Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 923
Offentligt
1465759_0001.png
PDF udgave (141 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. juni 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 4. juni 2004 – dagsordenspunkt rådsmøde
(retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg med deltagelse af Norge og Island
på ministerniveau den 8. juni 2004 - vedlægges Justitsministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenens punkt 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0002.png
Kære udenrigsminister.
Vedlagt  sender  jeg  supplerende  aktuelt  notat  vedrørende  de  sager  inden  for
Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 8. juni 2004, idet jeg skal anmode om, at materialet oversendes
til Folketingets Europaudvalg.
Det  bemærkes,  at  det  supplerende  aktuelle  notat  ligeledes  vil  blive  oversendt  til
Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
Lene Espersen
2
Oversigt over supplerende aktuelt notat vedrørende de sager inden for
Justitsministeriets ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0003.png
(retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg på
ministerniveau med deltagelse af Norge og Island den 8. juni 2004.
Side:
2-9
Dagsordenspunkt 2
Opfølgning på Det Europæiske Råds
erklæring  af  25.  marts  2004  om
bekæmpelse af terrorisme.
3
Dagsordenspunkt 2: Opfølgning på Det Europæiske Råds erklæring af
25. marts 2004 om bekæmpelse af terrorisme.
Nyt notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0004.png
1. Baggrund.
På baggrund af terrorangrebene i Madrid den 11. marts 2004 blev der afholdt et
ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 19. marts 2004 med henblik
på   drøftelse   af   det   irske   formandskabs   udkast   til   en   erklæring   om
terrorismebekæmpelse fra Det Europæiske Råd.
Erklæringsudkastet blev efterfølgende drøftet i Rådet (generelle anliggender) den 22.
marts 2004.
På mødet i Det Europæiske Råd den 25. – 26. marts 2004 vedtog stats- og
regeringscheferne herefter den endelige erklæring om bekæmpelse af terrorisme.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. marts 2004 blev EU’s nye
anti-terrorkoordinator,  hollænderen  Gijs  de  Vries  præsenteret,  og  Rådet
drøftede, hvilke områder koordinatoren skal fokusere på.  
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. – 30. april 2004 fortsatte
drøftelserne af gennemførelsen af Det Europæiske Råds erklæring af 25. marts
2004 om bekæmpelse af terrorisme, hvorunder Kommissionen præsenterede sin
meddelelse  om  visse  foranstaltninger,  der  bør  indføres  til  bekæmpelse  af
terrorisme.
Sagen er på ny sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 8. juni 2004 med henblik på videre drøftelser i Rådet, således at
Rådet i samarbejde med generalsekretæren/den højtstående repræsentant Javier
Solana og Kommissionen kan aflægge en statusrapport til Det Europæiske Råd
på dette råds møde den 17. – 18. juni 2004 som forudsat i erklæringen af 25.
marts 2004, pkt. 15.
Det forventes, at formandskabet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
8. juni 2004 vil forelægge en række rådskonklusioner med henblik på, at Rådet
vedtager disse. Endvidere forventes det, at formandskabet vil fremlægge en
opdateret  handlingsplan  med  tilhørende  køreplan  med  henblik  på  Rådets
godkendelse.
Herudover forventes Generalsekretær for Rådet og højtstående repræsentant for
4
den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik Javier Solana at ville fremlægge en
rapport   om,   hvordan   en   efterretningskapacitet   kan   integreres   i
Generalsekretariatet med henblik på, at Rådet godkender rapporten.
Endelig  forventes  det,  at  EU’s  anti-terrorkoordinator  Gijs  de  Vries  på
rådsmødet  vil  orientere  om  sit  arbejde  og  herunder  vil  redegøre  for  sine
overvejelser  om  styrkelse  af  koordinationen  af  Rådets  arbejde  med
terrorbekæmpelse. Ligeledes forventes det, at han vil redegøre for de foreløbige
overvejelser,  han  har  gjort  sig  vedrørende  de  igangværende  evalueringer  af
medlemsstaterne i forbindelse med terrorbekæmpelse. Det forventes, at Rådet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0005.png
vil tage til sagen over for Rådet senere i år, når de endeligeGijs de Vries vender
tilbage disse overvejelser til efterretning og godkende, at evalueringsrapporter
foreligger.
2.
Indhold.
A. Rådskonklusioner
Formandskabets udkast til rådskonklusioner indeholder elementer vedrørende
henholdsvis Politichefernes Taskforce og Europol
Politichefernes Taskforce
Det Europæiske Råd har i erklæringen af 25. marts 2004 opfordret Taskforcen
af Politichefer til at se på, hvordan deres operative kapacitet kan styrkes samt
opfordret taskforcen til at udarbejde en rapport om terrorangrebene i Madrid
den 11. marts 2004 (erklæring pkt. 5b).
På den baggrund har Taskforcen af Politichefer på et ekstraordinært møde den
10. maj 2004 drøftet eventuelle strukturændringer, herunder muligheden for at
lade taskforcen indgå i EU’s rådsstruktur, ligesom taskforcen med bistand fra
Europol har udarbejdet en rapport om terrorangrebene i Madrid.
Rådskonklusionerne  lægger  op  til,  at  Rådet  noterer  sig  rapporten  om
terrorangrebene i Madrid den 11. marts 2004.
Endvidere vil Rådet skulle notere sig konklusioner udarbejdet på baggrund af et
ekstraordinært møde den 10. maj 2004 i Politichefernes Taskforce om eventuelle
strukturændringer inden for taskforcen med henblik på at styrke taskforcens
operationelle kapacitet, og Rådet vil på den baggrund give Artikel 36-Udvalget
mandat  til  –  efter  konsultation  af  Politichefernes  Taskforce  –  at  overveje,
hvorvidt taskforcen skal lægges ind under Rådet, idet taskforcen i givet fald kan
få status af en rådsarbejdsgruppe.
5
Europol
Det fremgår af Det Europæiske Råds erklæring, at Europols rolle i kampen mod
terrorisme skal styrkes bl.a. ved, at Europols Anti-terror Taskforce reaktiveres
(erklæringen pkt. 5b). Endvidere fremgår det, at medlemsstaterne skal styrke
informationsudvekslingen med Europol i relation til alle aspekter vedrørende
terrorisme (erklæringen pkt. 5b og pkt. 9).
På den baggrund har Europols Styrelsesråd besluttet at genetablere Anti-terror
Taskforcen inden for Europols eksisterende struktur. Taskforcens rolle vil være
at støtte medlemsstaterne i deres terrorbekæmpelse, herunder i arbejdet med at
optrævle terroristceller.  Det  er hensigten  at  taskforcens fokus  skal  være på
generelle analyser, terrorfinansiering, rekruttering til terrorisme m.v., idet det dog
forudsættes, at de nærmere prioritetsområder vil blive fastlagt efter konsultation
af medlemsstaternes nationale eksperter på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0006.png
Rådskonklusionerne indebærer, at Rådet med tilfredshed noterer sig, at Europol
–  inden for rammerne af Europols eksisterende struktur – har genetableret
Europols Anti-terror Taskforce med henblik på at støtte medlemsstaterne i
deres terrorbekæmpelse, herunder i arbejdet med optrævling af terrornetværk.
Endvidere vil Rådet notere sig, at Anti-terror Taskforcens rolle og funktioner
skal genovervejes i lyset af andre relevante tiltag.
I konklusionerne opfordrer Rådet medlemsstaterne til at tage de fornødne skridt
til at støtte Anti-terror Taskforcens arbejde, idet informationsudvekslingen med
Europol skal styrkes i overensstemmelse med erklæringen fra Det Europæiske
Råd.
Rådet  opfordrer  samtidig  Europol  til  at  overvåge  Anti-terror  Taskforcens
effektivitet og aflægge en rapport til Rådet om implementering af nye tiltag
medio 2005.
Endelig byder Rådet udviklingen med implementering af Europols Informations
System (EIS) velkommen.
B.  Handlingsplan med tilhørende køreplan
EU’s  indsats  i  kampen  mod  terrorisme  har  siden  terrorangrebene  den  11.
september 2001 navnlig været baseret på Rådets (retlige og indre anliggender
samt civilbeskyttelse) konklusioner af 20. september 2001, den handlingsplan,
som Det Europæiske Råd vedtog den 21. september 2001 og den dertil knyttede
køreplan, som løbende er opdateret.
6
På det kommende rådsmøde forventes formandskabet at fremlægge et udkast til
en ny køreplan.
Køreplanen  udgør  en  skematisk  oversigt  over  de  retlige  og  operationelle
foranstaltninger,  der  allerede  er  vedtaget  eller  fremsat  forslag  om,  samt
foranstaltninger, som henholdsvis Det Europæiske Råd og Kommissionen har
besluttet,  at  der  skal  fremsættes  forslag  om.  Den  skematiske  oversigt  er
udarbejdet  på  baggrund  af  den  oprindelige  køreplan  fra  2001  med  senere
ændringer,  og  er  navnlig  baseret  på  de  foranstaltninger,  der  indgår  i  Det
Europæiske Råds erklæring af 25. marts 2004 med tilhørende handlingsplan.
Endvidere  indgår  elementer  fra  Kommissionens  meddelelse  om  visse
foranstaltninger, der bør indføres til bekæmpelse af terrorisme m.v.
Køreplanen har således karakter af en statusoversigt, og den forventes som
sådan at blive opdateret løbende.
Det forventes,  at der  på rådsmødet  lægges  op til,  at Rådet  godkender den
opdaterede  handlingsplan  med  tilhørende  køreplan  for  bekæmpelse  af
terrorisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0007.png
Til brug for Rådets drøftelse af, hvordan det kan sikres, at allerede vedtagne
retsakter nævnt i den skematiske køreplan implementeres hurtigere i de enkelte
medlemslande,  har  Gijs  de  Vries  udarbejdet  et  diskussionsoplæg,  som  bl.a.
indeholder forslag til, hvordan man kan sikre en bedre overvågning af status for
medlemsstaternes implementering.
C.   Rapport   fra   generalsekretær   Javier   Solana,   om   hvordan   en
efterretningskapacitet kan integreres i Rådets Generalsekretariat.
Det  Europæiske  Råd  har  i  erklæringen  af  25.  marts  2004  tilsluttet  sig
generalsekretær/højtstående repræsentant Javier Solanas bestræbelser på at få
integreret efterretningskapacitet i rådssekretariatet vedrørende alle aspekter af
terrortruslen,  så  der  kan  skabes  et  oplyst  grundlag  for  EU’s  politik.  Det
Europæiske Råd opfordrede samtidig Solana til at fremsætte sit forslag herom
inden Det Europæiske Råds møde i juni d.å. (erklæringen pkt. 9).
Den  bebudede  rapport  fra  generalsekretæren/den  højtstående  repræsentant
Javier  Solana  med  forslag  til,  hvordan  efterretningskapaciteten  bedre  kan
integreres i Rådets Generalsekretariat foreligger endnu ikke, og det er derfor ikke
muligt at redegøre detaljeret herfor.
Det forventes dog, at rapporten vil tage udgangspunkt i, at der ikke er behov for
nye strukturer i Rådet, idet man i stedet vil skulle fokusere på muligheden for at
7
udbygge eksisterende strukturer.
Solana  forventes  på  den  baggrund  at  foreslå,  at  der  etableres  et  konkret,
operationelt  samarbejde  mellem  Generalsekretariatets  Situations  Center
(SITCEN) og de europæiske efterretningstjenesters Counter Terrorism Group
(CTG), således at spørgsmål vedrørende den indre sikkerhed i EU integreres
med  spørgsmål  vedrørende  eksterne  trusler,  idet  SITCEN  og  CTG  kan
udarbejde samlede trusselvurderinger og –analyser.
Rapporten forventes endvidere at beskæftige sig med Politichefernes Taskforces
og Europols operationelle rolle. Det forventes i den forbindelse, at der vil blive
lagt op til en styrkelse af samarbejdet mellem Europol og SITCEN.
Det forventes, at rapporten forelægges Rådet med henblik på godkendelse.
D.  1. Oplæg  fra  EU’s  anti-terrorkoordinator  Gijs  de  Vries  om  styrkelse  af
koordinationen af Rådets arbejde med terrorbekæmpelse.
Det Europæiske Råd vedtog ved erklæringen af 25. marts 2004, at oprette en
stilling som anti-terrorkoordinator og besluttede samtidig, at denne koordinator
skal koordinere Rådets arbejde med terrorbekæmpelse (erklæringen pkt. 14).
Den udpegede anti-terrorkoordinator Gijs de Vries har foretaget en foreløbig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0008.png
vurdering af koordinationen og har i den forbindelse konstateret problemer
med, at så mange forskellige instanser beskæftiger sig med terrorbekæmpelse. På
baggrund  heraf  har  han  præsenteret  forslag  til,  hvordan  man  kan  styrke
koordinationen.  I  den  forbindelse  foreslås  bl.a.  en  model,  hvorefter  de
eksisterende  strukturer  opretholdes  samtidig  med,  at  man  styrker  Corepers
koordinerende rolle.
D. 2. Foreløbig redegørelse fra EU’s anti-terrorkoordinator Gijs de Vries om de
forhold,  der  på  nuværende  tidspunkt  kan  udledes  på  baggrund  af  de
igangværende evalueringer af medlemsstaternes informationsudveksling .
Ved fælles aktion, som blev vedtaget af Rådet den 5. december 1997, blev der
indført en ordning for evaluering af, hvordan de internationale forpligtelser med
hensyn til bekæmpelse af organiseret kriminalitet udmøntes og efterleves i de
enkelte medlemsstater.
I  2002  blev  det  i  medfør  heraf  besluttet  at  foretage  en  evaluering  af
8
medlemsstaternes udveksling af oplysninger og efterretninger med Europol og
medlemsstaternes  indbyrdes  informationsudveksling,  og  evalueringen  af  de
respektive medlemsstater er herefter påbegyndt i 2003. Der er indtil videre
foretaget evaluering af 5 medlemslande, hvor Danmark ikke er iblandt.
På  det  ekstraordinære  rådsmøde  (retlige  og  indre  anliggender  samt
civilbeskyttelse)  den  20.  september  2001  besluttede  Rådet,  at  der  skulle
udarbejdes en forenklet udgave af evalueringsmekanismen fastsat i den fælles
aktion med særligt henblik på bekæmpelse af terrorisme. Rådet vedtog herefter
en rådsafgørelse af 28. november 2002 om indførelse af en ordning til evaluering
af retssystemerne og deres nationale anvendelse i bekæmpelsen af terrorisme.
På   baggrund   af   denne   evalueringsmekanisme   er   en   evaluering   af
medlemsstaternes nationale myndigheders interne samarbejde i forbindelse med
indsatsen  mod  terrorisme  påbegyndt.  Evalueringen  baseres  på  de  enkelte
medlemsstaters besvarelse af en række spørgsmål og et evalueringsbesøg, der
aflægges i hvert enkelt af medlemsstaterne. Indtil videre har de 15 ”gamle” lande
besvaret spørgsmålene, ligesom der i disse lande er aflagt evalueringsbesøg.
Evalueringsrapporterne foreligger endnu ikke.
Det Europæiske Råd har opfordret Rådet til inden september 2004 at behandle
en  midtvejsrapport  om  resultatet  af  peer-evalueringen  af  de  nationale
terrorbekæmpelsestiltag i de 15 ”gamle” medlemslande og inden september 2005
en endelig rapport om de 10 ”nye” medlemslande (erklæringen pkt. 5b).
Gijs de Vries har på baggrund af de foreliggende evalueringer foreslået, at man
overvejer  nogle  tiltag  nærmere  med  henblik  på  at  styrke  samarbejdet  såvel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0009.png
internt  i  medlemslandene  som  mellem  flere  medlemslande  og  i  forhold  til
Europol. Således foreslår han bl.a., at det overvejes at holde debrifinger efter
konkrete indsatser i anledning af terrorangreb eller terrorefterforskninger med
henblik på at udnytte de erfaringer, der er gjort. Endvidere foreslår han, at de
enkelte medlemslande overvejer at lave generelle, nationale trusselsanalyser frem
for flere delvise, der ikke dækker alle aspekter. Herudover peger han bl.a. også
på, at anvendelsen af Europol og Eurojust kan forbedres.
3.
Europa-Parlamentet.
Der er ikke foretaget høring af Europa-Parlamentet.
4.
Høring.
Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen om opfølgning på Det Europæiske
Råds erklæring af 25. marts 2004 om bekæmpelse af terrorisme.
9
5.
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde.
Sagen har kort været behandlet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 25. maj 2004. Specialudvalget har efterfølgende modtaget dette notat til
orientering.
6.
Subsidiaritetsprincippet.
Sagen ses ikke at være i strid med subsidiaritetsprincippet.    
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Sagen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Implementeringen af de enkelte dele i Det Europæiske Råds erklæring af 25. marts
2004  om  bekæmpelse  af  terrorisme  og  den  opdaterede  køreplan  kan  have
lovgivningsmæssige og/eller statsfinansielle konsekvenser.
8.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
Et  aktuelt  notat  om  bekæmpelse  af  terrorisme  blev  oversendt  til  Folketingets
Europaudvalg  og  Retsudvalg  den  18.  marts  2004  forud  for  det  ekstraordinære
rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 19. marts 2004.
Endvidere blev det senest modtagne udkast til Det Europæiske Råds erklæring om
bekæmpelse af terrorisme oversendt til Folketingets Europaudvalg den 23. marts 2004
og til  Folketingets  Retsudvalg  den  24.  marts  2004.  Et revideret  senere  udkast  til
erklæring blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 25. marts 2004.  
Et  aktuelt  notat  om  opfølgning  på  Det  Europæiske  Råds  erklæring  om
bekæmpelse af terrorisme blev desuden oversendt til Folketingets Europaudvalg
og Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. marts
2004 og forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. – 30. april
2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465759_0010.png