Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1464933_0001.png
PDF udgave (90 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
24. oktober 2003
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets
notater om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets
direktiv 76/895/ EØF, 86/362/EØF,  86/363/EØF og 90/642/EØF om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restindholdet af pesticider, der er
forbudt anvendt i EU, SANCO/10694/2002, rev.1.
Forslaget var sat til indikativ afstemning på den foreløbige dagsorden til mødet i
Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 13.-14. oktober
2003. Notatet er sendt til Folketingets Fødevareudvalg den 2. oktober 2003. Pga.
en ekspeditionsfejl sendes notatet først nu til Folketingets Europaudvalg.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464933_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevaredirektoratet, FA2
J.nr.: 2002-20-221-00355
Den 26. september 2003
HFB/MYH/ANG
FVM 104
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets
direktiv 76/895/ EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for restindholdet af pesticider, der er forbudt
anvendt i EU
SANCO/10694/2002, rev.1.
Forslaget er sat til indikativ afstemning på den foreløbige dagsorden til mødet i Den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 13.-14. oktober 2003.
Forslaget behandles i en III b-procedure. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder
Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, der kan forkaste forslaget med simpelt flertal eller
kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med
enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet.
Kommissionen foreslår fastsættelse af grænseværdier for rester i fødevarer af
kviksølvforbindelser, aldrin,
chlordan, dieldrin, dibromoethan, HCH,
hexaclorobenzen, camphechlor, ethylenoxid, nitrofen, 1,2-dichloroethan, dinoseb og
binapacryl. Grænseværdierne fastsættes alle til den laveste analytiske
2
bestemmelsesgrænse (LOD). Pesticiderne er allerede forbudt anvendt med baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464933_0003.png
i sundheds- samt miljømæssige problemer i henhold til direktiv 79/117/EØF om
forbud mod markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende
visse virksomme stoffer.
En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet, idet eksisterende
grænseværdier reduceres, og nye grænseværdier fastsættes til erstatning for en
individuel vurdering efter Rådets forordning nr. 315/93 af 8. februar 1993, artikel 2,
stk. 1.
Overvågningsundersøgelsen i perioden fra 1999 til 2001 viser, at der for
hexa-chlorobenzen kan være et lille problem med dansk dyrkede gulerødder, da 2%
af de undersøgte gulerødder ikke vil kunne overholde den foreslåede
maksimalgrænseværdi. Idet der er tale om baggrundsforurening med stoffer, der har
været forbudt anvendt i en årrække, må man formode, at et lignede indhold vil
kunne findes i andre sammenlignelige afgrøder. Overvågningsundersøgelser fra
1983 til 1987 viser, at der ligeledes kan være et problem med den foreslåede
grænseværdi for kviksølv på korn. Indholdene udgør ikke et sundhedsmæssigt
problem.
Regeringen agter at tilslutte sig forslaget, idet man accepterer eventuelle
ændringer under forudsætning af, at de vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464933_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevaredirektoratet, FA2
J.nr.: 2002-20-221-00355
Den 26. september 2003
HFB/MYH/ANG
FVM 104
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets
direktiv 76/895/ EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for restindholdet af pesticider, der er forbudt
anvendt i EU
SANCO/10694/2002, rev.1.
Revideret genoptryk af grundnotat af 11. marts 2003. Ændringerne er markeret i
marginen.
Resumé
Forslaget indebærer fastsættelse af EU-maksimalgrænseværdier (MRLs) for en
række pesticidrester i fødevarer. Grænseværdierne fastsættes alle til den laveste
analytiske bestemmelsesgrænse (LOD). Pesticiderne er allerede forbudt anvendt i
henhold til direktiv 79/117/EØF. En vedtagelse af forslaget skønnes at hæve
beskyttelsesniveauet, idet eksisterende grænseværdier reduceres og nye
grænseværdier fastsættes til erstatning for en individuel vurdering efter Rådets
4
forordning nr. 315/93 af 8. februar 1993 artikel 2, stk. 1.
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/10694/2002, rev 1., fremsat forslag til fastsættelse
af EU-maksimalgrænseværdier for en række pesticidrester.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464933_0005.png
Artikel 5 i Rådets direktiv 76/895/EØF om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på frugt og
grøntsager.
Artikel
10 i
Rådets direktiv
86/362/EØF
om
fastsættelse
af
maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på korn.
Artikel
10 i
Rådets direktiv
86/363/EØF
om
fastsættelse
af
maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på levnedsmidler af
animalsk oprindelse.
Artikel
7
i
Rådets
direktiv
90/642/EØF
om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk
oprindelse, herunder frugt og grøntsager.
Forslaget behandles i en III b-procedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet.
Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
kan forkaste forslaget med simpelt flertal eller kan vedtage forslaget uændret med
kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en
frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget er sat til indikativ afstemning på den foreløbige dagsorden til mødet i Den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 13.-14. oktober 2003.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der redegøres ikke nærmere for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er
5
tale om gennemførelsesbestemmelser til allerede vedtagne retsakter.
Formål og indhold
Forslaget er en del af EU’s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en
fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet.
Kommissionen foreslår som et led i denne proces fastsættelse af grænseværdier for
rester i fødevarer af kviksølvforbindelser, aldrin, chlordan, dieldrin, dibromoethan,
HCH, hexaclorobenzen, camphechlor, ethylenoxid, nitrofen, 1,2-dichloroethan,
dinoseb og binapacryl. Grænseværdierne fastsættes alle til den laveste analytiske
bestemmelsesgrænse (LOD). Pesticiderne er allerede forbudt anvendt med baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464933_0006.png
i sundheds- samt miljømæssige problemer i henhold til direktiv 79/117/EØF om
forbud mod markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende
visse virksomme stoffer.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
For kviksølv i børnemad er der fastsat en national grænseværdi på 0,02 mg/kg i
bekendtgørelse nr. 101 af 18. februar 2003 om visse forureninger i fødevarer.
Der er fastsat maksimalgrænseværdier i pesticidbekendtgørelsen for stofferne aldrin,
chlordan, dieldrin, dibromoethan, dinoseb og binapacryl for en række
fødevaregrupper. For stofferne HCH, hexachlorobenzen og camphechlor findes
grænseværdier for cerealier og/eller animalske fødevarer, mens der ikke er fastsat
grænseværdier for dichloroethan, nitrofen og ethylenoxid.
Forbud mod salg m.v. af levnedsmidler og tilsætningsstoffer, der er behandlet med
ethylenoxid er fastsat i Miljøstyrelsens bekendtgørelse nr. 84 af 8. marts 1985.
Restindhold af pesticider i de fødevaregrupper, der ikke er omfattet af de
6
ovennævnte regler, er alle omfattet af den generelle bestemmelse i Rådets
forordning nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende
stoffer i levnedsmidler, artikel 2, stk. 1: ”Ingen
levnedsmidler må markedsføres, når
de indeholder et forurenende stof i et omfang, som ud fra hensynet til den offentlige
sundhed og især på det toksikologiske plan er uacceptabelt
” samt fødevarelovens §
7, stk. 2, der siger, at
”fødevarer
ikke må sælges, hvis de ved anvendelse på
sædvanlig måde må antages at kunne overføre eller fremkalde sygdom eller at
kunne medføre forgiftning, eller hvis fødevarerne på grund af sygelig forandring,
fordærvethed, forurening, fejlagtig tilberedning eller af anden grund må anses for
at være utjenestelige til menneskeføde”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464933_0007.png
7
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet, idet eksisterende
grænseværdier reduceres, og nye grænseværdier fastsættes til erstatning for en
individuel vurdering efter Rådets forordning nr. 315/93 af 8. februar 1993, artikel 2,
stk. 1.
Forslaget kan implementeres ved ændring af pesticidbekendtgørelsen og
forureningsbekendtgørelsen.
Det
vurderes, at
bestemmelserne
i
ethylenoxidbekendtgørelsen, der fastsætter at stoffet ikke må anvendes, med
forslaget bliver overflødiggjort, idet der med forslaget fastsættes grænseværdi på
laveste analytiske bestemmelsesgrænse. Ethylenoxidbekendtgørelsen vil dermed
kunne ophæves.
Forslaget har ikke statsfinansielle eller generelle samfundsøkonomiske
konsekvenser. Overvågningsundersøgelsen i perioden fra 1999 til 2001 viser dog, at
der for hexa-chlorobenzen kan være et lille problem med dansk dyrkede gulerødder,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464933_0008.png
da 2% af de undersøgte gulerødder ikke vil kunne overholde den foreslåede
maksimalgrænseværdi. Idet der er tale om baggrundsforurening med stoffer, der har
været forbudt anvendt i en årrække, må man formode, at et lignede indhold vil
kunne findes i andre sammenlignelige afgrøder. Overvågningsundersøgelser fra
1983 til 1987 viser, at der ligeledes kan være et problem med den foreslåede
grænseværdi for kviksølv på korn. Indholdene udgør ikke et sundhedsmæssigt
problem.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige
myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 samt været i høring i §2-udvalget.
FødevareIndustrien i Dansk Industri har bemærket, at man er positiv overfor, at der
med forslaget sker en sundhedsmæsig vurdering af pesticiderne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
8
Der er oversendt grundnotat om sagen til Folketingets Europaudvalg den 11. marts
2003 (Alm. del – bilag 692).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464933_0009.png