppe af lande.
12.
2004
Det skal endvidere bemærkes, at Kommissione
(2004) 87
msendt  meddelelse  om  forslag  til  en  EU/Afrika-partnerskabsaftale  til  støtte  for  udviklingen  i
bomuldssektoren, hvor der lægges op til at bistå de afrikanske producenter ved:
6
$
$
$
#$
$
omuldsproduktion og handel.
" #$
$ $
uld  og tekstiler til  alle industrialiserede  lande i
overensstemmelse med Everything But Arms-initiativet.
ksportsubsidier i forhold til bomuld.
'(
$
$
)
$
* +
$
, *
resser.
Effektivisering og markedsorientering af produktionen i de afrikanske lande, herunder udarbejdelse af
råvarestrategier, der indarbejdes i nationale udviklingsplaner.
Mulighed for at lade bomuld omfatte af EU’s indtægtsstabiliserende FLEX-ordning.
!" #
$
.
%
&
Endelig lægger Kommissionen op til et bomuldsseminar
i
første halvår af 2004 med deltagelse af berørte
lande  og  finansielle  institutioner.  Meddelelsen  drøftes  i  Rådet  (generelle  anliggender  og  eksterne
forbindelser).
Olivenolie
Kommissionen foreslår, at produktionsstøtten afløses af en direkte betaling via en ny enkeltbetaling til
producenterne i tilgift til de enkeltbetalinger producenterne måtte få som følge af reformen fra juni 2003.
Begrundelsen  er  navnlig,  at  en  enkeltbetalingsordning  vil  give  bedre  markedsorientering  og  forøge
konkurrenceevnen i sektoren. Endvidere vil sektoren bedre kunne reagere på ændringer i den globale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0007.png
efterspørgsel.
Omvendt vurderer Kommissionen, at en fuldstændig omlægning af produktionsstøtten til olivenolie til en
enkeltbetalingsordning vil skabe problemer i traditionelle produktionssegne i EU. Kommissionen frygter,
at et sådant skridt kan medføre, at producenterne hører op med at vedligeholde oliventræerne, hvilket kan
medføre erosion og andre landskabelige problemer. Det vil navnlig gøre sig gældende i områder, der er
meget afhængige af olivenproduktion.
Kommissionen foreslår derfor, at 60 % af støtten indgår i enkeltbetalingsordningen. Bedrifter under 0,3 ha
skal dog afkoble 100 %. Medlemsstaterne tilbageholder 40 % af produktionsstøtten som en national
kuvert, der kan uddeles som koblet støtte.
Med henblik på at uddele denne koblede støtte  skal producentlandene inddele olivenlundene i 5 kategorier
ud fra miljømæssige og samfundsmæssige kriterier. Medlemslandene fastsætter støttebeløbet i de forskellige
kategorier ud fra objektive kriterier. Beløbet må ikke overstige omkostningerne ved opretholdelse af de
pågældende olivenlunde. Der fastsættes nærmere  gennemførelsesbestemmelser i  komiteregi.
Produktionsårets start begynder den 1. november for olivenolie og den 1. september for bordoliven.
Kommissionen har konstateret, at disse datoer ikke er passende, idet nogle oliven høstes tidligere på året,
hvorfor produktionsårets start forslås påbegyndt den 1. juli.
Kommissionen  foreslår,  at  de  særlige  kontrolkontorer  for  olivenavl  sørger  for  udbetalingen  af
produktionsstøtten for produktionsåret 2003/04. Kommissionen finder dog, at kontrollen med støtten til
olivenavl ud over denne dato vil
være den samme som for resten 
af støtten i forbindelse med den fælles
landbrugspolitik, og at EU-medfinansieringen af kontrolkontorerne derfor ikke længere er nødvendig.
7
Markedsordningen for olivenolie
Langt størstedelen af markedsordningen for olivenolie og bordoliven vil fremover blive reguleret i Rådets
forordning (EF) nr. 1782/2003 af 29. september 2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles
landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere.
'
$
&
,-
$
+
∝∝
-$$
$
&
-
$
-$$
(
-
+
$
-
+
$
-
$
$
+
&
$
,
$ %')
.
1782/2003
$,
$
29.
$
,
2003 ∝
landbrugere.
& ,
$
ranstaltninger, der er
gælo
dende i den eksio
sterende markedsordning for olo
ivenolie og bordoliven:
handelsnormer
støtte til privat oplo
agring
tilskud til producentorganisationer
samhandel med tredjelande
importlicenser,
mulighed for eksportlicenser,
mulighed for anvendelse af beskyttelsesforanstaltninger og
mulighed for suspension af aktiv forædling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0008.png
For så vidt angår producentorganisationer skal detstøtten foreslås eksisterende direkte støtte på 3 %
foreslås fjernet. Som konsekvens af omlægning af tilføjes, at den støtten til producentorganisationerne
omlagt til 10 % af den nationale kuvert på 40 %. Støtten vil kunne bruges til samme formål og til samme
satser som i den eksisterende ordning.
Kommissionen finder, at en støtte til anvendelse af olivenolie – normalt af middel kvalitet – i konserves
ikke  længere  er  berettiget  ved  den  nye  kvalitetspolitik,  ifølge  hvilke  der  mere  skal  lægges  vægt  på
olivenoliens egenskaber end salgsprisens niveau, hvorfor disse restitutioner bør afskaffes.
Med  hensyn  til  EU’s  eksport  af  olivenolie  viser  erfaringen  siden  1998,  at  restitutionerne  ikke  er
nødvendige, da EU-prisen tjener som reference i international handel
og EU-prisens
høje niveau i forhold
til andre vegetabilske olier ikke påvirker forbrugernes beslutning om køb, hvorfor Kommissionen foreslår
dette instrument afskaffet.
Humle
Kommissionen foreslår, at støtten integreres i enkeltbetalingsordningen og som udgangspunkt afkobles f
uldt ud, idet medlemsstaterne
dog vil kunne vælge at bevare op til 25 % af støtten som koblet for evt. at
tage højde for særlige produktionsvilkår eller regionale særtræk.
Tekniske tilpasninger
Formandskabet har fremlagt ændringsforslag til artikel 11 i forordning (EF) nr. 1782/2003 med henblik på
8
præcisering af en ligestilling af overførslen af tobaks- og bomuldsmidler til søjle II med overførslen af
modulationsmidler i forhold til tilpasningen af budgetloftet for søjle I ved iværksættelsen af finansiel
disciplin. Formandskabet har endvidere fremlagt ændringsforslag til en række mindre tekniske justeringer i
forhold til budgetlofter i bilag VIII samt overførslen af midler til søjle II.   
Formandskabet  har  desuden  fremlagt  ændringsforslag,  hvormed  forordning  (EF)  nr.  1782/2003  og
markedsordningen for olivenolie tilpasses til udvidelsen som konsekvens af den forventede reform af
tobak, bomuld, olivenolie og humle. Disse tekniske tilpasninger og konsekvensændringer forudsættes at
være på plads inden udvidelsen 1. maj 2004, og derfor forventes ændringsforslagene at indgå i det endelige
kompromis.  Disse  tilpasninger  sker  på  linje  med  tilpasningerne  til  udvidelsen  som  konsekvens  af
landbrugsreformen
i 2003.
Formandskabet forventes først at fremlægge et egentligt kompromisforslag på selve det ekstraordinære
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april 2004.
Udtalelser
% , #2
$
$
10. ∝
2004.
% , #2
&
$$
#
$
&
∝∝
.
%
&
+
$
,& (
$
2003,
$
+
2005
2007.
4
$
$
5
$
2
&
.
% , #2
+
#$
∝ ∝
+( 66. '
torer  foreslås følgende
hovedelementer:
$
100 % i Kommissionens forslag) samt 10 % koblet
'
&
30 %
(∝
støtte specifikt til brug for kvalitetsfremme.
,&
$
20 %
(mod 60 % i Kommissionens forslag).
'
&
For olivenolie støttes Kommissionen forslag om en afkobling
på 60 %, men det
foreslås, at det gøres
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0009.png
muligt at gåstøtter 100 % afkobling.
For humle op til man 75 % afkobling med mulighed for 100 %, som foreslået af Kommissionen.
Gældende dansk ret
Med hensyn til markedsordningen for
olivenolie
er der bekendtgørelse nr. 886 af 8. oktober 2001 om
produktionsrestitution for de olivenolier, der benyttes til fremstilling af visse former for konserves.
Konsekvenser
Bekendtgørelse nr. 886 af 8. oktober 2001 om produktionsrestitution for de olivenolier, der benyttes til
fremstilling af visse former for konserves skal ophæves.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningerne på EU-budgettet, hvor forslaget
vil medføre en årlig besparelse på 113 mio. € i forhold til status quo. Fra og med 2008 vil dette beløb
fremkomme som en årlig besparelse på 421 mio. € på markedsordningerne (søjle I), mens udgifterne under
søjle II vil ligge 308 mio. € over niveauet i dag. Pga. indkøringsfasen for tobak for mængder over 10 tons
vil udgifterne under søjle I og II fordele sig anderledes i 2006-2007, men den samlede årlige besparelse vil
også i disse to år være på 113 mio. €. I beløbene er indvirkningerne af modulation ikke medtaget.
Nettobesparelsen på 113 mio. € kan
opdeles
på, 43 mio. € for olivenolie, 51 mio. € for bomuld, 18 mio. €
9
for tobak og 1 mio. € for humle. Forslaget medfører ikke omfordeling af midler mellem medlemsstaterne.
Høring
§2-udvalget (landbrug) har den 2. december 2003 haft en foreløbig drøftelse af forslaget.
Danmarks Naturfredningsforening finder, at forslaget ikke er vidtgående nok, idet man gerne havde set en
100  %  afkobling,  specielt  for  bomuld,  hvor  man  ikke  finder  at  EU  med  forslaget  er  tilstrækkeligt
imødekommende overfor fattige 3. lande, og ikke fremmer WTO-forhandlingerne.
Landbrugsrådet var principielt enig i, at de sydeuropæiske produktområder også skal indgå i en reform i
form af afkobling. Forslaget var derfor et væsentlig skridt i den rigtige retning og man kunne som
udgangspunkt støtte forslaget. For så vidt angår bomuld mente man ikke, at det var EU med EU’s
forholdsvis lave produktion, der havde bidraget til særlige problemer.
Sagen har på ny været drøftet i §2-udvalget den 8. marts 2004 i forbindelse med gennemgang af dagsorden
for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. – 23. marts 2004.
Landbrugsrådet gentog, at det virker fornuftigt at reformere de pågældende sektorer og derved følge
tendensen fra andre sektorer. Endvidere er man enig i princippet om at overføre midler fra den direkte
støtte og føre midlerne over til foranstaltninger vedrørende landdistriktsudvikling.
Danmarks Naturfredningsforening gav udtryk for at man fortsat ikke mener, at forslaget især vedrørende
bomuld er ambitiøst nok. Man finder, at der skal sendes et kraftigt
signal med henblik på at få
genåbnet Doha-forhandlingerne.
I øvrigt understregede Danmarks Naturfredningsforening, at
bomuldsdyrkningen i EU ikke var bæredygtig.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 19. marts 2004 (forhandlingsoplæg) i
forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2004, jf. revideret aktuelt
notat af 17. marts 2004.
Der er oversendt grundnotat om forslagene den 12. december 2003. Sagen har været endvidere været
forelagt Folketingets Europaudvalg den 12. december 2003 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 17.-19. december 2003, jf. aktuelt notat af 4. december 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0010.png
Der er oversendt grundnotat om Kommissionens oprindelige meddelelse om opstilling af en bæredygtig
landbrugsmodel  for  Europa  på  grundlag  af  landbrugsreformen  –  tobaks-,  olivenolie-,  bomulds-  og
sukkersektorerne til Folketingets Europaudvalg den 20. oktober 2003. Meddelelsen har været forelagt
Folketingets Europaudvalg den 10. oktober og den 14. november 2003 i forbindelse med forelæggelse af
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 13. oktober og den 17. november 2003, jf. aktuelt notat af 3. oktober
og 6. november 2003.
Det forventede indhold af meddelelsen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 26. september 2003 i
forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 29. september 2003, jf.  
aktuelt
notat af 19. september 2003.
10
Der er endvidere oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om rapport om
udviklingen i humlesektoren den 23. oktober 2003.
2.
Forslag til Rådets forordning om
forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne i Middelhavet og om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 973/2001.
KOM (2003) 589
Nyt notat.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2003) 589 endelig af 9. oktober 2003 fremsendt ovennævnte forslag.
Forslaget er fremsat
med hjemmel i TEF artikel 37 og kan
vedtages med kvalificeret flertal efter høring
af Europa-Parlamentet.
Sagen forventes
vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Kommissionens forslag reviderer og erstatter de tekniske foranstaltninger, som er fastlagt i rådsforordning
(EF)  nr.  1626/94  af  27.  juni  1994  om  tekniske  foranstaltninger  til  bevarelse  af  fiskeressourcerne  i
Middelhavet.
Forslaget er fremsat på baggrund af forskningsarbejde, som peger på, at flere fiskebestande i Middelhavet
er i dårlig forfatning samt EU’s handlingsplan for bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i
Middelhavet som led i den fælles fiskeripolitik (KOM (2002) 535 af 9. oktober 2002). Handlingsplanen
foreslår blandt andet en ajourføring af de gældende tekniske regler for fiskeriet i Middelhavet.
Forslaget  er-     opdelt  i  elleve  kapitler,  som  omhandler  specifikke  foranstaltninger  for  fiskeriet  i
Middelhavet, f.eks. fiskeredskaber, mindstemål, fredningsområder m.v.
Der er tale om:
nye teknis-
ke foranstaltninger for at gøre den gældende maskestørrelse på 40 mm for trukne netr-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0011.png
edskaber mere selektiv; maskestørrelsen øges til 60 mm to etaper i kystfarvande,
skærpelse af det gældende forbud mod anvendelse af truknei redskaber over de næste seks-     år,
begrænsning af størrelsen af bestemte fiskeredskab-   er, som påvirker fiskeriindsatsen,
procedure for midlertidig eller permanent lukning af områder for bestemte fang-    stmetoder enten i
EU-farvande eller internationale farvande,
vedtagelse  af  forvaltningsplaner,  som  kombinerer  forvaltning  af  fiskeriindsatsen  med  tekniske
foranstaltninger,
indførelse af bestemmelser, de-
r skal sikre, at det rekreative fiskeri foregår på en måde, så det ikke i
så høj grad griber ind i erhvervsfiskeriet og ikke bringer visse ressourcers bæredygtighed i fare,
11
overdragelse  af  beføjelser  til  medlemssta- terne,  så  de  i  egne  territorialfarvande  og  under  visse
omstændigheder kan regulere fiskeriaktiviteter, som ikke har  afgørende betydning for EU eller indvirkning
på miljøet,
indførelse af bevarelsesforanstaltninger i en 25-sømile-zone omkring Malta i overensstemmelse med Maltas
tiltrædelse af EU.
Med  forslaget  ophæves  således  rådsforordning  (EF)  nr.  1626/94  af  27.  juni  1994  om  tekniske
foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne i Middelhavet.
Derudover  er  der  en  mindre  ændring  af  forordning  (EØF)  nr.  2847/93  om  indførelsen  af  en
kontrolordning under den fælles fiskeripolitik. I forbindelse med overvågningen af fangsterne tilføjes der et
nyt afsnit i artikel 6 vedrørende, hvilke arter i Middelhavet der skal anføres i logbogen.
I forslagets Kapitel IX foreslås der særlige foranstaltninger for stærkt vandrende arter (bestemte fartøjs- og
redskabstyper og mindstemål for sværdfisk).
 Disse
foranstaltninger foreslås tilføjet i forordning
(EF) nr.
973/2001 om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende
fiskearter.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
I §5-udvalget har WWF Danmark hilst Kommissionens forslag velkommen. WWF Danmark finder, at
forslaget vil bidrage til en langsigtet regulering og udnyttelse af Middelhavets ressourcer og medvirke til at
sætte fokus på området.
WWF Danmark har også en række konkrete bemærkninger, bl.a. at der i forslaget mangler en henvisning til
biologisk rådgivning samt overordnede retningslinier for fiskeriet i Middelhavet, og at der bør indføres
foranstaltninger m.h.p. beskyttelse af dybhavsområderne. Derudover er WWF Danmark bekymret over det
foreslåede mindstemål på 15 cmfor
kulmule samt 11 cm for sværdfisk. Anvendelsen af  drivgarn
bør
efter WWF’s opfattelse direkte forbydes i forslaget, og der bør indføres regulering af opdræt af tunfisk.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen  indgik  i  aktuelt  notat  af  19.  september  2003.  Sagen  har  været  forelagt  
Folketingets
Europaudvalg den 10. oktober 2003 i forbindelse med forelæggelse af
rådsmødet (landbrug og fiskeri) de
n
13. oktober, jf. aktuelt notat af 3. oktober 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0012.png
3.
beslutning om
EF-tilskud
til medlemsstaternes programmer for fiskerikontrol
KOM (2003) 706
Forslag
til
Rådets
12
Revideret genoptryk af aktuelt notat af 12. marts 2004. Ændringerne er markeret i marginen.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2003) 706 endelig af 20. november 2003 fremsendt ovennævnte forslag.
Forslaget er fremsat
med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages
med kvalificeret flertal efter høring
af Europa-Parlamentet.
Sagen forventes vedtaget
som a-punkt på et kommende rådsmøde.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
I 1990 indførte EU en støtteordning med henblik på at yde tilskud  til medlemsstaterne, så de kunne styrke
deres kontrolstruktur. På baggrund af resultaterne af denne foranstaltning og medlemsstaternes behov på
dette område blev ordningen videreført med ændringer, først i 1995 og igen i 2001.
Den  gældende  ordning  (2001/431/EF)  udløb  den  31.  december  2003.  Under  hensyntagen  til
resultaterne af den nuværende foranstaltning og behovet som følge1. af reformen af den fælles
fiskeripolitik foreslår Kommissionen, at ordningen videreføres i ændret form i yderligere to år.
Kommissionen begrunder forslaget med følgende:
I grundforordningen understreges2.
behovet for at anvende moderne teknologi med henblik på
at udvide satellitovervågningssystemet til også at omfatte mindre fiskerfartøj3.
er (over 15
meter fra 1. januar 2005).
Den 1. maj 2004 bliver EU udvidet med ti lande, og overvågningsstrukturerne i visse af de kommende
medlemslande må snarest opgraderes.
Rådet 4. har besluttet, at samarbejdet mellem medlemsstaterne skal udvides, og at medlemsstaternes
inspektionsaktiviteter skal samordnes ved at oprette en fælles inspektionsstruktur.
Med henvisning til de årlige rapporter om alvorlige overtrædelser af reglerne i den fælles
fiskeripolitik er det nødvendigt at skabe større bevidsthed om vigtigheden af at straffe
adfærd, der (a)  er til skade for bevarelsen af fiskeressourcerne.
I forslaget er de EU-støtteberettigede foranstaltninger blevet omdefineret, så der er tale om
følgende foranstaltninger:
anskaffelse og install(b) ation af og teknisk bistand til computerteknologi i) og etablering
af IT-net, så dataudvekslingen i forbindelse med overvågning og kontrol af
fiskeri bliver effektiv og sikker,
anskaffelse og installation på fiskerfartøjer af:
ii)
elektroniske    fartøjslokaliseringsanordninger,    der    gør    det    muligt    fra
fjernovervågningscentre  på  afs(c)
tand  at  overvåge  fartøjer  ved  hjælp  af  et
fartøjsovervågningssystem (FOS),
el(d)
ektroniske registrerings- og rapporteringsanordninger, der muliggør dataoverførsel
fra fartøjet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0013.png
13
pilotprojekter vedrørende indføre(e)
lse af ny teknologi til kontrol af fiskeri,
uddannelses-  og  udveksling(f) sprogrammer  for  de  offentligt  ansatte  med  ansvar  for
overvågnings- og kontrolopgaver på fiskeriområdet,
gennemførelse af(g)
inspektions- og observatørordninger på forsøgsbasis,
cost-benefit-analyse  og  vurdering  af  de  ansvarlige  myndigheders  samlede  udgifter  til
overvågning og kontrol af fiskeri,
initiativer såsom seminarer og medieværktøjer, der skal gøre fiskere og andre aktører såsom
inspektører,   offentlige   anklagere   og   dommere   samt   den   brede   offentlighed, e  mer(h)
bevidste om nødvendigheden af at bekæmpe uansvarligt og ulovligt fiskeri, og seminarer og medieværktøjer
vedrørende gennemførelsen af reglerne i den fælles fiskeripolitik,
anskaffelse og modernisering af fartøjer og fly, som de ansvarlige myndigheder i de nye medlemslande skal
anvende til overvågning og kontrol af fiskeri.
De planlagte årlige bevillinger for 2004 og 2005 er på 35 mio. EUR, dvs. 70 mio. EUR i alt. Det årlige
beløb er uændret i forhold til den nuværende ordning. Det normale tilskud er på 50% af medlemsstaternes
udgifter. Men for udgifter under b), c) og g) kan tilskuddet være højere. For projekter under h) kan der
højst ydes tilskud på 35% af udgifterne, og kun nye medlemsstater, som tiltræder den 1. maj 2004, kan
komme i betragtning.
Procedurebestemmelserne for ansøgning om støtte og betaling er blevet ændret for at gøre dem klarere og
mere nøjagtige. Der er fastsat nye bestemmelser for, hvad en ansøgning om EU-tilskud til et projekt skal
indeholde, herunder krav om en udgiftsoversigt sammen med anmodningen om godtgørelse af udgifter.
Der er fastsat nye regler for frigørelse af uudnyttede bevillinger.
Disse bestemmelser erstatter bestemmelserne i beslutning 2001/431/EF, som foreslås ophævet.   
Formandskabet har på baggrund af forhandlingerne foreslået,
at der
fastsættes en støttesats på 50% til de
nye medlemslande og en støttesats på 25% til de gamle medlemslande til anskaffelse og modernisering af
fartøjer og fly.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har ved udtalelse af 1. april 2004 fremsat en række ændringsforslag, herunder et
forslag om en liste over indikatorer, der skal benyttes til at vurdere programmets effektivitet, angivet i de
årlige programmer for fiskerikontrol. Europa-Parlamentet har ligeledes fremsat et ændringsforslag til det
oprindelige forslag således, at  alle medlemslande får adgang til finansieringsstøtte ved anskaffelse  og
modernisering af skibe og fly. Disse forhold er imødekommet i formandskabets kompromisforslag.
Derudover har  Europa-Parlamentet bl.a. peget  på, at det  finansielle referencegrundlag skal  være vejledende,
og  der  skal  kunne  gives  finansieringsstøtte  til  informationsudveksling,  foruden  seminarer  og
medieværktøjer, og til etableringsomkostninger for innovative nye metoder til landbaseret overvågning.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Under en tidligere beslutning har der været givet
tilsagn fra EU om støtte på 42 mio. kr. til Danmark til anskaffelse af nyt skibsmateriel. Dette tilsagn
optræder fortsat på Kommissionens budgetlinie, men det er ikke endelig afklaret
o
m
tilsagnet vil blive
effektueret. Hvis der bliver behov for en ny ansøgn
støtten
ing om støtte under den nye beslutning vil
højst
kunne udgøre 25% mod tidligere 50%.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465577_0014.png
14
Høring
§5-udvalget er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
S
ag
en indgik i aktuelt notat af
1