Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 80
Offentligt
1464935_0001.png
PDF udgave (74 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
tedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
24. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets notat vedrørende
indledning af forligsprocedure vedrørende forslag til forordning om indførelse af et
økopointssystem, som finder anvendelse i 2004 for lastbilers transitkørsel gennem Østrig,
KOM(2001) 807.
Transportafdelingen
1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464935_0002.png
Dato:
9. oktober 2003
J. nr.:
1997-760/1-1
Sagsb.:
spp
Notat vedrørende indledning af forligsprocedure vedrørende forslag til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464935_0003.png
forordning om indførelse af et økopointsystem, som finder anvendelse i 2004 for
lastbilers transitkørsel gennem Østrig, KOM (2001) 807
Forslaget er fremsat under henvisning til traktatens artikel 71, stk. 1, og vil skulle
vedtages efter artikel 251, kvalificeret flertal/fælles beslutningstagen med Parlamentet.
Transporter  gennem  Østrig  er  i  henhold  til  protokol  nr.  9  artikel  11  (2)  i
tiltrædelsesakten for Østrig underlagt et særligt økopointsystem.
Ordningen, der omfatter lastbiler over 7,5 tons tilladt totalvægt, indebærer, at der
mellem alle medlemsstater af Kommissionen fordeles et vist antal økopoint, der giver
ret til transitkørsel gennem Østrig. Det nødvendige antal økopoint pr. tur afhænger af
den forurening, den enkelte lastbil  udsender. Antallet af uddelte økopoint sænkes
løbende i hele overgangsordningens anvendelsesperiode.
Økopointsystemet finder anvendelse i en overgangsperiode indtil 31. december 2003.
Formålet med forslaget er midlertidigt at forlænge økopointsystemet i 2004, indtil der
vedtages et rammeforslag vedrørende betaling for brug af infrastrukturer. Såfremt der
ikke bliver vedtaget et rammeforslag vedrørende betaling for brug af infrastrukturer
forinden,  er  der  i  forslaget  mulighed  for  at  forlænge  økopointsystemet  i  op  til
maksimalt  yderligere  2  år.  Antallet  af  økopoint  til  rådighed  fastsættes  til  et  antal
svarende til det antal økopoint, der er til rådighed i 2003.
Der henvises til grundnotat i sagen af 22. januar 2002 og supplerende grundnotat af 18.
februar 2002.
Sagen blev nævnt til orientering på mødet i Folketingets Europaudvalg den 22. marts
2002, den 14. juni 2002, den 27. september 2002 samt skriftligt den 9. januar 2003. Den
29. november 2002 blev sagen forelagt udvalget med henblik på forhandlingsoplæg.
Rådet har vedtaget en fælles holdning den 28. marts 2003, hvor Rådet har vedtaget
indførslen af et midlertidigt transitsystem med følgende ændringer i forhold til det
oprindelige forslag:
Euro 0 lastbiler, -undtagen lastbiler indregistreret i Grækenland og Portugal-,
forbydes transitkørsel
Euro 4 lastbiler fritages helt for systemet
Forlænges ordningen til 2005 og 2006, vil det være muligt at nedsætte antallet af
økopoint til rådighed på baggrund af analyse af transiteringer gennemført med
Euro 4 lastbiler   
Europa-Parlamentet vedtog ved andenbehandlingen af forslaget den 3. juli 2003 en
ag til Rådets fælles holdning,
beslutning, der indeholder
17
hvoraf de vigtigste er:
∝,
nventionen, herunder
særligt Brenner, Tauern og Pyhrn.
let af økopoint fastholdes på samme niveau som i 2002.
Euro  3  og  Euro  4  lastbiler  fritages  helt  for  systemet.  Parlamentet  knytter  ikke
betingelser til fritagelsen af Euro 3 og Euro 4 lastbiler. Euro 0 og 1 lastbiler tillades
transit  i  2004,  men  forbydes  transit  i  2005  og  2006.  Euro  2  lastbiler  er  i  hele
3
forlængelsesperioden underlagt transitsystemet
Forligsproceduren er indledt, og Forligsudvalget er nedsat den 29. september 2003.
Fra dansk side vil man deltage i de kommende forligsdrøftelser på grundlag af
forhandlingsoplægget fra mø de
i Folketingets Europaudvalg den 29. november 2
0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464935_0004.png