Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1464955_0001.png
PDF udgave (52 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
29. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets
orienterende notat om Kommissionens arbejdsdokument om den aktuelle
situation med hensyn til forbuddet mod at fodre husdyr med animalsk protein
med henblik på at forebygge transmissible spongiforme encephalopatier, KOM
(2003) 546 endelig.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464955_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Plantedirektoratet/ Fødevaredirektoratet
Den 20. oktober 2003
J.nr.: 2000-4624-0007
TLJ(FDIR)/HJS(FDIR)/JAG(PDIR)/BGO(FVM)
FVM 114
Orienterende Notat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens arbejdsdokument om den aktuelle situation med
hensyn til forbuddet mod at fodre husdyr med animalsk protein med
henblik på at forebygge transmissible spongiforme encephalopatier
KOM(2003) 546 endelig
Baggrund
Kommissionen har den 22. september 2003 fremsendt arbejdsdokument af 19.
september 2003 til Rådet om den aktuelle situationen med hensyn til forbuddet mod
at anvende animalsk protein til fodring af dyr, der kan anvendes til konsum,
populært benævnt foderforbuddet.
Baggrunden angives at være, at Rådet og Europa-Parlamentet har vedtaget en
beslutning om forlængelse af TSE-overgangsforanstaltningerne, herunder
foderforbuddet. Beslutningen forlænger fristen for indplacering af EU's
medlemsstater i kategorier efter BSE-status.
Dokumentet må betragtes som Kommissionens overvejelser i forbindelse med
fremsættelsen af forslaget til Kommissionsforordning om permanentgørelse af
fodringsforbuddet og indføjelse af forbuddet i TSE-forordningen (EF nr. 999/2001).
Dette er vedtaget som Kommissionens forordning (EF) nr. 1234/2003 og har
virkning fra 1. september 2003. Der er i dokumentet tydeligvis ikke taget hensyn til
denne sidste vedtagelse, som omtales som en fremtidig foranstaltning.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Dokumentet har ingen indflydelse på nærheds- og proportionalitetsprincippet.
2
Dokumentet er alene et statuspapir.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464955_0003.png
Formål og indhold
I dokumentet opridses alene forhold, der gør sig gældende for foderforbuddets
permanentgørelse og eventuelle lempelse i fremtiden. I lyset af at der den 1.
september er trådt en regelændring i kraft, der gør foderforbuddet permanent indtil
videre, kan det synes unødvendigt, at fremlægge et sådant dokument.
Den seneste ændring har betydet, at det er tilladt at anvende visse forarbejdede
produkter af animalsk oprindelse til foder. Gelatine af oprindelse fra andre dyr end
drøvtyggere må anvendes til fodring af alle dyr. Andre dyr end drøvtyggere må
under visse betingelser fodres med hydrolyseret protein, protein af fisk samt di- og
tricalciumphosphat af animalsk oprindelse. Desuden må fisk fodres med blodmel og
blodprodukter af ikke-drøvtygger oprindelse, og pelsdyr og kæledyr må fodres med
protein af landdyr, alt under forudsætning af overholdelse af
Biproduktforordningens bestemmelser (EF nr.1774/2002).
For den danske foderstofbranche er der to reelle lempelser i forhold til de regler, der
gjaldt før den 1. september 2003:
- Det er tilladt at anvende blodmel og blodprodukter til fodring af
fisk.
- Det er tilladt at håndtere færdigpakket foder med fiskemel sammen
med færdigpakket foder til drøvtyggere under oplagring og
transport.
I Kommissionens dokument er betingelserne for revision af foderforbuddet
gennemgået. Det fremgår, at forudsætningen for en lempelse af forbuddet er, at
medlemsstaternes BSE-status er fastlagt, samt at det kan dokumenteres, at de
nugældende regler håndhæves effektivt. Det beskrives desuden som en
forudsætning for en lempelse, at der udvikles en sikker analysemetode, der kan
adskille drøvtyggerprotein fra protein af andre dyr med henblik på, at der kan føres
en tilfredsstillende kontrol.
På baggrund af indberetning af kontrolresultater fra medlemsstaterne nævnes i
dokumentet, at overtrædelser af foderforbuddet i 2002 ikke skyldes svig. Årsagen til
fund af animalsk protein i foderstoffer, hvor det ikke er tilladt, samler sig om
følgende faktorer:
- forurening af drøvtyggerfoder med fiskemel,
- forekomst af gnavere og fugle i fodermidler,
- usikre prøveresultater, der dog ud fra forsigtighedsprincippet
bliver anset for positive (bekræftede) resultater,
- forurening af fodermidler, fordi foder til kæledyr og foder til dyr,
der anvendes til konsum, transporteres i samme køretøj,
- afsmeltet fedt, der muligvis indeholder knoglerester.
3
Kommissionen finder, at der er meget lille sandsynlighed for, at de overtrædelser,
der blev påvist i 2002, kan have medført risiko for dyresundheden, idet der gælder
krav om fjernelse og destruktion af specificeret risikomateriale.
I dokumentet er fordelene ved foderforbuddet opgjort til sikring af et højt
beskyttelsesniveau for folkesundheden, sikring mod at dyr via foderet udsættes for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464955_0004.png
BSE-smitte og udryddelse afat skulle oplagre, sigt. Som ulemper ved foderforbuddet
er nævnt det uøkonomiske i BSE på længere forbrænde eller deponere animalske
biprodukter (kød- og benmel), at skulle gennemføre nye investeringer til
forbrændingsanlæg og kun at have haft begrænset vækst i alternative
bortskaffelsesmetoder. Dertil kommer, at foderforbuddet har medført øgede
omkostninger for kødproduktionen og dermed svækket konkurrenceevnen i forhold
til tredjelande.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om arbejdsdokumentet.
Konsekvenser
Arbejdsdokumentet har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Høring
Dokumentet er sendt til § 2-udvalget og Det Rådgivende Fødevareudvalg til
orientering.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslag til Kommissionens forordning (EF) nr. 1234/2003 blev forelagt for
Folketingets Europaudvalg ved notater af 15. maj 2003 (Alm. del – bilag 968).
Endvidere blev der oversendt supplerende høringssvar ved notat af 19. maj 2003
(Alm. del – bilag 975).