Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 941
Offentligt
1465779_0001.png
PDF udgave (81 KB)
Færdselsstyrelsen
Bilteknisk Afdeling
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
3. juni  2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til genbrugelighed, genvindelighed og
nyttiggørelsesmuligheder og om ændring af Rådets direktiv 70/156/EØF, KOM(2004)
162 endelig.
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_20627.DOC
- 1 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465779_0002.png
Dato:
24. maj 2004
J. nr.:
2004-722/1-83
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_20627.DOC
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465779_0003.png
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til genbrugelighed,
genvindelighed og nyttiggørelsesmuligheder og om ændring af Rådets
direktiv 70/156/EØF. KOM (2004) 162 endelig.
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95, og vedtages efter proceduren i
traktatens artikel 251 (fælles beslutningstagen med parlamentet).
Formålet  med  ovennævnte  direktiv  er  at  fastlægge  administrative  og
tekniske bestemmelser der sikrer at person- og varebiler lever op til kravene
om  genbrugelighed,  genvindelighed  og  nyttiggørelse  som  er  fastsat  i
EF-direktiv 2000/53/EF.
I  hovedtræk  medfører  forslaget,  at  fabrikanten  i  forbindelse  med
EF-typegodkendelse af personbiler og national typegodkendelse af varebiler
skal  udarbejde  en  strategi  for  genbrug,  genvinding  og  nyttiggørelse,  og
udarbejde  beregningsark  for  genvindingsgrad  og  nyttiggørelsesgrad  efter
standarden   ISO   22628:2002.   Beregningerne   skal   foretages   for
”referencekøretøjer”  der  vurderes  at  være  de  mest  vanskelige  mht.
genbrugelighed,  genvindelighed  og  nyttiggørelse.  Beregningerne  skal
godtgøre  at  det  er  muligt  at  genbruge/genvinde  mindst  85%  eller
genbruge/nyttiggøre mindst 95% af bilens masse.
Derudover  skal  en  kompetent  myndighed  foretage  en  vurdering  af
fabrikanten og dennes oplysninger, for at sikre at fabrikanten har valide
oplysninger tilgængelige til at foretage beregningerne udfra. På baggrund af
vurderingen udstedes en attest, som er gyldig i mindst to år.
Kravene til genbrug, genvinding og nyttiggørelse gælder ikke køretøjer til
særlig anvendelse og  køretøjer der fremstilles i små serier. For varebiler, der
er etapevis opbygget, er det tilstrækkeligt at basiskøretøjet opfylder kravene.
Sluttelig indeholder forslaget bestemmelser om at visse komponenter ikke
må genbruges (i nye biler) af miljømæssige og sikkerhedsmæssige hensyn,
eksempelvis katalysatorer og airbags.
Direktivet træder i kraft 36 måneder efter det er vedtaget, for nye biler.
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_20627.DOC
3
2. Gældende dansk ret
De tekniske krav til køretøjer fremgår af Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjer.
EF-direktiv 2000/53/EF er gennemført i Miljøministeriets bekendtgørelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465779_0004.png
nr. 480 af og affaldsfraktioner herfra. af affald i form af motordrevne
køretøjer 19/06/2002 om håndtering
3. Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af de berørte organisationer og
myndigheder:
AUTIG (Autobranchens Handels- og Industriforening), Brancheforeningen
af   leverandører   af   aksler   og   bremsekomponenter   i   Danmark,
Centralforeningen   af   Autoreparatører   i   Danmark,   Danmarks
Automobilforhandler  Forening,  Dansk  Autogenbrug,  Dansk  Industri,
Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik, De Danske Bilimportører,
Den   Danske   Bilbranche,   Forbrugerrådet,   FDM,   Justitsministeriet,
Miljøministeriet, Noah Trafik, Sammenslutningen af Karosseribyggere og
Autooprettere  i  Danmark,  Statens  Bilinspektion,  Teknologisk  Institut,
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Følgende organisationer har bemærkninger til forslaget:
FDM:
FDM er af den holdning, at det skal bestræbes at en så stor del som muligt
skal genanvendes af en brugt bil. Dog må det beregnes, at fabrikanterne
pålægges forøgede omkostninger for, at opnå de krævede resultater.
FDMs bekymringer går på, at disse meromkostninger vil blive pålagt prisen i
forbindelser med køb. Da forbrugeren allerede betaler en høj pris på grund
af registreringsafgiften kan man frygte, at det vil blive endnu dyrere, at være
bilejer i DK.
Ud over dette har FDM ikke yderligere kommentarer.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil kræve ændring af Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjer og Miljøministeriets bekendtgørelse om
håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at ville have samfundsøkonomiske konsekvenser af
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_20627.DOC
4
betydning. European Automobile Manufacturers Association vurderer, at
resultatet ligger mellem en besparelse på 14 euro pr. køretøj til en
ekstraomkostning på 50 euro pr. køretøj, dvs. kun en marginal påvirkning af
bilprisen.
På sigt ventes forslaget at kunne bidrage til miljøforbedringer.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  anfører,  at  der  er  blevet  taget  hensyn  til  nærheds-  og
proportionalitetsprincipperne  som  omhandlet  i  traktatens  artikel  5.
Direktivets mål er at reducere udrangerede køretøjers indvirkning på miljøet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465779_0005.png
mest muligt, ved at sikre, at køretøjerneikke i tilstrækkeligtat lette genbrug,af
genvinding og nyttiggørelse. Målet kan er konstrueret til omfang opnås
medlemsstaterne selv, og vil bedre kunne opnås på fællesskabsplan. Dette
direktiv går ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de tilsigtede mål.
Regeringen er derfor enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
og proportionalitetsprincippet.
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_20627.DOC