Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1464951_0001.png
PDF udgave (143 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
29. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets
grundnotat om meddelelse fra Kommissionen til Rådet, EU-Parlamentet og Den
Økonomiske og Sociale Komité om Status og ajourføring af prioriteterne i
momsstrategien, KOM(2003) 614.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464951_0002.png
SKATTEMINISTERIET
Departementet
Afgiftsområdet
29. oktober 2003
Grundnotat
om
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, EU-Parlamentet og den
Økonomiske og Sociale Komite:
Status og ajourføring af prioriteterne momsstrategien, KOM (2003) 614.
Resumé
Kommissionen anfører, at efter at den i 2000 fremlagde en ny momsstrategi, hvor
det væsentlige var at forbedre det gældende system byggende på et princip om
forbrugslandsbeskatning  (og  gøre  ”det  endelige  system”  byggende  på
oprindelseslandsbeskatning  til  et  langsigtet  mål)  er  der  vedtaget  en  række
væsentlige forslag.
Kommissionen mener, at denne strategi skal fortsætte og udbygges. Som noget
meget væsentligt mener Kommissionen, at beskatningsstedsreglerne – først for
handel mellem momspligtige  virksomheder (B2B)  og derefter  for handel  fra
virksomheder til private (B2C) – skal ændres så hovedreglen bliver beskatning i
forbrugslandet, og dette skal understøttes at et ”one-stop-shop”-system.
1. Baggrund
Kommissionen  fremlagde  i  1996  en  momsstrategi,  der  bekræftede  tidligere
strategier  om,  at  EU’s  endelige  momssystem  skulle  være  baseret  på
oprindelseslandsprincippet (alle varer og tjenester momses i sælgers land med
dette  lands  momssats.  Der  sker  efterfølgende  en  overførsel  af  moms  fra
oprindelseslande til forbrugslande på makroøkonomisk grundlag).
Bl.a. under indtryk af ringe fremdrift med at realisere denne strategi fremlagde
Kommissionen i 2000 en ny strategi, hvor moms efter oprindelseslandsprincippet
blev udskudt som et meget langsigtet mål. Det var en pragmatisk strategi, som gik
ud  på  at  forbedre  EU’s  eksisterende  momssystem  (hvor  varehandel  som
hovedregel momses i forbrugslandet) under hensyn til det Indre Markeds behov.
Den  pragmatiske  strategi  skulle  tjene  4  hovedmål:  1)  Forenkling  af  EU’s
gældende momssystem; 2) Modernisering af EU’s gældende momssystem; 3)
Mere  ensartet  anvendelse  af  EU’s  gældende  momssystem,  og  4)  Forbedret
administrativt samarbejde mellem medlemslandene.
Kommissionen har nu fremlagt en gennemgang og opdatering af 2000-strategien,
dok. KOM (2003)614. Ifølge Kommissionen er tiden nu inde til at vurdere,
2
hvordan det er gået. Kommissionen vil også give en oversigt over forslag på vej i
de nærmeste år og definere nogle rammer for det videre arbejde. Endelig er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464951_0003.png
formålet at fremlægge nogle overvejelser medlemslande.
bedst egnet for et Indre Marked med 25 om, hvilket momssystem i EU, der er
Til dette kan føjes:
ECOFIN vedtog 13. maj 2003 at udskyde videre behandling af et forslag om
grænseoverskridende momsfradragsret, indtil Kommissionen havde opdateret sin
2000-momsstrategi.  Forslaget  om  grænseoverskridende  momsfradragsret  er
baseret på et princip om, at en virksomhed får momstilgodehavender fra andre
EU-lande godtgjort over momsregnskabet i eget land. Momsbeløbet overføres
samtidig fra det andet EU-land til hjemlandet. Teknikken i dette forslag minder
om et system, som i EU kaldes ”one-stop-shop”.
Dette system er pr. 1. juli 2003 indført for 3. landsvirksomheder, der sælger
digitale   tjenesteydelser   til   private   i   EU.   Systemet   går   ud   på,   at
3.landsvirksomheden (elektronisk) lader sig momsregistrere i ét af EU-landene og
til dette land (elektronisk) angiver og betaler moms for salg til alle EU-lande.
Momsen   beregnes   med   det   pågældende   forbrugslands   momssats.
Momsregistreringslandet overfører angivelsesoplysninger og momsbeløb til de
respektive  forbrugslande.  I  ”one-stop-shop”  ligger  således  to  fundamentale
forhold: a) Virksomheden kan nøjes med at have med én momsmyndighed at
gøre  for  sit  salg  til  hele  EU,  og  b)  Registreringslandet  overfører  moms  til
forbrugslandene  svarende  til  transaktionerne  i  disse  lande  (altså  de  faktiske
transaktioner og ikke makroøkonomiske beregninger).
ECOFIN vedtog, at det ville have et overblik over, på hvilke områder af EU’s
momssystem, Kommissionen  i de  kommende  år vil  foreslå  ”one-stop-shop”
indført (før Rådet gik videre med det førnævnte forslag). Et væsentligt formål
med den fremlagte opdaterede 2000-strategi er således at redegøre for dette.
1. Indhold
Meddelelsen indeholder:
A.  Status  for  allerede  vedtagne  retsakter  og  de  (kortsigtede)  forslag
Kommissionen agter at fremsætte for at realisere de 4 mål i 2000-strategien
(se meddelelsens afsnit 2).
B.   Den fremtidige udvikling og forslag af principiel karakter.
C.  Svigbekæmpelse.
Punkt A
Status for allerede vedtagne retsakter og de (kortsigtede) forslag
Kommissionen agter at fremsætte for at realisere de 4 mål i
2000-strategien (se meddelelsens afsnit 2).
3
(1)
Forenkling
Rådet har vedtaget forslag om ændrede regler for fiskale repræsentanter, om ret
for virksomhederne til elektronisk momsregistrering og elektronisk angivelse af
moms og om harmonisering af momsfakturaer, herunder elektronisk fakturering.
Kommissionen undersøger yderligere forenklinger af reglerne, særligt for små
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464951_0004.png
virksomheder.
Særligt med  hensyn til  forenkling ved  anvendelse  af ny  teknologi har  Rådet
vedtaget  et  midlertidigt  ”one-stop-shop”-system  for  internet-handel.  Dette
system varer indtil 1. juli 2006, på hvilket tidspunkt Rådet skal have vedtaget en
varig ordning eller en forlængelse.
Kommissionen har foreslået et lignende system for 3.landsrejsebureauer, der skal
afregne moms i EU for EU-rejser solgt til EU-kunder. Endvidere drøfter Rådet
et lignende system i forbindelse med grænseoverskridende momsfradragsret, jf.
ovenfor afsnit 1.
(2) M
odernisering
Rådet  har  desuden  vedtaget  ændrede  momsregler  i  forbindelse  med
grænseoverskridende leverancer af el og naturgas.
Rådet  behandler  forslag  om  modernisering  af  momssærordningen  for
rejsebureauer  og  forslag  om  at  ophæve  momsfritagelsen  for  det  offentlige
postvæsens ydelser, idet  liberaliseringen på postområdet gør  momsfritagelsen
konkurrenceforvridende.
Kommissionen arbejder med forslag vedrørende den momsmæssige behandling
af  værdikuponer,  der  anvendes  i  salgskampagner  og  af  telefonkort  o.lign.
Kommissionen  arbejder  også  med  ændrede  momsregler  for  offentlige
myndigheder  og  ser  på  muligheden  for  at  anvende  moms  på  finansielle
tjenesteydelser.
(3) Ensartet anvendelse
Rådet har vedtaget forslag om, at normalsatsen for moms skal være mindst 15%.
Endvidere  behandler  Rådet  et  forslag  om  anvendelsesområdet  for  nedsatte
momssatser, hvis formål det er at nå frem til en mere ensartet anvendelse  af
nedsatte momssatser. Endvidere behandler Rådet et forslag om, at Rådet med
enstemmighed kan udstede bindende gennemførelsesbestemmelser (afgørelser) til
det 6. momsdirektiv.
Kommissionen  arbejder  med  et  forslag,  der  (efter  en  model  kendt  fra
dobbeltbeskatningsoverenskomsterne) skal indføre en ordning for eliminering af
dobbeltbeskatning med moms i enkeltsager. Endvidere arbejder Kommissionen
4
med en forenkling af det meget store antal undtagelser, som landene gennem
årene har fået med henblik på at forenkle momsopkrævningen og imødegå svig.
Kommissionen vil også gennemgå de undtagelser, som landene har med hensyn
til det momspligtige område. Endelig vil Kommissionen fremlægge forslag til en
ny samlet udgave af det 6. momsdirektiv, hvor alle ændringer siden direktivets
vedtagelse i 1977 er indarbejdet.
(4) Administrativt samarbejde
Kommissionen anfører, at der har været væsentlige fremskridt på dette område
de seneste  år. Således  har  Rådet har  vedtaget  nyt direktiv  vedrørende mere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464951_0005.png
effektiv  gensidig  bistand  med  hensyn  til  inddrivelse  af  bl.a.  moms,  en  ny
forordning  om  mere  effektivt  administrativt  momssamarbejde  og  FISCALIS
2007-programmet, der bl.a. giver landene mulighed for tæt samarbejde om at
modvirke momsunddragelse. I EU’s Komité for Administrativt Momssamarbejde
har  14  af  de  15  medlemslande  indgået  en  multilateral  aftale  om  øget
informationsudveksling for at modvirke momssvig med nye transportmidler.
Kommissionen arbejder med en revision af VIES-systemet – VIES, der 1. januar
1993 afløste momskontrollen ved EU’s indre grænser, er et system for udveksling
af   oplysninger   mellem   medlemslandene   om   varehandelen   mellem
momsregistrerede virksomheder. Kommissionen vil dels foreslå et nyt, stærkere
og  mere  brugervenligt  system  for  både  erhvervsliv  og  myndigheder,  dels  at
systemet udvides til at omfatte handelen med tjenesteydelser over EU’s indre
grænser.
Punkt B
Den fremtidige udvikling og forslag af principiel karakter.
Med  hensyn  til  at  definere  nogle  rammer  for  det  videre  arbejde  nævner
Kommissionen som noget overordnet, at beskatning i forbrugslandet altid er
neutral  med  hensyn  til  momssatser.  Uanset  hvor  den  momsregistrerede
sælgervirksomhed  er  etableret,  sker  beskatningen  i  forbrugslandet  med
forbrugslandets  sats.  Derfor  vil  medlemslandenes  frihed  til  at  fastsætte
normalsatsen for moms ikke give anledning til konkurrenceforvridning, når der
gælder beskatning i forbrugslandet.
At hylde et princip om beskatning i forbrugslandet bør dog ikke medføre, at de
momsregistrerede  sælgere  i  EU  i  visse  tilfælde  får  uforholdsmæssigt  store
administrative byrder. På den anden side gælder det vedrørende tjenesteydelser
(hvor  hovedreglen  i  dag  er  moms  i  etableringslandet  (oprindelseslandet)),  at
globalisering,   deregulering   og   den   tekniske   udvikling   har   øget   den
grænseoverskridende  handel,  og  ofte  vælger  leverandøren  sit  etableringsland
(oprindelsesland) af momsmæssige årsager.
Derfor
mener Kommissionen, at der for det første bør ses på en bredere
anvendelse   af   systemet   med   omvendt   betalingspligt.   Det   vil   sige
5
grænseoverskridende handel, hvor køber i stedet for, som normalt, sælger står for
afregning af moms af salget, når såvel sælger som køber er erhvervsdrivende –
den såkaldte B2B-handel (business to business).
For det andet bør der med hensyn til grænseoverskridende handel, hvor køber er
en privatperson (også kaldet B2C-handel), ses på ”one-stop-shop”-systemet, jf.
ovenfor. En EU-virksomhed, der sælger varer til private i de øvrige EU-lande
over fjernsalgsgrænsen (i Danmark 280.000 kr. årligt), skal efter gældende regler
momsregistreres i de øvrige lande. Det giver virksomhederne i det Indre Marked
betydelige    meromkostninger.    Kommissionen    forestiller    sig,    at
”one-stop-shop”-systemet kan indføres trinvis. Kommissionen understreger, at
systemet er meget afhængig af anvendelse af elektronisk momsregistrering og
-angivelse.
Kommissionen finder i fortsættelse heraf, at den gennemgang af den pr. 1.juli
2003 iværksatte ”one-stop-shop” for digitale ydelser med henblik på, hvordan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464951_0006.png
reglerne skal være fra 1. juli 2006, som Rådet har vedtaget, bør udvides – nemlig
til at omfatte alle transaktioner, for hvilke en virksomhed efter gældende regler vil
skulle momsregistreres i et andet medlemsland end etableringslandet.
Videre  vil  Kommissionen  undersøge  mulighederne  for  at  tilnærme  landenes
regler om momsregistreringsgrænser m.v.
Kommissionen  nævner  endvidere,  at  ”one-stop-shop”-systemet  nok  kan
anvendes også selv om ikke alle medlemslande ønsker at deltage i systemet –
d.v.s. et udvidet samarbejde som omtalt i Nice Traktaten.
I forlængelse heraf vil Kommissionen se på reglerne om, i hvilket land, momsen
skal betales ved grænseoverskridende handel med varer og tjenester inden for EU
(beskatningsstedreglerne).
Kommissionen  er  længst  fremme  med  et  forslag  om  handelen  mellem
erhvervsdrivende - B2B-transaktioner. Her overvejer Kommissionen at foreslå
hovedreglen  ændret  fra  beskatning  i  oprindelseslandet  til  beskatning  i
forbrugslandet.
Efter    B2B-transaktionerne,    vil    Kommissionen    se    på    B2C
(”business-to-consumer”)-transaktionerne  (dvs.  salg  af  tjenesteydelser  over
EU-grænserne  til  private).  Her  gælder  der  i  dag  momsafregning  i
oprindelseslandet.  Kommissionen  mener,  at  dette  vil  medføre  en  stigende
konkurrenceforvridning.  Kommissionen  er  derfor  indstillet  på,  at  den
gennemgang af beskatningssted-reglerne for digitale tjenester med henblik på
regler fra 1.juli 2006, som Rådet har vedtaget, udvides til at omfatte alle ydelser.
Kommissionen  forestiller  sig,  at  udgangspunktet  for  de  nye  regler  må  være
beskatning i forbrugslandet men uden, at det må lede til en væsentlig forøgelse af
de administrative byrder for virksomhederne. Derfor vil Kommissionen inddrage
”one-stop-shop”-systemet i overvejelserne om B2C-tjenesteydelserne.
6
Med  hensyn  til  varesalg  til  private  over  EU-grænserne  (fjernsalg)  mener
Kommissionen,  at  indførelse  af  ”one-stop-shop”-systemet  kan  medføre  en
væsentlig forenkling for erhvervslivet.
Sammenfattende
erkender Kommissionen, at en udvikling som skitseret ovenfor
bringer EU’s momssystem længere og længere væk fra et system baseret på moms
i oprindelseslandet. Kommissionen  mener imidlertid, at et sådan system med
moms  i  oprindelseslandet  kun  kan  fungere  hensigtsmæssigt,  hvis  landenes
momssatser ligger meget tættere på hinanden, end de gør i dag. Så længe der ikke
er politisk vilje til at indføre det oprindelsesbaserede system (og derved også en
satsharmonisering), må alle ændringer (indtil videre) baseres på det gældende
system. For at sikre, at provenuet går til forbrugslandet, må transaktionerne så
langt,  det  er  muligt,  momses  i  forbrugslandet.  Dette  vil  fortsat  give
medlemslandene en grad af fleksibilitet med hensyn til at fastsætte momssatserne.
Punkt C
Svigbekæmpelse.
Kommissionens  opdatering  af  momsstrategien  indeholder  endelig  nogle
overvejelser om bekæmpelse af momssvig ved grænseoverskridende handel inden
for EU, f.eks. den såkaldte karrusel-svig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464951_0007.png
Kommissionen  peger  på,  at  et  momssystem  med  afregning  af  moms  i
oprindelseslandet  vil  løse  problemerne  med  svig  i  den  grænseoverskridende
handel – men det er ikke politisk en farbar vej. I stedet foreslår Kommissionen, at
landene udnytter de forbedrede muligheder for administrativt samarbejde, der
ligger  i  den  nye  forordning  vedrørende  administrativt  momssamarbejde  (jf.
ovenfor). Den peger videre på øget anvendelse af forskellige kontrolteknikker i
sammenhæng  med  brug  af  risiko-analyser.  EU’s  Komité  for  Administrativt
Momssamarbejde har udarbejdet en oversigt over forskellige kontrolteknikker, og
Kommissionen  vil  fortsat  i  komiteen  og  i  forbindelse  med  FISCALIS
2007-programmet arbejde intensivt med at udvikle sådanne teknikker i kampen
mod momssvig.
3. Retsgrundlag
Der  er  tale  om  en  redegørelse  fra  Kommissionen  om  dens  planer  for  de
kommende år på momsområdet.
Direktivforslag vedrørende harmonisering af momsregler er baseret på traktatens
art. 93, som kræver vedtagelse med enstemmighed.
4. Høring
Kommissionens opdaterede momsstrategi vil blive sendt til høring.
5. Proportionalitets- og nærhedsprincippet
7
Der  er  tale  om  en  redegørelse  fra  Kommissionen  om  dens  planer  for  de
kommende år på momsområdet og principperne berøres ikke.
6. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekvenser
Ingen, idet der er tale om en redegørelse fra Kommissionen om dens planer for
de kommende år på momsområdet.
7. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen, idet der er tale om en redegørelse fra Kommissionen om dens planer for
de kommende år på momsområdet.
8. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ingen.
9. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Folketinget har ikke tidligere været orienteret om forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464951_0008.png
2003-