Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 881
Offentligt
1465720_0001.png
PDF udgave (89 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
18. maj 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om statistikker over efter- og videreuddannelse i
virksomheder, KOM(2004) 95 endelig.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465720_0002.png
13. maj 2004
Eksp.nr.
Danmarks Statistik/ HEM
/-DEP
Grundnotat vedr. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om statistikker over efter- og videreuddannelse i
virksomheder, KOM(2004) 95 endelig.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen  fremsatte  den  17.  februar  2004  ovennævnte  forslag  til
forordning.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 stk.1 om udarbejdelse af
fællesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter
proceduren om fælles beslutningstagen (co-decision) i henhold til traktatens
artikel 251 (kvalificeret flertal).
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe (Statistik).
Der foreligger endnu ikke udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Formålet  med  det  foreliggende  forslag  er  at  skabe  en  sammenlignelig
statistik i EU om private virksomheders grund- og efteruddannelse af de
ansatte.
Forslaget skal ses i sammenhæng med EU´s satsning på livslang læring,
hvilket  er  et  centralt  element  i  EU´s  strategi  for  at  styrke  europæiske
virksomheders  konkurrenceevne  og  hermed  den  økonomiske  vækst.
Livslang  læring  fremhæves  som  vigtig  for  udvikling  og  fremme  af  en
kvalificeret, veluddannet og fleksibel arbejdsstyrke.
2
Undersøgelsen  skal  afdække  omfanget  af  og  forskellige  former  for
uddannelse  af  virksomhedernes  medarbejdere,  dels  ved  hjælp  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465720_0003.png
spørgeskema  til  virksomhederne,  dels  ved  brug  af  administrative  data,
sidstnævnte for bl.a. at begrænse virksomhedernes indberetningsbyrde.
Kommissionen  har  allerede  i  1994  og  i  1999  gennemført  tilsvarende
undersøgelser  om  virksomhedernes  voksen-  og  efteruddannelse  blandt
EU´s medlems- og ansøgerlande. Disse undersøgelser blev gennemført som
”gentlemansaftaler”.  I  Danmark  blev  undersøgelserne  gennemført  af
Teknologisk Institut med Arbejdsministeriet som ansvarlig myndighed.
Som opfølgning på Rådsmødet i Lissabon i 2000 og Rådets Resolution af
27. juni 2002 om  livslang læring stilles der  nu forslag om fremover  at
gennemføre  undersøgelserne  på  grundlag  af  en  egentlig  Parlaments-  og
Rådsforordning. En sammenlignelig statistik i EU vil være nødvendig for en
løbende evaluering og opfølgning på strategien om livslang læring. Med
forslaget til forordning vil medlemsstaterne blive forpligtet til at fremskaffe
data til en sådan sammenlignelig statistik.
Den første undersøgelse efter forordningen planlægges gennemført i 2006
og  herefter  hvert  femte  år.  Den  skal  omfatte  et  udsnit  af  private
virksomheder med 10 eller flere ansatte inden for alle brancher undtagen
virksomheder ved landbrug og fiskeri.
Forslaget lægger op til udvælgelse af ca. 2.800 virksomheder i Danmark, jf.
bilag til forordningen.
Forordningen stiller krav om, at resultaterne vil opfylde nærmere bestemte
kvalitetsmål. Der er  med udkastet til forordning  givet de enkelte  lande
mulighed for selv at beslutte, at virksomhedernes medvirken i undersøgelsen
kan være frivillig.
2.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  anfører  under  henvisning  til,  at  fastlæggelsen  af  fælles
statistiske standarder, som giver mulighed for produktion af harmoniserede
data inden for EU, kun kan gennemføres effektivt på fællesskabsniveau.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med såvel
nærheds- som proportionalitetsprincippet
3
3.
Der
Gældende dansk lovgivning
er
ingen
dansk
lovgivning
området
4.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465720_0004.png
De vigtigste brugere af statistikken er blevet orienteret i Danmarks Statistiks
Rådgivende  udvalg  for  Personstatistik  den  27.  maj  2003.  Desuden  har
Undervisningsministeriet løbende deltaget i forarbejdet til forslaget.
Danmarks Statistik har endvidere sendt forslaget til høring hos Økonomi-
og Erhvervsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet,
Dansk
Arbejdsgiverforening,    Dansk    Handel    og    Service,    HTS
Arbejdsgiverforeningen,   Dansk   Industri,   Dansk   Byggeri,   Tekniq
Installatørernes   Organisation,   Finanssektorens   Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Der er modtaget 5 skriftlige svar på høringen.
Dansk Arbejdsgiverforening
finder, at fremtidige EU-analyser vedr. efter-
og videreuddannelse i virksomhederne bør  tilrettelægges således, at den
administrative belastning i virksomhederne bliver mindst mulig. DA finder
det desuden afgørende, at det bliver frivilligt for virksomhederne at deltage,
samt at der i videst muligt omfang anvendes registerdata.
Dansk Byggeri
ser positivt på Kommissionens forslag og understreger det
som væsentligt at begrænse virksomhedernes svarbyrde.
Dansk Handel og Service
finder Kommissionens forslag både rigtigt og
nødvendigt, hvis resolutionerne om livslang læring skal kunne opfyldes.
Det anføres som vigtigt, at undersøgelsen omfatter alle personalegrupper,
samt at den afdækker de mange forskellige former for virksomhedsinterne
efteruddannelsesaktiviteter, som findes. Dansk Handel og Servide anbefaler
endvidere, at det overvejes, om man kan medtage virksomheder med færre
end 10 ansatte i undersøgelsen.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
anfører i sit svar et ønske om, at
undersøgelsen  må  blive  langt  mindre  omfangsrig  end  den  tidligere
CVTS-undersøgelse, både med hensyn til detaljeringsgraden i spørgsmålene
4
og antal virksomheder i undersøgelsen.
Beskæftigelsesministeriet
har tilkendegivet, at ministeriet ikke har
bemærkninger til Kommissionens forslag.
5.
Administrative, lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser
Med udformningen af forslaget er der eksplicit lagt vægt på at begrænse
virksomhedernes  indberetningsbyrde.  Et  middel  hertil  er  at  genbruge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465720_0005.png
eksisterende  registerdata  for  herigennem  at  reducere  spørgeskemaets
længde.
Forslaget kræver anvendelse af ekstra ressourcer i Danmarks Statistik til
henholdsvis forberedelse i 2005 og gennemførelse i 2006-2007 til den første
undersøgelse og tilsvarende for de efterfølgende undersøgelser hvert femte
år. Meromkostningerne vil blive afholdt inden for Undervisningsministeriets
ramme.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
6.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget  har  ingen  omfattende  samfundsøkonomiske  konsekvenser.
Forordningen  indebærer  en  mindre  forøgelse  af  virksomhedernes
indberetninger, selv om byrden vil blive søgt begrænset ved udnyttelse af
administrative registre og andre tilgængelige oplysninger.
7.
Forelæggelse i Folketinget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg