Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 134
Offentligt
1456034_0001.png
PDF udgave (143 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 134)
(Offentligt)
Folketingets Fødevareudvalg
Miljø- og Planlægningsudvalg og
Europaudvalg
Christiansborg, den 6. maj 2004
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
EU-regler for genetisk modificerede organismer
GMO’er, moratoriet og miljøgarantien
På fødevareministerrådsmødet den 26.-27. april 2004 drøftedes spørgsmålet om
godkendelse af GMO-majsen "Bt11". Efter afstemning i Rådet er resultatet - efter
lang tids stilstand i godkendelse af GMO-produkter - at GMO-majsen med stor
sandsynlighed bliver endelig godkendt af Kommissionen i slutningen af maj eller
begyndelsen af juni i år. Sagen er kulminationen på flere års diskussion i EU om
godkendelse af GMO’er i naturen, foder og fødevarer.
Fødevareudvalget og Europaudvalget har anmodet om et
kort oversigtsnotat,
der
angiver hovedtrækkene i de gældende EU-regler m.m. på GMO-området.
1.
Hvad er GMO?
GMO står for
genetically modified organisms
eller på dansk genmodificerede
organismer. Genteknologien er en teknik, som gør det muligt at ændre i dyrs og
planters arveanlæg (DNA’et) på en måde, som ikke kan finde sted i naturen.
Genteknologi indebærer kort fortalt, at et gen kan overføres fra en organisme til en
anden.
Boks 1
Definitioner på væsentlige begreber
EU-retsakterne på GMO-området indeholder en række definitioner på væsentlige begreber såsom
-
-
"organisme": ”enhver biologisk enhed, der er i stand til at replikere eller overføre genetisk materiale”.
"genetisk
modificeret organisme (GMO)":
en organisme, bortset fra mennesker, hvori det genetiske
materiale er blevet ændret på en måde, der ikke forekommer naturligt ved formering og/eller naturlig
rekombination.
-1-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0002.png
-
-
-
"udsætning":
enhver tilsigtet overførsel til miljøet af en GMO eller en kombination af GMO'er, for hvilken
eller hvilke der ikke anvendes specifikke indeslutningsforanstaltninger for at begrænse GMO'ernes kontakt
med og for at sikre et højt sikkerhedsniveau for befolkningen og miljøet
"markedsføring": stillen til rådighed for tredjemand mod betaling eller vederlagsfrit.
"miljørisikovurdering" = vurdering [..]af de risici for menneskers sundhed og miljøet, direkte såvel som
indirekte, umiddelbare eller forsinkede, som udsætning eller markedsføring af GMO’er kan indebære.
2.
De gældende EU-regler om GMO’er
I starten af 1990’erne fik EU de første fælles regler om GMO. Op gennem 90’erne
er disse regler, der dels tilgodeser hensynet til miljøet, naturen og forbrugerne, dels
hensynet til etableringen af et fælles indre marked, løbende blevet justeret og
udvidet.
De væsentligste EU-retsakter på GMO-området er som følger:
Direktiv af 12. marts 2001 om
markedsføring
og
udsætning i miljøet
af GMO’er
1
(
erstatter det tidligere udsætningsdirektiv af 23. april 1990
2
)
Forordning af 22. september 2003 om GMO’er i
foder og fødevarer
3
(erstatter
den
kendte Novel Foods-forordning af 27. januar 1997 på GMO-området
)
Forordning af 22. september 2003 om
sporbarhed og mærkning
af GMO’er i foder og
fødevarer
4
Forordning af 15. juli 2003 om
grænseoverskridende overførsler
af GMO’er
5
(
indeholder regler om eksport til 3.lande af GMO’er samt uforsætlig spredning af
GMO over landegrænser)
Direktiv af 23. april 1990 om
indesluttet anvendelse
af GMO’er
6
(der
indeholder
regler om GMO-forskning på laboratorier m.m.
)
EU-reglerne på GMO-området kan på denne baggrund lidt forenklet opdeles i 3
hovedkategorier:
Regler om
udsætning
i miljøet og
markedsføring
af GMO’er
Regler om GMO’er i
foder og fødevarer.
Regler om
mærkning og sporing
af GMO’er
Reglerne om grænseoverskridende overførsler af GMO’er og indesluttet anvendelse
af GMO’er behandles af pladsmæssige hensyn ikke i notatet.
1.
2.
3.
1.2
Udsætning af GMO’er i miljøet og markedsføring af GMO’er
For så vidt angår udsætning af GMO’er i miljøet og markedsføring af GMO’er er det
primære regelsæt på dette felt det såkaldte ”
udsætningsdirektiv
7
, der trådte i kraft
den 17. oktober 2002.
2
(Løbenr. 19492)
-2-
Udsætningsdirektivet fastsætter reglerne for godkendelse af GMO’er, der ønskes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0003.png
udsat eller markedsført i EU. Det kan for eksempel være genetisk modificeret majs
eller tomater. Reglerne om udsætning omfatter således
såvel forsøgsudsætninger
typisk i forbindelse med forskning og udvikling af nye GMO-produkter,
som
den
markedsføring, der sker af et produkt, når det er færdigudviklet. Direktivets regler er
med andre ord rettet mod
dels
de virksomheder, der ønsker at lave forsøg med
GMO’er,
dels
de virksomheder, der ønsker at markedsføre GMO’er.
Hvor forsøg/udsætning typisk vil dreje sig om udplantning på et begrænset areal, vil
markedsføring i sagens natur indebære spredning på væsentligt større arealer.
Godkendelser til
udsætninger
meddeles
nationalt,
og her fastsættes typisk vilkår
om en sikkerhedszone. Kommissionen holdes løbende orienteret om de nationale
myndigheders afgørelser om udsætning af GMO’er.
I forhold til
markedsføring
af GMO’er fastlægger udsætningsdirektivet en
trinvis
godkendelsesproces på EU-plan
, der for hver GMO indebærer en konkret vurdering
af den pågældende GMO’s farlighed for menneskers sundhed og miljøet. For hver
ny GMO skal der således foretages en
miljørisikovurdering,
ligesom der opstilles
regler for overvågningen af en GMO efter dennes udsætning i miljøet eller
markedsføring.
BOKS 2
Godkendelsesproceduren for markedsføring af GMO’er
1)
2)
Der indgives anmeldelse til den kompetente nationale myndighed. Ansøgningen skal indeholde en fuldstændig
risikovurdering af den pågældende GMO.
Ansøgning sendes straks videre til Kommissionen og de øvrige medlemslande. Den kompetente nationale
myndighed udarbejder efterfølgende en
vurderingsrapport,
hvori den anbefaler en tilladelse eller et afslag.
Vurderingsrapporten fremsendes til Kommissionen og de øvrige medlemslande.
Er der
ikke indvendinger
fra de øvrige medlemslande eller Kommissionen imod markedsføring kan den nationale
myndighed give
tilladelse til markedsføring.
I kraft af reglerne om fri bevægelighed vil GMO’en herefter
kunne markedsføres i hele EU.
Såfremt der
er indvendinger
mod markedsføring, skal der tages en beslutning på EU-niveau. Efter at have hørt det
eller de relevante videnskabelige udvalg forelægger Kommissionen et forslag til afgørelse for et såkaldt
forskriftsudvalg, hvori medlemslandene er repræsenteret ved udsendte embedsmænd.
Hvis forskriftsudvalget med kvalificeret flertal godkender Kommissionens forslag til afgørelse, er forslaget
vedtaget. Var Kommissionen således positivt indstillet over for GMO’en, kan denne markedsføres.
Hvis forskriftsudvalget derimod
ikke godkender
Kommissionen forslag til afgørelse, går sagen videre til Rådet.
Rådet kan herefter inden for en frist på tre måneder med kvalificeret flertal tilkendegive, at det er imod
Kommissionens forslag om godkendelse af det konkrete GMO-produkt. Hvis Rådet ikke med kvalificeret
flertal forkaster Kommissionen forslag, kan Kommissionen selv vedtage forslaget.
Godkendelsen vil normalt blive givet for op til
10 år
ad gangen.
3)
4)
5)
6)
7)
Opnår ansøgeren en godkendelse efter ovenstående procedure, kan GMO-produktet
3
(Løbenr. 19492)
-3-
herefter markedsføres frit i hele EU.
Udsætningsdirektivet indeholder – på lige fod med andre indre markeds-direktiver -
en
beskyttelsesklausul,
der giver et medlemsland mulighed for
midlertidigt
at
begrænse brug eller salg af en
konkret
GMO på medlemslandets område, såfremt ny
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0004.png
viden tilsiger dette. Kommissionen og de øvrige medlemslande skal i givet fald
straks underrettes, og der skal så på ny træffes en beslutning om GMO’en efter den i
boks 2 beskrevne godkendelsesprocedure.
GMO i fødevarer og foder
Forordningen
om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer
8
,
der fik fuld
virkning 18. april 2004, har som overordnet målsætning at beskytte mennesker og
dyrs sundhed ved at sikre, at fødevarer og foder, der består af eller indeholder
GMO’er underkastets en
sikkerhedsvurdering
inden de pågældende produkter kan
markedsføres i EU. Det kan være for eksempel være GMO-tomater eller
tomatketchup lavet af GMO-tomater. Forordningen træder i stedet for den såkaldte
”Novel Food”- forordning
9
på GMO-området.
I forhold til
udsætningsdirektivet,
der indeholder de overordnede regler om
udsætning og markedsføring af GMO’er samt i forhold til
forordningen om sporing
og mærkning
jf. nedenfor, er forordningen et
særligt regelsæt,
der gælder for foder
og fødevarer.
Med forordningen justeres de gældende regler for markedsføring og mærkning af
GMO-fødevarer, og der indføres tilsvarende regler for GMO-foder.
Forordningen vedrører kun fødevarer og foder, der
indeholder
GMO’er eller rester
heraf, hvorimod fødevarer og foder, der er fremstillet ved hjælp af GMO’er, men
hvor der
ikke
er GMO’er i det endelige produkt, ikke er omfattet. Det afgørende
kriterium er her, hvorvidt der i fødevaren eller i foderet findes materiale hidrørende
fra det genetisk modificerede udgangsmateriale. Dermed er produkter fra dyr, der er
blevet fodret med GMO-foder eller som har fået GMO-medicin, ikke omfattet af
forordningens regler om godkendelse og mærkning. Æg fra en høne, der har spist
GMO-foder, mælk fra en ko, der har fået GMO-medicin eller kød fra kvæg, der har
spist GMO-foder er således ikke omfattet.
Godkendelsesproceduren for GMO-holdige fødevarer og foder svarer i store træk til
godkendelsesproceduren for markedsføring af GMO’er (se boks 2 ovenfor). Hvor
man i udsætningsdirektivet taler om en ”miljørisikovurdering”, taler man dog i
4
1.3
(Løbenr. 19492)
-4-
denne forordning om en ”sikkerhedsvurdering”.
Boks 3
Godkendelsesproceduren for GMO'er er "Kommissionsvenlig ".
Selve afstemningsreglerne for de konkrete GMO-produkter må siges at være ret "Kommissionsvenlige",
forstået på den måde, at hvis Kommissionen vil have sin godkendelse igennem, er det meget svært at ændre.
Det skyldes de særlige regler for afstemning, der gælder i medfør af Kommissionens
gennemførelsesbeføjelser. I selve forskriftsudvalget, der stemmer først, skal der ganske vist opnås kvalificeret
flertal for forslaget - og det kan være svært for Kommissionen.
Men der er lagt et sikkerhedsnet ind, idet Kommissionen derefter kan tage sagen op i Rådet - og her skal der
være kvalificeret flertal imod Kommissionen før forslaget falder. Det kan være vanskeligt for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0005.png
medlemslandene at mobilisere så mange stemmer imod.
Derfor vil Kommissionen i sidste ende næsten altid få sin vilje.
Endvidere finder ӎn
nøgle, én dør”-princippet
anvendelse. Det er således muligt
med én og samme ansøgning at opnå dels tilladelse til markedsføring af et
GMO-produkt, dels tilladelse til at anvende den pågældende GMO i fødevarer eller
foder
10
.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
spiller en fremtrædende rolle i denne
godkendelsesprocedure, idet ansøgninger indgivet til en national kompetent
myndighed skal videresendes til Fødevaresikkerhedsautoriteten, der herefter
underretter de øvrige medlemslande og Kommissionen. I kraft af ”én
nøgle, én
dør”-princippet
kan Fødevaresikkerhedsautoriteten endvidere anmode den
kompetente nationale myndighed om at foretage en miljørisikovurdering af et
produkt, hvis det pågældende produkt ikke allerede er godkendt i henhold til
udsætningsdirektivet.
Fødevaresikkerhedsautoriteten afgiver herefter en udtalelse om ansøgningen, der
danner grundlag for Kommissionens videre behandling af sagen. Den videre
behandling sker efter reglerne for Kommissionen gennemførelsesbeføjelser.
Kommissionen er dog
ikke bundet
af Fødevaresikkerhedsautoritetens udtalelse, men
skal blot ”tage
hensyn”
til denne. Kommissionen skal i givet fald begrunde
uoverensstemmelser mellem Fødevaresikkerhedsautoritetens udtalelse og
Kommissionens egen indstilling.
Ender sagsbehandlingen med en tilladelse, er denne gyldig i hele EU i
10 år
og
indføres i et offentligt tilgængeligt
fællesskabsregister
over GMO-fødevarer og
GMO-foder.
Med hensyn til
mærkningen af fødevarer og foder
indeholder forordningen regler
om mærkning i forhold til den endelige forbruger/aftager. Det er hensynet til
5
(Løbenr. 19492)
-5-
forbrugerens eller landmandens muligheder for at foretage et ”informeret valg”, der
varetages.
Kravet om mærkning
bortfalder dog såfremt indholdet af det produkt, der
indeholder, består af eller er fremstillet af GMO er mindre end
0,9 %,
og såfremt
tilstedeværelsen af GMO-materialet er utilsigtet eller teknisk uundgåelig.
Argumentet for en sådan tærskelværdi er i følge forordningen, at selv om fødevare-
og fodervirksomheder søger at undgå at anvende GMO’er i deres produktion, kan
der alligevel forekomme ubetydelige spor af disse i slutproduktet som følge af en
utilsigtet og teknisk uundgåelig forekomst i forbindelse med formering, dyrkning,
høst, transport og forarbejdning. Virksomheden skal i givet fald kunne dokumentere,
at den har gjort hvad den kunne for at undgå GMO-rester i sit produkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0006.png
Grænseværdien kan efterfølgende nedsættes ved en beslutning i et forskriftsudvalg
såfremt eksempelvis ny videnskabelig viden tilsiger dette.
1.4
Sporbarhed og mærkning af GMO’er
Forordningen om
sporbarhed og mærkning af GMO’er
indeholder
rammebestemmelser for sporbarhed i forbindelse med markedsføring af GMO’er,
hvad enten der er tale om foder, fødevarer eller andre GMO-produkter.
Det ene hovedelement
i forordningen om sporbarhed og mærkning af GMO’er i
fødevarer, foder og andre produkter er et krav om
sporbarhed
af GMO’er. Dette
indebærer, at virksomheder, der handler med GMO’er i en periode på
5 år
, skal
registrere til og fra hvilke virksomheder GMO-produktet er leveret. Med andre ord
skal være muligt at spore GMO i produkter i alle stadier af markedsføringen, fra
produktionsleddet over distributionen til i sidste ende forbrugeren. I forhold til
mærkningsreglerne i forordningen om GMO i fødevarer og foder, der jo er rettet
mod det sidste led i produktionskæden (forbrugeren eller landmanden), er der her
tale om et krav om mærkning for
alle led
i produktionskæden.
Det andet hovedelement
i forordningen om sporing og mærkning af GMO’er i
fødevarer, foder og andre produkter er fælles regler for, hvordan produkter skal
mærkes,
når de indeholder GMO’er. Formuleringen ”
Dette produkt indeholder
genetisk modificerede organismer”
skal enten være skrevet direkte på det
færdigpakkede produkt eller fremgå af præsentation af produktet, såfremt der er tale
om et produkt, der ikke sælges indpakket.
Reglerne om sporbarhed og mærkning gælder dog kun såfremt indholdet af GMO’er
i det pågældende produkt overstiger en
fastsat grænseværdi.
Grænseværdien
6
(Løbenr. 19492)
-6-
fastsættes i anden EU-lovgivning.
Boks 4
Eksisterende GMO tilladelser i henhold til tidligere EU-regler og verserende ansøgninger
(Jævnfør notat fra Kommissionen af 28. januar 2004
11
)
- 18 GMO’er
indtil videre blevet godkendt efter reglerne om
udsætning og markedsføring.
Produkttyperne
går fra vacciner til majs- og soja-sorter. Der er bl.a. tale om tilladelser vedrørende dyrkning, import og
forarbejdning.
22 ansøgninger
afventer behandling og eventuel godkendelse efter samme regelsæt.
- Efter reglerne om GMO i
fødevarer og foder
har
15 GMO’er
indtil videre opnået tilladelse. Der er også her
tale om blandt andet majs- og soja-sorter.
9 ansøgninger
afventer behandling og eventuel godkendelse efter
samme regelsæt
3.
”Moratorie-erklæringen” om GMO
Det såkaldte GMO-moratorium er (var) en politisk aftale mellem seks EU-lande
(Danmark, Grækenland, Frankrig, Italien, Østrig og Luxembourg), som blev indgået
i 1999
12
og justeret i 2001 i forbindelse med vedtagelsen af det nye
udsætningsdirektiv. I moratoriet hedder det, at der er behov for strengere og mere
gennemskuelige regler inden for risikovurdering, risikohåndtering, monitorering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0007.png
samt sporing og mærkning af GMO. Det centrale og konkrete budskab i moratoriet
er, at de underskrivende lande ikke vil være med til at lave nye godkendelser af
GMO hverken til dyrkning eller markedsføring, før EU har vedtaget regler om
sporing og mærkning af GMO.
En anden væsentlig del af moratoriet omhandler
miljøansvar.
Moratoriet
anbefaler
nemlig, at Kommissionen tager initiativ til lovgivning om GMO og miljøansvar.
Imidlertid er GMO’er, trods dansk pres i Rådet
13
, ikke omfattet af det nye direktiv
om miljøansvar
14
, selvom det har været diskuteret undervejs i direktivets
beslutningsproces.
I september 2003 vedtog Rådet og Europa-Parlamentet, som nævnt, en forordning
om sporing og mærkning af GMO. EU har dog ikke umiddelbart herefter godkendt
GMO’er, og derfor kunne man sige, at moratoriet fortsat eksisterede ”de facto”, i
hvert fald indtil Fødevareministerrådets møde den 27. april 2004, hvor GMO-majsen
BT 11 de facto blev godkendt af Rådet med Italiens stemme.
Blot skal det nævnes, at Rådets juridiske tjeneste har vurderet, at moratoriet
alene
er
knyttet til vedtagelsen af regler om sporing og mærkning, idet moratoriets del om
miljøansvar alene er en
anmodning
(til Kommissionen). Samme holdning er
gældende
i den danske regering.
I et notat fra Justitsministeriet den 14. juli 2003
hedder det: ”Moratoriet er... ikke knyttet til vedtagelsen af regler om miljøansvar, og
7
(Løbenr. 19492)
-7-
et krav om opretholdelse af moratoriet under henvisning til manglende regler om
miljøansvar vil derfor reelt være et krav om etablering af et nyt moratorium”.
Boks 5
Faktaboks: Case om Bt11-majs
Syngenta, som dengang hed Novartis, indgav den 11. februar 1999 en ansøgning i henhold til artikel 4 i Novel
Foods forordningen til de hollandske myndigheder om tilladelse til at markedsføre sukkermajs af genetisk
modificeret Bt11-majs som et nyt levnedsmiddel eller en nylevnedsmiddelingrediens.
De hollandske myndigheder vurderede, at Bt11-majsen er lige så sikker som en konventionel sukkermajs,
men da andre EU-lande fremsatte begrundede indsigelser mod markedsføring af produktet, var der behov for
en beslutning på EU-niveau. Den 17. april 2002 vurderede Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler, at
Bt11-sukkermajsen er lige så sikker som konventionelle typer sukkermajs. Det var herefter op til
forskriftskomitéen under Kommissionen – Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed – at give
den endelige godkendelse. Det kunne dog ikke lade sig gøre på mødet den 8. december 2003, idet der ikke,
som det er påkrævet, kunne samles et kvalificeret flertal for godkendelsen. Grækenland, Frankrig,
Luxembourg, Østrig, Portugal og Danmark var imod Kommissionens forslag om godkendelse. Belgien,
Tyskland og Italien stemte ikke, mens resten stemte for.
Den 28. januar 2004 oversendte Kommissionen beslutningsforslaget om godkendelse af Bt11-majsen til
Rådet. Eftersom Rådet har tre måneder til at reagere, behandlede Rådet Kommissionens forslag om
godkendelse af Bt11-majsen på rådsmødet den 26.-27. april 2004.
Resultatet blev, at Det forenede Kongerige, Italien, Nederlandene, Sverige, Irland og Finland stemte for
godkendelsen (i alt 35 stemmer). Frankrig, Portugal, Grækenland, Østrig, Luxembourg og Danmark stemte
imod (i alt 29 stemmer) og Tyskland, Spanien og Belgien afstod fra at stemme (i alt 25 stemmer). I forhold til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0008.png
afstemningen i forskriftskomitéen havde Spanien ændret sin holdning fra at stemme for til at undlade at
stemme. Italien derimod gik fra at undlade at stemme til at stemme for.
Dermed var der
ikke et kvalificeret flertal imod godkendelsen,
og det er derfor nu op til Kommissionen at
give den endelige godkendelse – formentlig, ifølge kommissær Byrne, i slutningen af maj eller begyndelse af
juni 2004. Det skal dog tilføjes, at Kommissionen i en såkaldt ”Aerosol-erklæring” har tilkendegivet, at den i
forbindelse med en fornyet behandling af forslag til gennemførelsesforanstaltninger inden for særligt
følsomme områder søger at finde en afbalanceret løsning for at undgå at gå imod en eventuel fremherskende
holdning i Rådet.
Et flertal af Folketingets partier traf den 27. maj 2003 en beslutning
15
om at
opretholde GMO-moratoriet med en præcisering vedr. miljøansvar og erstatning.
Beslutningsforslaget, som blev stillet af Keld Albrechtsen og Line Barfod fra
Enhedslisten, blev vedtaget med 55 stemmer (S, DF, SF og EL) mod 51 (V, KF, RV
og KRF). Folketingsbeslutningen har følgende ordlyd:
”Folketinget opfordrer regeringen til at sikre opretholdelsen af det nuværende
GMO-moratorium i EU, indtil Europa-Kommissionen har fremsat eller gennemført
forslag om ændring af miljøansvarsreglerne, så disse omfatter erstatning og ansvar
fra GMO-produktion.”
8
(Løbenr. 19492)
-8-
Et flertal i Folketinget mener altså, at moratoriet skal opretholdes, indtil
Kommissionen har fremsat eller gennemført regler om erstatning og miljøansvar,
der også omfatter GMO. Der er p.t. uenighed mellem regeringen og Folketingets
flertal om de praktiske og juridiske konsekvenser af denne beslutning.
4.
Lovforslag om sameksistens
Fødevareministeren fremsatte den 19. februar 2002 et lovforslag (L169) lov om
dyrkning, håndtering mv. af genetisk modificerede afgrøder i erhvervsøjemed –
kaldet sameksistensloven. Det primære mål med loven er at undgå – eller mindske
mest muligt - spredning af GMO’er (pollen og frø) til konventionelle og økologiske
afgrøder.
Lovforslaget medfører, at fødevareministeren bemyndiges til at stille krav til
godkendelse af dyrkning af genetisk modificerede afgrøder. Det gælder f.eks. krav
om, at en landmand, som vil dyrke genetisk modificerede afgrøder, skal igennem et
obligatorisk uddannelsesforløb i sameksistens mellem genetisk modificerede,
konventionelle og økologiske afgrøder.
Landmanden skal også overholde regler om f.eks. dyrkningsafstande mellem
genetisk modificerede afgrøder og ikke-genetisk modificerede afgrøder. De konkrete
afstande vil afhænge af den konkrete afgrøde, idet der er stor forskel på, hvor meget
de enkelte afgrødetyper spredes.
Dyrkeren af genetisk modificerede afgrøder pålægges også ifølge lovforslaget at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0009.png
skulle orientere nabolandmændene og myndighederne om en påtænkt dyrkning.
Disse oplysninger har myndighederne mulighed for at kontrollere rigtigheden af i
form af oplysninger fra producenterne af de genetisk modificerede frø.
Frøproducenterne skal oplyse om, hvem der har købt genetisk modificerede frø.
Lovforslaget lægger endvidere op til, at staten kan udbetale kompensation til en
landmand, hvis hans marker, som følger af sameksistensen, bliver forurenet af
gensplejsede afgrøder og dermed lider et tab. Det kræver dog, at skadeslidte ikke
selv kan anlægge en erstatningssag mod skadevolder.
1. behandling af lovforslaget skete den 12. marts 2004.
5.
9
GMO’er & miljøgarantien
Da EU’s medlemslande i sin tid i 1986 blev enige om, at fælles regler vedrørende
(Løbenr. 19492)
-9-
det indre marked skulle kunne vedtages med
kvalificeret flertal,
indførte man
samtidig – blandt andet som en indrømmelse til Danmark – den såkaldte ”
miljøgaranti”.
Miljøgarantien giver på visse betingelser et medlemsland mulighed
for enten at
opretholde
eller
indføre nye
regler med et højere beskyttelsesniveau end
de fælles EU-regler.
Det er dog en betingelse for anvendelse af miljøgarantien, at det kan godtgøres over
for Kommissionen, at de nationale regler er begrundet i visse særlige behov såsom
miljøbeskyttelse eller beskyttelse af arbejdsmiljøet.
Adgangen til at
indføre
et højere beskyttelsesniveau er endvidere
mere begrænset
end adgangen til at
opretholde
et allerede bestående nationalt beskyttelsesniveau på
tidspunktet for vedtagelsen af en harmoniseringsforanstaltning.
Behovet for at
indføre
et højere beskyttelsesniveau skal således være baseret på
nyt
videnskabeligt belæg
og skyldes et problem, der er
specifikt
for den pågældende
medlemsstat.
I forhold til GMO’er har senest Østrig påberåbt sig miljøgarantien i forbindelse med
indførelsen
af et
generelt
forbud mod GMO’er i en bestemt region af Østrig. Østrigs
argument har blandt andet været, at et generelt forbud er nødvendigt for at undgå
problemer ved sameksistens og krydsbestøvning mellem GMO’er og almindelige
afgrøder.
Kommissionen har imidlertid ikke kunnet godkende det østrigske forbud og de
østrigske argumenter, hvorfor Østrig nu har bragt sagen videre til EF-domstolen.
Det fremgår af et notat fra Miljøministeriet af 12. marts 2004
16
, at regeringens
Juridiske Specialudvalg har vurderet, at Østrig ikke i tilstrækkeligt omfang har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0010.png
dokumenteret
et potentielt og
generelt
problem med GMO’er, der kan berettige til et
generelt
forbud. Regeringen støtter derfor Kommissionens position.
Sagen om Østrigs brug af miljøgarantien gav anledning til et samråd med
Miljøministeren i Miljø- og Planlægningsudvalget den 24. marts 2004.
Miljøministeren tilkendegav her
17
, at selvom om miljøgarantien ikke kan bruges af
Østrig til et
generelt
forbud mod GMO’er i en østrigsk region, så følger det dog af
udsætningsdirektivets regler, at der ikke kan gives tilladelse til udsætning af en
konkret GMO, hvis den pågældende konkrete GMO er til skade for miljø eller
sundhed.
10
(Løbenr. 19492)
- 10
-
Enkelte politiske partier i Folketinget støtter Østrigs brug af miljø-garantien.
Sagen verserer som sagt for EF-domstolen.
6.
WTO og GMO
GMO-sagen har ikke kun interesse i Danmark og EU. Den 13. maj 2003 anmodede
USA sammen med Canada og Argentina om WTO-konsultationer om EU’s
”GMO-moratorium”. Amerikanerne er utilfredse med, at en række af deres
produkter indeholdende GMO ikke har kunnet blive godkendt i EU, og det mener de
er i strid med reglerne i WTO.
Anmodningen om konsultationerne er ifølge Justitsministeriet ikke så omfangsrig,
som det kunne have været tilfældet. Konsultationerne koncentrerer sig om det
europæiske ”de facto moratorium” samt om nationale import- og
markedsføringsforbud i EU.
WTO-konsultationer, hvor de stridende parter forsøger at tale sig til rette, evt. med
WTO som mægler, er det første skridt hen imod et egentligt WTO-sagsanlæg.
Hvis parterne ikke kan blive enige i konsultationer, kan man ifølge WTO-regler i
tvistbilæggelsesager efter 60 dage anmode om at få nedsat et panel, som skal
granske og ultimativt dømme i sagen. Panelet består normalt af tre eksperter. Denne
mulighed har USA (og Canada og Argentina) i GMO’sagen benyttet sig af, idet de
fortsat mener, at GMO-moratoriet er i strid med WTO’s regler. Pr. primo april er det
dog ikke lykkedes parterne at blive enige om sammensætningen af panelet. Kan
parterne ikke blive enige, nedsættes panelet af WTOs generalsekretær.
En sag i WTO’s tvistbilæggelsesorgan normalt tager op til 1 år. Herefter er der
mulighed for at appellere, hvilket normalt bliver behandlet inden for tre måneder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0011.png
Med venlig hilsen
Christian Dubois og Thomas Sarup
- 11
-
1 Direktiv 2001/18/EF
2 Direktiv 90/220
3 Forordning 1829/2003
4 Forordning 1830/2003
5 Forordning 1946/2003
6 Direktiv 90/219
7 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF.
8 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk
modificerede fødevarer og foderstoffer
9 Rådets forordning 258/97 af 27. januar 1997 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser.
10 Samme rapport, s23
11 MEMO/04/17 af 28. januar 2004 – ”State of play on GMO authorisations under EU-law”
12 Østrig var ikke med i den første aftale fra 1999.
13 Dansk erklæring til Rådets fælles holdning (rådsdokument 11548/03 ADD 1 REV 1 af 10. september
2003). Af erklæringen fremgår det, at ”Danmark har arbejdet for en bedre regulering i
miljøansvarsdirektivet af GMO’er…”.
14 Det blev opnået enighed om forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om miljøansvar for så
vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader i forligsproceduren den 23. februar 2004.
Enigheden skal nu bekræftes af Europa-Parlamentet (absolut flertal af afgivne stemmer) og Rådet
(afstemningsprocedure med kvalificeret flertal), for at direktivet er vedtaget.
15 Folketingsbeslutning B6
16 Europaudvalget alm. del 621 af 12. marts 2004
17 Jf. MPU alm. del. bilag 738
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456034_0012.png
12
(Løbenr. 19492)