Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 802
Offentligt
1465640_0001.png
PDF udgave (41 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Arbejdsmarkedsudvalget
(Alm. del - bilag 348)
EU
(Offentligt)
Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 61 af
21. januar 2004 fra Folketingets Arbejdsmarekdsudvalg (Alm.
del – bilag 181 EU).
Spørgsmål nr. 61:
April 2004
Vores sag
6321-0001
Regeringen bedes mere konkret forholde sig til de fem
debatpunkter, som Kommissionen foreslår i meddelelsen vedrørende revision af
arbejdstidsdirektivet:
a) Mener regeringen at referenceperioden for beregning af den ugentlige
arbejdstid skal ændres?
b) Hvorledes mener regeringen at revisionen af direktivet skal forholde sig til
EF-domstolens praksis vedrørende begrebet arbejdstid (SIMAP-dommen og
Jaeger-dommen)?
c) Mener regeringen at det fortsat skal være muligt for en medlemsstat at
undlade at anvende direktivets bestemmelse om en maksimal ugentlig arbejdstid
på 48 timer (opt-out muligheden)?
d) Hvilke ideer har regeringen i forhold til den fremtidige indretning af
arbejdsliv og fritidsliv?
e) Hvorledes mener regeringen at de ovenstående hensyn skal prioriteres i
forhold til hinanden?
Svar:
Den 29. januar sendte jeg mit foreløbige svar til FAU. Af svaret fremgår, at jeg
har anmodet arbejdsmarkedets parter om bemærkninger til meddelelsen. På
baggrund af de indkomne høringssvar har Regeringen udarbejdet og sendt sit
høringssvar til Kommissionen. FAU har modtaget kopi af dette.
Om arbejdstidsreglerne vil jeg kort sige, at det for regeringen er væsentligt, at
-1-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465640_0002.png
reglerne på den ene side sikrer lønmodtagerens sundhed og sikkerhed og på den
anden side sikrer lønmodtageren og arbejdsgiveren en vis fleksibilitet.
Ad a) Regeringen vil kunne støtte en forlængelse af referenceperioden for
beregning af den ugentlige arbejdstid med op til 12 måneder.
Ad b) Domstolens meget vidtgående fortolkning af arbejdstidsbegrebet i Simap
og Jaeger afgørelserne kom som en overraskelse for alle medlemsstater. For
nogle er konsekvenserne af dommene endog meget vidtgående. Regeringen
finder på den baggrund, at det er nødvendigt, at Kommissionen tager initiativ til
at justere det eksisterende regelsæt. Indførelsen af begrebet inaktiv tid i
forbindelse med rådighedsvagter på arbejdspladsen kunne være med til at løse
nogle af de problemer som dommene skaber i forhold til ekstra
personaleressourcer og administration.
De største konsekvenser af dommene på det danske arbejdsmarked er imidlertid
afvikling af evt. daglig overskydende hviletid. Dette problem tager Domstolen
stilling i Jaeger-dommen, hvor den fastslår, at overskydende hvileperioder skal
afholdes i umiddelbar forlængelse af den arbejdstid, som de har til formål at
kompensere for. For regeringen er det vigtigt, at der bliver fundet en løsning på
dette problem som berører mange brancher. Det er regeringens opfattelse, at en
udskydelse af den kompenserende hviletid med mulighed for afvikling inden for
72 timer kunne være en løsning på problemet.
Ad c) Regeringen mener, at den såkaldte opt-out bestemmelse skal opretholdes.
Regeringen finder dog, at det kunne være hensigtsmæssigt, hvis det i direktivet
f.eks. blev præciseret, at en opt-out klausul ikke kan være en del af en
ansættelseskontrakt, og at en klausul skal være tidsbegrænset.
Ad d) Regeringen er opmærksom på de krav som både lønmodtagere og
arbejdsgivere står overfor. Det er regeringens opfattelse, at arbejdsmarkedets
parter gør en stor indsats for konstant at forbedre vilkårene på arbejdsmarkedet.
(Løbenr. 16514)
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465640_0003.png
Feriefridage, omsorgsdage og frihed i forbindelse med familiemedlemmers
alvorlige sygdom er eksempler på dette. Med henblik på at sætte yderligere skub
i processen har regeringen nedsat udvalget ”Bedre vilkår for børnefamilier”.
Ad e) Regeringen finder det vigtigt at understrege, at de eksisterende regler,
aftaler og initiativer på den ene side sikrer lønmodtagerens sundhed og
sikkerhed og på den anden siden varetager patienters og andre personers
interesser, der har behov for assistance fra personer, der som led i deres arbejde
har rådighedsvagter eller har indgået aftale om overførelse af overskydende
hviletid. Det er regeringens vurdering, at med de foreslåede ændringer af
direktivet tilgodeses disse hensyn fortsat.
(Løbenr. 16514)
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465640_0004.png
Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 60 af
21. januar 2004 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm.
del – bilag 181 EU).
Spørgsmål nr. 60:
april 2004
Vores sag
6321-0001
Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til den
forestående revision af arbejdstidsdirektivet, som EU-kommissionen har varslet
ved offentliggørelsen af EU-kommissionens meddelelse Kom (2003) 843 af 30.
december 2003, jf. alm. del - bilag 166. Hvorledes ønsker regeringen
arbejdstidsdirektivet ændret, og hvilke hensyn ligger til grund for regeringens
forslag til ændringer?
Svar:
Regeringens holdning til en revision af arbejdstidsdirektivet er overordnet
positiv, da ændringer af direktivet ikke synes at være til at komme udenom efter
domstolens afgørelser i SIMAP- og Jaegersagerne. Der er visse sektorer, såsom
sundhedssektoren, hvor det blandt andet på grund af mangel på kvalificeret
arbejdskraft er helt nødvendigt, at der kan finde en fleksibel
(Løbenr. 16514)
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465640_0005.png
arbejdstilrettelæggelse sted, og det er ikke muligt med den retstilstand, de
nævnte domme har skabt.
Regeringen har i sin tilbagemelding til Kommissionen på den ene side søgt at
tilgodese hensynet til de samfundsmæssigt vigtige sektorer, der ellers ville blive
berørt af ovennævnte domme, og har på den anden side lagt vægt på hensynet
til, at de berørte lønmodtageres arbejdsmiljø ikke forringes. I øvrigt henvises til
spørgsmål 61.
(Løbenr. 16514)
-5-
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465640_0006.png
Christiansborg
1240 København K
Vores sag
6321-0001
Vedlagt sendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 60 og 61 af 21.
januar 2004 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg. (Alm. del - bilag 181 EU).
Dette materiale er også sendt pr. e-post.
Claus Hjort Frederiksen
/
Einar Edelberg