Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 104
Offentligt
1456008_0001.png
PDF udgave (37 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 104)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 30. marts 2004
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentet stiller begrænsede krav til
beskyttelse af dyr under transport
Europa-Parlamentet kunne ikke blive enige om et generelt forbud mod dy-
retransport over otte timer. Det blev resultatet, da Europa-Parlamentet den 30.
marts vedtog en betænkning om Kommissionens forslag til forordning om dy-
retransport
1
. Forslaget blev vedtaget med 261 stemmer, 194 imod og 44, der
undlod at stemme. Kommissionens forslag skal regulere transport af levende
dyr og indeholder bestemmelser om bl.a. transportforløb, uddannelse af trans-
portører, køretøjernes indretning og myndighedernes kontrol. Et omstridt
punkt om et generelt forbud mod al dyretransport over otte timer blev ned-
stemt. Til gengæld vil Europa-Parlamentet bl.a. styrke kontrolmulighederne
yderligere, fremme brugen af mobile slagterier og satellitovervågningssyst e-
mer, forbyde al transport af unge dyr samt anvendelsen af instrumenter, der
giver elektrisk stød. Europa-Parlamentet havde kun høringsret om forslaget, så
Rådet kan nu vedtage forslaget med kvalificeret flertal, uden nødvendigvis at
tage hensyn til Europa-Parlamentets krav.
Otte timers-reglen nedstemt
Danske europaparlamentarikere
2
, på tværs af partierne, stod i front for at fo r-
svare otte timers reglen. Ændringsforslaget endte med at blive forkastet med
258 stemmer imod, 237 stemmer for og 5, der undlod at stemme. Afstemnin-
1
Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter
og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF, KOM(2003)425, behandlet på følgende
møder i Europaudvalget: 14. nov. 2003, 12.dec. 2003 og 20. feb. 2004, se i øvrigt Udenrigsmini-
steriets grundnotat om forslaget af 3.november 2003, Alm. del bilag 124.
2
Niels Busk (Venstre), Bent Hindrup Andersen (JuniBevægelsen) og Torben Lund (Socialdemokra-
terne) forsvarede alle tre otte timers reglen under debatten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456008_0002.png
-2-
gen resulterede i en klar afdæmpning i Parlamentets holdning, sammenlignet
med en tidligere beslutning som appellerede til at forbyde dyretransport af
mere end otte timers varighed eller på strækninger længere end 500 km.
3
Europa-Parlamentet endte i stedet med at støtte forslag om at indføre differen-
tieret regler for transport af slagtedyr, og dyr der transporteres til opfedning.
Men indførelsen af forskellige regelsæt indbærer en fare for, at kontrollen gø-
res mere uoverskuelig, forklarede Kommissæren David Byrne. Men her mente
flere parlamentarikere, at hvis forslagets mål er at øge dyrevelfærd, er en s å-
dan forskelsbehandling ikke begrundet, da alle dyr bør beskyttes.
Hvad angår dyr der transporteres til videre opfedning i Europa, bliver Ko m-
missionens forslag støttet af Europa-Parlamentet. Kommissionens forslag går
på, at dyrene må transporteres i ni timer efterfulgt af tolv timers pause, uden at
der indføres begrænsninger af transportens samlede varighed. Disse regler,
kombineret med en bestemmelse der ophæver kravet om mellemstationer un-
der transporten
4
, betyder, at der ikke bliver begrænsninger på hvor lang tid d y-
rene bliver om bord, på transportmidlet.
Europa-Parlamentet mener, at situationen bør være anderledes, når det drejer
sig om vej- og jernbanetransport af slagtedyr
5
. Der bør transporter på over ni
timers varighed forbydes fuldstændigt, medmindre der ikke findes mindst to
slagterier i en radius inden for 500 km fra afgangsstedet.
Fremme af regionalisering af slagtning
Lokal slagtning af dyrene bør prioriteres højt, da det både kan hjælpe til at be-
grænse dyretransportens omfang og fremme udviklingen af landdistrikterne,
mener Europa-Parlamentet. Dette kan gøres ved at støtte lokale slagterier, så-
ledes at de bliver finansielt rentable, mener europaparlamentarikerne, der der-
udover foreslår at fremme udviklingen af mobile slagterier. Kommissionen
vurderer, at mobile slagterier ikke er teknisk mulige endnu, men Parlamentet
opfordrer Kommissionen til at undersøge spørgsmålet og udarbejde en rapport
i løbet af 2004.
3
Europa-Parlamentets beslutning om Kommissionens beretning om de erfaringer, medlemsstaterne
har gjort siden gennemførelsen af Rådets direktiv 95/29/EF om ændring af direktiv 91/628/EØF
om beskyttelse af dyr under transport.
4
Rådets forordning (EF) nr. 1255/97 af 25. juni 1997 om fællesskbaskriterier for mellemstattioner
og tilpasning af den ruteplan, der er omhandlet i bilaget til direktiv 91/628/EØF.
5
heste, får, geder og svin og lign. med h enblik på slagtning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456008_0003.png
-3-
Ja til strengere nationale regler
Støttet af Kommissionen, argumenterede flere nordiske parlamentarikere for,
at medlemslandene får mulighed for at indføre eller bevare mere restriktive
regler på området. Dette blev vedtaget af Europa -Parlamentet og inkluderer en
mulighed for at indføre:
et fuldstændigt forbud mod eksport af levende heste til produktion eller
slagtning;
foranstaltninger, som har til formål at forbedre dyrs velfærd under tran s-
porten som udelukkende finder sted på medlemsstatens territorium eller
transport af søvejen, som starter fra medlemsstatens territorium.
Effektivisering af kontrol og overvågning
På linje med Kommissionen, der ønsker at indføre strengere regler om kontrol
og overvågning af fjerntransport, forslår Europa -Parlamentet en række be-
stemmelser, som menes at kunne effektivisere og styrke overvågningsmuli g-
hederne yderligere. GPS-teknologien og mobiltelefonien kan lette overvå g-
ning af dyretransportfarttøjer, mener Europa-Parlamentet, der påpeger at G ali-
leo-programmet i 2008
6
kunne stille midler til rådighed til dette. I forbinde lse
med Kommissionens forslag om oprettelsen af en central elektronisk database
over autoriserede transportvirksomheder, mener Europa-Parlamentet, at trans-
portmidlernes godkendelsescertifikater også bør registreres, og at transporttil-
ladelsen bør gøres synlig på køretøjer. Parlamentet foreslår at myndi ghederne
skal foretage kontrol på mindst tyve procent af transporterne. Dertil unde r-
streges vigtigheden af at fremme udveksling af oplysninger og praksis mellem
ansvarlige myndigheder.
Med venlig hilsen
Alexandra Kiil-Nielsen
6
Det europæiske program for satellitbaseret radionavigation
(Løbenr. 14886)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456008_0004.png